fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 20:48

Aimee schreef:
sarabande schreef:
Hoe weet je dat????

Door naar de kwaliteiten te kijken Knipoog

Er is meer dan kwaliteit om naar te kijken, mijn merries die ik al generaties ken en gefokt heb, gezondheid, karakter er zijn zoveel factoren waarop je uiteindelijk kiest. En soms is je keuze opeens heel beperkt zoals bij Saar vorig jaar ik in augustus bij dezelfde hengstenhouder een andere hengst moest kiezen die zoveel mogelijk aan mijn wensen beantwoord.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 20:53

Sammie schreef:
Geweldig hé ROFL

Ja het is altijd moeilijk verteerbaar geweest als er hier echte discussies over de KWPN fokkerij gehouden werden. Die zijn altijd verkloot en hier gebeurt dat ook bewust.
Ach het is Bokt dat heet een paardenforum, maar men zevert liever over de nieuwe kleur van nagellak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:58

Pot.. ketel.. zwart.. sara?

Ik open dit topic zie een reactie over een verbaasde hh over een vosveulen uit een voshengst. Toen vroeg ik me nog af hoe je daar in dit topic nu op uit kan komen. En vervolgens zie ik een reactie van jou over donkere kleuren en kwaliteit en het kiezen van een hengst binnen een hh. Clown

Dus ja geweldig dat ook dit topic weer op kleur uitkomt Huilen van het lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:00

Sammie schreef:
Pot.. ketel.. zwart.. sara?

Ik open dit topic zie een reactie over een verbaasde hh over een vosveulen uit een voshengst. Toen vroeg ik me nog af hoe je daar in dit topic nu op uit kan komen. En vervolgens zie ik een reactie van jou over donkere kleuren en kwaliteit en het kiezen van een hengst binnen een hh. Clown

Dus ja geweldig dat ook dit topic weer op kleur uitkomt Huilen van het lachen

Dan zou je ook gezien hebben dat ik al meerdere keren heb opgeroepen het niet over kleuren te hebben, hetgeen ook door 2 moderators voledig genegeerd wordt.
En ja als iemand mij een vraag stelt ben ik wel zo netjes die te beantwoorden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:08

sarabande schreef:
Er is meer dan kwaliteit om naar te kijken, mijn merries die ik al generaties ken en gefokt heb, gezondheid, karakter er zijn zoveel factoren waarop je uiteindelijk kiest. En soms is je keuze opeens heel beperkt zoals bij Saar vorig jaar ik in augustus bij dezelfde hengstenhouder een andere hengst moest kiezen die zoveel mogelijk aan mijn wensen beantwoord.

Ja, dat snap ik wel. Maar dat wil toch niet zeggen dat je altijd bij donkere hengsten uit komt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:11

Aimee kleur interesseert me niet, ik kom gewoon bij hengsten uit waarvan ik vind dat ze op mijn merries passen.

Er zullen waarschijnlijk nog veel meer hengsten op die merries passen, maar er zijn verschillende neven factoren die de uiteindelijke beslissing kunnen forceren waardoor dat de beslissing wordt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:19

Ja, dat snap ik wel. Maar als kleur je écht niet interesseert, kun je net zo goed bij een vos of een schimmel uitkomen als bij een donkere. Simpelweg omdat die vos of schimmel wellicht beter bij je merrie past, of nevenfactoren bepalen dat je beslist met een voshengst of een schimmelhengst te dekken.
Met de stelling dat als je op kwaliteit selecteert, je automatisch op zwarte of donkerbruine hengsten uitkomt, wek je de indruk juist wel geïnteresseerd te zijn in kleur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:23

of niet geintereseerd te zijn in bepaalde kleuren Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:33

Aimee schreef:
Ja, dat snap ik wel. Maar als kleur je écht niet interesseert, kun je net zo goed bij een vos of een schimmel uitkomen als bij een donkere. Simpelweg omdat die vos of schimmel wellicht beter bij je merrie past, of nevenfactoren bepalen dat je beslist met een voshengst of een schimmelhengst te dekken.
Met de stelling dat als je op kwaliteit selecteert, je automatisch op zwarte of donkerbruine hengsten uitkomt, wek je de indruk juist wel geïnteresseerd te zijn in kleur.

Nogmaals ik heb niets met kleur en kom niet automatisch op donker uit, maar door selektie van de kwaliteiten.

Ik wilde op de grootmoeder van Uckey erg graag Herzruf een voshengst met 2 witte benen zetten, niet om zijn kleur maar om zijn adembenemende bewegingen, bouw, karakter en super merriestam.
Maar zijn eigenaresse trok hem terug als dekhengst en ik koos Chronos, die ik een super presterende hengst vond met een gouden karakter.
Zo ontstaan keuzes soms door dingen van buitenaf, maar dat is niet alleen bij fokken zo.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:33

sarabande schreef:
Ja het is altijd moeilijk verteerbaar geweest als er hier echte discussies over de KWPN fokkerij gehouden werden. Die zijn altijd verkloot en hier gebeurt dat ook bewust.
Ach het is Bokt dat heet een paardenforum, maar men zevert liever over de nieuwe kleur van nagellak.

Volgens mij heeft een verhaal over vosveulens van vivaldi weinig met nagellak te maken Clown
En net las ik nog dat die topics en het forum de kop zijn ingedrukt door mods die alle gebruikers als kleuters behandelen.

