Zwart ....beter dan vos ????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Zwart ....beter dan vos ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:55

Heb hier een vos en een zwarte...

Ik vind de kleur van de vos echt 100x mooier dan die van de zwarte.
Zeker als het op poetsen aankomt: een zwarte moet je niet poetsen, daar worden ze smerig van Gestoord

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:00

Ik wilde vroeger altijd een zwart paard (heb ik denk dat ik dat als klein meisje overgehouden heb aan de film Black Beauty) Maar heb nu al twee keer over een bloedmooie vos gehad. De eerste was echt een diepe rode koffievos en mijn nieuwe paard is heel appart Oranje gekleurd. Heet dan ook heel toepasselijk ORANGISTE Haha!

Vind dus ook zeker niet de één beter dan de ander. Je kan een waardeloze zwarte hebben en een geweldige vos maar ook zeker andersom.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 11-09-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:02

Dees schreef:
Heb hier een vos en een zwarte...

Ik vind de kleur van de vos echt 100x mooier dan die van de zwarte.
Zeker als het op poetsen aankomt: een zwarte moet je niet poetsen, daar worden ze smerig van Gestoord

en worden bruin in de zomer. Zij zijn groot en ik is klein! Mijn jaarling is dus ook zwart. lange tijd hebben we getwijfeld tussen zwart en donkerbruin maar haar neus is echt zwart in de zomer dus is ze echt zwart van kleur en inderdaad een zwarte is net zo lastig om schoon te huiden dan een schimmel. Scheve mond

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:40

jeetje ;wat is dit topic lang geworden zeg Haha! toen ik het opende had ik dat niet kunnen vermoeden !
Het blijkt maar steeds weer .....we kunnen de conclusie trekken ;

EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR !!!!!!! Knipoog .....en

over smaak valt niet te twisten! Vriendjes zijn?

mfrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:51

Inderdaad, een goed paard heeft geen kleur. Wel heeft ieder zijn eigen smaak. Maar van elke kleur is een lelijk en mooi paard te vinden hoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:15

amaze schreef:
EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR !!!!!!!

toch jammer, zo'n dooddoener... Ach gut

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 22:33

Dees schreef:
amaze schreef:
EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR !!!!!!!

toch jammer, zo'n dooddoener... Ach gut

of jammer voor jou Dees ,dat jij dat vindt Tong uitsteken

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:35

amaze schreef:
EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR !!!!!!! Knipoog .....en

over smaak valt niet te twisten! Vriendjes zijn?

Maar een zwarte Tolando x Jet Set had je allang verkocht gehad Haha!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:14

Dat zou kunnen, maar dat zegt toch niets over de mening van Amaze!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:45

ik ben niet zo kies keurig
ik vind persoonlijk schimmels prachtig vossen vind ik ook super vooral al ze n bles hebben en witte benen en bruine toevallig ben ik met twee bruine bezig 1 met n kol en snep en witte voet
zwart ook prachtig
ik vind het ene paard met die kleur mooi en t andere met n andere kleur, ik denk dat ik vooral op uitstraling aan word getrokken.
ik heb vooral bloederige paarden gehad 2 vossen 1 bruine, 2 schimmels en 1 zwarte

ik vind vooral bepaalde aftekeningen mooi een bles een kol en snep etc

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:55

Leestekens en hoofdletters zou handig zijn.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:02

Ikzelf ben ook niet van de vos eigenlijk.. het liefst een zwarte met weinig aftekeningen..!
En wat heb ik.. Juistem een vos met 3 witte voetjes en een blesje haha Clown
Er is gewoon verschil tussen hoe een vos is en zijn eigen voorsteld dat scheelt ook al een hoop.
En nu heb ik dus een vos die fijn loopt..

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:28

Mimpje schreef:
O grappig, hier bij het instituut waar ik nu zit wordt een onderzoek gedaan naar de invloed van de kleur van paarden op het gedrag. Met andere woorden: zijn roodharige paarden (vossen dus) net zo 'moeilijk' als roodharige mensen? Alle roodharigen, please niet aangevallen voelen, maar er is bewezen dat het gen voor rood haar ook het gedrag beïnvloed (ik weet helaas niet precies hoe), en dat zou voor paarden dus net zo kunnen zijn.

Ik heb er mijn vraagtekens bij, want er zijn zoveel dingen die je gedrag beïnvloeden, lijkt me moeilijk om aan te tonen. Maar wie weet, het resultaat laat nog even op zich wachten helaas, jaartje of 2 Dromen Maar, mijn vraag is dan: zijn er mensen hier die vinden dat vossen moeilijker zijn dan paarden met een andere kleur??

