Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:21

[/quote] bloedmerries die zijn later rijp, maar
Citaat:

Ben je nooit op de renbaan geweest.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:24

Citaat:
troef je moet geen dingen door elkaar halen ik had het over het feit dat je niet op een tweejarige merrie gaat zitten, In Deurne bij de test zullen ze het best met je eens zijn daar lopen nog geen driejarige drachtige merries de test. Mijn voorkeur ligt zoals bekend bij bloedmerries die zijn later rijp, maar gaan vaak langer mee als je er in het begin met respect mee omgaat. Het is maar wat je wil

Overdrijf nu niet.

We hebben het overzadelmak maken met iemand erop van 58 kg.

Het zijn geen watjes.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:24

Heb je nooit gezien hoe die lopen??? niks krul, niks springen etc, maar recht uit zonder hinder van de ruiter.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:29

Troef schreef:

Citaat:
Dan kan je ze makkelijker aan.

Zadelmak maken een beetje rond rijden.
En weg zetten.

Wat heb ik gezegd.::: !!!!!!!!!!!!!!!!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 00:22

Ehm tja, ff of topic.
Ik moet Troef hier gelijk in geven.
Op de renbaan beginnen de volbloeden aan de training met 2 en lopen ze ook hun 1ste wedstrijden.
Met warmbloeden zou ik persoonlijk tussen de 2 & 3 jaar beginnen (jaaa, ik ga er tussen in). Hangt van het paard af en heb ze liever wat volwassener. Denk ook dat een dier dan wat meer "balans"heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 07:36

Vergeet niet het commerciele:Ook vaak 2.5-3 jaar, dit niet omdat de paarden anders te sterk worden, maar ook vanuit commercieel oogpunt. Per 1 januari zijn de paarden officieel 3, dus mogen ze in wedstrijden verschijnen, dus veel opfokkers en handelaren rijden dan de paarden aan.

Zelf wisselt het nogal, meestal in de zomer als ze werkelijk 3 zijn (puur vanwege m'n eigen tijd), maar ook wel eens in het voorjaar gedaan, en ik heb zelfs paarden op 8-jarige leeftijd nog ingereden.
Persoonlijk zou ik nooit een ingereden paard kopen, ik doe het liever volledige zelf, maar dat terzijde

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:04

Nog even off-topic........het is wel goed dat er van die 'overmoedige enthousiastelingen' als Wouter zijn...........want zoals ik al eerder zei.....zelf durf ik het niet! En anders zou ik mijn eigen paarden nooit kunnen rijden Haha! Daarvoor moeten ze toch eerst zadelmak zijn, de rest leer ik ze zelf wel Haha!
On-topic.....Fab was met inrijden erg braaf, na 1 week heb ik het zelf overgenomen, hetzelfde geldt voor haar dochter Loretta, en ik hoop dat deze lijn ook doorzet in de kleindochter van Welcome.......ze lijkt toch nu toe ook lekker nuchter en braaf........ik heb er op stal al een paar keer opgezeten..terwijl ze op de grond lag. Lekker dapper! Maar vertrouwen doet ze me alvast wel Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:12

Hier graag on topic verder over het oorspronkelijke onderwerp.

Over het off topic onderwerp is inmiddels een nieuw topic gestart, daar kunnen jullie verder discussiëren over het inrijden van jonge (fok)merries:

[RT] fokkmerrie aanrijden, welke leeftijd???

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:15

chantal1 schreef:
Ehm tja, ff of topic.
Ik moet Troef hier gelijk in geven.
Op de renbaan beginnen de volbloeden aan de training met 2 en lopen ze ook hun 1ste wedstrijden.
Met warmbloeden zou ik persoonlijk tussen de 2 & 3 jaar beginnen (jaaa, ik ga er tussen in). Hangt van het paard af en heb ze liever wat volwassener. Denk ook dat een dier dan wat meer "balans"heeft.

