'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: 'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:43

sarabande schreef:
ceasario schreef:
Maar je wordt op het einde van de rit afgerekend.

Het is uiteindelijk de Jury die bepaald wat jij mag fokken.

En wanneer deze Jury het niet bij het recht eind heeft zit jij met de "gebakken peren".

Kul je bepaald altijd zelf wat je doet en dat de jury zich aan de dan heersende modes en normen houdt betekent niet dat jij je ernaar moet richten of daar jaren over moet lopen doorzeuren.

Ik zeur niet, ik concludeer.
Kijk alleen maar naar het type hengsten in het verleden en naar het heden.

Juryleden bepalen wat er gefokt wordt en niet de fokker .

Als je in het keuringsspelletje wil meedoen van veulenveiling tot merrietest en daar tussen in.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:45

sarabande schreef:
Wat is hedendaags eigenlijk waar begint vroeger.
En wat is de referentie van Laarakkers met vroeger toen men niet eindeloos van genezer, naar kraker, naar kliniek etc sjouwde met een ziek dier.

Vroeger begint bij de slager.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:48

sarabande schreef:
An_J schreef:
Dat de naam 'eric laarakker' (zonder S) goed is voor een discussie van 30 pagina's weten we inmiddels wel. Maar ging het hier niet om de discussie van de KWPN fokkerij?

Nee om wat Laarakker daarover beweert

En wat beweert ie ?
Zijn we weer allemaal bij.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:52

Ik ben het wel eens met de mening die de TS heeft geplaatst (van Laarakker)

Helaas is het zover gekomen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:05

Ben het hier 100% mee eens.
Alleen dat het door Laarakkers gezegd wordt, komt me een beetje vreemd over.. Ik ken namelijk hun manier van trainen en dat over jonge paarden..
Ik heb zelf een paard trouwens van over de 1,70, en die heeft geen lange rug, is niet slap uit zichzelf en heeft niet te lange ledematen. Is helemaal in "evenwicht". Natuurlijk heeft hij het wel over paarden in het algemeen van de 1,70.

Ik vind zelf dat de KWPN'ers van tegenwoordig geen fundament meer in zich hebben, terwijl als je kijkt naar de Duitsers, zij heel veel fundament hebben, misschien soms wat ouderwets, maar super vader-paarden.

badtothebone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:10

Hoeveel kwpn'ers zijn er die geen buitenlandse voorouders hebben in tenminste de tweede of derde generatie. Dan moet je dus de hele fokkerij van west europa er in betrekken.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:50

sammie_44 schreef:
Ben het hier 100% mee eens.
Alleen dat het door Laarakkers gezegd wordt, komt me een beetje vreemd over.. Ik ken namelijk hun manier van trainen en dat over jonge paarden..
Ik heb zelf een paard trouwens van over de 1,70, en die heeft geen lange rug, is niet slap uit zichzelf en heeft niet te lange ledematen. Is helemaal in "evenwicht". Natuurlijk heeft hij het wel over paarden in het algemeen van de 1,70.

Ik vind zelf dat de KWPN'ers van tegenwoordig geen fundament meer in zich hebben, terwijl als je kijkt naar de Duitsers, zij heel veel fundament hebben, misschien soms wat ouderwets, maar super vader-paarden.

Misschien is het handig als je het toppic leest dan had je begrepen over welke laarakker het gaat die is zonder S.

Zie ook de link niet tussen fundament en vaderpaarden,maar als je denkt dat je in galop in passage kan(las ik toevallig in je wedstrijd verslag)dan heb je ook een geheel eigen logica.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:38

eilander schreef:
Zolang het KWPN hengsten goedkeurd met onvoldoendes op hun basisgangen en karrepaarden zoals chiqitin de la Silla (ook al springt hij nog zo hoog)klopt jou redenering dus niet.Ook een springpaard moet wat mij betreft een voldoende op zijn draf scoren en dat mag heus wel wat minder zijn dan een dressuurpaard maar een 4 of een 5 is onacceptabel vind ik!

Ik bestrijd dat het KWPN springpaarden met een onvoldoende voor beweging goedkeurt. Springpaarden mogen voor de stap en draf een 60 punten halen de gallop moet wel ruimvoldoende halen. Voor ster 75

Persoonlijk vind ik dat terecht maar het moet niet onder die 60 punten komen. Daarbij mag die ook gewoon meer hebben ik blijf zelf van mening dat het wel zo zou moeten zijn. Ik vind dat een paard in evenwicht moet zijn maar dat een springpaard niet dezelfde souplesse hoeft te hebben als een dressuurpaard.

