Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:47

StalMelyn schreef:
Ik ben vrijdag op de NWPCS HK samen met Bonne dus makkelijk te herkennen haha.

Een ander vraagje; ik heb Fier vorig jaar november gecastreerd en sindsdien is het een beetje kwakkelen qua gewicht en mest. Hij was afgevallen en heeft sindsdien ook dunnere mest dus het wil allemaal niet zo vlotten, hij voelt zich gelukkig wel goed. Als tip heb ik seniores priores gekregen en dat ga ik morgen halen. Zelf gaf ik al fibrebeet samen met psyllium zaadjes, lijnzaadolie en vitamine en mineralen brok. Van stal krijgt hij nog basisbrok en uiteraard hooi. Er wordt makkelijk gedacht over castreren maar het heeft toch wel flinke impact op dat lijf (al had ik deze echt geen hengst willen houden hoor). Herkennen anderen dit misschien en zijn er nog meer tips? En misschien moet ik het gewoon meer tijd geven, dat kan natuurlijk ook.

Nog steeds stille meelezer...
Hier precies het zelfde. Kan mn vinger er niet op leggen, het is het, net niet. Ook vorig jaar november gecastreerd.
Hij is verder wel fit, speelt, het is niet dat hij echt aan de dunne is maar het is ook niet zoals het hoort..
Heb hem een vitaminespuit gegeven en hij krijgt nu wat vitaminebrok van vitalbix.. Ik hoop dat hij straks weer wat bij trekt als hij het land op mag.

lailapri

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:33

Ik heb ook 1 pony die zomaar aan de spuitpoep is. Verder wel fit maar met rijden kan die wat boos op het been doen. Ik dacht eerst dat het kwam van het feit dat we een wedstrijd hadden. Knotten = stress. Maar nu blijft het nog wisselend slecht.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:20

mooney schreef:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten en Annash met het preferentschap!

Ik ben heel benieuwd wat er allemaal op de hengstenkeuringen gaat verschijnen. Het is best een eindje rijden vanuit het noorden, maar ik ga sowieso een dagje naar NWPCS en NRPS toe om te kijken.

Wij hadden de hele week best een pak sneeuw. dus even mooi wat foto's geschoten. Ben best blij hoe de jonkies ontwikkelen. Relpda, de wildkleur vos, ga ik dit jaar dekken als ik een mooie match vindt, anders wacht ik nog een jaartje en doe ik wellicht beide jonkies tegelijk. Ik vind het voor de veulentjes leuker om een maatje te hebben, maar ik wil ook wel graag aan de bak kunnen met Relp als ze 4 a 5 is. Dus dan komt met drie jaar dekken beter uit.
[ [url=m/khwVrp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/396jEi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z5zvc6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OvkbLI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke pony's! Wie is de vos op de eerste foto ? (rechts)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:29

Dankje fokker321! Het vosje is Vu, mijn eerste fokproduct. Ze is van de NAS hengst In de ban van Pjotr uit mijn (helaas papierloze) Welsh pony Kirsten. Vu is wat te klein gebleven voor mij, dus ze is hier eigenlijk voornamelijk grasmaaier, wat aan de omvang wel te zien is.

De palomino jaarling (bijna 2 nu) op de foto's is uit dezelfde merrie, maar met een D pony hengst als vader.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:49

Mallybelly, vervelend hoor! Bij honden is er al zoveel bekend over effecten van steriliseren/castreren en wat dat doet op het lijf (gedrag, gewicht, vacht etc.) en bij paarden, en dan alleen hengsten, is het maar gewoon. Hoopte dat iemand hier misschien nog een tip had. Gelukkig ging het herstel super en voelt hij zich top dus komt ook wel goed allemaal.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:24

ik las laatst nog een onderzoek dat ze geen afwijkingen in ontwikkeling hebben gezien bij (vroeg) castreren.

