Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

Lonniejj, dat is best interessant (maar vervelend dat het jezelf treft) hoe dat werkt met groei en femur.

Sluit me aan bij Cioccolato, wb groottes: scheelt net wat voor warmbloeden zijn bekeken :+ over het algemeen toch wel flinke paarden vergeleken met een van 1.55. net als 1 van 1.55 zal verschillen van 1.35 lijkt me. ach, en dan nog zijn het gemiddelden. Ongeacht nu de oorzaak kunnen babies, wat voor dier ook, kleiner uitpakken dan gemiddeld maar het evengoed goed gaan doen en bijgroeien na geboorte. Denk ook maar aan 2ling e.d, maar wij hebben ook wel eens een erg klein lam zomaar. Als het maar af is.
Als veulen nu goed levendig is en je doet wat je kan met je DA is dat het en fingers crossed :)

Ze is idd lekker rond haha!
Makani ziet er tevreden uit, maar die mag dan ook nog even :D

Janinevv: Gezellig! Hoe lang moet ze nog?
Ik zit op dag 312 geloof ik. Maar er zijn er meer op, verder en rond dit aantal :j

Nieky: heerlijk! 300 grens is wel echt een mijlpaal *\o/* ze doet het nog rustig aan met uiertje :+
Nog vraagje over wanneer je gaat kijken of er wat melk inzit: strip je dan heel voorzichtig? Of knijp je beetje? Geen idee of dan de tepels ook al gevuld moeten zijn of ook al als ze nog plat zijn? Haha ik melk de schapen soms en onze koe maar geen idee bij mijn merrie eigenlijk, alles is zoveel gevoeliger met haar, en wil zeker niet te vroeg ermee starten :+ is toch mijn meisje 8-)

Rauka: is zo lekker idd, gewoon vrijblijvend meelezen en schrijven. Voor mij een soort voorpret op de grote dag :)

Ellinora: Hopelijk weer de goede kant op vanaf nu. Beter weer, langzaam aan, en met veulen op komst heel wat afwisseling :) is ook lastig bijhouden als je niet elke dag even leest, maar niks moet en alleen als je zin heb :)
Leuk, Ellie en Pepper in de sneeuw. Met nog 8 weken te gaan: bedoel je tot de 320 dagen? Of de 335?
Velvet begon zo een week of 5 voor de 320 dagen met beetje klier ontwikkeling. Daarna stil gestaan. Maarrr moet niet te hard gaan zo vroeg idd
Spannend, in april een hengst erbij. Weer door voor '27 :) ?

Velvets uier groeit best wel nu. Buik is flink maar op de foto valt het mee. Ze staat een beetje raar in een bocht haha
Afbeelding

Afbeelding

Mijn camera lag eruit vannacht. Grmbl...moet niet vaker gebeuren. Oorzaak gevonden gelukkig

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

carika schreef:
Groeiechos bij mensen zijn al +-20% en daarvan worden er heel veel gedaan dus die weten echt wel hoe het moet.
Voor paarden wordt het veel minder gedaan en lijkt mij dat ze daarom niet nauwkeuriger zijn dan baby echos.

Ik zou mij er daarom niet al te druk om maken.

Dat dacht ik ook al, zelfs bij mensen is het een hele grote marge en klopt het vaker niet dan wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Loniejj interessant dat ze dat hebben opgemeten. Maar bij mensen is het ook vaak een schatting. En ik vind een E pony en klein paard ook niet veel verschillen eerlijk gezegd. Ben benieuwd hoe groot het veulen straks is. Je hebt Y’Ur ook nog toch? Wil je die houden?
Ik zou ook niet verbaasd zijn als het veulen van Zilver nu wordt gemeten als E pony. Al heb ik gedekt met een D pony hengst op een klein paard (163). Hoop toch wel dat het veulen een klein paard wordt. Merrie lijkt wel vergrotend te fokken. En waarom ik gedekt heb met een D pony? Nou er werd mij verteld dat hij 150 was als 2,5 jarige en de 155 wel ging halen. Nou is hij als 3,5 jarige gemeten op 146. Echt wel balen :=
Makani is echt al rond he! Bollie. Rosa ziet er ook mooi uit :j

Janine welkom (terug) en gezellig! De eersten zijn inderdaad alweer veilig.

