Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:06

Jemig mensen... STOP!!!

Vooralsnog fokt er hier helemaal niemand voor de topsport, aangezien er in dit gezelschap volgens mij niemand verkeerd die al minstens één GP paard gefokt heeft.
Arrogantie? Volgens de Van Dale: verwaande houding tegenover anderen. Waarbij verwaand inhoudt: te veel met zichzelf ingenomen.
Maak daar een ander niet voor uit als je je eigen paarden als beter bestempeld.

Pipo schreef:
Ipv een fijn bewegend mooi paard welke allround inzetbaar is.

Dit is de reden dat ik een Gelderse heb. Niet omdat ik persé een Gelderse wilde want die zijn beter dan rijpaarden. Ik had niet de wereld aan geld te besteden en wilde toch graag een jong paard met wat maat en massa, drie voldoende gangen. Inzetbaar voor de basissport, een correct bewerkbaar gezond paard komt ook wel in het Z. Waar m'n vriend ook plezier van zou kunnen hebben. Waarvan ik kon verwachten dat hij zo'n karakter zou hebben dat ik er m'n vertrouwen mee terug zou kunnen winnen, ook als ik evt. een hele tijd niet gereden zou hebben.

Jullie zouden Sander eens met dat paard moeten zien Haha! Clown

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:26

Moderatoropmerking:
Oké dit begon als een fijn discussietopic laat het dan ook zo blijven. zware offtopic berichten verwijderd. Dus mag ik vragen om het netjes te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:50

Ik mis altijd alle actie.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:54

ha ha de 18e maar weer naar het gemeentehuis dan!!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

Huh? Wat is er verwijderd dan?

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:27

Gaaaaaap... wordt net wakker.... Clown Waskgeburd?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:26

Ik ben de laatste die een ander paard dan een Gelderse natrappen zal, ik rijd zelf op een Wielkopolski............ onze Geldersen lopen immer met volle buikjes; het gaat er om dat een ieder zijn eigen fokdoel mag hebben, en voor ons is dat nou eenmaal een Gelderse. Dat we daar minder voor beuren nemen we op de koop toe. We hebben ook nog een papierloze merrie, zit waarschijnlijk volbloed in; om mee te fokken nee dank je, maar als rijdier voor de twee dames die haar rijden een superpeerd.
Een kennis van ons stortte zich jaren met hart en ziel op het fokken van New Foresters; niks mis mee, maar ook niet het fokdoel van iedereen.
Het gaat er om dat een Gelders paard in onze ogen ook nog in deze tijd bestaansrecht heeft; wie daar anders over denken wil, prima. Maar helaas geven veel mensen zichzelf meer talent dan ze werkelijk hebben, en idem wat betreft hun kinderen. En dan wordt er gemakkelijk een verkeerde paard-keuze gemaakt, mede gestimuleerd door het huidige KWPN- fokbeleid.
En in elke populatie komen verkeerden voor, zo ook bij de Friezen. De vroegere merrie Lep was niet te benaderen, er werd een hengst bij in de wei gegooid en zo werd ze drachtig. Gelukkig was dat een uitzondering.................

@ Aimee: Heerlijk toch, zo'n plezier voor twee met 1 paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:07

Zo dit toppic was me helemaal ontglipt terwijl het toch wel heel intressant is.
Heb alles doorgelezen en ik wilde nog wel even wat kwijt.
Zoals ik heb begrepen is de hengst niet doorverwezen bij de Gelderse richting, kunnen veel Gelderse liefhebbers weer rustig ademhalen.
En de eigenaresse zal ongetwijveld een goed sportpaard hier aan hebben en kan nu onverstoorbaar zich richten op de sport met deze hengst.

Een Gelders paard is voor mij een speels, blij en harde werker.
We hebben er zelf twee staan en ook ik ben het niet altijd eens met het beleid wat het kwpn voert.
Toch ben ik ook wel van mening dat het aan veel meer ligt.

