Wie laat zijn merrie dekken door een EASP hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Wie laat zijn merrie dekken door een EASP hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:34

Aimee schreef:
Nou ja, ik zou niet beweren dat andalusiërs, arabieren, lippizaners en dergelijke geen echte paarden zijn.... maar om ze nou sportpaarden te noemen.... ....

Dit moet je eens op het Boktforum in Spanje of Portugal zetten.

Dan ontdekt je dat het woord sportpaard voor elke regio en cultuur een eigen betekenis heeft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:45

Aaaah... Ceas.... als dergelijke paarden in andere culturen wel sportpaarden zijn, maar bij ons niet... waarom zouden wij hier dan met dergelijke paarden sportpaarden gaan fokken?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:57

Aimee schreef:
Aaaah... Ceas.... als dergelijke paarden in andere culturen wel sportpaarden zijn, maar bij ons niet... waarom zouden wij hier dan met dergelijke paarden sportpaarden gaan fokken?

Omdat er in de land mensen rond lopen , die iets anders willen dan een "'Doorzon" paard.

Men wil ook niet allemaal met kids en een emmertje met schepje naar Zandvoort of Texel.

Kortom ; Gewoon is ook maar gewoon.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:00

Helaas wekken nogal wat EASP-fans de indruk dat ze de (doorsnee) Nederlandse wedstrijdruiter op een 'ander' paard zouden willen zien dan een 'doorsnee'-KWPNer..... Dat de norm niet de KWPN of in ieder geval warmbloed gefokt paard zou moeten zijn....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:03

arie53 schreef:
De Andalucier, Arabisch Volbloed, Shagya en de Lippizaner bv hebben bij uitstek rijtypische eigenschappen. Een selectieve inbreng van deze rassen verhoogt en verankert de rijeigenschappen, de kwaliteit en het karakter zonder daarbij ook maar iets aan ras en adel te verliezen. Integendeel zelfs. Ras, adel en het bijzonder de massa en het fundament zouden zelfs positief kunnen toenemen.

Waarom vertrekt het EASP dan niet vanuit die paarden, waar geen engels volbloed in zit? Die bestaan immers al.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:15

Aimee schreef:
Helaas wekken nogal wat EASP-fans de indruk dat ze de (doorsnee) Nederlandse wedstrijdruiter op een 'ander' paard zouden willen zien dan een 'doorsnee'-KWPNer..... Dat de norm niet de KWPN of in ieder geval warmbloed gefokt paard zou moeten zijn....

Doet me hier aan denken en andersom..

Citaat:
Geert Wilders wil dat artikel 1 van de Grondwet wordt afgeschaft. Het non-discriminatie artikel moet vervangen worden door een artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie de dominante cultuur in Nederland is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:22

Ten eerste gaat het hier over paarden en paardensport.... waarbij zeker wel 'anderen' toegestaan zijn, maar 'anderen' hoeven nog niet de norm te (gaan) vormen.

Ten tweede is dat een idee van Geert Wilders, niet bepaald een politicus met een breed draagvlak....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:26

Aimee schreef:
:?

Ten eerste gaat het hier over paarden en paardensport.... waarbij zeker wel 'anderen' toegestaan zijn, maar 'anderen' hoeven nog niet de norm te (gaan) vormen.

.

Is dat niet het zelfde als dat art.1 gedoe.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:30

Nee

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:07

Aimee schreef:
Nou ja, ik zou niet beweren dat andalusiërs, arabieren, lippizaners en dergelijke geen echte paarden zijn.... maar om ze nou sportpaarden te noemen.... Dan lijkt het inderdaad alsof Arie nog nooit een sportpaard gezien zou hebben....

Is een Engels Volbloed dat dan wel? De Spaanse Rijschool staat veel dichter bij de GPdressuur en de basisdressuur van de amateur dan de renbaan.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:07

arie53 schreef:
Is een Engels Volbloed dat dan wel? De Spaanse Rijschool staat veel dichter bij de GPdressuur en de basisdressuur van de amateur dan de renbaan.

Het inzetten van EV in de warmbloedfokkerij n.a.v. de behaalde GAG heeft meer kwaad gedaan dan goed. Dat gebeurt als zodanig ook niet meer en daarmee gaat de vergelijking scheef.Er worden EV ingezet die qua type en model dicht aansluiten bij het huidige warmbloedpaard en er zijn erbij die niet onverdienstelijk lopen in de dressuur en in het springen. Aan deze volbloeds geeft men de voorkeur.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:14

Blijft mijn vraag:
Zannekin schreef:
Waarom vertrekt het EASP dan niet vanuit die paarden, waar geen engels volbloed in zit? Die bestaan immers al.

Heeft zelfs het EASP engels volbloed nodig?

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:03

Ik vind dit echt heel interessant, ben er eigenlijk nog niet helemaal uit wat mijn mening nu is. Als ik de mening van Bucephalos lees, daar zit ook wel wat in....