Maribor ik start met ph meten als het uier er toch echt al vol uit ziet. Soms moet je ietsje knijpen zodat er wat uit komt maar echt melken moet je niet willen. Dan is het simpelweg nog niet zo ver. Ik knijp dus soms ietsje als het toch al gespannen is. Ze is lekker rond hoor, en wollig O:) Vervelend van de camera, wat was het euvel? Uier gaat snel nu!

Eilinora gezellig dat je er weer bent. En wat vervelend van de burn out :(:) Doe maar rustig aan en geen verplichtingen naar ons hoor! Je dames zijn lekker rond. Heb je een uierfoto van Ellie? Welke hengst komt er bij je?

Pandor ah balen nog geen kleintje. Ik denk wel dat jij de eerste bent in dit topic. Spannend hoor! Wbt in de groep, hier staan ze ‘s nachts op stal. Als het veulen is geboren hou ik ze sowieso 2 weken tot een maand apart van de rest. En dan kijk ik hoe het gaat over de draad en hoe ze zich gedragen. Een andere merrie waar mijn paard bij in staat kan soms heel naar doen tegen veulens die niet van haar zijn := Ik vind dat wel eng
Uier lijkt nog wel iets voller te kunnen maar inderdaad al hars. Dus spannend!

Quir hoe gaat het daar? Die van jou was ook veilig toch? Ik zag in het andere DBT dat je met spook gaat dekken? Wat leuk!
Wat goed dat het bij jullie in de wet staat wbt verhuizen van een drachtige merrie

Nieky ja klopt! Wel blij hoor dat zilver nu ook begint met haar uier. Normaal is ze ook altijd vroeg. Maar ja, Minthe (die had kleur) deed ze ook langer over dan de Friese veulens. Dus zal je zien dat ze nu ook 10 dagen langer draagt dan normaal haha. Even inkleuren nog. Minthe was geboren op dag 330 en de Friezen op dag 317,320,321 en 325.
Mooie mijlpaal voor Fleurtje. Moet er niet aan denken dat je dan nog 53 dagen moet wachten jeetje! Das lang! Hopelijk is ze dit jaar wat sneller, al lijkt dat niet zo met haar uier :=

Rauka klopt hoor, reageren waar je kan en soms gaat het snel. Vooral als er veulens zijn geboren zijn er zomaar 3 pagina’s bij met alleen ‘gefeliciteerd’ en dan ben ik het vaak ook kwijt
Maar er was een tijd in het DBT dat als je geen bijleespost maakte en niet op iedereen reageerde en dus alleen ego berichten over jezelf plaatste je volledig genegeerd werd. Omdat iedereen een reactie leuk vind. Maar dat was wel een tijd dat we 3 delen DBT hadden met alle 500 pagina’s vol. Denk dat we die 500 dit jaar ook niet gaan redden. Het bloed een beetje dood helaas, het DBT
Ik vind het een fijn topic altijd met veel tips en hulp. Soms wel wat hard, maar daar moet je een beetje tegen kunnen. Want fokken is echt niet altijd leuk, helaas

Butengeweun uier begint al wat te doen van Cookie!
Jaa meende ik van een Welsh A. Maar zeker weten doe ik niet. Hier alleen paarden. Dacht dat iemand dat hier eens zei. Lieve foto met je dochter

Corina bedankt weer voor de uitleg. Weiger je die merrie houders dan ook die zo laat willen komen?
Ania haha noem je jezelf nou een dominante trut :P Mooie oplossing even een eigen weitje :j

Libera bij jullie is het al zomer toch? Ze ziet er mooi uit! Schiet al op met de dagen :j

Retlaw goh ook al bijna veilig. Nog 4 daagjes! Ze is mooi rond en ook al zo’n dun vachtje

Hier tellen we rustig door, nog 16 dagen te gaan. Zal deze week birth alarm installeren en moet nog even nieuwe batterijen halen

Saul

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

Ik volg jullie ook nog steeds! Heb alles gelezen maar ben niet zo goed in het bijhouden en bijleesposten -O-
Zal vanaf nu beter mijn best gaan doen.

Spannend zeg voor sommige schiet het echt al op!

Hier zit ze "pas" op 238 dagen vandaag.

Kabayo thanks voor je post over de "ehbo" koffer super interessant, ik merk dat ik het spannend vind worden nu, en zal zsm mijn boek over de fokkerij eens uit gaan pluizen.

