Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:57

Hier worden ze ook fluffy.

Veulen is momenteel de braafste en liefste. Die 2 zogenaamde volwassen paarden bezorgen me grijze haren bij momenten. Door draden knallen etc. *Doet ie anders nooit :x .

Voetjes geven gaat nu redelijk goed. Smid nog niet weer geprobeerd.
Toen ze lastig tot ronduit gevaarlijk werd rond de achterbenen heeft die toch echt een flinke zwieper gekregen en mocht ze bekijken hoe ver en hoe snel ze achteruit kon (ver, en snel ~~}> ).
Ze zal vast haar redenen gehad hebben maar geen enkele was een excuus om te proberen het licht uit de ogen van de mensen rondom te trappen.

Bij castraties heb ik toch graag minimum 3 personen. Dierenarts en 2 helpers. Maakt het allemaal net iets makkelijker.
Op de weide of kliniek is een afweging per paard.

Sanet

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:31

Hier gaan de jongens gewoon mee in het ritme van de volwassen paarden qua hoefsmid bezoek. Dus elke 8-10 weken. Beetje afhankelijk van hoe het uitkomt met de planning.
We zetten ze altijd met de zijkant tegen de stal aan, zodat ze daar nog iets steun aan hebben. Over het algemeen doen ze het eigenlijk best wel goed en braaf. Ik denk ook omdat er dus ook best wel regelmaat in zit.
Mijn smid doet geen grote opfok stallen meer, die zijn allemaal veel te wild. Ik ken ook stallen die standaard de paarden sederen om door de smid behandeld te worden. Dan ben ik toch maar blij dat we het zo kunnen doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:02

Bekappen doen we in de stal (9m op 4m dus wel veel ruimte) dat is dus geen vreemde plaats. Hij slaapt ook duidelijk in de stal dus hij voelt zich daar wel veilig, dat zie ik aan het platte stro en stro in de manen.
De avond dat de smid geweest was en ik na werk ging kijken lag hij ook in het stro neer.

Tegen de muur doen we idd. Hij kapte alleen met de voorbenen, slaan met achterbenen naar de smid heeft hij gelukkig nog niet geprobeerd.
Corrigeren doen we ook uiteraard.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:09

Hier gebeurt Piet vaak of op de paddock, of net buiten de paddock. Gewoon aan halster met touw. Geen bijzondere dingen nodig gelukkig! Hoevenkrabben doe ik inmiddels ook terwijl hij los staat, hij vind het allemaal prima! Zo blij mee!

Hij kleurt inmiddels ook echt flink door! Is bijna niks meer over van dat bruine veulentje, hij is spontaan grijs aan het worden! Binnenkort eens een foto maken!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:08

Cielo wordt juist zwarter nu zijn wintervacht doorkomt.

Van mooi donkerbruin naar zwartbruin met zijn mooie koperen snoet.
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:36

Cover wordt weer heel mooi donkerbruin met zo’n kastanje gloed.. vind dat altijd zo mooi. Zijn maatje wordt steeds lichter en krijgt meer wit. Dat wordt een schimmel. Vorig jaar had cover amper een wintervacht en denk dat hij nu ook niet echt een dik pak gaat krijgen. Zijn moeder heeft hetzelfde. Ideaal is dat.

Cover zijn opa is gister overleden. Vivaldi

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:24

Hier ook al een wollie!

Sinds maandag van het land af en ‘s nachts op stal. Enorme hulp hoor, met uitmesten :')
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:06

Hier eigenlijk nog geen verschil kwa haar! Vandaag de hoefsmid geweest en ze was voorbeeldig. Niet 1 keer geprobeerd haar voet weg te trekken. Ik had wel een likit voor d'r neus want ze is super braaf maar haar concentratie tijd is nog niet zo lang. Nu had ze wat te likken en gaf ze geen kik. En net tegen de avond foto's laten maken met een krans om, deed ze dus ook zo braaf. Ik ben trots :):)
Hier een foto vanaf de camera dus nog niet bewerkt, knap babypaard. <3 heeft ze nu even een tijdje vrij alle indrukken verwerken en lekker spelen op de wei.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:20

Leuk met die krans kvikur. Ben benieuwd naar het eindresultaat van die foto's

Wat een weer vandaag.
Cielo was zojuist wel rustig in de stal. Hoe reageren die van jullie met dit weer?

