Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Maribor ik bekijk per merrie wanneer ik start met ph testen. Normaal gesproken start ik met 320 dagen. Tenzij ze echt nog een lege uier hebben (zoals Nina nu) dan test ik uiteraard nog niks :+ . Dus ik kijk als de uier een beetje begint te vullen. Anderzijds met Saartje vorig jaar bv die had op 315 dagen al een vollere uier dus die testte ik eerder als 320 dagen ( is ook bevallen met 326 dagen). Maar wachten tot de uier vol is doe ik niet. Ik heb hier merries die zonder echt volle uier bevallen dus ik kijk niet alleen naar de uier maar naar combinatie van alles. Binnenkort bv draaien de cameras constant bij mij. Zo kan ik al kijken wat het normale ritme is van elke merrie en valt het ook direct op als dat anders begint te worden (en de bevalling mogelijks nadert). Als ik jou merrie dr uier ziet kan je gerust rond 320 kijken of ze al wat melk heeft om te testen.

Kabayo ik vind het idd ook nog rustig hier en idd veel van de vaste die ontbreken. Maar gok dat het wel weer lekker druk wordt hier met kletsen zodra de eerste veulens geboren zijn. Die laatste dagen tot de veilige of uitgerekende datum vind ik ook altijd lang duren :')

Rauka jeetje dat lijkt mij echt spannend als het zoveel regent en de rivier zo hoog komt. Wat een stress zal je gehad hebben. Heb je de indruk dat ze hard veranderd nu kwa uier/lichaam/gedrag? En kun je wellicht het weekend last minute afzeggen mocht ze toch ineens vaart maken?

Ania klinkt idd als een interessante lezing zo.

Lyona ik ben zo blij dat hier niet zoveel en zolang sneeuw licht. Vind het prachtig maar heb er een gruwelijke hekel aan :+ vanaf wanneer houd de sneeuw daar ong op? Kina begint idd al een beetje uier te krijgen.

Boelles Daar komt idd ook net een buikje onder de deken door piepen haha)

Ik ben idd ook wel benieuwd hoe het pandor vergaat.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

Lyona schreef:
Rauka, merries en zeker maidens zijn zo onvoorspelbaar als maar kan. Ze kunnen op de dag van de bevalling pas uier ontwikkelen of tijdens de geboorte pas, of met mini tietjes blijven rondlopen of je nog 3 maanden zoet houden. Ik had vorig jaar een merrie met onbekende dekdatum en dezelfde twijfels en zorgen en dacht maar 'tussen vannacht en 3 maanden een veulen' :o

Nou precies dat. Ben er al meerdere keren 's nachts uit geweest, dan hing ik met de zaklamp uit het raam en keek ze me aan zo van wat doe jij nou >;)

Ik moet het op de een of andere manier vol zien te houden,stel dat het nog 3 maanden duurt... (na 1 mei kan ze niet uitgerekend zijn, want op 1 juni is ze van de berg gehaald en dus bij de hengst weg gegaan)

Nieky, ze heeft sinds 2 weken een ingevallen kont (losse banden?). Uier is van vorm veranderd maar niet gevuld. Qua gedrag is ze heel aanhankelijk en knuffelig, terwijl ze normaal angstig en afstandelijk is.

Ik ben sowieso dichtbij, op 1,5 uur rijden van huis. Kan altijd direct terugkomen of niet gaan als er deze week iets verandert. Wel relaxed om die vrijheid te hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Rauka herkenbaar ja die blik van ‘ja, wat?’ _O- Daarom ook heel blij met de camera, hoef ik ze ‘s nachts ook niet te storen
Oh gelukkig geen last van de overstromingen! Eng hoor. Maar zo te lezen ben je heel wat gewend. Eng hoor in 2024!! Bah! Niks voor mij.. je foto ziet er lente achtig uit

Lyona ja dat heb ik ook met maidens. Ze houden je wel bezig :+
Nee nog 18 tot veilig. Dat vind ik altijd wel fijn aftellen. Want de bevaldatum weet je toch nog niet haha. En zilver bevalt altijd rond 320. Dus hoef ook niet veel langer door te tellen. Minthe lijkt ook vroeg te gaan aan haar uier te zien
Balen dat het daar zo ijskoud is, maar ja, jij wou naar Zweden :P IJslanders zullen het wel heerlijk vinden denk ik. Verwacht ook wel dat jou veulens met een lekker vachtje geboren worden. Kina kleurt zo mooi in de witte sneeuw

Nieky ja jammer he zo rustig. Ik hoop dat je gelijk hebt en de rest zich straks nog komt melden :j Dit duurt eeuwen ja :+

Pandor hoe gaat het daar??