Er zijn er een paar die mij bang aan het maken zijn, eerste veulen voor jou en voor de merrie? Dat moet je nooit zelf willen doen, je moet de merrie wegbrengen.
Dus nu begin ik alweer te twijfelen. Ze is nu een half jaar hier, we hebben al veel grondwerk samen gedaan, ze is best gevoelig dus ik denk niet dat ik haar gelukkig maak als ik haar wegbreng..

En ergens zou ik het ook wel jammer vinden..
We hebben camera's overal, en de birthalarm is gereserveerd .. en er zijn een hoop "experts" in de buurt.

Wat denken jullie? Zouden jullie haar ook wegbrengen?

Afbeelding
Ik zal vanavond even een recente foto maken, want deze is alweer een maand oud. Buikje begint te groeien, maargoed ze was zelf al niet de magerste toen ze kwam :=

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:22

@Saul, voor mij zijn het ook mijn eerste (eigen) veulens. Wel eerder geboortes meegemaakt maar niet van mijn eigen paarden en dat is toch echt anders. Ik heb een paar fijne mensen om me heen (instructrice en veearts) en ondanks dat ik echt nog wel zenuwachtig ben vertrouw ik op deze mensen en weet ik dat mijn paard het meest gelukkig en vertrouwd is op haar eigen plekkie.

Als jij denkt dat jouw paard zich het prettigst voelt op haar huidige plek, daarop vertrouwen en niet wegbrengen. Zorg voor een kort lijntje met een paar professionals en lees je verder goed in.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:31

Hier hebben beide dames vandaag weer een Rhino-enting gehad. Julia haar derde en laatste en Meiske de 2e. Voor Julia nog 35 dagen tot veilig. Uier vordert gestaag en m'n dierenarts vindt haar er goed uit zien dus blij mee! Ik kan echt niet meer wachten :D

@Kabayo; Ben echt megabenieuwd naar wat Zilver ervan gebakken heeft. En hoop dat Minthe er een mooi bont spektakel van gemaakt heeft :D

Spannend dat steeds meer richting de uitgerekende datum gaan. Hopelijk straks allemaal genieten van het kleine spul <3

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:34

Ik zeg altijd 1 moet de eerste zijn. Je leest je goed in hebt hulplijnen beschikbaar. Dus lekker thuis houden zou ik doen

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

Voor de mensen uit het noorden .
Dit is een heel mooi veulen pakket

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:24

Corinadrent ben benieuwd wat ze er voor vraagt. Ik heb dat er ook allemaal in behalve staartbandage en klysmas. Als ik die nodig heb net als kunstmelk dan wip ik even langs de dierenarts

Friesfanaat spannend *\o/* Rhino geef ik hier niet omdat zowel de paarden als ik niet bij vreemde paarden in de buurt kom. Lijkt mij dan niet nodig of heb ik het mis?
Ik hoop dat je gelijk hebt wbt Minthe :D

Saul een moet de eerste zijn… Met weg brengen leer je ook niks. En ik denk dat als jij genoeg voorbereid en je best doet er bij te zijn je weinig meer doet dan een bevallingsstal.
Geen probleem! Ik was wel benieuwd wat andere bokkers er zoal in hebben zitten :j Maar zoals ik lees hebben die vooral nog aanvullend kunstmelk, klysmas handschoenen en staartbandages er in. In principe gebruik ik dat niet of ik kan het op 15 min rijden bij de dierenarts vandaan halen.
Ik zou haar lekker thuis houden

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

Ik lees ook nog steeds braaf mee maar hier in en om huis ook het eea aan het doen dus heb mn handen momenteel vol :Y)

@saul: je loopt bijna gelijk met mij, mijn meisje zit nu op 239 :D

Ik zou haar gewoon lekker bij jouw laten staan, als je alles hebt en je hebt wat mensen met ervaring om je heen zie ik niet in waarom niet. Eens is t toch de 1e keer en dat hebben wij ooit allemaal gehad.

De eerste alweer veilig, spannend hoor!

Ik ondertussen aan het kijken naar een goede camera voor op stal, bij mijn eerdere veulens werkte ik met een foscam en router maar de router heb ik niet meer en de foscam gebruik ik thuis voor de honden.... dus aan het kijken naar een 4G lte camera op batterij (maar kan ook bedraad of met powerbank), heb het 1x meegemaakt dat stalgenootjes de stekker uit t contact haalde omdat ze stroom nodig hadden en daar werdt ik niet echt vrolijker van dus dan deze ronde maar zo goed als draadloos denk ik....