Het kwpn stuurt het misschien maar is niet de boosdoener, dan kijk ik toch ook naar de fokker.
Genoeg klassieke hengsten die goed zijn maar de eisen van de fokker worden wel steeds groter.
Men wil het ideale paard fokken en daar goed geld mee verdienen. (wie wil dat niet)
Tja die markt bepaalt wat de fokker gaat fokken dus de markt speelt ook mee.
Dan kom je uiteindelijk weer bij de promotie van het Gelderse paard.
Vele factoren spelen mee en als we het Gelderse paard meer aantrekkelijker willen maken voor de startende amazone of ruiter zal op alle terreinen een verandering plaats moeten vinden.

Dit zal wel vanuit het stamboek moeten worden aangestuurd.
1. Bloed % Gelders omhoog!!
2. Fokkers stimuleren (met bonus?) om Gelderse merrie te laten dekken door een Gelderse hengst (ook Hengsten van een ander stamboek erkennen die gewoon goed is en goed fokt bv. van Grp of I.H.W)
3. Promo:
*Viertal Gelderse (die redelijk niveau rijden) als promotie op allerlei evenementen. Wie voelt zich geroepen??? Haha!
*Menner inschakelen die met Gelders span demo's wil rijden en overige houders van Gelderse die actief zijn in SGW/ Endurance/ Western.
4.Promo CD die je kunt laten zien op scholen of evenementen. (misschien is die er wel maar ik heb er nog niet van gehoord)
Hier zijn wel veel vrijwilligers voor nodig en een goed netwerk van vrijwilligers.
Verspreid in heel Nederland zodat op elke evenement het Gelders paard gepresenteerd kan worden.

Zelf hebben we een merrie laten dekken door de klassiek Groninger I.H.W. hengst Orbaldo II van Nimber hier op bokt. Komt uit Gelderse moederlijn http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=68335
Een wel riskante onderneming gezien de hengst zwaar oogt maar ik vind dat het wel veel nieuw bloed toevoegt.
De hengst Onno S bijvoorbeeld (die nu overigens alleen KI beschikbaar is) zou ook heel goed kunnen passen binnen de Gelderse richting.

In de toekomst als het veulen een merrie is heb ik wel vers bloed om verder mee te fokken Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:28

De vraag is of Orbaldo II en Onno aan de eisen van het KWPN voldoen wat betreft gezondheid en rontgenologische kwaliteit.
Het KWPN is fanatiek bezig met o.a. PROK en andere kwaliteitseisen, het GrP en IHW hebben dat niet, als je dan rotzooi van een ander stamboek binnen gaat halen boeren we achteruit ipv vooruit. Ik ben op zich voor, wat groninger bloed in je gelderse paard lijkt mij wenselijker dan bijv. volboed of trakhener bloed, maar dan moeten de hengsten wel aan de eisen van het KWPN voldoen en daar gaat de gemiddelde eigenaar van een groninger dekhengst geen geld insteken. En de merriehouder al helemaal niet. Het groninger stamboek kan het zelf niet eens worden en bestaat uit GrP, IHW en NeWP, dus ik zie een samenwerking of erkenning door het KWPN nog niet 123 zitten, en terecht. Er wordt wel gesproken over eventuele gezamenlijke wedstrijden en verkooppresentatie.
Onno S is trouwens voor de groninger richting zo'n beetje hetzelfde als Parcival bij de geldersen, bloed in beide hengsten is erg veel gebruikt dus niet echt 'vers' meer te noemen.
Maar ik ken idd wat merrie's van Onno die niet tussen gelderse paarden zouden misstaan.
Een bonus zie ik niet echt zitten, het stamboek hoeft mijn veulens niet te betalen. Ondersteuning in de vorm van promotie en de verkooppresentatie vind ik voldoende. Eigenlijk vind ik dat het KWPN het nieteens zo raar doet, ondanks dat de bloedeis is afgeschaft kunnen fokkers zelf gewoon klassiek blijven fokken als ze dat willen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:34

helemaal mee eens, Janne!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:45

Toch is het wel eens gedaan, met de hengst Loek Ja
Deze hengst (Halifax x Itam) is toendertijd goedgekeurd bij het Groningerpaard en omdat hij het daar goed deed en is hij op 18 jarige leeftijd ook bij het KWPN toegelaten.
Helaas is daar weinig gebruik van gemaakt maar ik ben erg blij met mijn Loek x Goudsmid, dat geeft toch wat meer ruimte in hengstenkeuze want de lijn van Loek is verder zo goed als verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:09