Ik ben hier wel ERG benieuwd naar.
Wat ik weet vanuit mensen is dat rood genetisch ervwant is aan albino. Dunnere, gevoelige huid (zenuwen aan opp.), lichtschuwer, eerder traanklier ontstekingen, en helaas ook grotere kans huidkanker...Het zou mij niet verbazen als vossen met hun dunnere huid net als mensen ook gevoeliger zijn, dus heftiger reageren. Misschien ook gevoeliger voor licht/donker/koud/warm.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:33

Ik hou persoonlijk meer van vos, het liefst met 4 witte benen, prachtig.
Toch heb ik een donkerbruine aangeschaft... liet hem toch niet staan vanwege de kleur.

Maar ik kan me voorstellen dat er meer op zwart gereageerd wordt, zwart spreekt wel.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:35

amaze schreef:
Citaat:
Wel weet ik dat je als roodharige van kind af aan al gepest wordt en nee daar wordt je niet makkelijker van.

Ahhhh Ach gut Weet je dat toevallig ook uit ervaring ....? Knipoog

Zouden voskleurige paarden in hun jeugd dan misschien ook gepest worden .? Clown

Kan je nagaan hoe je als zwart kind tussen de witte gepest kunt worden.
En nou wat minder generalisatie svp.
Niet alle rooien zijn gepest, niet alle pesten leidt tot "niet makkelijker" (yeughhh wat wil die lelijke uitdrukking eigenlijk bedoelen?) worden. Soms zijn de pesters rooien, en moeten we daar dan verbaasd over zijn?
Ik heb nog niet meegemaalkt dat mensen op hun haarkleur anders behandeld werden. Huidskleur daarentegen.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:36

mental11 schreef:
dat mensen op hun haarkleur anders behandeld werden.

Toch beter opletten. Clown De vooroordelen over blondjes en brunettes zijn er niet zomaar.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:26

Sja, nu je het zegt. Inderdaad.
Misschien zoiets dat ik zo onbenullig vind, dat het me ontgaat....niet dat het niet kwetsend kan zijn hoor, er waren bij mij wrsl al genoeg andere dingen om mee te pesten Knipoog
Op een of andere manier vind ik pesten om huidskleur toch van een andere orde van grootte.

Maar om weer ontopic te zijn:
Bij zwarte dieren zie je de contouren duidelijker, dus geeft een "sterker" beeld. Van oudsher zijn zwarte paarden ook zeldzamer. Ook zijn merries zelden zwart. Dus algauw komt het stereotype zwarte hengst naar boven. Er zijn om die reden waarschijnlijk allerlei boeken over geschreven, van Black Stallion via Bento naar Black Beauty. Ik zal de uitweiding naar de dark stranger van de gothic novels even aanstippen, maar ook die richting valt uit te weiden, hoe zwart voor mysterie, man, nacht, onheil, macht etc staat....(de zwarte paarden van de apocalypse). Ook zijn er allerlei aanspanningen die het zwarte paard heten, het is een soort "beeldmerk" geworden.
Hoewel het met schimmels ook wel zo is: The little white horse bijvoorbeeld. Maar daar zitten cultureel heel andere associaties aan (eenhoorn/vouw/maan).

Ik ben het ermee eens dat het een mode is, en in onze visuele, van beeldmerken vergeven media is een zwart paard een lekker grafisch beeld dat goed in je geheugen blijft.

Ik geloof wel dat vossen wat sneller geprikkeld zijn, om de reden die ik eerder al postte, in parellel met de mensen. Maar hoe je dat waardeert/beoordeelt is ook weer smaak.
Natuurlijk is het onzin dat zwarte paarden beter of slechter zouden zijn. Ik proef wat verongelijktheid uit de vraagstelling, die lijkt me echter geheel ten onrechte!
Het zal wel een domper zijn als zwarte paarden nu meer opbrengen dan andere, is vervelend als je handelt met paarden, denk ik. Maar verder....als je ziet wat marktgericht fokken voor een troep heeft gebracht.....kan je beter maar heel blij zijn met je gezonde lichtblauwe paardje Knipoog)

Je kan je andermans smaak toch niet al te veel aantrekken, dan wordt je maar een fashion victim, denk ik zelf.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:09

mental11 schreef:
Ik ben hier wel ERG benieuwd naar.
Wat ik weet vanuit mensen is dat rood genetisch ervwant is aan albino. Dunnere, gevoelige huid (zenuwen aan opp.), lichtschuwer, eerder traanklier ontstekingen, en helaas ook grotere kans huidkanker...Het zou mij niet verbazen als vossen met hun dunnere huid net als mensen ook gevoeliger zijn, dus heftiger reageren. Misschien ook gevoeliger voor licht/donker/koud/warm.