Ik heb alleen dubbel pech...linkervoet omgeslagen op mijn werk waardoor nu beide voeten de enkels pijn doen. |o

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Wat een prachtige foto's!

Castreren heb ik van het voorjaar staand laten doen. Ik maakte me er heel druk om, maar het ging echt prima.

Oh nee Art, wat een pech. Beterschap!

Die schimmel ook DGM :))

Hier waren ze gister wat onrustig van de wind ook. Maar eenmaal op stal gingen ze rustig staan eten. Mijn jonkie is nog niet naar de smid geweest. Hij kan inmiddels wel goed voetjes geven, ik moet alleen nog uitbouwen met langer omhoog houden.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:05

Lang geleden dat ik hier nog iets gezet heb. Gewoon omdat we niet zoveel te vertellen hebben. Nova groeit netjes door.
Ik zag wat ivm halster maat. Nova is aan maat cob. Maar echt nog op het kleinste. Dus klein hoofdje denk ik dan. Heb wel al halster met haar naam op maat full oeps. Hopelijk groeit ze daar toch wel mooi in.

Hoefsmid ben ik er nog niet bij geweest want ja meestal is die er als ik aan het werk ben.

Zondag mag Nova spits afbijten bij de Young Dressage Talents - Aanlegtest dressuur van BWP. Lekker vrij lopen in de bak. Ben benieuwd wat ze gaat doen. Haar weide jaarling vriendin gaat ook mee. Zo zijn ze nog eens op de camion geweest en eens op verplaatsing. Gewoon voor de ervaring. Ik verwacht er eigenlijk niets van maar we zullen al
Zeker in de top 3 zitten want er doen er maar 3 mee . :+ Ze mag spits afbijten als eerst en dan nog 1 jaarling er tussen en dan haar vriendin. Voor de rest heeft ze gewoon lekker wat gewenning gedaan. En vertroetelt geweest.

Wat foto’s van de afgelopen tijd

Afbeelding

Met haar veel te grote halster
Afbeelding
Afbeelding

Oja en ik vond deze foto terug. Dat is haar opa.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:35

Merken jullie al wissel-pijntjes? Syl had vanmorgen haar hooi lang niet opgegeten. Bij het buiten zetten krijgen ze altijd een appel en ook daar nam ze maar 3 kleine bietjes van en dat was het. Zostraks terug op stal sloeg ze haar brokjes over, maar eet wel hooi. Verder geen afwijkend gedrag dus ik vermoed dat ze pijn in haar mond heeft en geen buikpijn. Ben al tig keer even heen gelopen en gekeken wat ze doet. Staat steeds rustig hooi te eten, gelukkig.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Muronia schreef:
Merken jullie al wissel-pijntjes? Syl had vanmorgen haar hooi lang niet opgegeten. Bij het buiten zetten krijgen ze altijd een appel en ook daar nam ze maar 3 kleine bietjes van en dat was het. Zostraks terug op stal sloeg ze haar brokjes over, maar eet wel hooi. Verder geen afwijkend gedrag dus ik vermoed dat ze pijn in haar mond heeft en geen buikpijn. Ben al tig keer even heen gelopen en gekeken wat ze doet. Staat steeds rustig hooi te eten, gelukkig.

Hier nog niets gehoord ivm moeite met eten. Ik zie er niet elke dag maar ze word wel goed in de gaten gehouden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Het is nog veel te vroeg voor wisselen toch?
Ik dacht dat de voortandjes pas met 2,5 gingen? Ik dacht wel dat er nu kiezen extra konden doorkomen, maar dat weet ik eigenlijk niet zo precies.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Haha nova kijkt ook echt charmant met haar veel te grote halster :')

Hier merk ik ook nog niks van tandenwissel. Cielo was deze avond wel goed actief. Levert weer leuke beelden op.
Afbeelding

En echt een speknek al
Afbeelding