Maribor nee en lange autoritten trek ik nu echt niet. En ook niet de hele avond op een stoel zitten. Wel jammer want had er graag bij willen zijn. Haha ja dit is wel beter onthouden :P
Haha mannen snappen niks van paardentieten :') Ik stuur het die van mij niet eens door
Ze begint goed en snel te ontwikkelen! Spannend!

Butengeweun heel benieuwd naar een foto van de dames. Is cookie dan al veilig met 300? Is een A pony toch?

Corinadrent interessant wbt biest! Hier worden de merries nooit verhuisd en bevallen ze in de stal waar ze altijd jaarrond in staan. Dus dat zal wel goed zijn. Veel plezier op de hengstenshow. Loopt er iets interessants voor je bij?

Boelles nou zeg dat, eindelijk een dag boven de 0. Wat een heerlijke foto ook zo met je zoon in die hooibak haha. Ook al een uitstekend buikje. Nieuwe trend de navel truitjes

Ania leuk dat je er ook was! Klinkt heel interessant. Diegene die de lezing gaven zijn mijn vaste dierenartsen dus fijn te weten dat ze zo’n kit op voorraad hebben. Ze zitten hier een kwartier van af dus kunde genoeg om mij heen :) Ik kan de dierenarts wel even vragen wat ze zoal behandeld hebben en of ik nog wat info mag.

Uiers gaan goed hier
Minthe dag 302
Afbeelding
Zilver dag 284
Afbeelding
Dames
Afbeelding
En zo lief die twee <3
Afbeelding

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Hier nog 6 dagen tot veilig. Uier groeit langzaam, ze loopt veel met de staart af en heeft onwijze last van vocht onder de buik. Dat ze weinig beweegt nu werkt ook niet mee. Ze is tonnetje rond ook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:22

Ik lees ook nog trouw mee! Kan alleen wat minder makkelijk reageren nu.

Idaza nog minder dan 100 dagen, en ze gaat meestal rond de 330 dus over 80 dagen is het zover <3
Ik ben er redelijk van overtuigd dat het een merrietje word, ik denk een vosmerrie… we zullen zien of ik gelijk krijg!

Afbeelding
(Raven lijkt ook wel drachtig, maar is niet zo := )

Spannend Retlaw, ze glimt wel heel mooi!

Kabayo jouw dames zijn ook al mooi rond! Lief die foto met je dochter

baudyh

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

@corine, koper ,zink, vitamine E met selenium en magnesium zijn belangrijk. Maar wat nog het belangrijkste is , is test je ruwvoer. Want vaak blijkt dat daar toch veel al inzit.
En pas daar dan je krachtvoer op aan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

corinadrenth schreef:
Wat hier nog wel eens een discussie punt is , is dat over het biest. De een zegt dus dat het op moment van bevallen aangemaakt word. Daar werd verteld dat dat 4/6 week voor de bevalling word gemaakt. Naar de bacteriën die op de stal zijn zegmaar. Ook was t best interessant over de supplementen. Ze adviseren koper , vitaminene e met selenium.
Ik reageer later even uitgebreider erover. Zijn nou onderweg naar sprehe hengsten show in vechta

Ik weet niet anders dan dat merries 4-6 weken nodig hebben om antistoffen aan te maken tegen 'nieuwe' bacteriën. Die geven ze mee in de biest, zodat het veulen ook direct beschermd is.
Ik heb me dus ook altijd verbaasd over mensen die hun merries vlak voor de bevalling wegbrengen naar een kraamstal. Of zijn daar de hygiënische omstandigheden daar zo goed dat er geen risico is?