Ik zou het best wel willen en er ook gebruik van maken als het een goede groninger was, bijvoorbeeld voor mijn Parcival merrie waar ik nu moeilijk mee zit bij de gelderse richting. Ik denk als er een goede groninger hengst aangeboden wordt die aan de eisen voldoet het KWPN er niet bij voorbaat nee tegen zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:51

Toch merk ik in Friesland weinig van die promotie voor het het Gelderse type.
Op de evenementen die ik hier bezoek heb ik nog geen een keer een stand van het Gelderse paard gezien.
Het Kwpn zal ongetwijveld zijn best doen maar in Friesland en Groningen merk ik daar weinig van.

Even terug komen op de reactie die Leonora eerder plaatste over het bezoeken van vergaderingen.
Ik vind dat daar best wel wat in zit, als je wat wilt veranderen dan moet je zeker zo'n vergadering bezoeken en dat aan kaarten.
Het punt is dus wel dat het voor mij onmogelijk is om naar zo'n vergadering toe te gaan.
Ik heb geen rijbewijs en geen auto, moet dan met openbaar vervoer vanuit Friesland komen en dan kan ik s'avonds niet meer thuis komen.
Nu ben ik niet zo'n prater op vergaderingen (sla ik dicht Haha! en verander in een lopende rode biet Tong uitsteken )
Maar ik loop wel eens met ideeën rond. (Misschien eens een brief schrijven).

Het enige wat ik ooit heb gemerkt is een brief van kwpn met de vraag of we met onse Gelderse wilden gaan fokken. Dat is denk ik al meer dan 10 jaar geleden.
We hebben daar toen gehoor aangegeven door [paard] te laten dekken door Tourist.
Daar is ze alleen nooit drachtig van geworden.

Over samenwerking met I.H.W/Grp/NeWp hoor je mij niet.
Bij erkennen zou het zeker zo moeten zijn dat een hengst Prok heeft en rontgenlogisch goed is.
Het enige wat houders van Groninger hengsten zou weer houden om aan de eisen te voldoen zijn naar mijn idee de kosten.
Kim is de beroerste niet en zou Orbaldo II zo laten nakijken op prok etc. alleen haar hengst voor zo´n onderzoek afgeven daarvan kan ik zo wel zeggen dat ze dat niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:16

Een hengst die in de sport loopt hoeft ook geen verrichtingsonderzoek te lopen, alleen 3 jarigen. Gedrag op stal moet wel beoordeeld. Een hengstenhouder die een Groninger goedgekeurd of erkend wil krijgen moet kijken naar wat ze wel willen en niet naar wat ze niet willen, ze hebben niet echt een positie waarin ze eisen kunnen stellen i.p.v. dat het stamboek eisen stelt aan een hengst. Hengstenhouders van KWPNers en geldersen moeten ook gewoon het traject doorlopen, dus een groninger ook.

Het zijn vrijwillgers dus leden van het KWPN die zulke promotie doen. Het bestuur van het KWPN of de inspecteurs staan daar niet, om maar wat te noemen. Dus ik zou zeggen als je commentaar hebt over het ontbreken van promotie in Friesland: geef je op of organiseer zelf wat. Maar friezen en groningers kunnen ook gerust een stukje naar bijv. Ermelo of Hengelo rijden om daar te gaan kijken. Hengelo is een promotiedag op zich. Ik ken trouwens geen enkel stamboek dat in elke provincie wat aan promotie doet, zoiets doe je centraal.

Overigens moet ik voor een vergadering of keuring van Terschelling komen en dus ook overnachten, onmogelijk komt in mijn woordenboek niet voor. Maar een brief schrijven kun je ook doen, alleen heb je dan niet de kans om ideen te wisselen met andere leden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:09

[***] schreef:
Een hengst die in de sport loopt hoeft ook geen verrichtingsonderzoek te lopen, alleen 3 jarigen. Gedrag op stal moet wel beoordeeld. Een hengstenhouder die een Groninger goedgekeurd of erkend wil krijgen moet kijken naar wat ze wel willen en niet naar wat ze niet willen, ze hebben niet echt een positie waarin ze eisen kunnen stellen i.p.v. dat het stamboek eisen stelt aan een hengst. Hengstenhouders van KWPNers en geldersen moeten ook gewoon het traject doorlopen, dus een groninger ook.

