Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 19:05

vulina, wat een mooi veulen, gefeliciteerd! Ga je deze aanhouden?

Ik rij zelf helemaal niet, ik denk dat ik al in geen 10 jaar meer echt op een paard heb gezeten. Maar ik vind het altijd wel leuk om te lezen hoe anderen dat doen.
Wel ben ikzelf altijd bezig met de paarden, maar goed, we hebben er ook zo'n 25 staan. Fokkerij vind ik echt prachtig.
Ik heb één ruin, en dat is mijn menpaard. Het is een 7 jarige Charmeur x San Remo en die heb ik voor de kar lopen. Hij loopt nu ZZ dressuur voor de kar, maar hij kan dus niet onder het zadel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:09

Super interessant om te lezen hoe iedereen de africhting ziet.
Onze merrie is met 3 jaar klaar gemaakt voor de keuring naar dat ze ster is geworden is ze rustig zadelmak gemaakt met oog op de ibop. Ze is toen naar de keuring geweest voor voorl keur wat ze is geworden.
Als ik haar nu vergelijk met toen ze de ibop liep is het echt een wereld van verschil. Dan hadden we beter toch kunnen wachten met de ibop.

We wouden opnieuw voor de ibop gaan maar die ging niet door, nu de ogen maar op de sport.
Afbeelding

Balkjes vind ze echt super leuk := <3
Afbeelding
Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:59

Stoer paard Seven!!

Idd leuk om de verschillende visies te lezen. Denk idd dat het ook vooral is waar je je als ruiter/eigenaar goed bij voelt, ieder paard is daarbij ook anders. Daarbij vind ik altijd 1 ding belangrijk, en dat is dat het met mate moet gebeuren. :) je doet snel teveel met die jonkies, te weinig is een minder groot probleem. Mits ze voldoende buiten komen natuurlijk.

Dankjewel GJ! Opzich past het bloederige qua type bij mij wel, ik ben zelf best klein. Mijn Uphill ruin van 7 is best een beer voor mij, die komt uit een Florestan I x Rosenkavalier moeder.

Afbeelding

Had jij niet een mooie Il Divo gefokt GJ? :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:03

Btw, tot 1 juni geen evenementen.. ik had eigenlijk wel in m'n hoofd dat m'n merrie deze zomer mee kon naar een keuring, nu heb ik daar totaal geen kaas van gegeten dus moet ik dat uitbesteden. Hoop dat dat in de zomer weer wat op gang komt.. ik wilde ook wel graag een ibop met haar rijden, maar als ik jullie zo hoor kan ik dat maar beter doen als ze er echt goed klaar voor staat. Anders idd maar sport. Momenteel sta ik nog met een niet passend zadel en geen zadelmaker ivm corona :+

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:45

De merries bij een fokker waarbij ik de paarden train worden eerst keurings klaar gemaakt.
Nadat ze op de centrale keuring voorl. Keur worden.
Gaan ze onder het zadel en dan zijn ze meestal ook al gedekt.
En als het lukt en ze zijn er klaar voor lopen ze een ibop.
Daarna worden ze nooit meer gereden worden alleen ingezet voor de fokkerij.
De meeste worden tussen 3.5 en 4 jaar oud zadelmak gemaakt.
En dan gericht getraind om een ibop te lopen.
Laatst bijgewerkt door splenius op 23-03-20 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:46

Ik baal ook enorm dat alles afgelast is tot 1 juni. Dit zou ons eerste serieuze concoursseizoen worden.. :(

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:11

Ja ik heb een knappe Il Divo vind ik zelf <3
https://youtu.be/7HNA7IAXO2o
Dit is haar

Stoer paard jouw Uphill! Mooie combi, en dan zou het inderdaad mooi kunnen passen!

Zo die is mooi ontwikkeld Seven!

Bedankt voor jullie ervaringen!
Juist om haar fysiek te sparen heb ik ervoor gekozen om haar te dekken, omdat dan de verleiding ook niet zo groot is er veel mee te doen. Dan is het jaar van 3 naar 4 goed besteed. Een beetje longeren leek me dan wel goed, spelenderwijs wat oppakken en haar inderdaad wel laten wennen aan belasting, en voorbereiden op zadelmak maken.
Het advies kreeg ik vooral om het mentale aspect, met idee dat paarden zich het makkelijkst overgeven als ze geen ijzersterke conditie hebben. Maar jullie ervaringen hier maken dat ik me daar geen zorgen over maak, het is geen brutale die gaat vechten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:15

Ja hier ook de balen erin. Hij doet het fijn op wedstrijd, dus wilde wat grotere wedstrijden in de omgeving meenemen om te peilen waar we staan. Ben sinds december niet meer op pad geweest. Hij doet het op het moment erg fijn en heeft een fantastisch karakter. Het is een Dark Pleasure x San Remo x Michelangelo. Nog hengst en wordt eind juni 5.

Afbeelding
Afbeelding
Foto's door LE fotografie voor het nieuwe model hoofdstel van HypoStore.