Over supplementen: ik geef op dit moment Equiforce (zink en koper) en selenium aan één van onze drachtige merries. Ik merk toch dat de tekorten langzamerhand groter worden als ze vaak een veulen hebben gehad. Bloedonderzoek was trouwens helemaal goed, maar tóch knapt ze enorm op van Equiforce. Selenium geef ik altijd al omdat wij op arme zandgrond wonen.

Succes bij Sprehe! Benieuwd of het druk is, hoor heel veel mensen die niet gaan dekken dit seizoen.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Hier nog altijd geen babynieuws
6 februari was mijn verjaardag en ook haar uitgerekende dag. Ze heeft op stal wel heel vaak gelegen maar geen nieuws…

Op haar uiers staan al wat dagen wax/vlekjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag 340 dagen en ik vermoed dat ze wacht tot dinsdag omdat haar bijrijder dan komt en daar heeft ze een heel goede band mee haha

Rijden doen we overigens al een 4-tal weken niet meer.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

Kendra schreef:
corinadrenth schreef:
Wat hier nog wel eens een discussie punt is , is dat over het biest. De een zegt dus dat het op moment van bevallen aangemaakt word. Daar werd verteld dat dat 4/6 week voor de bevalling word gemaakt. Naar de bacteriën die op de stal zijn zegmaar. Ook was t best interessant over de supplementen. Ze adviseren koper , vitaminene e met selenium.
Ik reageer later even uitgebreider erover. Zijn nou onderweg naar sprehe hengsten show in vechta

Ik weet niet anders dan dat merries 4-6 weken nodig hebben om antistoffen aan te maken tegen 'nieuwe' bacteriën. Die geven ze mee in de biest, zodat het veulen ook direct beschermd is.
Ik heb me dus ook altijd verbaasd over mensen die hun merries vlak voor de bevalling wegbrengen naar een kraamstal. Of zijn daar de hygiënische omstandigheden daar zo goed dat er geen risico is?

Over supplementen: ik geef op dit moment Equiforce (zink en koper) en selenium aan één van onze drachtige merries. Ik merk toch dat de tekorten langzamerhand groter worden als ze vaak een veulen hebben gehad. Bloedonderzoek was trouwens helemaal goed, maar tóch knapt ze enorm op van Equiforce. Selenium geef ik altijd al omdat wij op arme zandgrond wonen.

Succes bij Sprehe! Benieuwd of het druk is, hoor heel veel mensen die niet gaan dekken dit seizoen.

Dat klopt inderdaad, merrie zelf maakt antistoffen die uiteindelijk in de biest terecht komen. Dat is 4/6 weken van te voren, de biest zelf wordt dan echt nog lang niet gemaakt. :=

Hier in Zweden hebben we zelfs in de wet staan dat een drachtige merrie niet meer mag verhuizen vanaf 30 dagen voor de bevalling, wat dus in houdt vanaf 290/300 dagen, omdat je niet exact weet wanneer ze bevallen. Uitzondering is naar de kliniek uiteraard, verder is het verboden de merrie te verhuizen daarna.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Kendra schreef:
corinadrenth schreef:

Daarom hanteert ik minimaal 4 weken dat ze moeten komen. Maar sommige merrie houders wil niet zo vroeg en willen pas wanneer ze pas beginnen te uieren.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

baudyh schreef:
@corine, koper ,zink, vitamine E met selenium en magnesium zijn belangrijk. Maar wat nog het belangrijkste is , is test je ruwvoer. Want vaak blijkt dat daar toch veel al inzit.
En pas daar dan je krachtvoer op aan.

Klopt hoor. Dat was ook hun advies. Bloed testen en je ruwvoer testen en dan daaruit eventueel aanvullen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Pandor ze laat je wachten. Maar hopelijk dan dinsdag

Quire, hier ook geleerd inderdaad vanaf 4 tot 6 weken van tevoren naar de bevalstal ivm antistoffen als je je merrie zou verhuizen.
Mooi dat het in sommige landen in de wet staat.

Kabayo, geen idee of een Welsh a al vanaf 300 veilig is ik ga uit van 320 maar gooi af en toe mijn hoofd wel onder de buik om hier te checken.

Retlaw ook al bij veilig.

Hier vanmorgen maar eens even een foto proberen te maken.

