Aimee schreef:Ja, dat snap ik wel. Maar als kleur je écht niet interesseert, kun je net zo goed bij een vos of een schimmel uitkomen als bij een donkere. Simpelweg omdat die vos of schimmel wellicht beter bij je merrie past, of nevenfactoren bepalen dat je beslist met een voshengst of een schimmelhengst te dekken.
Met de stelling dat als je op kwaliteit selecteert, je automatisch op zwarte of donkerbruine hengsten uitkomt, wek je de indruk juist wel geïnteresseerd te zijn in kleur.
Nogmaals ik heb niets met kleur en kom niet automatisch op donker uit, maar door selektie van de kwaliteiten.
Ik wilde op de grootmoeder van Uckey erg graag Herzruf een voshengst met 2 witte benen zetten, niet om zijn kleur maar om zijn adembenemende bewegingen, bouw, karakter en super merriestam.
Maar zijn eigenaresse trok hem terug als dekhengst en ik koos Chronos, die ik een super presterende hengst vond met een gouden karakter.
Zo ontstaan keuzes soms door dingen van buitenaf, maar dat is niet alleen bij fokken zo.