Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:02

Ik begin meestal gewoon met een dubbelgebroken watertrensje en tot nu toe lopen alle paarden daar prima mee :)
Dus ze lopen eigenlijk allemaal op nagenoeg hetzelfde bit

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:34

Wat braaf zeg

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:13

Hier ook dubbel gebroken watertrens waar iedereen mee weg loopt tot nu toe. M’n smurffie heeft hem ook snel rustig in de mond.

Ik heb vandaag voor het eerst in alle rust haar oren kunnen scheren. Haar baard en benen waren geen probleem, zelfs niet met m’n grote scheermachine. Maar oren waren wel een dingetje. Daar hebben we op geoefend en ging vandaag echt als een zonnetje. Daarna wel even heel hard schudden. Maar zolang ik bezig was, was ze heel braaf! Goede pownie!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 21:46

Ah ook al.zo goed.
Ik ben met vakantie dus mithras heeft 3.5 week vrij. m'n verzorgster kijkt of ze wat extra kan doen. In geen must natuurlijk. Hij staat lekker

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:13

Ik ben zeker in het begin niet zo'n fan van een dubbel gebroken watertrens, merk dat al die losse delen best wel wat onrust kunnen geven.

Ik begin dus met een enkel / ongebroken bustrens.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 06:15

Ik ga ook met een enkelgebroken beginnen denk ik.

Tulip is nu 5 weken bij de trainer en ik ben vandaag voor de derde keer wezen kijken. Ze staat er goed bij, maar ik ben eerlijk gezegd niet super onder de indruk van de vooruitgang. Ze bokt/hupt nog steeds als het zadel er net op ligt en ze gelongeerd wordt. Daarnaast heb ik het idee dat ze niet snapt wat de bedoeling is van teugeldruk en been/stem hulpen als de trainer er op zit. Wat denken jullie?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 06:23

Ik weet niet juniper. Ik begin van af de grond met de druk op de plaats waar hij straks ook gegeven wordt erop.
Zal het ene jonge paard het niet wat sneller oppakken dan de ander.
Weet niet hoe de trainer werkt. Jij was wel blij met werkwijze toch?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:16

Juniper dat is lastig te zeggen zo wij zijn er niet bij. Sommige paarden hebben meer tijd nodig om aan het bit te wennen. Maar het blijft er bij dat wij niet kunnen zien hoe de training gaat en hoe Tulip daarop reageert. Kun je overleggen met de trainer wat je ervan denkt? Misschien kun je dan samen tot een oplossing komen

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:22

Hoe vaak is er mee gereden in die 5 weken? Ik rijd maar 2 keer per week maar na een paar keer rijden snapte hij echt wel wat de hulpen waren en z’n 30ste ritje was een wedstrijdje waar hij vlot eerste werd. Dus als er 5 keer per week wat mee gedaan word zou ze nu gewoon goed bevestigd moeten zijn in stap, draf en galop….

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 00:35

Vijf keer per week, en ze is er nu vijf weken. Ik wil je wel een filmpje sturen Libera! Ik wil het alleen niet online zetten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 06:17

Ja stuur maar! Ben wel benieuwd .

Wij hebben vandaag onze allereerste officiële wedstrijd gereden en we hebben onze eerste score voor de regionale kampioenschappen! We hadden nog wel wat foutjes/rommeltjes maar echt heel tevreden en hadden een eerste en derde plaats :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 06:36

Jeetje wat goed en snel libera

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:19

5 keer per week vind ik best pittig voor zo'n jong paard, is dat ook longeer/grondwerk of ook echt rijden?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:00

Ben ik ook wel benieuwd naar 5x per week klinkt veel, maar als het soms alleen bijvoorbeeld opstappen is en dan weer klaar, dan valt met mee. Maar 5x per week 45 minuten rijden is (denk ik) veel te veel voor zo’n jonge druif.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:04

Ook ik ben benieuwd naar het filmpje.. want het is lastig te zeggen hoe of wat, zonder enige informatie.

Als ik op een jong paard ga zitten kennen ze feitelijk alles al, en is het een kwestie van de puzzelstukjes die op hun plek moeten vallen (in de beleving van het paard). Vaak is het dan een paar keer voordat ze het snappen en netjes hun rondje lopen.