Daarin ben ik het grotendeels wel met je eens.
Nou weet ik niet of hengstenhouders van Groningers dit zouden willen, het is meer dat ik het zelf mooi zou vinden.

Citaat:
Het zijn vrijwillgers dus leden van het KWPN die zulke promotie doen. Het bestuur van het KWPN of de inspecteurs staan daar niet, om maar wat te noemen. Dus ik zou zeggen als je commentaar hebt over het ontbreken van promotie in Friesland: geef je op of organiseer zelf wat. Maar friezen en groningers kunnen ook gerust een stukje naar bijv. Ermelo of Hengelo rijden om daar te gaan kijken. Hengelo is een promotiedag op zich. Ik ken trouwens geen enkel stamboek dat in elke provincie wat aan promotie doet, zoiets doe je centraal.

Ik doe zelf wel aan promotie al is het maar klein en zal het niet meteen veel veranderen in Friesland.
Overal waar wij komen met de huifkar en onze paarden maken we promotie voor het Gelderse ras.
Het is alleen jammer dat mijn rijkunsten niet goed genoeg zijn om een spetterende proef te laten zien Haha!.
En er is gewoon meer nodig om bepaalde stugge friezen te overtuigen dat Geldersen geen hete donders zijn voor de wagen (wat veel friezen denken) of te boers voor onder het zadel.
Veel denken meteen aan een tuiger als ze het woord Gelders horen.

Citaat:
Overigens moet ik voor een vergadering of keuring van Terschelling komen en dus ook overnachten, onmogelijk komt in mijn woordenboek niet voor.

Het is fijn dat jij dan nog wel de mogelijkheid hebt en deze ziet.
Helaas hebben sommigen die mogelijkheid niet en is het dus onmogelijk.
Ik heb geen grote beurs om een nachtje ergens te gaan overnachten of om met openbaar vervoer te kunnen reizen. (bovendien kost mijn opleiding ook nog genoeg)
Ja er is dan nog een mogelijkheid en dat is mijn paard verkopen, want dan hou ik geld over.
Maar je snapt natuurlijk wel dat ik dat dus niet over heb voor welke vergadering of keuring dan ook Bloos .

Gelukkig zijn er mensen zoals jij die met veel liefde een verslag schrijven zodat anderen toch nog kunnen mee praten Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:25

Ik krijg genoeg aanbiedingen van mensen waar ik kan blijven slapen hoor, het gelderse wereldje is niet zo groot, hoeft niet gelijk veel geld te kosten, ik slaap zelden in een hotel. Als je zoiets doet kan je vaak nog meerijden ook.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:19

op grote evenementen in het land staat een KWPN-staand een aantal keren is deze daar neergezet voor promotie van ondermeer het GP, zoals bijvoorbeeld bij Paard&Koets en in Zwolle. Deze stand wordt bemand door vrijwilligers van het GP, maar er staan ook regelmatig medewerkers van het KWPN in!

Om nou met zo'n promotiewagen alle evenementen van limburg tot lutjebroek aan te doen is wel wat teveel van het goede.
Ilegra, wat dat aangaat doe jij het nog niet zo gek; goede Gelderse gebruikspaarden presenteren daar gaat het om!

Hoera voor een schone, Groningse bloedlijn maar die moet voor mij wel voldoen aan de eisen van de KWPN.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:06

Citaat:
Je kan je merrie gewoon opgeven voor die site ( http://www.gelderlanderhorse.nl ), net zoals je ze zelf op paardenfokken moet zetten, als iemand anders dat nog niet gedaan heeft.

Nou niet dus Boos! Ik heb tot 2x toe -met een halfjaar ertussen !- uitgebreid gegevens aan dhr v Lijssel gestuurd van mijn Record X Theoloog merrie (M= volle zuster van MM van try Me),maar ze staat er nog steeds niet op ...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:50

Heb je wel een kopie van het stamboekpapier meegestuurd waaruit blijkt dat je daadwerkelijk de eigenaar bent?
Onze Jaline en Ilindra stonden er vrij vlot op.