Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:31

goede opmerking Fabienne. Ben ik helemaal mee eens. De minder goede en brave paarden kunnen het heel goed hebben bij die mensen, en die mensen zijn ook weer gelukkig dat ze kunnen rijden. Paardensport is niet een normale hobby. Dat is een passie. het is niet zoals bij voetbal dat je een paar keer in de week gaat trainen voor 5 euro in de maand en verder flierefluitend alles kunnen doen. Voor een paard moet je HEEL veel doen en ook HEEL veel laten. Al dat geld dat er in gaat zitten en al die tijd. ALs mensen dat er allemaal voor over hebben, spreek je niet meer van een hobby maar van een passie. En een passie is niet te vervangen voor een hobby. Het is immers menselijk om het beste te willen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:36

Citaat:
Het is immers menselijk om het beste te willen.

Hangt ook een prijskaartje aan. Knipoog

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 12:39

Troef schreef:
Citaat:

Het beste paard hoeft niet het duurste te zijn!

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:43

GribaldiFAN"]
[quote="Troef schreef:
Citaat:

Het beste paard hoeft niet het duurste te zijn!
[/quote]

klopt, die van mij was redelijk geprijst Tong uitsteken .

ik dat dit opic eens lezen, eens kijken of ik misschien nog iets ziings toe te voegen heb Haha!
(10 pagina's Verward )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:01

Troef schreef:
Citaat:

het ging hier niet over de kwaliteit van paarden maar over de kwaliteit van het leven Troef. Niet de dingen uit hun verband halen he. Het ging over de keuze van een passie boven een hobby. Ik zal altijd een paard hebben, al ben ik straks een oud en kreupel mens. DAn koop ik wel een oud en kreupel paard om mee te wandelen of zo. MAar ik hoef echt geen topper te hebben. HEb geen zin om daar geld aan uit te geven. Ben namelijk niet zo'n ruiter die het optimale uit een paard weet te halen.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:32

Troef en Chantal, ik vind dat jullie af en toe heel apart filteren. Wanneer ergens "sommige" voor staat, quoten jullie het door "sommige" weg te halen, waardoor het lijkt, dat fabienne, desiree, gribaldifan of ik 'alle' bedoelen! Dat is niet helemaal eerlijk.

Ik heb ook nog steeds geen reactie op mijn vraag aan jullie! Of jullie dus twijfelen aan de deskundigheid van de door mij genoemde mensen? Oftewel Chantal: dat je jouw ervaringen hoger inschat dan genoemde trainers? Eigenlijk vind ik dat ik helemaal geen reactie heb gekregen. En Troef: jij fokt wel, maar rijdt je ook?

Nogmaals: er wordt door ons niet ontkend, dat paarden door opvoeding en mensenomgang (ondeskundigheid en grofheid) uiterst lastig kunnen worden. Ook wordt niet ontkend dat dit in de meeste gevallen de oorzaak zal zijn. Maar jullie willen maar niet toegeven op het punt dat kruising van bepaalde bloedlijnen leidt tot paarden die onvoldoende rittig zijn. En dat dit door het KWPN meegenomen zou moeten worden in de beoordeling.

En Troef, ik vond het ook nogal apart om te stellen, dat mensen een andere sport zouden moeten kiezen. Als ieder 'niet-paardenmens' dat zou doen, hoeveel houd je er dan nog over? Hooguit 5% waarschijnlijk? Waar moeten de fokkers dan naar toe met hun fokproducten? Ritje naar het slachthuis? Want fokken is gewoon moeilijk, met het beste fokmateriaal heb je meer kans op goede paarden, maar nog geen zekerheid. De kans blijft nog steeds zeer groot dat je een 'gemiddeld' paard fokt en geen topper. Jij als fokker, snijdt jezelf in de vingers met zo'n uitspraak, of je moet alleen maar 'Grand-Prix'-paarden gefokt hebben, de laatste jaren.

En Chantal, als je 1 paard hebt staan uit een bepaalde bloedlijn die niet al te lastig is, is dat dan meteen voldoende bewijs om te stellen dat die bloedlijn dus 'normale karakters' fokt? Ik vind dat wetenschappelijk nogal zwak.

Daar komt bij dat je uit 'brave' bloedlijnen, ook een keer een hele lastige kan krijgen. Maar dat zijn altijd de uitzonderingen die de regels bevestigen, toch?