Hier gaat t allemaal prima, Frost is al wel iets met haar uier aan het doen maar na beweging is het weer weg dus ik maak me niet druk. We rijden nog lekker rond (zolang ze het leuk vind blijf ik dat ook gewoon doen) en genieten gewoon.

Ik ga eerdaags mn veulenpakket ook maar weer eens opzoeken (net als mn veulenhalsters)...

klysma, handschoenen & glijmiddel heb ik niet, ik heb wel een staartbandage maar of ik die gebruik weet ik nog niet.... staart zit sowieso in een vlecht dus zie tzt wel of ik n bandage aanleg of het gewoon lekker zo laat.

Is voor mij alweer bijna 7 jaar geleden dat mn laatste veulen geboren is (jup, die krijgt nu haar 1e veulen <3 ).

Mijn dame vanmorgen, vind haar er echt goed uitzien iig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uier (hij glimt omdat ik m schoongemaakt heb ;) )
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

ik geef hengstjes standaard een klysma, als je wacht totdat ze er last van krijgen hebben ze al een paar uur dat ze minder drinken ed. Pek weg is weg.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:44

corinadrenth schreef:
Voor de mensen uit het noorden .
Dit is een heel mooi veulen pakket

[ Afbeelding ]

Wow wat een fijn initatief! En mooi compleet!
De veulenkit van Wolvega is net anders (heeft bv veulenmelk ook, maar geen glijmiddel), maar ik kan deze wel aanvullen met wat in deze zit, dan heb ik hem ook compleet.

@kabayo: Ik denk dat Iloortje mij soms wel een irritant mens vindt ja :P

@fokfanaat Wanneer geef je die klysma dan?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

als ze in de benen zijn, gebruik gewoon van die mensen variant

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:01

Kabayo schreef:
Corinadrent ben benieuwd wat ze er voor vraagt. Ik heb dat er ook allemaal in behalve staartbandage en klysmas. Als ik die nodig heb net als kunstmelk dan wip ik even langs de dierenarts

Friesfanaat spannend *\o/* Rhino geef ik hier niet omdat zowel de paarden als ik niet bij vreemde paarden in de buurt kom. Lijkt mij dan niet nodig of heb ik het mis?
Ik hoop dat je gelijk hebt wbt Minthe :D

Saul een moet de eerste zijn… Met weg brengen leer je ook niks. En ik denk dat als jij genoeg voorbereid en je best doet er bij te zijn je weinig meer doet dan een bevallingsstal.
Geen probleem! Ik was wel benieuwd wat andere bokkers er zoal in hebben zitten :j Maar zoals ik lees hebben die vooral nog aanvullend kunstmelk, klysmas handschoenen en staartbandages er in. In principe gebruik ik dat niet of ik kan het op 15 min rijden bij de dierenarts vandaan halen.
Ik zou haar lekker thuis houden

Deze kost €38.50

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:20

Corina: wat handig idd, zon kant en klaar pakket. Heb nu alles bij elkaar gescharreld in en rond huis :D
Qua touwtjes: wat gebruiken jullie? Voor schapen strotouwtjes. Maar voor veulen liever wat dikkers en zachters nodig.
28 euro is nog wel te doen. Je gebruikt niet alles, maar kan het zeker vaker gebruiken en die stress weg.

Kabayo: dat is gewoon heel fijn. DA in de buurt met ook paardenspullen :)

Fokfanaat: waarom hengstjes wel en merrietjes dan niet? Of heb je zo vaak problemen ermee gehad?
Paintlover: jij krijgt de prijs voor het mooiste hier :) en ze ziet er helemaal glanzend en blozend uit. En lekker flink al! Fijn dat je nog kan rijden! Ik heb het lang gedaan maar merkte dat mijn zadel niet meer lekker paste :D
Hoe leuk dat je na 7 jaar nu weer verder kan:)
Camera: kan je niet helpen want mn man heeft alles geïnstalleerd. Moest met een kabel want geen wifi mogelijk in de stal, en idd bij mij gister stekker eruit en dan geen beeld :+