Uier cookie 307 dagen

Afbeelding

En haar pens

Afbeelding

En de uier van Odessa 276 dagen

Afbeelding

En dochter die wel even wilde helpen met de buik op de foto krijgen

https://www.facebook.com/share/r/1Z36oQ ... tid=wwXIfr

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:02

Ik heb een vraagje aan degene bij wie hun merries in een kudde staan, staan ze ook aan het eind van hun dracht bij elkaar? Delen ze de stal en/of buiten samen? En gaat dat goed met een veulen erbij?

Ik heb namelijk 2 merries en overdag staan ze samen op de wei en kunnen ze kiezen om hun stallen te gebruiken. ‘S avonds gaat ieder op een eigen stal.

Ik dacht om de weide op te delen op het moment dat het veulen er is, maar omdat ik bang ben dat ze door de draad stappen zal ik ze wellicht gewoon niet samen op de wei zetten. Enkel mama+veulen en de andere merrie op een heel andere weide…

Wat doen jullie?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

PandorJ schreef:
Ik heb een vraagje aan degene bij wie hun merries in een kudde staan, staan ze ook aan het eind van hun dracht bij elkaar? Delen ze de stal en/of buiten samen? En gaat dat goed met een veulen erbij?

Ik heb namelijk 2 merries en overdag staan ze samen op de wei en kunnen ze kiezen om hun stallen te gebruiken. ‘S avonds gaat ieder op een eigen stal.

Ik dacht om de weide op te delen op het moment dat het veulen er is, maar omdat ik bang ben dat ze door de draad stappen zal ik ze wellicht gewoon niet samen op de wei zetten. Enkel mama+veulen en de andere merrie op een heel andere weide…

Wat doen jullie?

Die van mij gaat op de wei bevallen dus ik denk dat ik haar een eigen stukje wei geef een paar dagen voordat ze gaat bevallen tot 3 dagen na de bevalling. De kudde blijft dan wel naast haar staan om de rust te bewaren.
Dit is meer omdat er wat dominante merries tussen zitten en ik ben bang dat ze anders gaan vechten om/door het veulen.
Mama moet ook rust krijgen om rustig te kunnen bevallen zonder dat er een dominante trut boven staat te hijgen (incl mijzelf) :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Mijne staan apart in een stal en overdag samen.
Hier gaan ze pas weer samen als ze beide veulens hebben, als t jonge veulen een weekje oid is.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Oké dankjulliewel voor de reactie. ;)

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Hier ook samen in de weide. Snachts apart op stal. Ik laat ze wel bij elkaar, maar heb een autistische oude ruin die Ok is met anderen. En een aanwezige jaarling merrie maar die flink respect heeft voor van mijn nog bazigere Velvet :D
Maar eerste dag denk ik nog wel even in weitje ernaast.

Ania haha dominante trutten erboven te hijgen. Zie het voor me :X

Pandor: ze laat je wachten! Maar uiertje kan volgens mij nog wel wat voller niet?

4 tot 6 weken ja. Snap ook niet goed hoe dat werkt in een aparte kraamstal. Alles ontsmetten lijkt me toch onmogelijk ?

Butengeweun:wat een schattig rose uiertje heeft cookie zeg! Spannend ook, voor je dochter! Ik dacht dat kortere dracht echt voor minis was eigenlijk.
Odessa begint ook al:)

Corina, Kendra en Baudyh: ja goed ruwvoer is echt belangrijk. Kan nooit kwaad bloed te tappen bij een paard, maar een paard kan heel goed compenseren in zijn bloed. Hij onttrekt heel lang voedingsstoffen uit zijn lichaam om het bloed optimaal te houden. Daarom zegt een bloedje niet altijd wat bij paarden. Moet al een flinke onbalans zijn wil het tonen. Goed voer en mineralenblok altijd belangrijk (en ik ook mineralen erbij gekocht, moet die merrie het niet :+ )
Bodemkwaliteit kennen is ook belangrijk, want zoals gezegd: op een grond die arm is krijg je jezelf tekorten in voeding.

Libera, ze glanzen mooi! Lekker nog paar maandjes te gaan!

Retlaw, die heeft al een uier zeg! Ze ziet er helemaal als een mama uit :)

Nieky, bedankt voor de tip!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:41

Hallo iedereen!

