Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:22

Afgelopen zondag weer wedstrijd gereden met Florencio, wat was het koud door de harde gure wind :brr: Florrie had ook last van koude billen, maar desondanks dikke punten weer in het Z1 *\o/* , 2x dubbel winst en een 1e en 2e plaats, dus zeker geen klagen :o

Inmiddels is hij Z2 dressuur startgerechtigd, maar voor de overstap moeten de changementen echt nog wel een beetje beter :o Maar echt megatrots op mijn rode vriendje, hij geeft de grote paarden toch regelmatig het nakijken :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:07

Citaat:
Ponyfokkerij verwachte veulentjes 2024

*17 februari- white girl (staatspremie merrie) v. White gold B x Golden Daim F (marjolein88)
*18 maart - irma du Bois (v. Cassanova du Bois)x Davinci du Bois (marjolein88)
*28 maart - casharel du Bois (ster, preferent,prest. Fok v. Deinhard B) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*26 maart - Arendsnest's Caramella (kroon ps.pony v. Make My World) x Kantje's Only (Moratoetje)
*14 april- christal du Bois (voorl. Keur v. Golden West) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*26 april- isabella du Bois (elite v. Goldstar du Bois) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*28 april - Greenfield Beau Chance (v. Burley Phantom) x Sulaatik's Velvet Marmelade (Moratoetje)
* 2 mei - Vogelenzang's Carlijn (sport, preferent v. Orchard Red Prince) x Davinci du Bois (Annash)
*3 mei- vpower heavenly (kroon v. Cassanova du Bois) x Golden Daim F (marjolein88 + dj)
*14 mei - Middendorp’s Sanaa (keur v. Heitraks Marvin) x D&R Sportpony’s Orchard Bellingcat
* 29 mei - Carice du Bois (v.keur preferent prestatie-fok v. Der Harlekin B) x Golden Grey NRW
* 1 juni - iggy du Bois (v. Davinci du Bois) x Bijsterhof Coer Noble (marjolein88)
* 28 juni - Lot's Zaïra Liz. X Peterlena Hoeve's Fridus (MallyBelly)
* 3 juli - Char du Bois (preferent v. Don Carino du Bois) x Dating

Annash
Blogger

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:15

Mora wat supergaaf! Gefeliciteerd!

Ik vind het echt heel leuk dat we hier zo'n ponyfokkersclubje hebben. :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:42

Supergaaf Moratoetje!

En eens met jou Annash, superleuk zo'n club ponyfokkers.

Ik heb even mijn en Quirs naam bij de betreffende merries gezet :+

Citaat:

*17 februari- white girl (staatspremie merrie) v. White gold B x Golden Daim F (marjolein88)
*28 maart - casharel du Bois (ster, preferent,prest. Fok v. Deinhard B) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*26 maart - Arendsnest's Caramella (kroon ps.pony v. Make My World) x Kantje's Only (Moratoetje)
*14 april- christal du Bois (voorl. Keur v. Golden West) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*26 april- isabella du Bois (elite v. Goldstar du Bois) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*28 april - Greenfield Beau Chance (v. Burley Phantom) x Sulaatik's Velvet Marmelade (Moratoetje)
* 2 mei - Vogelenzang's Carlijn (sport, preferent v. Orchard Red Prince) x Davinci du Bois (Annash)
*3 mei- vpower heavenly (kroon v. Cassanova du Bois) x Golden Daim F (marjolein88 + dj)
*14 mei - Middendorp’s Sanaa (keur v. Heitraks Marvin) x D&R Sportpony’s Orchard Bellingcat (LaDonna75)
* 29 mei - Carice du Bois (v.keur preferent prestatie-fok v. Der Harlekin B) x Golden Grey NRW (Quir)
* 1 juni - iggy du Bois (v. Davinci du Bois) x Bijsterhof Coer Noble (marjolein88)
* 3 juli - Char du Bois (preferent v. Don Carino du Bois) x Dating (Quir)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:59

Citaat:

*14 mei - Middendorp’s Sanaa (keur v. Heitraks Marvin) x D&R Sportpony’s Orchard Bellingcat (LaDonna75)
* 15 mei - W-Mellaers Wamailin M (v. Ceide Cassanova) x Reitlands Bon Coeur B
* 29 mei - Carice du Bois (v.keur preferent prestatie-fok v. Der Harlekin B) x Golden Grey NRW (Quir)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:12

Ik ben niet zo handig dus als iemand voor mij het in het lijstje wil zetten 8-)

Officieel uitgeteld op 10 juni en 22 juni, maar vorig jaar beviel Fleur met 321 dagen en zonnebloem met 315 dagen;

Reduster Fleur x Reitlands Bon Coeur
Zonnebloem x Happy v.d. Ponderosahoeve

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:21

Citaat:

* 10 juni - Reduster Fleur x Reitlands Bon Coeur (MDWStables)
* 22 juni - Zonnebloem x Happy van de Penderosahoeve (MDWStables)

Thanks LaDonna, was ik echt niet vergeten hoor haha. :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:14

Oh mogen die van mij er ook bij ? :o

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:27

Gefeliciteerd Moratoetje!
Ik heb nog steeds geen pony ;) maar lees nog wel af en toe gezellig mee :) vind Welsh sectie nwr nog steeds geweldige pony’s, maar heb er nu een aantal bezichtigd en ze lijken me allemaal wel enorm heet! Nu ben ik echt klaar met hete KWPNers, vind dat kijkerige heel vervelend wat de meesten hebben en wordt er zelf zenuwachtig van. Hoor wel vaak bij pony’s dat die dat minder hebben en een pony die graag wil lopen niet per definitie ook overal van schrikt, mijn eerste eigen pony was ook enorm heet maar niet kijkerig, maar vind het toch wel lastig omdat ik ook nichtjes van negen en 12 rond heb lopen die ook wel eens willen rijden. Dan misschien toch meer richting New Forest kijken, Maar Die lijken niet te vinden of direct enorm duur…

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:58

*15 april - Dewi's Danika (ster v. Djamaï du bois mv. Milton) x t-Nequeen (lailapri)
*20 april - Djamira's Djuhna (v. Glamourdale mv. Djamaï du bois) x Cheyvano (v. Cassanova du Bois) (lailapri)
*25 mei - Djamira's Djosha (v. Hamlet's magnum xl mv. Djamaï du bois) x Casey (v. Cyrano = cassanova du bois x djamaï du bois mv. Djémo durango = Don Cremello du Bois) (lailapri)
* 2 juni - Debora's Devaney (keur prestatie sport springen v. Don cremello du bois mv. Jasper (nf)) x Hesselteichs moviemaker (lailapri)
* 10 juni - Reduster Fleur x Reitlands Bon Coeur (MDWStables)
* 14 juni - After Forevers Sparking Jewel (nmprs v. Hello Sunshine) x casey (v. Cyrano = cassanova du bois x djamaï du bois mv. Djémo durango = Don Cremello du Bois) (lailapri)
* 22 juni - Zonnebloem x Happy van de Ponderosahoeve (MDWStables)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:19

Nynkex01 schreef:
Ik heb nog steeds geen pony ;) maar lees nog wel af en toe gezellig mee :) vind Welsh sectie nwr nog steeds geweldige pony’s, maar heb er nu een aantal bezichtigd en ze lijken me allemaal wel enorm heet! Nu ben ik echt klaar met hete KWPNers, vind dat kijkerige heel vervelend wat de meesten hebben en wordt er zelf zenuwachtig van. Hoor wel vaak bij pony’s dat die dat minder hebben en een pony die graag wil lopen niet per definitie ook overal van schrikt, mijn eerste eigen pony was ook enorm heet maar niet kijkerig, maar vind het toch wel lastig omdat ik ook nichtjes van negen en 12 rond heb lopen die ook wel eens willen rijden. Dan misschien toch meer richting New Forest kijken, Maar Die lijken niet te vinden of direct enorm duur…

Dank voor het in de lijst zetten Alice!

Ik denk dat het in deze periode ook wel staat of valt met de huisvesting.
De vergelijking met de hete kwpn’er gaat voor mij niet op, ik vind pony’s sowieso eenvoudiger.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:53

Nynkex01 schreef:

Ik heb 5 nwr ponys gehad/gereden en alle 5 mega braaf, niet heet, maar het zijn wel gevoelsponys, je moet ze niet op de ziel trappen. Waar ik new forest spring ponys veelal heet zie, of juist compleet het tegenovergestelde te lui.

Geef mij maar een fijne nwr.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 07:14

1 nwr gehad volwassen, niet helemaal mijn type maar wel lief. En een nwr veulen gehad, dat was meer mijn type. Die laatste kwam uit een braaf lijntje.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 07:28

Nwr moet je denk ik beetje passen. Misschien wpbr ook optie

Heb zelf A en C geen idee hoe een nwr is. Mijn C en bepaalde A zijn ook “heet” meer echt goud eerlijk. Mijn ene A is wel drachtig en was nooit zo erg extreem ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:23

Ik heb nog een kleine part bred staan. Lief maar groot ego. Het is maar net wat de ouders zijn. Hij is een jaar jonger en 2 koppen kleiner als zijn paddock genootje maar wel de baas. Terwijl paddock genootje als hengst overal op springt als begroeting. Ik denk dat ik hem ook niet lang hou, hij moet de wereld verkennen en aan het werk en niet koeterdekoet bij mij met kindjes hersendodend (wat wel meevalt maar voor hem wel zo zal zijn) werk doen. Hij wordt dit jaar 2 en zal eerst een licentie aanvragen bij het wpcv kijken of ik hem nog met een merrie kan matchen want ik heb hem vanwege zijn bloedlijn aangeschaft. Appaloosa's fokken is en blijft lastig klein stamboek met veelal dezelfde lijnen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:44

Wat een mooi lijstje al, ben heel benieuwd naar jullie veulens dit jaar!