Inderdaad wordt er weinig aandacht aan de merrielijnen besteed bij het KWPN. Al weet zelfs ik, dat er wel bekende merrielijnen zijn. Bijvoorbeeld de Roodnoot-stam.

Bij het FPS wordt juist weer meer belang aan de merrielijn gehecht, dan aan de hengst. Een goede merrielijn is daar belangrijker dan een goede hengst. Maar inderdaad wordt dan ook minder belang gehecht aan het karakter, maar juist meer aan de prestaties van de moederlijn (Ster of Preferentschap). Wanneer je het papier van een Fries bekijkt, ga je juist met je vinger van links midden, naar rechts onder. Je bekijkt dus alleen de moeders! Daarna wordt pas naar de hengst gekeken. Af en toe overdreven, maar daar wordt ook de prijs op bepaald. Sommige merries zijn zelfs bekender bij de fokkers dan de meeste hengsten. Maar dit is off-topic.

Graag zou ik een reactie willen van Troef en Chantal. Ik wil dus weten of zij ontkennen dat onvoldoende rittigkeit aangeboren zou zijn?

Waarbij ik nog even duidelijk naar voren wil brengen, dat ook ik nooit de term 'rotbok' zou gebruiken. Ik vind het ook altijd erg vervelend, als ik dat iemand hoor zeggen. Daarnaast ben ik voorstander van een eerlijke rijstijl en heb ik nog nooit een paard naar de slacht gebracht (vanwege een lastig karakter). Ik houd van paarden, ik leef ervoor en ben er verslaafd aan. Paarden in het algemeen, Friezen in het bijzonder. Niks mooiers dan een paard! Inderdaad mijn grootste passie.

Maar daarom zal ik nog niet ontkennen dat er erg lastige/gevaarlijke paarden (zelfs onbruikbare paarden) tussen kunnen zitten, waarbij van sommigen dit karakter aangeboren is. En naar mijn mening valt gewoon niet te ontkennen dat dit inderdaad bij Uniform en Jazz het geval is.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:34

Citaat:
Of jullie dus twijfelen aan de deskundigheid van de door mij genoemde mensen?

Nee,
Ik heb Hamminga wel eens een hengst bij zien /horen werken als iedereen weg was.

Is toch een goeie geworden Knipoog

Oh ja, naderhand is hij naar Christa l gegaan om hem weer het vertrouwen van de mens te geven en naar Ellen Bontjer.

Citaat:
Jij als fokker, snijdt jezelf in de vingers met zo'n uitspraak,

Ik fok voor mezelf en desnoods voor de slager maar niet voor jullie.!!!!!
[/quote]
Laatst bijgewerkt door Troef op 11-12-02 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:37

Fries schreef:
Troef en Chantal, ik vind dat jullie af en toe heel apart filteren. Wanneer ergens "sommige" voor staat, quoten jullie het door "sommige" weg te halen, waardoor het lijkt, dat fabienne, desiree, gribaldifan of ik 'alle' bedoelen! Dat is niet helemaal eerlijk.

Nu kan je veel zeggen van me hoor maar dit vind ik een beetje ver gaan en erg laag. Zou trouwens wel erg dom zijn om dat te doen, vind je niet als het al eerder in een topic heeft gestaan.

Als het is gebeurd dan is dit zeker niet bewust gegaan want meestal quote ik het hele stuk tekst. Aangezien dat er gevraagd is of we dat wat konden minderen (en opzich natuurlijk begijpelijk) heb ik dat gedaan.

Weet je wat, laat maar zien waar ik dat heb gedaan dan zal ik er even een uitlegje aan geven. O,ja en zet er dan geen stukjes sommige bij he.

Goedendag zeg, waar moet dit naar toe Slapen

Ik geloof best dat de genoemde mensen door jou deskundig zijn maar ik heb nog nooit met die personen te maken gehad dus kan ik daar absoluut niet over oordelen. Verder hoef ik het niet met elke fylosofie van de mensen die in de paarden zijn eens te zijn. Wel ken ik personen die net zo veel bereikt hebben als de door jou bovengenoemde heren en die denken er anders over.