Ik heb me een hele poos niet gemeld omdat ik nog niet de energie had om dagelijks bij te lezen/te posten.
Vind het lastig om het allemaal bij te houden.

Gelukkig ben ik wat beter op weg om uit de burnout te komen,al ben ik er nog niet.
Het is lastig soms om de energie bij elkaar te krijgen om dingen te doen.

Vaak het topic geopend en gelezen maar echt reageren op iedereen individueel was nog een stap te ver dus daarom zelf ook niet gepost.

Ik zag al een aantal merries die op het eind lopen en zelfs al zo'n beetje uitgerekend zijn.
Super leuk weer die veulens.

Hier is pepper 19 maart uitgerekend en ellie ( maiden merrie) 5 april.

Echter begint ellie met nog 8 weken te gaan al iets aan uier ontwikkeling te krijgen.
Beetje gemengde gevoelens erbij want het is wel aan de vroege kant voor haar.
Maar haar moeder gaat ook vaak vroeger,tot zelfs 3 weken eerder.

Ellie een week of 2 geleden.
Afbeelding
Afbeelding

Pepper afgelopen week,die heeft nog 5.5 week te gaan zoiets maar heeft nog geen haast met haar uier.
Afbeelding

Ik had nog recente foto's willen uploaden maar de bokt upload heeft er totaal geen zin in en het lukt dus niet.

Hier staan ze overigens samen in de wei en snachts elk in hun eigen stal.
Straks als de veulens er zijn zal het eerst een week apart zijn en daarna lekker bij elkaar de wei in.

Tegen eind april ergens komt er ook een hengst bij in de wei.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

Hier kijk ik het aan. Heb ze in de groep gehad maar ook apart. Ligt echt aan de merrie en aan de groep.

Cookie kan ook niet witter dus ja hele roze uiers ( ze is een cremello maar ook nog schimmel, dus echt nergens wat van kleur)

Odessa haar lijntje staat ook bekend om bij de 320/330 te bevallen. Al weet je het nooit.

Eilinora, gelukkig weer uit het diepste dal. En je dames zien er heerlijk uit lekker modder en sneeuw.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:33

Eilinora, voor mij is het prima als je sporadisch meepraat/schrijft.

Ik reageer ook niet op alles,alleen als ik het gevoel heb iets zinnigs toe te kunnen voegen. En soms mis ik een paar bladzijden als het te hard gaat. Leg de lat voor mezelf niet te hoog, anders is voor mij de lol er ook af.

Desondanks heb ik heel veel aan dit topic. Zoveel ervaring hier! En erg leuk om te zien en te horen hoe de andere merries gaan.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:58

Rauka Als je idd last minute kunt verzetten en niet te ver bent van huis dan kun je het erop wagen om weg te gaan en stand-by te staan.

Kabayo de uiers vullen goed idd. Zilver begint nu ook wat te vullen. Wat een lieve foto van Minthe met je dochter <3

Retlaw Daar komt al goed schot in de zaak kwa uier enz :j

Libera Ben benieuwd of je gelijk krijgt met je voorspelling. Je dames (drachtig en niet drachtig :D ) zien er goed uit.

Pandorj ze houd je goed bezig. Ze pakt zo te zien wel goed haar rust snachts. Hier staan de merries op het einde apart en dan blijven ze de eerste 1-2 weken na de bevalling nog apart staan. Erna introduceren we ze in de bak met een andere merrie met veulen. Ze gaan dan dagelijks de bak in met max 4 merries met veulens. Dat zijn dan ook de kuddegenoten waarmee ze na een maand 24/7 de weide in gaan.

Butengewuen Cookie begint toch al wat aan uier aan te maken.

Eilinora begrijpelijk hoor dat je niet altijd kunt reageren. Hopelijk voel je je snel fitter en heb je meer energie om dingen te ondernemen. Je dames zien heel rond en gezond zo te zien :D flinke buiken hebben ze allebei.

Fleurtje is vandaag 300 dagen drachtig. Vorige 2 drachten is ze op 353 en 344 dagen bevallen. Dr uier doet nog niet veel op het moment :+

Afbeelding

Afbeelding