Saul: ik heb ook nooit een veulen gehad, en ook thuis. Voorbereiden is het halve werk, niet? Ik heb wel DA aan huis, is mijn man :+ , maar anderzijds is die grote delen vd week weg dus werkt hetzelfde dan. Ik zou qua stapgrootte liefst elders staan. Mijne is 8x 3,5 meter. Op zich best groot, maar ik voorzie nu al dat mijn stressbeest langs de stenen muren schuurt in alle beval ellende... De Con zou voor mij zijn dat het stress is, andere omgeving, andere bacteriën, andere paarden. En je bent er zelf niet bij.. idd, eens moet de eerste keer zijn :o

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:27

Merries hun bekken zijn breder dan die van hengsten daarom hebben hengsten er vaker moeite mee

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:16

corinadrenth schreef:
Merries hun bekken zijn breder dan die van hengsten daarom hebben hengsten er vaker moeite mee

Idd

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:47

Kwam/komt het bij jullie (heel) vaak voor dan dat het er niet zelf van af komt? Of merken jullie dat ze meer moeite hebben? Ik heb 5 hengsten gehad en geen een had problemen met poepen. En hoe geef je klysmas? Door de mond of met een prik? Welke hebben jullie?

Maribor Jaa heb de grote kliniek hier vlakbij zitten en al aantal jaar vaste klant bij hun. Ook voor hoefsmid, osteopaat, , röntgen, entingen, wormkuren/mestonderzoeken en dus ook voor fokkerij. De meeste in dit topic kennen hun ook wel en ze staan vaak paraat voor vele bokkers. Ik denk dat menig bokker ook wel in Wolvega te vinden is of eens geweest is :j Ik had eens op zondag een veulen met navelstreng ontsteking en dikke koorts. Even een belletje en ze leggen alles klaar. Even op en neer rijden en de kleine was er binnen een week weer boven op. Echt zo fijn :j

Paintlover ze is prachtig! Van wie was ze ook alweer drachtig?
Ik kan je niet helpen met camera’s. Ik heb dit jaar een professioneel iemand laten komen, ik was klaar met elk jaar dat camera gezeik :+

Corinadrent dat valt wel mee, die prijs!

Ania arme Iloortje :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:20

Zo, ik heb het weer erg druk gehad. Ik ga proberen een bijleespost te doen vanaf pagina 84. Vergeef mij als ik iemand vergeet :')

Maribor, wat fijn dat er in elk geval op de praktijk mensen met de camera mee kunnen kijken, voor zowel de schapen als de paarden. Hoeveel schaapjes heb je?
Fijn dat je ze aan huis hebt en er dus zo kan zijn.

Mijn maiden had als veulen (waarschijnlijk) minder goede kwaliteit biest of niet voldoende binnen gekregen. Zij heeft toen 4 dagen met koorts op de kliniek gestaan. Weten nog altijd niet wat het was.

Inmiddels alweer je eerste bijna veilig. Gaat toch opeens hard!

Kabayo, mijn oude merrie lekte altijd weken melk. Met 1e toen geen problemen gehad, de 2e dus wel. Wel bij Lilly gezien hoe snel de melk van doorzichtig naar wit kan gaan vlak voor de bevalling (5 uur doozichtig, 23 uur melk lekker, 02 uur veulen). Dus denk wel dat de biest past vlak voor de bevalling wordt aangemaakt.

Spannend dat Minthe al wat begint aan het uier. Dat naveltruitje ken ik inderdaad. Hebben wij ook al een tijdje.

Mijn bevalbak is ook altijd karig :'). Heb tot nu toe nog nooit meer nodig gehad dan de ontsmetting voor de navel. Uiteraard wel iets meer in de bak liggen (betadine, pollepel, thermometer, klysma, navelklemmetje)

Retlaw, voor jou wordt het echt al spannend. Super leuk! Hoe gaat het nu met haar?

Rauka, spannend in Spanje zeg. Hoe zit het bij jou met dierenartsen, bijvoorbeeld 's nachts? Zijn die er gewoon of kan dat lastig zijn?
Schopjes merk ik echt wel vanaf 200 dagen, soms eerder al.

Sommige merries kunnen rustiger worden van een veulen, maar ze kunnen ook (de eerste week) erg fel zijn. Is echt even afwachten. Ik hoop dat het bekappen toch nog wilt lukken.

Marjoleinvde welkom! Knappe merrie heb je. Ik duim voor je mee dat ze dit jaar iets meer het boekje volgt.