Uhm ik wil niet veel zeggen. Maar waarom denk je dat die dravers en renpaarden het maar zo kort volhouden. Als ze geluk hebben halen ze de 8 maar de meeste zijn met 5 jaar afgewerkt!
En je moet niet alleen kijken of het trak of wat dan ook is. Maar naar het paard zelf! Wat denk je van die mega kwpnérs die met 3 jaar nog te slap op de benen zijn. SOmmige paarden moet je pas met 4 jaar mee beginnen en de andere kunnen het met de 3 jaar al prima aan!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:21

Om weer on topic te komen......gezien het karakter dat Fab door lijkt te geven aan haar kinderen en kleinkinderen, denk ik dat we aardig bezig zijn een aantal goede gebruikspaarden toe te voegen aan de paardenstapel. Er zitten een paar besten tussen en een paar minderen.....maar allemaal een fijn karakter! Daar kan je als amateurtje nog wat mee Haha!
Volgende zomer wordt ze weer gedekt!!!!!!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 30-09-02 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:22

Ontopic: de merrie is zo goed als de eigenaar in wil zien. Je kunt gewoon niemand verbieden om met zijn of haar merrie te fokken.
Eignelijk wil ook niemand dat, hoe meer paarden hoe meer er verdiend wordt.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:25

germie schreef:
Ontopic: de merrie is zo goed als de eigenaar in wil zien. Je kunt gewoon niemand verbieden om met zijn of haar merrie te fokken.
Eignelijk wil ook niemand dat, hoe meer paarden hoe meer er verdiend wordt.

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:28

Mijn merrie heeft duidelijk haar tekortkomingen, ik ben me daar ook terdege van bewust. Aan struisvogelpolitiek doe ik niet.
Ze heeft een veel te recht kruis/ hoge staartinplant. Haar gangen zijn correct, maar het is geen bewegingsgeweldenaar. Ze is beslist niet sterwaardig, daar komt ze exterieurmatig echt wat tekort! Bovendien is ze met rijden soms erg kijkerig, dat had wat minder gemogen.
Maar ze heeft een gouden karakter. Ik zeg altijd, als er geen vliegen bestonden kon je eronder gaan zitten slapen. Dat karakter lijkt ze ook door te geven, en in de vererving laat ze invloeden van de hengst toe. De veulens lijken wel op haar, maar zijn toch steeds weer beter.
Al met al goed genoeg voor mij om er af en toe een veulen bij te fokken!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:29

Troef schreef:
Citaat:
Veel te vroeg troef je moet jouw onkunde niet op dat arme paard afreageren

Ja met die Trakh. kun je dat niet doen.

Zijn nog te pony achtig.

Trakheners en volbloeden hebben het bij jou wel te voorduren zeg!
Haha!:D Arme paardjes!
Maar effe on-topic ik denk dat fab een goed punt heeft om echte gebruikerspaarden te fokken.
Veel fokkers denken niet echt na bij wat ze fokken nemen gewoon een hengst die nu 'in' is tja is natuurlijk hun keus. Maar of het goed is voor de fokkerij?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:32

Wie zou er eigenlijk moeten bepalen of jouw merrie goed genoeg is voor de fokkerij? Jij zelf? De buurman? De KWPN-keuringscommissie? Ik vind eigenlijk dat niemand (behalve de dierenarts dan) het recht heeft om te zeggen dat JIJ geen veulentje met JOUW merrie mag fokken.
En als het dan een slechte wordt, tja, jammer. Weer wat geleerd!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:35

GribaldiFAN schreef:
Veel fokkers denken niet echt na bij wat ze fokken nemen gewoon een hengst die nu 'in' is tja is natuurlijk hun keus. Maar of het goed is voor de fokkerij?

Dat is ook een probleem met veel mensen: als ze met een popi hengst dekken dan denken ze dat ze die erbij krijgen... Slapen het is fokken, niet kopieren!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:38

haha zou mooi worden als jou ineens word verteld dat je niet meer mag fokken. dat is pas onzin. iedereen mag fokken zo hoort het nou eenmaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:42

