Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:59

caro29 schreef:
@ lautje challenge was echt een aparte. Klein maar fijn en knap.
@ MM gaaf om met zo’n merrie verder te kunnen.

Ik zag 2 bekende merries in de fokmerrie veiling. Toch weet ik niet goed wat ik ervan moet denken. Meeste niet gekeurd of klinisch en een aantal zonder predikaten. Dan vind ik een startbod van €5000 wel veel aangezien je niet weet of je met een gezonde merrie fokt

Kan je geen foto's opvragen dan?
Dan is dat imo iets waar ze fameus in tekort schieten dan!

MizzMontana

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:13

Zijn ze drachtig? Waar kan ik die merries vinden? Kom op de kwpn site steeds bij de resultaten van de vorige veiling terecht.
Met oa één rietje Chacco Blue voor €42.000 8)7

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:15

Charisma schreef:
MM : dank je wel!!

Laurie: Utamaro idd! Gokje wel nog, maar als je dat durft!
Vriendin van me haar schoonvader heeft een bewezen darco merrie, heeft al enkele heel goede nakomelingen gefokt met Aganix (karakter wel een puntje, dat was gene simpele), Kassander vh roosakker en Cornet obolensky. Merrie zelf is ook absoluut niet modern gebouwd en een echte darco-kop. Nakomelingen van bovenstaande hengsten zijn sjiek zat!
Echo van Spieveld geeft ook wel goede paarden met bloed. Of eventueel comme il faut?

Lautje: leuk dier! Dat karakter komt me wel bekend voor...heb er nog al linke dieren van gezien. En vaker een kleintje...
Comme Il Faut staat ook op het lijstje, maar ik lees hier dan heel slechte voeten (als ik het me goed herinner) en zelf staat ze ook niet geweldig qua stand, dus dat is dan toch een minpuntje...
Aganix heb ik inderdaad ook op de lijst staan! :D Kassander ga ik eens bekijken. Cornet is enkel diepvries nog te krijgen toch?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:17

Cornet is idd enkel diepvries, sorry, had ik even over gekeken :)
Als ze zelf geen goede voeten heeft dan is comme il faut misschien niet geweldig gezien de berichten hier idd...
Aganix is top, maar karakters he :)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:25

MizzMontana schreef:
Zijn ze drachtig? Waar kan ik die merries vinden? Kom op de kwpn site steeds bij de resultaten van de vorige veiling terecht.

https://kwpn.auction/nl/collectie/47?ut ... odmare2-20

Kun je ze zo wel bekijken?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:26

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:30

Charisma schreef:
Cornet is idd enkel diepvries, sorry, had ik even over gekeken :)
Als ze zelf geen goede voeten heeft dan is comme il faut misschien niet geweldig gezien de berichten hier idd...
Aganix is top, maar karakters he :)

Karakter heb ik minder probleem mee. Merrie is echt het liefste, makkelijkste paard ter wereld. Dus daar kan ik wel wat op compenseren :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:41

Dan lijkt Aganix me niet verkeerd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:43

Bedankt voor de link, zo kan ik het zien :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 23:36

Uit het dressuurtopic:

KahluaB schreef:
Wat vinden jullie hiervan?

https://youtu.be/BmDLQbzZ3QM
Holsteiner springlijn met uitsluitend presterende springpaarden in de moederlijn,hij heeft hoge spring en dressuur punten gekregen...hij gaat dus nu naar I Werth!
Zouden jullie hem op een dressuur springmerrie( behoudens gezondheid) gebruiken?