Baudy, inmiddels ook al aan het aftellen naar de 320 *\o/* spannend

Lyona, hier verharen ze inderdaad ook al weken extreem, maar mijn ruin ook. Je dames zien er goed uit!

Pomski, fijn dat je de veulens hebt mogen voelen/zien bewegen. Je dames zijn inderdaad mooi rond.

Ayasha, 278 vind ik niet perse zorgwekkend. Mijne begint vaak ook rond de 280.

Butengeweun, wat een heerlijk plaatje zeg dat ze zo slapen. Snap ook dat je met die kou de de deuren toch dicht hebt gedaan hoor.

PandorJ, ik heb een spray. Deze: https://agradi.nl/products/vetericyn-super-7-naveldip
Hoe is het nu met jou merrie? Staat ze al op knappen?

Lonniejj, wat een dombo jou Y'ur. Hopelijk is dat goed gekomen :')

Fijn dat de scan verbetering toonde!
Ik heb geen ervaring met zo'n soort scan. Zou me er ook niet te druk om maken. Je kan er toch niks aan veranderen en het veulen komt wanneer die komt. Ik verwacht uit mijn e-pony wel een veel kleiner veulen te krijgen dan uit mijn paard, en daar zit 'maar' 10cm verschil tussen in hoogte.

Quir, spannend dat je de eerste alweer veilig is! Al aangestalten?

Boelles, helemaal niet mee gekregen dat jij ook zwanger bent. Gefeliciteerd! En spannend al met de schaapjes.

Nieky, aftellen kan ook bij jou beginnen! *\o/*
Nina is fantastisch mooi dik.

Libera, wat glanzen ze zeg! Ze zien er goed uit.

Eilinora, fijn dat het langzaamaan wat beter gaat. Lekker meelezen is toch ook geen probleem :(:)
Snap wat je wat gemengde gevoelens hebt bij het vroege uieraanmaak. Eventueel even laten scannen voor placentitis bij twijfel? Al is dat met zo'n kleinere merrie misschien wel heftig.

Janinevv, welkom terug!

Saul, dat is een keuze die je zelf moet maken. Als je het niet vertrouwd om zelf te helpen zou ik haar weg brengen inderdaad.

Paint_lover, aaah jou baby krijgt ook haar eerste baby, leuk! Mijn maiden komt ook uit eigen fok.

Mijn Lilly zit vandaag op dag 294. Abby op 268. Het eind komt dus al goed in zicht.

Lilly is al even bezig met het uier maar gaat nog niet heel hard. We hebben inmiddels de camera bij haar hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Abby houdt wat vocht vast, ook in het uier.

Afbeelding

Verder heb ik even geen recente foto van Abby :')

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:31

Ah super Kabayo
Ja ik ken Wolvega. We woonden ooit bij Bolsward in de buurt. Prettige praktijk en gewoon kundig. Ik las je eerdere reactie te snel ;) ah ik snap m denk ik nu helemaal met het paardenuier.
En spannend wat Zilver haar kind dan gaat worden uiteindelijk, welke hoogte. Lastig idd met schatten als ze jong zijn. Maar Zilvers kant telt ook mee, en de hengst zijn ouders ook :-)

Klysma geef je in zijn poeperd. Je kan ze kopen bij de drogist (miniklysma, is ook erg klein hoor). Slijmerig goedje en dat knijp je gewoon leeg. Voor paarden kende ik het niet

Myrthee: het is ook niet altijd bij te houden, al die posts :+ en dan schijnt dit rustig te zijn haha

Ah ik snap je. He lastig als een kleintje zo een start heeft dan.vooral als je niet weet waar het vandaan komt. Nagelbijten.. Maar gelukkig doet ze het goed nu.
Schaapjes: we hebben er ça 65 die moeten lammeren. Nog wat meer maar die zijn er gewoon, vervelend te zijn haha

Ze zien er mooi rond uit Lilly en Abby! Lilly is er al bijna. Heerlijk!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:39

Hier ook niet standaard en eigenlijk nooit nodig gehad. Weet niet wat er met sommige hengsten is, men zegt dat ze trager, dommer, slapper zijn maar dat is hier nooit t geval geweest.

Hebben hier een hengstje gehad dat wat te vroeg is geboren, die heeft de da wel paar keer geholpen met zn poep. Maar goed. Dat had een reden.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:04

Maribor: dat is lief <3

Kabayo: ze is dragend van de AQHA hengst Classic Smokey Style (Classic Cream Champagne Dun, homozygoot voor zwart dus geen vos).

