Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kincsem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:58

Fijne dieren Seven en Mavantos!

Ik vind Quaterhit ook heel gaaf en elastisch. Helaas heb ik er denk ik de merrie niet voor (ben bang dat het dan te ponyachtig zou worden).

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:01

Even filmpje toegevoegd:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:05

splenius schreef:
Wat vinden jullie van deze hengst
https://youtu.be/hOYwg647n5M

Leuk dier om te zien in ieder geval, los fijner dan ohz maar dat is vaak zo met die jonkies.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:37

mavantos schreef:
Hij is ook onwijs vriendelijk, maar wel stoer om te zien. Heeft echt een mega dikke hengstennek =:)

Ben heel benieuwd hoe het fokken gaat. Als er weinig gefokt wordt zijn ze straks wel weer duur.

Voor mij maakt het niet starten niet heel veel uit. Trainen thuis door en mag vrij promoveren tot en met het ZZL. Snap wel dat het dan extra zuur voor jou is Nessie, want dan wil je wel graag verder om je punten te halen.

Precies dat...... en eigenlijk, ondanks alle ellende, is het best lekker om iets meer tijd te hebben nu om de puntjes op de i te zetten.
Als zelfstandige, met twee bedrijven, is het nu best lastig. Maar we maken er het beste van.
Wel een voordeel is dus dat ik meer tijd heb om de paarden door te trainen, en ook het proberen drachtig te krijgen nu mooi rustig kan opstarten.
Ik probeer nog steeds positief te blijven :-)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:52

Ja het enige is dat je thuis niet aan de selecties kan meerijden, wat naar mijn inzien voor (na) de keuring wel meerwaarde kan hebben :j Daarin gaat het hier ook niet om promoveren maar juist de klasse meepakken. Ook voor de merrie en haar eventueel volgende nakomelingen. Maar we trainen rustig voor de keuring en door tot Z2 oefeningen en rijden meerdere malen per week buiten, door de Betuwe of achter zijn moeder aan over de Veluwe :) Ook niet heel vervelend, hij is superbraaf.

Ik vind het vervelender dat alle shows worden geannuleerd en dat ik geen trainingen van mijn instructeur meer mag volgen. Daarnaast ook jammer voor zijn 3-6 jarige grooms, die mogen ook nu niet op stal komen om hem te verzorgen en rond te hobbelen. Maar uiteraard is gezondheid belangrijker dan fokkerij of wedstrijden :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:48

Umeo schreef:
Ik ook maar ze vraagt een mening dus dan mag ik deze toch geven?

Sta zeker open voor onderbouwde feedback, leer ik nog iets bij ;)

Ik kom misschien wat nukkig over maar ik probeer het uit te leggen.
Goed dat we kritisch zijn. Vooral ook naar onze eigen dieren. En dat gaat in dit topic een beetje mank vind ik. Als iemand een berichtje plaatst over het eigen paard of veulen dan zijn de complimentjes niet van de lucht. Soms terecht maar soms zou er best wel een kritische noot geplaatst kunnen worden. Echter, verschijnt er een hengst dan is de kritiek vaak niet mals terwijl het dan meestal de top van de populatie betreft. Goed dat daar ook kritisch naar wordt gekeken. Maar ik mis de balans, met kritisch naar de eigen oogappeltjes. Of is het uit beleefdheid?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:50

Thuis doortrainen is volgens mij nooit verkeerd, maar als je nog net voor een veulen (of iets anders met een deadline) wil klasseren en het ook een i mag zijn zonder puntje, dan is het lastig als je een tijd niet mag/kunt starten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:15

misterA schreef:
Umeo schreef:
Ik ook maar ze vraagt een mening dus dan mag ik deze toch geven?

Sta zeker open voor onderbouwde feedback, leer ik nog iets bij ;)

Ik kom misschien wat nukkig over maar ik probeer het uit te leggen.
Goed dat we kritisch zijn. Vooral ook naar onze eigen dieren. En dat gaat in dit topic een beetje mank vind ik. Als iemand een berichtje plaatst over het eigen paard of veulen dan zijn de complimentjes niet van de lucht. Soms terecht maar soms zou er best wel een kritische noot geplaatst kunnen worden. Echter, verschijnt er een hengst dan is de kritiek vaak niet mals terwijl het dan meestal de top van de populatie betreft. Goed dat daar ook kritisch naar wordt gekeken. Maar ik mis de balans, met kritisch naar de eigen oogappeltjes. Of is het uit beleefdheid?