Even benieuwd wat jullie van dit paard vinden als springpaard.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 01:18

Balou du reventon kwam hier eerder ter sprake. Weet iemand of hij getest is voor wffs? (Aangezien balou du rouet uit dezelfde moeder positief is)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:40

gomir schreef:
Balou du reventon kwam hier eerder ter sprake. Weet iemand of hij getest is voor wffs? (Aangezien balou du rouet uit dezelfde moeder positief is)

WFFS Status: tested carrier (N/WFFS)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:49

Lante, zo van het filmpje een aansprekende hengst, knappe veulens ook. Kreeg ook hele goede cijfers op de test.
Maar wat is de reden dat ze niet verder met hem gaan als springpaard? Heeft Isabel hem gezien en vond ze hem zo goed bewegen dat ze hem meteen kocht? Of ontbreekt het misschien aan instelling in de ring? Aanname van mijn kant hè, maar ik zou hem zeker niet klakkeloos gebruiken en eerst proberen om navraag te doen bij mensen die dat paard beter kennen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:19

MizzMontana schreef:

die maken nog steeds winst bij Icsi daarom dat het zo duur is ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:22

heeft er iemand eigenlijk al een `lelijke `Cornet gezien ?
ik vind het keer op keer erg aansprekende paarden qua type
als je op het voorterrein ( of filmpjes ) een aansprekende snittige schimmel ziet is het bijna steeds een Cornet of zoon ervan :j

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:22

caro29 schreef:
https://kwpn.auction/nl/collectie/47?ut ... odmare2-20

Bij een aantal staan documenten van klinische keuring. Zie ook geen documenten dat zij nog steeds drachtig zijn dus dat gok je dan ook.

@ Mm volgens mij is alles drachtig

Zit 1 merrie bij waar ik een half zus van ken en die heeft een stel mooie nakomelingen gebracht!
Maar het is zeker een gok om zo ongezien een paard te kopen en dan moet je ook nog maar net de keus van de hengst leuk vinden.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:24

besita schreef:
heeft er iemand eigenlijk al een `lelijke `Cornet gezien ?
ik vind het keer op keer erg aansprekende paarden qua type
als je op het voorterrein ( of filmpjes ) een aansprekende snittige schimmel ziet is het bijna steeds een Cornet of zoon ervan :j

Oh ja ik heb wel een aantal niet mooie gezien... voornamelijk waren het dan veulens op een veiling die waren alleen maar interessant vanwege de afstamming maar niet om aan te zien. Een paar later als jong paard ook gezien, nou waren niet mooier geworden maar kon wel springen.
Maar klaar van elke hengst heb je wel lelijke eendjes.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:26

Pantykous schreef:
Gefeliciteerd MM!

Ik hoop dat we snel weer op concours mogen zodat ik m'n merrie sport kan krijgen. Ze is voor een (heel) goed bod te koop maar hoe langer ze weg is hoe meer ik haar eigenlijk wil houden. Ik begin dus toch nu na te denken over een hengst voor aankomend seizoen.

Cicero staat bij mij op de lijst, die spreekt mij als hengst aan. Zoek een hengst die vermogen en formaat doorgeeft.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... kebellie-w
Ze is inmiddels Elite maar nog niet geupdate hier.

Cicero is zeker een optie maar zou zeker Cornet of zoon overwegen op zo een merrie ( oa Comme il faut of Colestus bvb )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:31

Laurievc schreef:
Interessant van die ICSI!

Ik ga jullie ook om advies vragen. Frisse kijk op mijn merrie :)

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ulie-prova
Vorig jaar prachtig veulen van I'm Special de Muze gehad, nu drachtig van Chacoon Blue.

Het is een échte Darco merrie. Breed gebouwd, maar mist de finesse.
Ik ben opzoek naar een hengst dat bloed toevoegt, vermogen houdt, top reflexen heeft, niet te groot doorfokt. Merrie is 1m65 en dat vind ik een mooie maat.

Ik ben ontzettende fan van Di Cantero van ter Hulst en Luigi d'Eclipse, maar beide wellicht enkel diepvries beschikbaar. Merrie is moeilijk vol te krijgen dus voorkeur gaat toch echt naar vers...
Budget is minder belangrijk. :)

ja ik zou naar een echte veredelaar uitkijken .. je merrie bezit heel veel oud ( positief bedoeld ) bloed met Darco , Elanville , etretat etc

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:34

Antonius schreef:
Utamaro zou ik hier ook niet gek op vinden! En Diarado?
Ik heb zo wat je zelfde eisen, alleen moet ik wel een beetje maat in de gaten houden, waardoor zowel Utamaro als Diarado voor mij afvallen.