Snap dat je een professionele hebt laten komen en als je elk jaar veulens hebt is dat ook wel fijn, ik fok 1x in de zoveel jaar dus dat is voor mij niet haalbaar + sta op pension dat scheelt ook.

Klysma heb ik hier ook nog niet eerder hoeven geven (3 hengstjes gehad en 2 merries) maar mss toch wel handig om het wel bij de hand te hebben.

Myrthee: superleuk dat jouw maiden ook uit eigen fok komt!
Knappe dames!!! En al lekker op de camera mee kunnen kijken....

Ik wil mijn camera denk ik rond dag 300 hebben hangen, dan gok ik wel voldoende tijd om haar nachtelijke gedrag op te pikken.

Trouwens even n andere vraag: wij hebben momenteel enkel nog een grote paddock (8 x 23mtr), daar staat ze alleen in maar ze heeft wel een buurvrouw (aan doe e andere kant staat een ruin maar daar zit een dikke 1,5e mtr ruimte tussenin dus geen issue), dr buurvrouw heeft schijnbaar ook veulens gehad dus zou geen probleem hoeven zijn maar we hebben maar 2 draden en ik twijfel een beetje of ik er n 3e draad bij moet laten zetten of dat ik mss beter voor tijdelijk iets van de paddock af kan zetten (zeg 2mtr).

Van mn staleigenaresse mag er sowieso een extra draad bijgezet worden dus dat is superfijn maar ja, ik wil gewoon echt niet dat die uk straks onder de draad door rolt oid en dan een merrie over de zeik hebben....

Wat zouden jullie doen of hoe hebben jullie de paddock/wei afgezet?

Ze heeft straks wel een weide, die ligt achter haar paddock maar daar moet nu eerst het gras nog even op groeien (stal is pas in Nov gestart en in Okt hebben ze het hele stuk grond omgewoeld, opnieuw gezaaid, paddock gemaakt enz).

Even voor het beeld, dit is zoals het nu is (minus de sneeuw natuurlijk :P ):
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:30

Maribor, zo wat een hoop schaapjes. Wij hebben er 23 lopen, dat vinden we al te veel _O- moeten er dit jaar sowieso 3 weg ivm uierontsteking. Van 2 vind ik dat wel erg jammer want die zijn ontzettend leuk.

Cioccolato hier wel domme hengstjes, maar nog nooit problemen met ontlasting gelukkig.

Paint_lover, ik zou daar misschien inderdaad nog een draadje onder spannen. Afgelopen jaar ging mijn veulen wel elke keer bijna onder zo'n hoogte door als ie ging slapen. Dat was namelijk het lekkerst bij het hek.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

Myrthee, ghehe ahh had je ook niet kunnen weten. Ben ook niet iemand die dat van de daken schreeuwt :o Jij hebt al heerlijke bollies!

Kabayo, het is een meiske haha maar dat kun je niet weten.
Ik heb nog wat klysma van het werk meegenomen, dus mensenvariant en die steek je er van achter in :P
Heb ze nog niet hoeven gebruiken, maar wel voorradig.
Wil je de champagne houden of voor verkoop? Maakt misschien verschil voor de hoogte.

Maribor, ah 65 is best wat! Hier maar 5 haha. Hebben meer gehad maar wat geminderd.

Corina, oh dat wist ik helemaal niet dt bij hengstjes eerder gebeurt. Weer wat geleerd!

Paintlover, ghehe hier een foscam dus weinig advies verder. Ik merk dat beste toch is met draad ipv draadloos.

Saul, je moet je eigen gevoel volgen.. als je het echt niet vertrouwd dan wegbrengen maar geeft wel weer stress op andere plek..

Quir, hoe betrouwbaar is dat meten van het femur? Ik snap wel de opmerking van cioccolato, zou eerst ff afwachten wat ze er nu van bakt maar is misschien wel iets wat je in het achterhoofd moet houden..

Friesfanaat, nog ff geduld! Gaan ze volgend jaar ook weer drachtig?

Hier zitten we nog maar op 226 en 184 dagen :+ nog ff geduld

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Ik zou de eerste paar keer buiten de buren er nier naast willen hebben. Eerst draad leren kennen en dan is dubbel od zelfs 3 draden wel oke.