Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:28

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:33

MizzMontana schreef:
Heeft iemand nog tips waar ik het best met de merrie naar toe kan in het noorden van NL als ik diepvries sperma wil gebruiken?
Wij zijn onlangs verhuisd en terug brengen naar mijn oude merriebegeleider wordt wat ver.

Ik ben heel erg te spreken over Maaike hadderingh! Zit in peize.
Maar als dat voor jou te ver is weet ik vast ook nog wel een adres dichterbij.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:35

Ja Tineke is goed. Wij gingen naar Wichers maar die is 'gestopt'. Nick Smit heeft dat wat overgenomen. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Afgelopen jaar beide merries door VDL laten doen(dominator kon alleen daar in het noorden)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:44

Tineke is idd ook prima! Maar dat is wat minder centraal als je bijv in Drenthe of Groningen woont.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:00

Dank voor jullie suggesties. Tineke zit vlak bij VDL zo te zien, dat is voor ons nog een klein uur rijden. Wij wonen op de rand van het Drents-Friesewold, omgeving van Oosterwolde/Appelscha.

Peize is ook en klein uur rijden. Overigens rijd ik met liefde iets verder als er dan betere begeleiding is.

Zie dat ze bij aardig wat hengsten alleen per rietje verkopen en niet met een vast bedrag dekgeld bij dracht werken. Dat zal wel voordeliger zijn als je icsi toepast, maar als je maar 1 merrie hebt om te dekken wordt het wel duur als je meerdere inseminaties nodig hebt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:06

Vanaf daar zou ik naar de kliniek in Wolvega rijden. Zeker als de merrie een jong veulen aan de voet heeft, want dan vind ik een uur rijden echt wel een eind.
Heb je ook een rijpaard? Je kunt daar echt supermooi buitenrijden!

En dat sperma per rietje vind ik inderdaad ook niet echt wat. Heb gisteravond even gekeken naar Escape voor op Bella, maar dat is 1200 ex btw per rietje. En die hengst is nog niet eens een bewezen vererver.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:14

Wat vinden jullie eigenlijk van codex one

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:42

Albert Hendriks in Uffelte.

Nick smit zat/zit bij Nijhof.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:32

Ja nick zit nu in Den Ham
Voor ons is het ook een uur rijden naar Vdl. We hebben de merrie met veulen daar gelaten.
Albert ken ik niet. Maar wel lekker dichtbij :D

Ik ben ook wel benieuwd naar Codex One
Zag net I am Codex voorbij komen. Maar dat vind ik maar een beestje. Wel snel in de benen

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:35

Oosterwolde/Appelscha is echt mooi rijden ja. Is hier ook wel dichtbij, maar ga er helaas niet zo vaak heen.

Voordeel van Albert vinden wij dat de merrie daar ook gestald kan worden, zodat je er niet steeds mee hoeft te rijden. Zijn vrouw doet het opvoelen en de begeleiding doen ze samen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:53

Met diepvriesinseminatie gaan ze altijd daar op stal toch?
Maaike voelt rond de eisprong iedere 2 uur op, dat is niet te doen als ze niet op locatie staan.

Ik vind Cantona wel een heel mooi paard, maar die I am Codex vind ik maar een ponyachtig beest. wel scherp in de reflexen, maar mijn merries hebben dat wel. Ik moet veel meer om maat en vermogen denken.

Heb gister de 2,5 jarige ruin uit de opfok gehaald, die is wel echt enorm gaaf geworden!
Denk dat hij al wel 1.70 is en echt veel paard. Daarin heeft Impressive de merrie zeker verbeterd!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:11

Het is hier prachtig! We wonen aan het ruiterpad, het gaat bij ons een klein stukje langs de straat en dan kan ik beide kanten het bos in. Mijn rijpaard heb ik afgelopen week verkocht omdat ik er te weinig mee deed. Dat is de Ustinov waar ik een Connect uit heb gefokt. Maar die was te klein gebleven en de merrie had zelf een stijl voetje. Omdat ook nog de Carambole op ons pad kwam de keuze gemaakt om de Ustinov weg te doen. Er komt tzt vast wel weer een rijpaard.

Revali jij had Quabri gebruikt vorig jaar. Waar heb je dat besteld, en was dat per rietje of vast bedrag bij dracht? Is dat goede kwaliteit diepvries?
Ik vind hem zo alleen maar per rietje.

Uffelte is hier wel dichtbij en ik lees net dat ze bij HBC ook dv begeleiding doen, dat is echt om de hoek. Waar ik eerder naar toe ging deed de dierenarts echt extra haar best bij dv. Die ging echt vaak nog eens kijken als ze dacht dat dat het ei er af zou komen. Precies wat jij zegt over Maaike Gomir, dat is de service waar ik naar opzoek ben.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:38

Als je tzt weer een rijpaard hebt kunnen we wel een keer samen buitenrijden, gupje vindt het altijd prachtig om mee te gaan naar het bos.
HBC besteed de veterinaire begeleiding uit, de dierenarts die ze op hun site noemen ken ik zelf niet.
Dat extra haar best doen is precies wat ik van Maaike ook ken. Bij mij komt ze voor de reguliere controles ook gewoon aan huis de merries controleren, maar zou kunnen dat jij daarvoor net te ver zit.