Dan Comme il faut :j
Balou du rouet ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:51

ach soms moet je ook echt eens je gevoel volgen en gewoon durven
ik vond Fantomas de muze zo`n tof paard onder Karline .. die wou echt alles voor haar doen en hij liep zowel een GP als alle krachtproeven .. hij was niet de grootste en toch aangedurft
heb er zo`n fantastische 6 j hengst uit .. je kan ze niet mooier maken zoveel kwaliteit niet normaal

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:45

besita schreef:
Antonius schreef:
Utamaro zou ik hier ook niet gek op vinden! En Diarado?
Ik heb zo wat je zelfde eisen, alleen moet ik wel een beetje maat in de gaten houden, waardoor zowel Utamaro als Diarado voor mij afvallen.

Dan Comme il faut :j
Balou du rouet ?

Comme il faut zit inderdaad al even in mijn hoofd :P
Volgens mij enkel diepvries, dat houdt mij altijd wat tegen om de merrie met jong veulen weg te brengen... Wat vind jij van Pegase van 't Ruyershof? Zoveel jonger en moet nog alles bewijzen natuurlijk, maar spreekt mij ook zeer aan.
Net als O'Neill van 't Eigenlo, maar Vigo bloed geeft vaak wat moeilijkere mond en mijn merrie heeft ook geen makkelijke mond...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:29

vind het wel jammer dat Balou du Reventon naar een jongere ruiter gaat, was een mooi team met die Ier.

Van Pegase al wel mooie bloederige veulens gezien, het is alleen nog even afwachten wat de hengst zelf gaat doen op termijn.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:34

Ik heb een pegase. Wel luxe veulen. Komt uit dezelfde moeder als udarius. Volgend jaar haal ik haar uit opfok. Die staat ook correct op benen. Alleen heel sensibeler maar dat heb ik graag. Wil geen luie tamzak.
Laurie voor grote darco zou pegase zeker passen. Alle veulens dat ik heb gezien waren heel luxe. En meer bloed.
Afbeelding

Over comme il faut. Ik heb een 3 jarige van commilfoo plus z. Heel aansprekelijk en veel bloed. Gevoelig paardje met vermogen voor springen (springt snel over sprong met soepel techniek, goed bukken en uitzwaaien). Idd 1 voorvoet is anders dan andere. Ene is breed en andere is smaller maar ze heeft er geen last van met lopen. Nu drachtig van Qannando, jonge kannan zoon. Ervoor gekozen voor karakter en super moederlijn. Ik heb ook Qannando in echt gezien. Lekker brutaal voor hengst maar respect voor mensen.

Afbeelding

Ook goede nieuws gekregen. De eerste nakomeling uit de moeder van Udarius wordt in december voorgesteld op hengstenkeuring. Dus ik ben benieuwd. Hij was vorig jaar verkocht aan de eigenaar die paarden door topruiters laat rijden.

Pegase en o Neil werden heel veel gebruikt in Belgische fokkerij. Pegase bevrucht enorm goed. O Neil moet je goede bevruchtende merrie hebben want zijn bevruchtende kwaliteit is iets minder maar zijn nakomelingen uit gelukte dracht zijn echt abnormaal. Ook een tip Laurie en Antonius. Ze zullen allebei wel flinke maat geven. Pegase komt uit grote moeder (182 dacht ik, dus comme il faut past echt op die moeder).

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:50

Iorrr schreef:
MizzMontana schreef:
Iorrr jij hebt vaker met Kannan gedekt, bij wat voor een merries zou je hem wel of juist niet gebruiken?

Ik ben Kannan fan dus zou hem snel gebruiken maar hij past hier bijna nergens op qua bloed ;)

Nee zonder gekheid. Je moet mijn inziens een modern bloedpaard hebben voor Kannan met goede voeten.

Ik zat eens te kijken naar jonge ggk zonen van Kannan maar die Opium JW van Nijhof is wel heel gaaf zeg. Heeft iemand daar al wat veulens van gezien?