En ik blijf er gewoon bij dat er voor elk (een minieme uitzondering daargelaten) paard een gepaste ruiter is. Dat is niet ontkennen, dat is mijn mening!!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:44

Toch heb ik net als Fries het gevoel dat jullie (chantal in mindere mate dan Troef) niet op alles wat wij zeggen respons geven. Inderdaad, van mij ook een paar keer opmerking geweest dat de meeste paarden bedorven zijn door toedoen van mensen maar dat je er OOK ECHT een paar rotte appels tussen hebt zitten.

OF...... dat de meeste moeilijke paarden niet goed terecht komen omdat de meeste ruiters niet met moeilijke paarden om kunnen gaan, zodat het toch zinvol is in het belang van hun welzijn gemakkelijkere paarden te fokken. Hierover heb ik jullie nog niet gehoord.

Ook trekt Troef dingen die ik zeg uit het verband en als ik het recht zet volgt daarop ook geen reactie meer. Zo kun je niet discusieren.

En je kunt niet botweg bepalen voor andere mensen wat voor hobby ze moeten kiezen alleen maar omdat ze niet met moeilijke paarden overweg kunnen.

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:46

Wat ik graag nog wil toevoegen aan mijn verhaal over mijn "rotbok":

mi is topinstructie toch wel fijn bij paarden met moeilijke karakters.
Laten we topinstructie niet uit het oog verliezen. Hoewel dat vast ergens in voorgaande door iemand al vermeld zal zijn.

Ik heb al paar jaar les van iemand die zelf niet de makkelijkste paarden heeft ( een Ferro en een Uniform) maar wel zeer talentvolle paarden.
En zij kon mij dus uitstekend begeleiden met mijn "rotknol".
Dat ze hem Bobbels noemt, is haar dus bij deze vergeven Tong uitsteken Haha!

maw van rotbokken valt dus nog heel wat te maken.
Studio Sport nog gezien onlangs??? met interview van Ellen Bontj(e)as??
Haar rotknol doet het niet goed op Indoor wedstrijden...variant op Barbria zeg maar.
ff slikken maar ze gaat toch door met hem.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:48

klopt helemaal, maar Ellen bontje is niet echt een doorsnee amazone, anders reed ze niet in de top. En Silvano heeft geluk gehad dat hij zo'n goede amazone heeft gekregen i.p.v. te verkocht te zijn destijds aan een of andere prutsmuts.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:50

Citaat:
En je kunt niet botweg bepalen voor andere mensen wat voor hobby ze moeten kiezen alleen maar omdat ze niet met moeilijke paarden overweg kunnen.

Je trekt het ook uit het verband.

Het is simpel krijg je geen paard gevonden van je gading
Dan moet je bij jezelf is afvragen of het aan het paard ligt if aan jezelf.
En zou het dan niet eens te overwegen waard zijn om desnoods een andere hobby te overwegen.

Zo goed dan.

Maar jullie moeten je onvreden hier niet bij een bepaalde fokker neer leggen.

Maar gewoon openbaar maken wie je bent waar je woont. en een melding in de STRENGEN maken.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 13:56

Nou, ik wil best op alles antwoord geven maar het is wel zo dat ik niet alles in een bericht compleet tot me neem en mijn werk hier gaat ook nog door.
Zoals ik al heb gezegd, ik heb nog geen een "rotte appel"mee gemaakt, ja wel, maar dat door toedoen van een mens.