M'n merrie was het doel wel verkopen einde dit jaar en daarvoor nog wat starten, dus ben benieuwd hoe de economie straks is. Ook heel benieuwd hoeveel er gefokt gaat worden dit jaar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:25

Dank je wel gj6
Ze word echt steeds beter en zo ontzettend lief m'n zoon van drie kan d'r op weg stappen <3
Ze pakt echt alles op alsof het niets is, een sprongetje hebben we ook even getest en ook dat doet ze zonder morren.

Prachtig paard movantos, heel lieve uitstraling
Ja de verkoop is echt lastig nu, ik heb ook nog een top brave ruin te koop maar nu met de corona staat dat volledig stil. De sport ook voor de andere twee.

Ik vraag me zelfs af of het dekken van de vos wel gaat lukken ik wil niet te vroeg beginnen dus zat aan mei te denken maar of dat gaat lukken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:40

Knap dier Seven, fijn karakter ook zo te horen!

Inspirati is zo knap <3 , zeker een geslaagde Uphill.

Fijn dier met mooi bewegen GJ9!

Hij oogt heel vriendelijk inderdaad mavantos :) Mooie bles!

De maatregelen zijn jammer, maar het is niet anders helaas. Ben benieuwd hoe het verloop gaat zijn. Hoopte eigenlijk van de zomer in ieder geval de hengst wel, via de M2, Z startgerechtigd te hebben.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 23-03-20 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:48

Hij is ook onwijs vriendelijk, maar wel stoer om te zien. Heeft echt een mega dikke hengstennek =:)

Ben heel benieuwd hoe het fokken gaat. Als er weinig gefokt wordt zijn ze straks wel weer duur.

Voor mij maakt het niet starten niet heel veel uit. Trainen thuis door en mag vrij promoveren tot en met het ZZL. Snap wel dat het dan extra zuur voor jou is Nessie, want dan wil je wel graag verder om je punten te halen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:50

Knappe Il Divo, GJ! Winningmood heeft fijne nakomelingen gebracht.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:52

Ja je ziet die vriendelijke uitstraling eraf :)

En ik wil gewoon via de klasse starten om extra kilometers te maken inderdaad :j Voor het Z is hij thuis in training, maar wil hem liever nog even M starten. Had het liefst ook selecties meegepakt, maar ook dat zal niet doorgaan. Alleen voor de keuring wil ik hem het liefst Z hebben.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:46

Gave merrie Seven ! Wat is haar afstamming?

Mooi luxe Gelders veulen GJ ! Wordt hij opgefokt voor de HK? Hij is iig interessant gefokt! :j

Wat een leuk koppie heeft je paard Mavantos,maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de rest ? DP geeft ze iha mooi!

Achteraf had ik ook nog een jaartje op de keuring moeten wachten,mij FG merrie is als 3 jarige 1.70m gemeten en is nu met nog geen 5 jaar 1.75m en erg veranderd/sterker geworden.
Ze is wel ster geworden ,maar niet vrlp Keur.Als ze straks Z zijn proberen we het nog wel een keertje.

Mijn dochter is 1.70m,maar omdat Kahlua niet heel stoer is past het mooi.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 24-03-20 11:04, in het totaal 4 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:55

KahluaB schreef:
Gave merrie Seven ! Wat is haar afstamming?

Mooi luxe Gelders veulen GJ ! Wordt hij opgefokt voor de HK? Hij is iig interessant gefokt! :j

Wat een leuk koppie heeft je paard Mavantos,maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de rest ? DP geeft ze iha mooi!

De rest van zijn lijf bedoel je?

Dit zijn foto's van afgelopen zomer:
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:55

Ze is een ferdeaux x havidoff x Zuidhorn

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:01

Idd een mooi type Mavantos! :j

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:03

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:22

Op de HK vond ik em heel goed, zo onder het zadel stoort er mij iets aan maar ik kan er niet direct m'n vinger op leggen.
Ik denk dat het het feit is dat hij z'n hals er op zet en z'n rug nog wat wegdrukt in de draf, maar da's bij zo'n jong dier nu niet echt abnormaal.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:39

Ik vind hem ook erg strak. Idd ook leeftijd natuurlijk, maar vind het wel een puntje van aandacht.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:42

Vindt hem precies ook erg hellend in de croupe of ligt dat aan mij?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:07

Umeo schreef:
Vindt hem precies ook erg hellend in de croupe of ligt dat aan mij?

Niet veel soeps. :(:)
Ik heb mindere paarden op stal.
Hoogstens de afstamming ,is wel een beetje inteelt maar daar zijn meer voorbeelden van.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:11

Ik ook maar ze vraagt een mening dus dan mag ik deze toch geven?

Sta zeker open voor onderbouwde feedback, leer ik nog iets bij ;)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:25

Umeo schreef:
Ik ook maar ze vraagt een mening dus dan mag ik deze toch geven?

Sta zeker open voor onderbouwde feedback, leer ik nog iets bij ;)

Bedankt voor de mening.
Ik vond zelf ook wel dat zijn hals vrij kort en op gericht was.
Misschien als hij die wat kan zakken dat hij ook beter zijn rug kan gebruiken.
Bloedlijn inteelt vind ik niet zo erg.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:38

Ik vind Quaterhit tof, maar ik ben bang dat ik bevooroordeeld ben door zijn kleur en aftekeningen. Binnen dit topic had nog niemand hem gebruikt, toch? Ik weet dat 'ie een keer voorbij kwam.