Mocht dit allemaal uit de hand lopen dan kunnen we andere lijnen erin fokken. We kunnen teruggrijpen op andere stamboeken. Kijk er lopen niet voor niets veel paarden die o.a. in het KWPN stamboek zijn ingescheven op hoog niveau.

Ik denk dat de fokkers zelf ook hun product willen verbeteren. Het zijn trouwens de leden van het KWPN die bepalen wat het KWPN voorschijft Het KWPN voert het uit.

Ik wil hier niet de vertegenwoordiger zijn van het KWPN ik vind de discussie leuk en zeer leerzaam. Ik vind het geweldig dat er zoveel meningen zijn. Deze discussie lijd wel nnaar een betere richting en geeft fokkers ook weer een bepaald beeld van wat kan en niet kan. Ik hoop dat veel paardenliefhebbers nog beter nadenken over wat voor paard ze willen fokken en dat de fokproducten alleen maar sterker worden.

Ik vind ook dat er reeel moet worden gekeken of hun merrie wel geschikt is om een paard te fokken en of ze niet bezig zijn met vermeerderen. Door goed te kijken naar je eigen paard en kritisch te blijven komt er vast een mooi veulen uit. Ik heb in de kraamstal een paar hele mooie veulens gezien dus ik heb goede hoop dat het allemaal wel goed zou komen.

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:10

Tolan R Draf 5,5
Montreal " " 5
Cavalier 5,5
Iroko 5
jumbo jet 5,5
Oklund stap 4!!!!
Ovidius 5,5

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:18

Op de Zwolse young stallion show liep een jonge dressuurhengst in de finale die van de jury een 5.8 op stap kreeg.
Ik zweer je, in een B dressuurproef had ie nog geen 2 gekregen!

Toch zal zo'n dier wel de nodige keuringen achter de rug hebben...
Maar zulke voorbeelden zal iedereen wel kennen. Het gaat hier( dacht ik) ook niet zozeer om de gangen van de KWPN maar om zijn algehele gestel. Je zou eens bij de medische goeroe's moeten navragen hoeveel procent van hun klanten er KWPN zijn.
Zet dat af tegen het percentage niet KWPN'ers in de sport en dan weet je of het klopt wat Laarakker zegt.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:07

Ik heb een Jazz×Flemmingh KWPN Sterruin. En ik vind het niet leuk om dit te zeggen maar ik moet wel toegeven dat er zeker waarheid in zit wat Laarakker beweerd. Vooral hun heette, vaak onacceptabele gesteiger en gespring op wedstrijden, maar ook thuis in de bak, veroorzaken vele ongelukken. De Sportpaarden van de KWPN, en dan met name de dressuurpaarden, zijn zo ver doorgefokt dat ze soms bijna niet te handhaven zijn.

Ik was gister in emmen, bij een Clinic van v.grunsven. Ze gaf 3 mensen les, waarvan 1 meisje met een Gribaldi. Nou dat paard liet haar echt alle hoeken van de bak zien, en maar omhoog en mar stuiteren en etteren.

Maar ook op wedstrijden zie je KWPN-ers die het niet op kunnen brengen om even 5 minuten gewoon te doen wat er gevraagd word, zonder hun voorbenen asociaal weg te smijten, en als dat tegen gehouden word maar te gaan stuiteren en springen. Te ver doorgefokt..?! Neeee hoe kom je daar nu bij..?

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:15

Je kan je natuurlijk ook afvragen of die ruiters wel het juiste paard voor zichzelf hebben uitgekozen en of ze wel met dat soort paarden overweg kunnen. Het is makkelijk de schuld bij de fokkers te leggen.