Wouter, de markt zit niet te wachten op allemaal dure toppers van boven de 25000,- Als er alleen zulke dure paarden in aanbod waren, dan was het uit met de paardensport voor mij, en met mij velen.
Het STREVEN naar het fokken van een topper vind ik goed. Uit dat streven komen namelijk toch goede sportpaarden voort waar de gemiddelde ruiter goed mee vooruit kan in de sport. Het streven maakt namelijk dat er consencieus gefokt wordt. Ook voor een topfokker is fokken nog steeds gokken. uit de beste bloedlijnen kunnen nog maar hele gewone paarden ontstaan (waar ik zelf overigens heel blij mee zou kunnen zijn). Ik vind het erg kortzichtig om alleen maar te praten over "goede" paarden als ze evt. door zouden kunnen schieten naar de top. De markt wil gewoon paarden die de meesten kunnen betalen en waar ze mee vooruit kunnen. die toppers van jou zijn veel te duur. DAarbij, stel dat ik bij mijn merrie een topper zou fokken, wie zegt dat deze als topper herkend zou worden? Komen er bij jou alleen maar Anky's aan de deur voor jouw fokprodukten? Of komen er ook gewone amateurtjes zoals ik? En wat maakt trouwens een paard een topper? Ik denk dat het meer is dan lichamelijk vermogen tot kunnen bewegen en zo. Ik denk dat het paard ook over een bepaalde "hardheid" moet beschikken, de mentaliteit om door te kunnen gaan. Als je over 2 paarden beschikt met hetzelfde vermogen, en de een schiet door en de ander niet, en ze hebben allebei een equivalente ruiter, waar zit hem dat in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:43

Missouri schreef:
Dat is ook een probleem met veel mensen: als ze met een popi hengst dekken dan denken ze dat ze die erbij krijgen... Slapen het is fokken, niet kopieren!

Dat laatste komt neer op klonen? Wanneer zou dat gaan gebeuren? Dat er gewoon nog een Krack C gekloond wordt omdat het niet lukt om er nog zoeen bij te fokken? Rare gedachtengang misschien, maar ik sta nergens versteld meer van tegenwoordig.

Over het fokken met een merrie, hoe denkt men eigenlijk over het fokken met een merrie die erfelijke gebreken heeft? Dit is dus iets anders dan een merrie met een gezonde blessure of een die exterieurmatig iets tekort komt. Er is al gediscussieerd over hengsten met een risico op een gebrek,maar de merries dan?

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:52

haha en zelfs dan is het niet zeker. er kunnen fouten ontstaan bij het delen van de cellen en het duplicaren van het dna en nog veel meer. klonen is niet zo makelijk als het gebracht word.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:53

Lovely schreef:
Over het fokken met een merrie, hoe denkt men eigenlijk over het fokken met een merrie die erfelijke gebreken heeft? Dit is dus iets anders dan een merrie met een gezonde blessure of een die exterieurmatig iets tekort komt. Er is al gediscussieerd over hengsten met een risico op een gebrek,maar de merries dan?

Tja, ik ken wel veel voorbeelden van "ze is niet te rijden, niemand kan er iets mee, dus we gaan er maar mee fokken!" en "ze is altijd kreupel, dus nu laten we haar maar dekken" Frusty
Dat vind ik ZO stom!!! Zoek je je te blubber naar een "perfecte" hengst, er mag nix aan mankeren, zet je hem op een merrie waar niemand iets mee kan... DUH!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:01

phoenix4ever schreef:
haha en zelfs dan is het niet zeker. er kunnen fouten ontstaan bij het delen van de cellen en het duplicaren van het dna en nog veel meer. klonen is niet zo makelijk als het gebracht word.

Daarnaast schijnt ook DNA onderheving te zijn aan slijtage waardoor het gekloonde dier niet een goed sterk gestel krijgt dat duurzaam is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 13:02

Toch, als de merrie kreupel is door oorzaak van buitenaf, is ze genetisch dus wel gezond...dan kan je er toch prima mee fokken?

Bovendien; moet je je paard dan eerst helemaal op de foto laten zetten alvorens je ermee wilt fokken? Wie doet dat? En hoe zit dat met je Zmerrie die al jaren heeft gepresteerd, maar nog noit op de foto is geweest?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:12

Dees schreef:
Toch, als de merrie kreupel is door oorzaak van buitenaf, is ze genetisch dus wel gezond...dan kan je er toch prima mee fokken?

Bovendien; moet je je paard dan eerst helemaal op de foto laten zetten alvorens je ermee wilt fokken? Wie doet dat? En hoe zit dat met je Zmerrie die al jaren heeft gepresteerd, maar nog noit op de foto is geweest?

Klopt, ik ben ook met mijn merrie gaan fokken omdat ze een ongeluk heeft gehad.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:13

Dees"]
[/quote]

Dat is zeker zo. Ik was vergeten te vermelden dat het in dit geval om iets erfelijks ging.

[quote="Dees schreef:

Dat is lastiger... dat ze al jarenlang op redelijk niveau presteert wil toch zeggen dat ze redelijk hard is. Dat is goed. Maar ze kan bv ook OCD hebben oid waar ze nooit last van heeft...