Het is gemakkelijker iets negatiefs te zeggen over een paard waarvan de eigenaar toch niet terug reageert, dan over een paard waarvan je weet dat de eigenaar respons zal geven. Daarbij is het helaas zo dat men liever iets negatiefs verteld, dan iets positiefs. Of eigenlijk zelfs; alleen negatief en niet positief..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:34

Oké dat snap ik wel maar was zeker niet verkeerd bedoelt. Iedere hengst/paard heeft positieve en negatieve punten. Ligt er maar net aan wat je merrie kan hebben :)

Ik kan daarentegen ook wel tegen kritiek op eigen paarden. Enkel zo kom je ergens/leer je bij :)

Daarbij 100 mensen 100 meningen. Niks verkeerd mee. Maakt het net interessant. Daarbij moet iedereen lekker zijn eigen gevoel volgen wat een ander ook zegt. Doe ik ook :+ :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:32

Als je over je eigen merries net zo kritisch was als over de hengsten zou ik er geen lol in hebben hoor Maar het is natuurlijk wel zo dat het in het algemeen moeilijker is om kritisch naar jezelf te kijken dan naar anderen. Ik probeer dat wel altijd zo goed mogelijk te doen, en dat is ook een van de redenen dat ik naar keuringen ga.
Ik overweeg voor volgend jaar Millennium voor 1 van de merries.. Hebben jullie ervaringen met nakomelingen en wat hij doorgeeft?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:39

ik luister naar iedereen maar pak er uit waar ik wat aan heb. En verder volg ik mijn eigen gevoel.
Ik loop niet achter de massa aan. Vind het veel leuker om een goed veulen te fokken van een hengst die bijna niet gebruikt word dan mee te gaan in de massa.

Maar inderdaad goed en kritisch naar je merrie kijken is het begin en door de jaren heen weet je ook wat bij je merrie past en wat niet.
Ik wil wel altijd een hengst eerst gezien hebben voor dat ik hem gebruik.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:42

Natuurlijk ben je kritisch op je merrie maar dat is wel je begin punt logisch dat je dan nog kritischer bent op de hengst.

Zoals mijn merrie, beknopt en kort in de rug, veel body en wat neerwaarts gebouwd/overbouwd .

Ja als ik die ooit ga dekken zal ik dus nog kritischer zijn kwa hengsten en hun bouw en die van evt nakomelingen/paarden in de moederlijn. Ik vind dat eigenlijk niet meer dan logisch :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:58

baudyh schreef:
ik luister naar iedereen maar pak er uit waar ik wat aan heb. En verder volg ik mijn eigen gevoel.
Ik loop niet achter de massa aan. Vind het veel leuker om een goed veulen te fokken van een hengst die bijna niet gebruikt word dan mee te gaan in de massa.

Maar inderdaad goed en kritisch naar je merrie kijken is het begin en door de jaren heen weet je ook wat bij je merrie past en wat niet.
Ik wil wel altijd een hengst eerst gezien hebben voor dat ik hem gebruik.

Zo sta ik er ook in,ik ben zo wie zo kritisch , en zeker niet in het minst naar mijn eigen paarden .

Daarom is een hengstenkeuze maken ook zo moeilijk !
De reden dat vlgs mij hengsten zo kritisch bekeken worden is omdat het ''publieke figuren''zijn en er meer vanaf hangt dan van 1 enkele merrie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:18

De merrie heb je al, de hengst kan je nog uitzoeken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:18

Leuk dat mijn Il Divo in de smaak valt!

MisterA: ja vind ik ook wbt Winningmood nakomelingen. Loopt groot percentage ook leuk van in de sport. Best jammer dat hij in de fokkerij nooit zo aan is geslagen. Iedereen wil Duitse hengsten, maar de duitse hengst die Nederlands getest is slaat niet aan. Misschien doet hij te Gelders aan qua uiterlijk, terwijl als je hem van dichtbij bekijkt, het echt een luxe hengst is die bij mij ook behoorlijk veredeld heeft.

Kahlua: het is een merrie! Dus kan niet naar de HK ;-) Ik houd haar wel aan voor fokkerij en sport, dit is er wel eentje om als 3jarige naar de keuring te doen denk ik.

Ik vond de Dreamboy een mooie hengst op de HK!
Sowieso viel mij wel op dat de combi Bordeaux/United het goed doet icm Vivaldi bloed. Livius is daar ook een voorbeeld van.

Seven, ga jij de Ferdeaux ook dekken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:12

Mijn Ferdeaux is vandaag gekeurd bij het AES
Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:37

Gefeliciteerd!
Wat is ook alweer zijn afstamming?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:39

Gefeliciteerd! Heb je hem ‘thuis’ laten keuren? Daar de keuring was afgelast.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:51

Gj6
Nee die mag eerst elite worden via de sport of toch via ibop. Even kijken wat de toekomst brengt. Ze springt zo een wissel en speelt met nieuwe dingen dus ben voor de z2 en meer niet bang bij d'r. Even zien hoe ver ze komt met d'r ruiter.

Winningmood daar heb ik zelf een geweldige Nakomeling van gehad en ook veel goede dieren van gezien. Heel fijne hengst.

Gefeliciteerd Jan de regelaar

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:03

Gefeliciteerd Mark!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:09

Nessie schreef:
Gefeliciteerd! Heb je hem ‘thuis’ laten keuren? Daar de keuring was afgelast.

Ja, ze boden een thuiskeuring aan omdat de gewoon keuring afgelast was.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:10

KahluaB schreef:
Gefeliciteerd!
Wat is ook alweer zijn afstamming?

Ferdeaux x Balzflug en dan volle zus van Rubinstein I.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:30

Gefeliciteerd! Interessant en aansprekend paard!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:58

Heb je er zelf een merrie voor JdR?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:59

Nee....alles van mij is kind óf kleinkind van Fatinels.