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:41

Ik denk dat er te veel mensen zijn die met het punt karakter te weinig rekening houden in hun fokkerij.Als je van je merrie weet dat het niet de makkelijkste is moet je er al geen Jazz,Olivi ,Crack en er zijn er vast meer op gaan zetten.De kans op een tijdbom is dan groter.
Zelf heb ik een merrie die (bijna) altijd meewerkt looplust heeft zonder er tussenuit te knijpen en 100% mak is,al vanaf haar derde jaar.Haar bloedlijn zou anders vermoeden.Haar eerste veulen is net zo mak.We hadden ook een hengst gebruikt met een goed karakter.Op zo n paard zou je misschien iets op karakter toe kunnen geven ,maar niet te veel.
Mensen zijn te veel bezig om van die benenzwaaiers te fokken die voor de gewone man niet te rijden zijn,terwijl er meer mensen zijn die bij een braaf paard meer baat zouden hebben,al hoe moeilijk dat ook is om toe te geven.Toegegeven o n bloedkikker heeft bijna altijd meer uitstraling dan een "makke",maar heelhuids thuiskomen is ook wat waard.

Toch vind ik dat je bij een heleboel ruiters kunt zien dat ze bang zijn doordat ze verkrampt en met veel te korte teugel op hun paard zitten.Zo n dier voelt onherroepelijk de spanning en reageert daar dan op door ook te schrikken.Vaak ziet de ruiter apen en beren en als ze ontspannen hadden doorgereden was er voor het paard weinig aan de hand geweest.Sommige ruiters durven het paard niet even de ruimte te geven.Daar komt bij dat een heleboel maar weinig buiten de bak rijden dus zo n dier krijgt ook nooit wat nieuws te zien.Neem je hem overal mee naar toe zal hij voor iets nieuws lang zo gauw niet schrikken
Ik vind dus dat er een heleboel over de fokkerij te zeggen is maar niet alles en ik wil ook echt niet iedereen en elk paard over 1 kam scheren ,maar wel een behoorlijk aantal.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:41

eilander schreef:
Mensen zijn te veel bezig om van die benenzwaaiers te fokken die voor de gewone man niet te rijden zijn,terwijl er meer mensen zijn die bij een braaf paard meer baat zouden hebben,al hoe moeilijk dat ook is om toe te geven.Toegegeven o n bloedkikker heeft bijna altijd meer uitstraling dan een "makke",maar heelhuids thuiskomen is ook wat waard.

Het probleem is dat de gewone man hier naar vraagt. Hadden al die beginnende ruiters die alleen maar in een manege rijden en waar de paarden niets anders zien dan de box, gangpad en binnenbak en met een beetje geluk ook nog de buitenbak, maar meer zelfkennis. Maar nee het moet een liefst zwart of bruin paard zijn van een afstamming waar hun idool ook op rijdt.
Citaat:
Toch vind ik dat je bij een heleboel ruiters kunt zien dat ze bang zijn doordat ze verkrampt en met veel te korte teugel op hun paard zitten.Zo n dier voelt onherroepelijk de spanning en reageert daar dan op door ook te schrikken.Vaak ziet de ruiter apen en beren en als ze ontspannen hadden doorgereden was er voor het paard weinig aan de hand geweest.Sommige ruiters durven het paard niet even de ruimte te geven.Daar komt bij dat een heleboel maar weinig buiten de bak rijden dus zo n dier krijgt ook nooit wat nieuws te zien.Neem je hem overal mee naar toe zal hij voor iets nieuws lang zo gauw niet schrikken
Ik vind dus dat er een heleboel over de fokkerij te zeggen is maar niet alles en
ik wil ook echt niet iedereen en elk paard over 1 kam scheren, maar wel een behoorlijk aantal

.

Ik ook niet, maar vroeger waren er ook genoeg moeilijke paarden, alleen deed men daar niet zo moeilijk over want de meeste ruiters konden daar, al dan niet na enige tijd, wel mee omgaan.
Off topic. Toen bekommerde men zich er ook niet om of dat roze of groene setje wel schattig stond, men reed en maakte geen modepop van haar(zijn) paard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:18

arie53 schreef:
Net als bij de mens gaat het ook bij het paard om het zwaartepunt.
Dat zwaartepunt moet bij het paard om in de beweging in balans te blijven in het midden te liggen

.

Onderstaande de Engelse Volbloed.

Afbeelding
(bron: Forum de Lange)

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:26

Deze kan zo naar de spaanse rijschool!!!