LDRD:
Dit is ook nog een hesselteich merrieveulen van dos mas die ik heb bekeken. (en nog heel wat andere veulens). Ik denk alleen dat de merrie smokey is en niet bruin.
https://youtu.be/vwJ9pBguZz4
Dos Mas (Dornik B x Miraculix x FS Pavarotti) out of a mare by HET Golden Dream x Niebelungenheld

en het volgende veulen heb ik ook nog gezien:
The brown filly by Dos Mas out of that older mare Lala (Lucky Strike x Davis Cup)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:48

Die laatste merrie, Lala, is moeder van mijn merrie.

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 06:00

Daar moet ik zelf een filmpje van hebben. Ik zoek even terug.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 07:02

Het eerste veulen is de moviemaker waar ik eigenlijk voor ging kijken. Het 2e veulen weet ik niet zeker maar ik dacht ook een dos mas. Het 3e veulen is van lara. Deze 3 merries stonden op stal en waren makkelijk te filmen. De rest liep op de wei, zie laatste stukje film. Daar hebben ze later filmpjes van gestuurd.
https://youtu.be/f_oCeC84CY8?feature=shared

Een van de later gestuurde filmpjes die me aansprak. Bleek dit een foutje te zijn, dit was een hengstveulen en niet te koop. Het cremello veulen heb ik wel overwogen maar met een andere voelde ik meer klik. Ik hoef ook niet altijd het beste veulen, ik wil gewoon blij worden van mijn pony's en daarvoor is de klik voor belangrijker.
https://youtu.be/v8hgVrHcwA4

Nadat ik had gekozen voor een cremello van een andere fokker was ineens ook dit veulen geboren bij mijn 2e bezoek. Ik was verliefd en nu ga ik haar kopen.
https://youtube.com/shorts/lkS27Q982wc? ... Db6J7Q5_01

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:17

Dat is inderdaad Lala in het eerste filmpje. Die is 24 jaar inmiddels :j . Leuk om te zien <3 .

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:31

Lailapri, leuk om zo wat veulens te kunnen zien! Ik ben het met je eens, klik vind ik zelf ook ontzettend belangrijk als je iets koopt.

En LDRD, tof dat jij dan zo ook weer familie terugziet! :)

De Bokt Nieuwsredactie heeft mij gevraagd om te bloggen n.a.v. het feit dat ik vaste ondersteuning van het Dutch Pony Championship ben geworden, dus dat heb ik gedaan: [VN] Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Ik vind het echt een top initiatief en ben heel benieuwd naar het komende jaar.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:20

Hier nog heel wat jaartjes wachten voor het DPC. Vind het wel een goed initiatief.
.
Afbeelding
Dream is blij dat de bodem weer ontdooit is.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:26

Ja ik vind het een top initiatief!
Jij had met Dream toch ook HK-plannen, of heb ik dat mis? :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:28

Heel leuk om te zien!

Mooi artikel annash! Maar schrijven dat kan jij wel, dat wist ik al heel lang!

Mijn plannen voor de keuring moet ik helaas bijstellen. Ons eigen toppertje heeft zich geblesseerd tijdens het spelen buiten en de revalidatie duurt waarschijnlijk langer dan de tijd die ik heb voor de keuringen helaas. Echt een domper, maar zijn tijd komt nog wel

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:09

Ai Marjolein, dat is wel heel erg balen. :(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:19

Balen Marjolein, maar je had er meerdere voor de keuring?
Annash, leuk zeg dat je vaste ondersteuning bent geworden.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:22

Bedankt voor de leuke reacties! Ik heb er veel zin in.

Marjolein, zo ontzettend jammer van je hengstje! Maar gelukkig komt het weer helemaal goed. Ik was wel super benieuwd naar hem, maar moet toch nog een keertje bij je komen kijken dus dan zie ik hem vast.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:42

Neonlight schreef:
Balen Marjolein, maar je had er meerdere voor de keuring?
Annash, leuk zeg dat je vaste ondersteuning bent geworden.