Quabri is iig beschikbaar via Smolders, maar dan gaat het idd wel per rietje.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:44

Wij hadden het via Niels M.ulder
Ik heb gelezen dat Sperma niet heel geweldig is. Maar wij hadden in 1x raak(1e keer voor de merrie) was toen bij wichers en die was echt heel precies <3
Wel per rietje idd

Gomir: scherpe impressive? Wij hebben voor de hengstenkeuring nu 1 hele grote. Die van vorig jaar was juist te propperig en werd er daarom in Den Bosch uitgegooid. Maar gruwelijk scherp op de sprong zijn ze +:)+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:49

Ik heb hem nog niet laten springen, maar ik ben erg benieuwd. Eerst maar even los in de paddock vanmiddag, kijken hoe dat gaat. Hij heeft tot gister in de wei gelopen dus kent nog weinig.
Als veulen was hij loeischerp in de omgang, maar imponeert nu wel een stuk vriendelijker en relaxter. Zijn jaarling-zusje was als veulen ook zo'n aparte jelle in de omgang, maar dat knapt nu gelukkig wel op ;)
Ik dacht dat het van de merrie kwam, maar de comfortuna van dit jaar was toch wel heel anders :D

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:58

Ik ken impressives niet anders dan scherpe donders _O-

Zie dat in de hshauction onze 3 jarige wordt geveild. Als veulen gekocht en van het voorjaar verkocht. Grappig 8-)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 15:41

Gomir, zwaai je dan tzt als je daar heen gaat?

Dan woon je wel echt mooi MM!! Wel jammer dat de Autumn Desert trail dit jaar niet door kon gaan.

Aparte Jelles? Zijn er ook normale Jelles dan? Zo ja, die mij daar eens een van!!

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:09

s0173957 schreef:
https://www.stal-optimus.auction/collection/1

Hier zit ook wel een hoop kwaliteit tussen.
Verkopen embryo's ook.

Heel mooie collectie.....
Bieden heel veel service ....ivm opvang, begeleiding en opfok van het veulen.
Ideaal voor mensen die veel geld hebben
Op deze manier verdwijnt de passie die een kleine gewone fokker heeft.....
Spijtige evolutie.....maar het is niet anders....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:21

vind ik ook Carri , de kleinere fokker moet steeds incasseren .. heel veel hoop , veel tegenslagen en enkele hoogtepunten :o ...vraag me vaak af waarom we het blijven doen maar die drang is zo groot .. steeds dat nadenken over de hengstenkeuzes , de hoop om die paar goeie te fokken , dat ze bij de juiste mensen vallen , dat de gezondheid goed is .. en het is toch vaak de volgende en volgende partij die met het grote geld gaat lopen als je eens een goeie hebt gefokt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 16:36

Het is ook gewoon een hele dure hobby.
Ik heb momenteel ze niet meer aan huis staan. Heb er dus 1 in de opfok, eentje wordt klaar gemaakt voor de eerste bezichtiging elders en mijn Bubalu staat in pension omdat ik wil rijden.
Wil dolgraag nog een fokmerrie erbij, maar dat is nu gewoon niet te doen.
Maar goed hopelijk over paar jaar alles aan huis. Ik wat sportbeesten, kinderen een pony en wat om te fokken :')
M’n man krijgt een rolberoerte O:)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:22

Revali schreef:
Ja nick zit nu in Den Ham
Voor ons is het ook een uur rijden naar Vdl. We hebben de merrie met veulen daar gelaten.
Albert ken ik niet. Maar wel lekker dichtbij :D

Ik ben ook wel benieuwd naar Codex One
Zag net I am Codex voorbij komen. Maar dat vind ik maar een beestje. Wel snel in de benen

Nick Smit is heel goed in merrie begeleiding. Hij is zelf ook fokker, dat praat ook makkelijker

En Codex One heeft een hele charmante zoon : Cantona TN. Heel geschikt voor een merrie met maat die wel wat bloed kan gebruiken

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:27

Cantona TN wordt hier genoemd, heb ik een mooie grote sjieke jaarling van. Lijkt qua karakter wel een brutaaltje maar ook erg lief. Heb natuurlijk nog geen idee hoe ze straks in het wek is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:36

Ik hoop in april op een Cantona veulen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:36

Wat vinden jullie van Defender Z?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:13

Zijn hele familie waren voorheen wel actief in de paardensport. Hebben vroeger, toen er nog streek wedstrijden waren daar eens een mooie cross gehad als afsluiter van de wedstrijd.

De hengst kincsem is ook uit zijn fokkerij