SpankerFK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:39

Weet je dat ik het nou ook helemaal met die Laarakkers eens ben wat betreft de hoogte van de paarden. Ik heb een kwpn paardje van 1.63 Super lief paardje heeft wel temperament maar rijd er gewoon mee in het bos en op wedstrijden gedraagd die zich super qua gedrag. Anders wat ik bij anderen zie. Maar weet je wat ik vaak te horen krijg. Oh wat een leuke pony!!! gRRRRRRRRRRR. Hallloo het is gewoon een paaard. Tegenwoordig is het zo een mode om een groot en imposant paard te hebben. En waarom omdat het meer uitstraling zou hebben. Dat omdat je dan meer aanzien zou hebben. Maar nog geen 10 jaar terug waren er bijna geen paarden boven de 165 en nu vinden ze Spankie al een pony. Nou ja daar kan ik zo kwaad over worden he.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:49

Dan zal jouw paard van 1.63 ook beknopt zijn en er in alles klein lijken. Er zijn ook kleine paarden die er imposant uitzien.
Overigens heeft hoogte weinig met temperament en karakter te maken dus dat verband zie ik al helemaal niet.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:51

Inderdaad, mijn paard is ook maar 1.63 maar die wordt echt wel als paard geschat.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:00

het is ook wel de manier van opvoeden,een jong paard moet het bos in,veel zien en veel ervaring opdoen,als je die alleen in een binnenbakje rijd.Dan schrikken ze zich een hoedje op een buitenwedstrijd b.v. En je paard gewoon doorrijden idd als hij schrikt,niet verkrampen maar lekker voorwaarts blijven rijden.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:34

Wat dat groter fokken betreft, ik ben zelf lang en heb lange benen en heb dus een groot paard nodig. Ik vind het geen kijk als ik onder die buik uitkom met mijn voeten! Wij worden nu eenmaal groter en hebben dus ook grotere paarden nodig, maar wel graag in verhouding, dus alles groot! En niet met zo'n ponyhoofdje, zodat ze last van de rug krijgen om bij het gras te komen, o nee, dat hoeft niet, want tegenwoordig staan de paarden op stal, want in de wei krijgen ze blessures Bij mij staan de paarden lekker op de wei en ze hebben nooit blessures, de eerste dag dat ze in het voorjaar weer 24/7 op de wei gaan, doen ze gek, maar daarna nooit weer, terwijl die stalpaarden gek gaan doen onder het zadel, en dan worden ze afgestraft Wat zou jij doen als je 23 uur per dag in zo'n hokje moest staan om er vervolgens 1 uurtje per dag uit te mogen en je mag dan nog niet eens je spieren even losgooien? Was gisteren ook weer op wedstrijd en heb weer heel wat rondspringende paarden gezien en dan rijden ze M of Z, die paarden zijn helemaal hyper omdat ze eindelijk weer eens in de frisse lucht komen. Even voor de duidelijkheid: Ik rij een KWPNer, met een flinke scheut volbloed van 1.75m. Die ook zeker gek gaat doen, als ie een dag op stal moet staan wegens hondeweer, maar hij kan zich lekker in de wei uitleven en kan daardoor ook gerust lekker buitenrijden en ontspannen inrijden tijdens een wedstrijd. Dus wat dat fokken betreft: Ze moeten de ruiters veranderen, niet de paarden

treasure27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:36

Wat elisa2 zegt klopt helemaal als je alleen maar in de binnenbak rijd en ineens naar buiten gaat ja dan is t logisch dat ze heet zijn en er vandoor gaan. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:45

Maar ontkennen dat de meeste doorgefokte KWPN-ers heet en springerig zijn kun je niet... Alleen heb je daar , als je er goed mee om gaat, alleen maar plezier van in de hogere klasses.Boven de M kan je niet aankomen met "makke hans van de boereknol van de boeren" En ik denk dat het KWPN juist een ronde voorloopt op de rest van de fokkerij.

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:54

Justarman schreef:
Maar ontkennen dat de meeste doorgefokte KWPN-ers heet en springerig zijn kun je niet... Alleen heb je daar , als je er goed mee om gaat, alleen maar plezier van in de hogere klasses.Boven de M kan je niet aankomen met "makke hans van de boereknol van de boeren" En ik denk dat het KWPN juist een ronde voorloopt op de rest van de fokkerij.

Als het enige plezier met een paard zich tussen de witte hekjes en in de binnenmanege moet afspelen, anders ontploft hij, dan hou ik het KWPN voor gezien.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:03

Justarman, hoezo kun je boven de M niet aankomen met een 'mak' paard? Daar heb je echt niet zo'n hyper springbeest voor nodig.
Ik ben iig maar blij dat mijn Kwpner niet zo ver is doorgefokt