Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:45

asjemenou schreef:
Eerst stukje noem ik ook zweefdraf, stuk erna is gewoon een erg slecht uitgestrekte draf.

Maar ook de uitgestrekte draf kan weer in een zweefdraf gereden worden.

Ze hebben mij altijd gezegd dat als ik alleen reed en wilde controleren of het een zweefdraf of een draf met gewoon veel schwung was, dat ik gewoon een beetje been moest geven,
gaat ie niet vooruit dan was het een zweefdraf, gaat ie wel meteen vooruit dan is het goed.
(paard had erg veel 'aanleg' voor een zweefdraf, en ik vond het moeilijk om te bepalen wanneer het nou goed was of niet)

Juist Ja
een paard in zweefdraf is niet aan het been

Leken zeggen wel eens, oh wat mooi, maar dat is het niet
Ze doen dit namelijk zelf en je krijgt ze maar met moeite naar voren, brr, hekel aan, paarden die niet aan het been zijn

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:47

Niet alleen de leken zeggen dat hoor!
Zit zo vaak op westrijd te kijken naar een paard wat (bijna) iedereen geweldig vind maar wat ik verschrikkelijk vind!
Zweefdraf heeft ook altijd veel veer, dus lijkt ook wel heel mooi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:47

Rhodos schreef:
Ik prik maar gewoon door de woordkeuze van Arie heen.

Maar ik ben inderdaad ook wel benieuwd waarom een opwaarts gebouwd paard niet ideaal is.

Elise: ik snap wat je schrijft maar nog niet helemaal waarom het juist met een opwaarts gebouwd paard moeilijker is verbinding te krijgen. Is dat omdat de ruiter sneller 'verneukt' wordt door het paard, is dat om dat het lastiger is een dergelijk paard echt op de achterhand te krijgen?

Ja het is moeilijk uit te leggen,het paard is moeilijker in evenwicht te rijden,moeilijker voorwaarts neerwaarts en mijn ervaring met dat paard is,is dat je hem echt super goed in verbinding moet rijden.Want zodra hij teveel bergoploopt,drukt hij z'n rug weg en treden z'n achterbenen niet meer onder.Ook is dit paard moeilijker voorwaarts te rijden,omdat hij eerst altijd omhoog wilt zeg maar{ook in zweefdraf is een Grib}

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:49

tita schreef:
Zweedraf hoeft niet persee vertraagd te zijn....ik ken de zweefdraf als een veels te ruime draf waarbij het paard sjeest door de bak gooit voorbeen ver naar voren

Dit is niet een draf die men in de volksmond onder zweefdraf noemt.
Zoals RK het omschrijft, dat is wat men bedoeld met een zweefdraf.

Jij bedoelt, wat men tegenwoordig in de volksmond noemt: een voorbeenzwaaier. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:50

dat wat tita zegt kan die van mij ook, maar dan zonder dat voorbeen Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:52

Voorbeenzwaaier ???????????????????? ja tuurlijk hmmm nou nee ik hou het maar bij mijn zweefdraf ik hoorde het bekende handelaren (ad valk, uytert enz) heb van hun geleerd hoe en wanneer je paard niet moet kopen.
Helaas is er niks blijven hangen Clown

Maar ja als ik naar Lingh kijk dan springen de tranen in mijn ogen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:00

Elisa2 schreef:
Rhodos schreef:
Ik prik maar gewoon door de woordkeuze van Arie heen.

Maar ik ben inderdaad ook wel benieuwd waarom een opwaarts gebouwd paard niet ideaal is.

Elise: ik snap wat je schrijft maar nog niet helemaal waarom het juist met een opwaarts gebouwd paard moeilijker is verbinding te krijgen. Is dat omdat de ruiter sneller 'verneukt' wordt door het paard, is dat om dat het lastiger is een dergelijk paard echt op de achterhand te krijgen?

Ja het is moeilijk uit te leggen,het paard is moeilijker in evenwicht te rijden,moeilijker voorwaarts neerwaarts en mijn ervaring met dat paard is,is dat je hem echt super goed in verbinding moet rijden.Want zodra hij teveel bergoploopt,drukt hij z'n rug weg en treden z'n achterbenen niet meer onder.Ook is dit paard moeilijker voorwaarts te rijden,omdat hij eerst altijd omhoog wilt zeg maar{ook in zweefdraf is een Grib}

Ik snap je!!!! (jippie)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:08

Och, van Lingh springen me de tranen niet in de ogen hoor, ik vind het een fantastisch mooi paard!