Ik ben van mening dat ik de gebruikers op FA altijd vrij veel ruimte gegeven heb om dingen zelf op te lossen en er met discussie uit te komen, maar soms werd er zo op de man gespeeld dat ik wel in moest grijpen. En dat is ook meerdere malen ten gunste geweest van users die hier nu roepen dat daardoor het forum om zeep geholpen is...

Maar ik zal me vooral niet met dit topic bemoeien, dan kan de discussie gewoon doorgaan nl.
Voor alle vragen over subfora, kleuren en bijkomende zaken verwijs ik naar de betreffende topics op FZ, daar is namelijk al meerdere keren uitvoerig antwoord gegeven door een van mijn collega's (die trouwens echt wel doorgegaan zijn met nadenken en dingen bespreken toen ik het even druk had).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:36

gomir schreef:
sarabande schreef:

Volgens mij heeft een verhaal over vosveulens van vivaldi weinig met nagellak te maken Clown

Nee dat heeft met kleur te maken en het zou fijn zijn als daar een ander topic over geopend werd. Dit is trouwens een reactie op een post die duidelijk aangeeft dat men er genoegen in schept om bewust off topic te gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:50

Suzanne F. schreef:
anneliesdj schreef:
Als het nou over bonten ging, krijg wel het idee dat die paar bonten die je op concoursen ziet ver boven gemiddeld bewegen maar daar zit een vrij simpele verklaring achter; De gemiddelde prof is eerder bereid een zwarte met matige beweging mee te nemen dan een bonte, die moeten wel boven gemiddelde prestatie's laten zien voor ze die meenemen. Ik denk dat je dat niet over vossen kunt zeggen, tenminste, ik krijg niet het idee dat die zo ongeliefd zijn als bv bonten.

Ongeliefd???
Ze vallen op maar ze zijn niet ongeliefd hoor. De types die aan bont vastzitten (lees vaak Tinkers) zijn meestal minder geliefd. Maar de kleur zelf niet hoor.

Ik heb het over bonte sportpaarden, dus geen Tinkers. En in mijn ervaring zijn ze wel degelijk minder geliefd, zeker onder dressuurruiters.
Waarom zie je ze anders maar zelden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:06

annelies, das mijn idee dus ook, er werd toen verwezen naar 1 bonte hengst (samber gok ik?) maar er zijn er toch meer geweest? Zowiezo bij de nieuwe heuvel een bruin bonte des tijds, en iets van sambertini oid? ben niet helemaal thuis in de namen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:11

bij hetkwpn is enkel samber ggk geweest
en enkele sabino's (maar dat was meer bij de Tp's)

nrps heeft er meer.

Maar misschien is het een idee om een apart bont topic te openen Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:12

Er zijn er redelijk wat, er wordt alleen weinig over gesproken en ja, er zijn veel meer bruinen en zwarten dus de kans dat daar een goeie tussen zit is groter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:13

maar NRPS zijn toch ook sportpaarden? (of is dit vloeken in de kerk?)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:14

NRPS is net zo goed een sportpaard als KWPN, bij het NRPS wordt alleen wat meer gebruik gemaakt van volbloeden. En ja, de KWPN-dyhards vinden het waarschijnlijk vloeken Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:16

naja, voor mij is een goed paard een goed paard, ongeacht welk stamboek er achter zit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:20

same here

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:23

Ik hou persoonlijk ook bijv niet van fjorden, maar een top fjord (model merrie bijv) is een goed paard, is niet ineens een slecht paard omdat ik er niet van hou.

he verdorie, gaat het niet meer over kleuren valt het gelijk stil..... Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:09

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:26

Klinkt wel hard als je 't zo zegt maar er zit natuurlijk wel wat in. Maar toch niet alle appie's zijn nachtblind?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:24

anneliesdj schreef:
Klinkt wel hard als je 't zo zegt maar er zit natuurlijk wel wat in. Maar toch niet alle appie's zijn nachtblind?

Geen idee maar als je geen appies fokt loop je het risico ook niet. Een nachtblind paard heb je ook niks aan met crossen en springen. Tenminste, ik kan me voorstellen dat overgangen van weiland naar bos en andersom grotere problemen zal opleveren als een paard wat normaal kan zien. En daar is het al moeilijk zat voor. Een oog van een paard accumuleerd nou eenmaal niet zo snel als een mensenoog.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:34

moet net lukken dat ik een appaloosa ken dat blind is aan beide ogen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:23

stef schreef:
annelies, das mijn idee dus ook, er werd toen verwezen naar 1 bonte hengst (samber gok ik?) maar er zijn er toch meer geweest? Zowiezo bij de nieuwe heuvel een bruin bonte des tijds, en iets van sambertini oid? ben niet helemaal thuis in de namen

Ed King Hill was een all round hengst die bij de Nieuwe Heuvel stond en bij het NRPS dekte. Hij was een tobiano (als ik het goed zeg) of toch in elk geval een bruinbonte hengste. Hij was wel niet homozygoot. heb zowel bonte als niet-bonte nakomelingen van hem gezien.

Nu heb je Haico bij het NRPS mooi zwart bonte hengst die ook al allround is. Beide hengsten hebben samber in de bloedlijn. Als je verder Samber zijn bloedlijn uitpluist kom je bij Pericles uit en via deze hengst komt dat bontgen vandaan. Heb ooit op het internet of was het een duitse hengstenboek een bonte hengst gezien die geen samber in de lijn had maar wel net zoals samber van Pericles afstamde. De rest van de bloedlijn was totaal verschillend van samber. Ergens moet er in Pericles zijn bloedlijn een bontgen zitten.