Ok voorbeeldje uit eigen stal; paard komt uit een van de moeilijkste stammen die men in een bepaald ras kent. Wij hadden hier een meisje, hielp met de paarden en heeft ook op onze paarden gereden. Kon geweldig goed rijden en dat zelfs op internationaal niveau. Het paard werd op een gegeven moment levensgevaarlijk, hoezo, waarom? Daar zijn wij nooit achtergekomen, wij hebben dat meisje nooit iets fout zien doen, maar toch...
Ok, meisje moest weg, paard had even de tijd weer nodig en ik kon met hem lezen en schrijven (wat ben ik toch een opschepper he, maar zo is het zeer zeker niet bedoelt).
En zo kan ik je nog wel een aantal voorbeelden opnoemen, maar dan blijf ik bezig.
Ik heb behoorlijk wat paarden moeten "bijrijden"om ze weer in het gareel te krijgen (niet dat ik zo'n talent ben hoor) en dan begin je je toch behoorlijk te ergeren aan sommige mensen die een paard zo verkrachten.
Er zijn veel verscheidene paarden, ik denk dat je zelf wel weet hoe het gaat, er zijn veel mensen die kopen gewoon een paard terwijl ze er bij lange na niet aan toe zijn en sommige zullen het nooit leren ook.
Laten we het er dan gewoon ophouden dat er verschillende fokkers zijn en als ik zou fokken blijven het paarden met pit en karakter en ik denk dat als iemand mij niet aanstaat een paard dat ik heb gefokt niet naar een bepaald iemand toe gaat.
Kijk, voor mij zij er geen onbruikbare paarden; ik krijg een paard tot mijn beschikking gesteld. Interpreteer dit dier en leer er mee om te gaan en dan heb ik het niet alleen over het rijden, want de eerste contacten en het eerste vertrouwen moet je toch geven in de pure omgang.
Ik zie al bij het paardje dat ik als 5 jarige heb gekregen wat er met hem is gebeurt, super dier! Maar geef je hem een tik(je) in zijn stal dan vliegt hij in paniek naar de andere kant van de stal. Nou dan vraag ik me toch af wat er ooit met mijn paardje is gebeurt en het doet me pijn om hem zo te zien. Gebeurt dit in de buiten dan geeft hij geen krimp.
Weet je dat ik dan gewoon begin te koken om de mensen die hem eerst hebben gehad. Moet je nagaan wat een impact zo iets heeft op een paard, ook nog 6 jaar later...
Weet je en zo ken ik veel paarden hoor, waar het absoluut niet de schuld van het dier is, ik denk leg het probleem toch eens bij jezelf en verdiep je in je paard want het zal niet voor niks zijn dat ze op een bepaalde manier reageren.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:12

Ik vind dat ook verschrikkelijk Chantal, maar dat wordt hier ook niet ontkend. Het is inderdaad zo dat er veel paarden door mensen gewoonweg 'verkracht' worden. Ik vind zelfs dat bepaalde mensen geen paard zouden mogen hebben, omdat ze in mijn ogen het paard gewoon mishandelen. Het zou hun verboden moeten worden om ooit nog op een paard te zitten. Maar helaas zijn hier haast geen wetten voor. Ik ken een meisje dat haar paard volledig in de vernieling rijdt, heel erg om te zien, paard krijgt hierdoor beengebreken, wordt naar de slacht gebracht en het volgende slachtoffer was aan de beurt. Als je het ziet, wordt je er misselijk van. Het erge was nog, dat dit een ontzettend braaf paard was. Die liet zich gewoon de vernieling in helpen. Ik had liever gehad, dat het een heel lastig paard was geweest en fijn een keer met haar achterover was geklapt! Dat zou haar wel iets leren.
Maar het feit dat jij nog nooit een paard met een aangeboren lastig karakter bent tegengekomen, wil toch niet zeggen dat ze niet bestaan? En dat is wel wat jij beweert (volgens mij), dat alle paarden met een vervelend karakter een bepaalde geschiedenis achter de rug hebben en dat ze zo niet geboren zijn.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:16

Citaat:
En Silvano heeft geluk gehad dat hij zo'n goede amazone heeft gekregen i.p.v. te verkocht te zijn destijds aan een of andere prutsmuts.

Je weet echt niet waar je het over hebt. Boos!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:19

Troef schreef:
Citaat:
En Silvano heeft geluk gehad dat hij zo'n goede amazone heeft gekregen i.p.v. te verkocht te zijn destijds aan een of andere prutsmuts.

Je weet echt niet waar je het over hebt. Boos!

Wat een zinloos antwoord, daar kan niemand iets mee. Als je niets beters weet, hou dan maar stil!

Om verder te reageren op wat Chantal en Fries hierboven zeggen: er is iemand geinteresseerd geraakt in mijn merrie. Maar ik weet hoe hij met zijn eigen paard omgaat................. mooi dat ik mijn merrie dus NOOIT aan hem zal verkopen, dan koop ik nog eerder zijn eigen paard weg bij hem. want hij is zo'n ruiter zoals jullie beschrijven. Paarden zijn slechts machines......