Ik moet wel zeggen dat ik tijdens de wereldruiterspelen Edward en Lingh van 1 meter afstand heb bestudeerd en ik schrok van de enorme druk waarmee Edward reed.

maar goed, dit is wel offtopic..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:11

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen:
Een nette omschrijving van de zweefdraf.
bron: de hoefslag, dressuur met Marlies (van Balen)

Schwung

Met schwung wordt bedoeld dat het paard een swingende beweging met een losgelaten rug vertoont. Hij moet leren de impuls van achteruit door zijn lichaam door te geven. Hij moet niet alleen lopen, maar losse, soepele bewegingen tonen. Mede dankzij schwung verbetert het paard steeds in beweging. Een paard dat met schwung loopt, behoudt altijd de voorwaartse drang en vertoont een actief gebruik van het achterbeen. Als dat lukt, krijg je een energiek bewegend paard met een mooie ‘swing’. Het rijden met schwung mag trouwens nooit verward worden met de verderfelijke ‘zweefdraf’. Een paard dat in zweefdraf gereden wordt, is eigenlijk alleen terug gereden. De impuls wordt dan niet van achteruit doorgegeven naar voren. Een paard dat in zweefdraf loopt, heeft een traag achterbeen. Daarmee bereik je het tegenovergestelde van wat je met schwung wilt bereiken. Een belangrijke oefening om schwung te verkrijgen is het rijden van overgangen. Een belangrijke voorwaarde voor het verkrijgen van schwung is het gehoorzaam zijn van het paard aan het been.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:13

heldere uitleg Shan!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:15

Rhodos schreef:
heldere uitleg Shan!

Met dank aan Marlies. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:17

arie53 schreef:
Citaat:
meer oprichting gaan vragen is het toch makkelijker als een paard van nature al wat meer oprichtinggebouwd (heb ik nu een nieuwe term ontdekt?) is?

Dat is juist het grote misverstand die men bij het KWPN maakt, waardoor gedrochten als Wynton als potentieele dressuurpaardeen worden neergzet.

Arie je zit weer in het negatieve spiraaltje. Vertel wat je goed vind en niet wat je fout vind!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:17

Ja! dat had ik gelezen! Haha! Ik had moeten zeggen: mijn dank voor het plaatsen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:30

Ik vind dit ook heel interessant, lees even mee!

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 07:58

dat zijn een hoop reacties zeg nu ik bokt opeens open:P, heel interresant(A)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:49

xxxfhxxx schreef:
dat zijn een hoop reacties zeg nu ik bokt opeens open Tong uitsteken, heel interresant (A)

Jaaa ;je hebt een hoop teweeg gebracht ! Haha!

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:22

shan schreef:
Om alle misverstanden uit de wereld te helpen:
Een nette omschrijving van de zweefdraf.
bron: de hoefslag, dressuur met Marlies (van Balen)

Schwung

Met schwung wordt bedoeld dat het paard een swingende beweging met een losgelaten rug vertoont. Hij moet leren de impuls van achteruit door zijn lichaam door te geven. Hij moet niet alleen lopen, maar losse, soepele bewegingen tonen. Mede dankzij schwung verbetert het paard steeds in beweging. Een paard dat met schwung loopt, behoudt altijd de voorwaartse drang en vertoont een actief gebruik van het achterbeen. Als dat lukt, krijg je een energiek bewegend paard met een mooie ‘swing’. Het rijden met schwung mag trouwens nooit verward worden met de verderfelijke ‘zweefdraf’. Een paard dat in zweefdraf gereden wordt, is eigenlijk alleen terug gereden. De impuls wordt dan niet van achteruit doorgegeven naar voren. Een paard dat in zweefdraf loopt, heeft een traag achterbeen. Daarmee bereik je het tegenovergestelde van wat je met schwung wilt bereiken. Een belangrijke oefening om schwung te verkrijgen is het rijden van overgangen. Een belangrijke voorwaarde voor het verkrijgen van schwung is het gehoorzaam zijn van het paard aan het been.

precies dat dikgedrukte stukje had ik in het begin ook al een keer geplaatst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:23

Yep, dingen in die strekking zijn al vaker aangegeven Ja Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:10

Shan en Kawa: Dat is ook de enige zweefdraf waar ik ooit van gehoord heb! In de hogere klassen van de basissport zie je dit vaak en het wordt zowel door ruiters als door juryleden opdat niveau vaak verward met een correcte verzamelde draf.

Wat Tita bedoelt kan ik niet helemaal plaatsen maar het ik vermoed dat ze gewoon een ruim bewegend paard bedoelt dat daardoor moeilijk te sluiten is. Dat moeilijk te sluiten ligt imo niet (uitsluitend) aan de bouw maar aan de aanleg en het niveau van de africhting.

Verder ben ik het ook met Kawa eens dat de draf van een springhengst duidelijk minder belangrijk is dan de galop. Uiteraard moet de draf wel van voldoende kwaliteit zijn.