Ja echt heel zuur. Van '21 hadden we maar 1 hengstje aangehouden om op te zetten. In onze ogen echt een toppertje. Hij deed het tot op heden ook echt heel gaaf, maar nu zal hij eerst echt moeten stappen/genezen. Maar de vooruitzichten zijn verder wel heel gunstig, dus zijn tijd komt wel weer! Al is het echt altijd wel een domper op dat moment als je het hoort.
Gelukkig hebben we wel nog 3 knapperds van klanten waar we mee in de ring mogen verschijnen. Dus daar ben ik ook heel blij mee!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:59

Wat ontzettend zuur Marjolein en dan denk je lief voor ze te zijn en ze lekker buiten te laten spelen, gaan ze alsnog domme acties doen. Gelukkig goede vooruitzichten, maar toch balen dit moment en ook al best wat tijd in zitten natuurlijk. Was heel benieuwd naar m! Maar gelukkig zijn er nog andere wegen te gaan en komt zijn tijd nog wel. <3

Mooi stukje Shanna! Altijd leuk om te lezen. :):)

Wie verwachten er eigenlijk allemaal veulentjes? Welke combinaties? :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:10

Quir schreef:
Wie verwachten er eigenlijk allemaal veulentjes? Welke combinaties? :D

Klinkt alsof het hier ook tijd is voor een lijstje!

Citaat:
Ponyfokkerij verwachte veulentjes 2024

* 2 mei - Vogelenzang's Carlijn (sport, preferent v. Orchard Red Prince) x Davinci du Bois (Annash)

Carlijn gaat vaak een stuk vroeger dan de uitgerekende datum, dus als ze dat nu ook doet gok ik half april.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:38

Citaat:

* 2 mei - Vogelenzang's Carlijn (sport, preferent v. Orchard Red Prince) x Davinci du Bois (Annash)
28 juni - Lot's Zaïra Liz. X Peterlena Hoeve's Fridus (MallyBelly)

Leuk om n overzichtje te hebben :) Mallow verwacht ook 28 juni haar veulen maar dat is niet echt een "ponyfokkerij"-pony.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:17

MallyBelly schreef:
Citaat:

*17 februari- white girl (staatspremie merrie) v. White gold B x Golden Daim F (marjolein88)
*18 maart - irma du Bois (v. Cassanova du Bois)x Davinci du Bois (marjolein88)
*28 maart - casharel du Bois (ster, preferent,prest. Fok v. Deinhard B) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*14 april- christal du Bois (voorl. Keur v. Golden West) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*26 april- isabella du Bois (elite v. Goldstar du Bois) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*3 mei- vpower heavenly (kroon v. Cassanova du Bois) x Golden Daim F (marjolein88 + dj)
1 juni - iggy du Bois (v. Davinci du Bois) x Bijsterhof Coer Noble (marjolein88)

Leuk om n overzichtje te hebben :) Mallow verwacht ook 28 juni haar veulen maar dat is niet echt een "ponyfokkerij"-pony.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:49

Citaat:

*17 februari- white girl (staatspremie merrie) v. White gold B x Golden Daim F (marjolein88)
*28 maart - casharel du Bois (ster, preferent,prest. Fok v. Deinhard B) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*14 april- christal du Bois (voorl. Keur v. Golden West) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*26 april- isabella du Bois (elite v. Goldstar du Bois) x Happy v.d ponderosahoeve (marjolein88)
*3 mei- vpower heavenly (kroon v. Cassanova du Bois) x Golden Daim F (marjolein88 + dj)
*14 mei - Middendorp’s Sanaa (keur v. Heitraks Marvin) x D&R Sportpony’s Orchard Bellingcat
1 juni - iggy du Bois (v. Davinci du Bois) x Bijsterhof Coer Noble (marjolein88)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:16

Citaat:

*26 maart - Arendsnest's Caramella (kroon ps.pony v. Make My World) x Kantje's Only (Moratoetje)
*28 april - Greenfield Beau Chance (v. Burley Phantom) x Sulaatik's Velvet Marmelade (Moratoetje)
*14 mei - Middendorp’s Sanaa (keur v. Heitraks Marvin) x D&R Sportpony’s Orchard Bellingcat

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:17

Wow mooie lijst al.
Erg benieuwd naar alle mooie veulentjes uit het topic!