Ik weet ook dat het beroerd is als een paard dat je ingereden hebt en waar je in gelooft ergens slecht terecht komt. Het wekt woede en ergernis op, en je staat machteloos. Het is dan heel, heel moeilijk voor mij om dan mijn mond te houden. Zelf heb ik overigens nooit te maken gehad met gemene paarden. Ik geloof niet zo in mezelf om te denken dat het aan mij ligt. Zal wel geluk zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 11-12-02 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:21

Citaat:
Wat een zinloos antwoord, daar kan niemand iets mee. Als je niets beters weet, hou dan maar stil!

Joh ,je kent de hele Silvano niet en zijn history.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:22

Of je vertelt meteen alles, en anders zeg niks. Ook hier kan ik niets mee.

Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:26

Troef schreef:
Maar jullie moeten je onvreden hier niet bij een bepaalde fokker neer leggen.

Volgens mij heb ik geen commentaar op jou als fokker gegeven, dat kan ik toch ook simpelweg niet, aangezien ik geen fokproducten van jou ken. Het gaat er hier om dat fokkers vaak het allerbelangrijkste vergeten en dat is het karakter. Met een fijn karakter valt veel goed te maken. Bijvoorbeeld een paard met een fijn karakter, kan ondanks wat mindere bewegingen, dankzij zijn doorzettingsvermogen tot de beste horen.

En dat Johan een paard goed krijgt, terwijl dat paard als lastig bekend stond, wil niet zeggen dat het dan geen lastig paard was. Johan heeft meer paarden goed gekregen, denk ik, dan wie ook. Er zijn genoeg paarden die bij de wat bekendere ruiters het niet deden en zo bij Johan terecht zijn gekomen. Maar dat zijn dan toch paarden die onvoldoende rittig zijn? Paarden waarvoor je heel veel in het werk moet stellen, willen ze zich uberhaupt laten bewerken?

En natuurlijk fokt een fokker voor zichzelf, je wilt er voldoening uit halen. Maar persoonlijk kan ik er geen voldoening uit halen, als ik bij voorbaat weet dat mijn paarden lastig te plaatsen zijn, omdat ze voor de gemiddelde ruiter niet te hanteren zijn. Zoals al een keer eerder gezegd werd, je fokt ook met de wetenschap dat je paardjes goed terecht moeten kunnen komen. En voor mij is de slacht daar geen optie voor. Voor jou denk ik trouwens ook niet, maar dat is aan jou.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:26

Citaat:
Of je vertelt meteen alles, en anders zeg niks. Ook hier kan ik niets mee.

Ik vroeg jouw wat. met een simpele uitspraak.

Maar goed de krijg je een antwoord ken later over 20 jaar gebruiken dat je er bij was Boos!

Ik heb Silvano al 10 jaar geleden aan de hengstenk. comm. aangeboden.
Voor dat Ellen in beeld . En toen waren ze nog niet zo ver binnen het KWPN.

De afspraak was gemaakt ook voor Heuriger 9als je die kent tenminste)

Maar door bepaalde invloeden van KWPN "bobo's"
werd de zaak 24 uur van te voren afgeblazen terwijl voor de reis naar Hessen door mij al betaald was.

Voor het fantsoen heb ik het geld 1500 gulden netjes terug gekregen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:30

Ja en? en nu moet ik alles begrijpen? De naam Heuriger zegt me wel iets maar niet veel. Begrijp ik hier uit dat het in het begin niet klikte tussen Ellen en Silvano?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:32

Citaat:
Ja en? en nu moet ik alles begrijpen?

Heb je nooit het onderschrift van Sarabande gelezen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:33

Troef schreef:
Citaat:
Ja en? en nu moet ik alles begrijpen?

Heb je nooit het onderschrift van Sarabande gelezen.

nope. lees zelden onderschriften omdat ze op dat moment niet relevant zijn.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:34

Citaat:
De naam Heuriger zegt me wel iets
Citaat:
maar niet veel
. Begrijp ik hier uit dat het in het begin niet klikte tussen Ellen en Silvano?

Liep met Ellen op de WEG in den HAAG
Als je weet wat de WEG is

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 14:35

Nope, ben daar absoluut niet van op te hoogte. Ben zelf geen fokker en rijd ook niet in de topsport. Weet iemand anders hier waar het over gaat? Ellen Bontje is toch niet afgehaakt? ZE rijdt immers nog steeds op Silvano en ze houdt echt van dat beest. Ze zijn samen nogal een heel eind gekomen.