Ik ken Foresters wel echt als braaf en betrouwbaar zonder daarin suf te zijn, moet wel zeggen dat mijn rijervaring met Foresters wel langer geleden was. Die zijn nu allemaal stokoud (moet ook wel zeggen dat ze daar voor mijn gevoel ook in uitblinken, de oudste die ik ben tegen gekomen is 45 geworden) of overleden. Dus of dat nu ook nog is weet ik niet.
Ik ben sowieso wel van de bloederige pony's die wat sensibel zijn, mijn jongste is Welsh pony x NWR en daar zit wel een kop op maar als je die mee hebt is ook 1 gedachte genoeg. Dat vind ik persoonlijk heel fijn, maar ik zou deze (nog) niet met een kind meegeven. Nu moet ik zeggen dat de Welsh pony moeder echt wel een speciale was, dus wat ervan van de NWR kant komt durf ik niet te zeggen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:32

De pony die ik op het oog heb is een Orchard Copyricht x Nia Domo’s Bolero. Iemand die me iets over het karakter van die pony’s kan vertellen? Ik ben alleen wel bang dat ze net de D maat uit gaat groeien

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:36

Ik heb een halfzuster van Nia Domo's Bolero gehad. Zowel in de omgang als onder het zadel een lieve, gemakkelijke pony.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:09

Mijn meest sensibele en hete pony is juist een halve new forest. :=
Maar haar kind (Duitse vader) is daarentegen weer de meest lieve en nuchtere pony van allemaal, maar ook echt enorm werkwillig en meewerkend.

Mijn NWR is wel heet, maar wel gewoon eerlijk en werkt ook makkelijk. Geen gekke pony of zo. Maar de Duitsers zijn wat nuchterder en stabieler. Voor mij zijn de Duitsers meer echte kinder pony's dan de meeste NWR pony's, maar je hebt top brave NWR pony's en ook echt knetterleipe Duitsers. Veel NWR pony's vind ik wel weer heel erg goed trainbaar. Duitsers kunnen snel wat te zwaar en te grof zijn voor een kind.

Dus vooral naar de pony zelf gaan kijken, ras of afstamming zegt echt niet altijd alles wat. <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:46

Ik vind mijn New Forest merrie heel fijn, eerlijk, beleefd, leergierig, nuchter maar niet lomp of stug. Ze is pas 2,5 hoor, dus veel moet in de toekomst nog blijken.
De gene die ik in mijn werk als hoefsmid tegen kom zijn fijn om mee te werken. Op een moeder en dochter na (moeder is echt de grootste nachtmerrie die je kan bedenken, dochter is extreem uitgekookt en gebruikt alles tegen je).

Maar als ik haar met mijn Shetland merrie van 1,5 vergelijk, dat is echt een olifant in een porcelein kast, lomp, in je aura staan, stout, brutaal. Mijn eerste shet die alles is waarom shetten bekend staan _O- .
Terwijl die uit een fijne merrie komt. Oma was ook wat stug, opa was een extreme neuroot die wel bekend stond fijne sportpony's te geven (4 van de 5 veulens die ik van die hengst gefokt heb uit 4 verschillende merries lopen fijn voor de wagen en de 5e ben ik uit het oog verloren).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:04

We hebben de kleine dahlina achterin de wagen staan :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:40

Wat leuk! Die is langs moederskant wel verwant aan mijn merrie :j .

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:47

mooi gefokt !! en best wel wat mooie oude lijnen (die waar ik wel gek op ben)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 10:04

Zijn er bepaalde lijnen die gekend staan om een goed karakter/ fijne kinderpony's?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:21

Dat is 1 van de redenen waarom ik graag met Connemara's fok. Fijn in de sport en over het algemeen allemaal ponies waar zowel kinderen als volwassenenen iets mee kunnen.

Heeft iemand hier ervaring met veulen bij de merrie laten lopen tot de volgende komt? Mijn veulen is nu 8 maanden, half 5 mei wordt volle broer verwacht.
Veulen zie ik nog een paar keer per dag drinken, merrie stapt soms weg en gaat er niet meer mega handig voor staan maar laat het nog gewoon toe.
Men zegt dat merrie het afspenen echt wel regelt tijdig voor de bevalling maar wanneer zou evt. ingrijpen nodig zijn (alsnog apart van elkaar zetten)?