Dinsdag wordt Sophie écht 3 jaar.. en zullen we maar eens aan de slag gaan.. dat mag wel na 7 weken vakantie (door de hardnekkige mok).. :x

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:00

Oh nee, het is heel anders dan jullie denken. Het is eerst een paar rondjes los lopen, dan opzadelen en een paar rondjes los lopen, daarna opstappen, en dan een paar minuten rondstappen (en draven? Ik weet niet of ze al zo ver is).

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:18

Hier begonnen met een dubbel gebroken bus trensje. Maar ze was toch fijner op een watertrensje.

En niet meer dan 3x per week. Via Instagram pas een reading laten doen van der, erg leuk!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:43

Wij hebben onze boef ook op een dubbelgebroken bustrensje lopen, daar doet hij het heel goed op (al onze paarden, jong en oud, lopen trouwens heel fijn op dit bit)

Boef is ook nog niet zo heel lang 3 jaar, echter hebben we hem tijdens het echte beleren (dus het aanleren van de hulpen, gangen etc) wel wat vaker gepakt (3 a 4 x per week hooguit 15 minuutjes) en nu alle 3 de gangen bevestigd zijn, rem en stuur er goed op zit en hij echt strontbraaf is...mag hij het wat rustiger doen nu...hij doet nu 2 keer per week iets, heel soms 3 x...we gaan nu rustig aan doen en straks tegen de winter aan, gaat hij in principe de hele winter vrij krijgen...misschien dat we hem dan heel af en toe eens pakken om hem even eraan te herinneren wat hij geleerd heeft, maar actief zal dit niet zijn om hem echt de tijd te geven om alles lekker te verwerken.

We hebben ook besloten dat onze Boef zijn edele knikkers gaat inleveren, niet omdat hij vervelend is als hengst...maar meer omdat ik het nut niet zie om hem hengst te houden als hij niet naar een HK gaat om ggk te worden...we hebben getwijfeld om naar een HK te gaan maar hij is best ouderwets wel en tegenwoordig willen ze dit niet zien op de keuringen...ik zie dus weinig kans dat hij nog ggk gaat worden en vooral in de zomer met alle hormoonkwellende merries in de buurt wil ik hem de stress daarvan ontnemen...dus dit najaar gaan zijn knikkers eraf en gaat hij als ruin verder door het leven met zijn 2 jarige hengstenvriend...ondertussen staat hij te genieten van weidegang en het modellenleven...
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 06:48

Mooie boef
Weet niet wat hk of ggk is maar als hij lekker met maatjes kan staan is het sowieso de moeite waard om geen last van merrie hormonen in z'n buurt te hebben.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 06:57

Hk staat voor hengstenkeuring en ggk voor goedgekeurd. Dus dat hij voor het stamboek officieel ingeschreven zou worden als goedgekeurde dekhengst.
Ik weet niet hoe dat traject is bij jullie, maar bij de Friezen kost dat een klein kapitaal (in training, foto’s, sperma, aanmelden, etc) en is de kans sowieso echt heel erg klein dat ze dekhengst worden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 07:06

Ah duidelijk.
Daar heb ik verder geen verstand van.
De vader van mijn camargue is ras zuiver en ingeschreven in camargue stamboek.
Maar om daar in te komen( hoorde ik van fokker)moet je dus ook een brandmerk en dat wordt sowieso niet hier gedaan gelukkig.
de Fransen zijn strikt ook in de omgeving waar hengst gehouden wordt in vrijheid
etc..
Ruin is voor mij ook veel makkelijker te houden op pension dus ik heb ook nooit gedacht om niet te castreren

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:10

Sophie is vandaag 3 jaar geworden..........!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

En geloof het of niet.. haar mok is sinds gisteren helemaal weg, dus ze kan weer aan de slag!! :D
Ze heeft nu ruim 7 weken 'vakantie' gehad.. dus het mag wel weer..

Heb vorige week een filmpje gemaakt voor op fb, voor vandaag.. ben benieuwd naar de reacties.. :') :')
Niemand verwacht dit namelijk.. _O-

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:46

Gefeliciteerd met Sophie, wat een braverd zeg! <3

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:07

Gefeliciteerd met Sophie!! Wat leuk dat filmpje!!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:30

Ah leuk filmpje gefeliciteerd ook