Ik zit al JAAAAAREN in de equine genetica en dit is het eerst dat ik ZOIETS Nors opkijken hoor!!! Dat geloof je toch zelf niet??? Ach gut Gestoord

En voor alle duidelijkheid .... haar kleur heeft NIETS met albinoism te maken want dat is een huid (dermatologisch conditie) afwijking en iedereen weet dat haar kleur niets met huid kleur te maken heeft!!

Graag zou ik willen weten waar je dit sort informatie vandaan haald? Hebt je het al via wetenschappelijk media gecontrolleerd of gewoon de roddel neer gezet zonder controle ? Stoom uit je oren

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:24

Mensen met rood haar hebben wel vaker minder pigment, verbranden daardoor eerder. Waar komt dat dan vandaan?

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:31

Nou Peterina, wat een aggressieve reactie. Zit er een aardappel dwars ofzo?

Wetenschappelijk artikel gerecenseerd door het NRC. Ik heb het hier ergens nog liggen. Je kunt zelf ook genoeg vinden op het net, aangenomen dat je daar toe instaat bent met die dwarszittende aardapel/negatieve energie.

Ja de kans op huidkanker is bij roodharigen beduidend groter, en ja het gen dat codeert voor roodhaar is verwant aan het gen dat codeert voor albino.

Ik ga eens rustig kijken of ik eigenlijk wel de tijd wil nemen dat op te zoeken voor iemand die zo achterlijk reageert....hmmmm.........moet er nog even over na denken, hoor. Je laat jezelf wel enorm kennen, arme kind.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:37

Ja ik geloof dat ik jouw bijdrage te imbeciel vind om iets voor te doen. Blijkbaar ben je ook deskundig in het afbreken van een boeiende discussie op Bokt....

Pech gehad, je zult zelf even moeten checken. Check direct ook even je eigen uitgangspunten tav onbekenden.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:59

Wij hebben het hier toch over paarden en niet mensen!!!
Door het verlenen van informatie die helemaal geen betrekking heeft op de onderwerp zaai je verwaring. Het zou niet de eerste keer zijn dat klakkerloos onjuiste informatie verder wordt verspreidt omdat het 'heilig boven heilig' op een topic stond in bokt!
Als je informatie hebt te geven over de vos kleur bij paarden ... absoluut geen probleem maar aub voeg er geen info tussen dat geen verband heeft met de onderwerp.

Citaat:
Ja ik geloof dat ik jouw bijdrage te imbeciel vind om iets voor te doen. Blijkbaar ben je ook deskundig in het afbreken van een boeiende discussie op Bokt....

Pech gehad, je zult zelf even moeten checken. Check direct ook even je eigen uitgangspunten tav onbekenden.

Kind, kind toch ... waar heeft dit nu betrekking op! Geef gewoon toe dat je de info niet kan vinden zonder iemand imbeciel te noemen! Dat ik een deskundige ben in kleuren genetica bij paard geef ik gerief toe en als commentaar op onjuiste informatie niet verdragen kan worden en vragen achter ondersteunde referentie informatie als afbrekend gezien wordt dan denk ik dat het niveau van zg 'discussie' op Bokt sterk achteruit gaat.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:37

Beste Deskundige.
Je vergist je. Wil je je deskundigheid graag bevorderen, dan kun je geheel zelfstandig de info waar jij blijkbaar zo in geinteresseerd bent op internet vinden zonder dit onderwerp verder te vervuilen. Daar zul je ook ontdekken dat haarkleur en huidskleur wel degelijk aantoonbaar verband houden.

Daarnaast was het geen vraag, laat staan een open vraag, maar een suggestief uitlokken. Lees jezelf maar terug. Is toch niet echt een open en welwillende reatie, wel?

En ik denk dat je grif ipv gerief bedoelt, hoewel dit ook wel grappig is.

Ik ben wel klaar met je. Zeur niet zo door: heeft met onderwerp niks meer te maken, deste meer met jouw eigen issues en die boeien in elk geval mij niet.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:57

@mental11: als er hier een hoog van de toren blaast dan ben jij het wel. Schaam je. Jij schijnt de wijsheid in pacht te hebben. Vraag me af waar je die vandaan haalt. Toon wat meer respect voor anderen. Dat zou je beter passen.
En voordat je Peterina aanspreekt op haar taalgebruik dien je je eerst te realiseren dat zij Belgische is en Belgen een iets ander (en vaak zuiverder) taalgebruik hebben dan de gemiddelde Nederlander.
Maar ik neem aan dat je niet beter weet en ben er bijna toe geneigd om aan te nemen dat die 11 in je gebruikersnaam voor je leeftijd staat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:23

Moderatoropmerking:
Graag gebruik maken van leesteken, dat leest nl makkelijker. Graag ook terug ontopic please