De manier van lopen van Lingh spreekt mij ook niet aan, maar wie kan mij vertellen waarom de internationale juryleden dit toch zo hoog waarderen? Ik vind het trouwens een beetje kort door de bocht om Lingh zo af te gaan zitten kammen terwijl we geen van allen ook maar in de buurt van dat niveau zijn geweest. Ik vraag me ook af of het negatieve in de manier van bewegen van Lingh een kwestie is van bouw en aanleg van het paard of van de manier van rijden van Edward. Zou hem wel eens onder bv Imke willen zien, volgens mij is het dan een heel ander paard.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:13

Ik denk zelf ook dat lingh de kwaliteiten wel heeft, of iig meer als we zien...
Of jezelf niet beter kunt vind ik er niet mee te maken hebben, we kunnen toch wel dingen constateren Lachen

Dat van de jury's snap ik ook niet
Hoe kunnen voorbeen zwaaiers, zonder achterbeen en rug gebruik nu voldoendes halen Verward

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:19

runningkawa schreef:
Ik denk zelf ook dat lingh de kwaliteiten wel heeft, of iig meer als we zien...
Of jezelf niet beter kunt vind ik er niet mee te maken hebben, we kunnen toch wel dingen constateren Lachen

Dat van de jury's snap ik ook niet
Hoe kunnen voorbeen zwaaiers, zonder achterbeen en rug gebruik nu voldoendes halen Verward

Eens, we kunnen dingen constateren. Daar is ook niets mis mee, als het maar geen afkammen om het afkammen wordt......

Soms zie je trouwens hele fijne paarden in de GP, die wel achterbeen en ruggebruik tonen en die krijgen dan vaak een lagere waardering omdat ze niet zo spectaculair zijn.... Verward Best jammer voor de sport....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:27

Imo maakt dat de sport kapot...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:31

runningkawa schreef:
Imo maakt dat de sport kapot...

Dat bedoelde ik idd voorzichtjes te zeggen.... Ja

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:37

RK: Met 1 verschil dat nu iedereen het wel snapt, denk ik.. Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:39

Sammie schreef:
Ik denk dat Rhodos (en anderen) dan ook graag zou willen weten waarom dat dus niet waar is? Waarom is het geen voordeel als ze op stand al 'optisch opwaarts' gebouwd zijn.

Een evenwichtig gebouwd paard draagt op stand 60% van het gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand. Daar heeft de natuur een specifieke bedoeling mee gehad. De voorhand kan en moet, vanwege de unieke constructie, o.a meer gewicht dragen als het paard het voedsel opneemt. Deze activitiet beslaat immers het grootste deel van de dag! De constructie is dus zo uitgevoerd dat dit proces efficient en effectief kan plaatsvinden waarbij de belasting en de slijtage het laagst zijn.

Om zich in de draf in balans te kunnen voortbewegen, moet het paard de gewichtsverhouding van 60/40 om kunnen zetten in 50/50 over de diagonaal dragende voor-en achterbenen. Daar heeft de natuur een uniek systeem voor bedacht t.w. het skeletmechaniek. Via het hoofd, de hals, de staart en het lendenmechanisme (vastzetten van de lendenwervels) stelt dit mechaniek het paard in staat om de gewichtsverdeling naadloos om te zetten in de vereiste 50/50 verhouding. Bovendien stelt dit mechaniek het paard in staat om het totale gewicht in balans te kunnen heffen, dragen en voort te bewegen.

Door echter de voorhand de verhogen en het paard zogezegd opwaarts te bouwen, maak je de voorhand ook zwaarder!!!!! Deze veranderde constructie van de voorhand met een onnatuurlijke gewichtsverhouding heeft altijd gevolgen voor de stand van de achterhand. Er treedt dus een compensatie op in de achterhand die niet meer onder de massa maar achter de massa komt te staan. Daartoe worden de gewrichtshoeken van met name het darmbeen- het knie - en het spronggewricht vergroot. Grote gewrichtshoeken kunnen weer moeilijker bij elkaar gebracht en bovendien vergt dit proces veel meer energie en kracht en dat verhoogt weer de slijtage.

Bij een achterhand die achter de massa staat, kan het ook lendenmechaniek niet meer optimaal functioneren (strakke ruggen en lendenen inplaats van gewelfde) omdat het bekken onvoldoende naar voren kan worden gekanteld om de lendenwervels volledig te doen sluiten. Het paard krijgt derhalve het achterbeen niet meer zuiver onder het midden van de massa geplaatst. Als de lendenwervels niet volledig gesloten kunnen worden, kan het paard de romp niet of onvoldoende heffen. Dit proces heeft weer een negatief effect op het in balans verplaatsen van het totale gewicht in de beweging. Dat gaat weer ten koste van een effcient en optimaal heffen, dragen en voortstuwen van de massa. En dit heeft weer gevolgen voor de balans en daarmee gaat ook de gratie en de schoonheid verloren.

Een paard dat zich in vrijheid niet in balans kan voortbewegen, levert weer grote problemen voor ruiter op die deze anatuurlijke constructie, zelfs met alle rijkunst van de wereld, niet kan compenseren. Voor het paard betekent het echter een geweldige aanslag op natuurlijke functioneren en dat wreekt zich weer in een vervroegde en sterke slijtage. Slijtage veroorzaakt pijn en bevordert niet het welzijn van het paard.