Persoonlijk zou ik (nu) geen halfbloed kopen/fokken. De plaatjes die Himyar bijvoorbeeld laat zien, ik vind de dieren gewoon niet mooi. Ik vind ze vaak wat 'duwerig' naar voren.
Dus in principe moeten er af en toe fokkers zijn die zich 'opofferen' en een volbloed gebruiken?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:14

Viennanova schreef:
Dus in principe moeten er af en toe fokkers zijn die zich 'opofferen' en een volbloed gebruiken?

Zo zit het volgens mij ook in elkaar.
Het produkt is natuurlijk ook niet per definitie minder en slechts tussenprodukt. Met een beetje geluk heb je toch nog een mooi rijpaard.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:21

Het ligt eraan je kan ook een goede match maken met een merrie met veel volbloed, de beste Trakehners met volbloed komen uit volbloedmoeders, toch Zannekin???

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:51

Dat is dan weer een andere duscussie, met welke merries die volbloed gebruiken.
Ik vind dat je zowieso de beste produkten krijgt als merrie en hengst in verschillende sterke punten overeenkomen (exterieurmatig dan).
Ik heb dat al ergens geschreven maar een zware kortbenige merrie kruisen met hoogbenige fijne paarden geeft niet zo vaak de ideale middenweg, maar eerder een tussenprodukt met te licht fundament voor de massa en groot hoofd.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:30

Maar zou dit dan ook niet net zo goed een arabier/shagya kunnen zijn? Waarom juist een volbloed?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:56

Je moet bij een paar hengsten van het trakehner verband eens kijken, die hebben er enkele veredeld met arabisch bloed:
http://www.trakehner-verband.de/hengste ... mit=Suchen
(de eerste niet)
Een Brioni bv komt uit een volbloed arabische moeder. Ik vind hem kort en wat pony achtiger. Hangt allemaal een beetje van het te veredelen paard af. Perechlest ziet er dan weer niet pony achtig uit.
Ik denk dat velen toch bang zijn van de maat.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:39

Bucephalus schreef:
arie53 schreef:

Het inzetten van EV in de warmbloedfokkerij n.a.v. de behaalde GAG heeft meer kwaad gedaan dan goed. Dat gebeurt als zodanig ook niet meer en daarmee gaat de vergelijking scheef.Er worden EV ingezet die qua type en model dicht aansluiten bij het huidige warmbloedpaard en er zijn erbij die niet onverdienstelijk lopen in de dressuur en in het springen. Aan deze volbloeds geeft men de voorkeur.

Als men uitgaat van het huidige warmbloedpaard dan heeft dit paard in vergelijking met het NWP paard weinig of niets van dit type behouden. Dat type is omgevormd door de inzet van (te) veel Engels Volbloed. Of deze Volbloeds nu wel of geen goede GAG meebrachten, is van minder belang omdat alle EV genetisch qua type door de renbaan zijn gevormd.
Vervolgens is het logisch dat de Volbloeds die men thans voor de warmbloedfokkerij selecteert dichter bij de huidige warmbloed staan. Dat type wordt immers al gedomineerd door de veelvuldige invloed van het Engels Volbloed.
In vergelijking met de NWP paarden van weleer staat ook de huidig geselecteerde Volbloed mijlenver van het oorspronkelijke evenwichtstype van het NWP paard.

Omdat de beoordeling van rijpaarden zowel exterieurmatig als op de dressuurwedstrijden ernstig heeft ingeboet op de takt, balans en de gedragen bewegingen met een ruim zweefmoment worden nu de Volbloeds, die als een warmbloed met het nodige ijzerwerk in de mond in de krul kunnen worden getrokken, als potentiele verbeteraars neergezet.
De praktijk zal echter leren dat ook met de inzet van deze Volbloeds een gezond kwalitatief bruikbaar allround sportpaard met een lange levensduur alleen maar schaarser zal worden.
Veredeling geeft de beste resultaten met rassen die qua type en karakter zoveel mogelijk overeenkomsten vertonen. Derhalve wilde de noordelijke fokleider R.A. Maarsingh destijds de omvorming naar het rijpaardtype realiseren met andere rassen die in hetzelfde type stonden en min of meer detzelfde karaktereigenschappen droegen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:25

arie53 schreef:

Het gaat er toch niet om pure volbloeden in te zetten voor de sport, het gaat over fokkerij en de toegevoegde waarde van volbloeden in de sportpaardenfokkerij.
Ik kan me niet voorstellen dat een modern sportpaard verkregen zou zijn als er voorheen Andalusiërs ingezet waren ipv volbloeden....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:53

Als er Andalusiërs waren gebruikt, dan hadden we nu een ander type paard gehad, logisch. Dan had het meer op een Anda geleken .

De eerste dressuur wedstrijden werden volgens mij zo rond de tijd van de eerste olympische spelen verreden. In die tijd reden alleen mensen die in het leger zaten dressuur met “leger paarden”. Deze paarden hadden veelal veel Volbloed in de aderen. Misschien is het daar uit voort gekomen dat men veel Volbloed gebruikte en gebruikt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:44

Himyar schreef:
Als er Andalusiërs waren gebruikt, dan hadden we nu een ander type paard gehad, logisch. Dan had het meer op een Anda geleken .

De vraag is natuurlijk of dat gunstig geweest zou zijn voor de sport...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:53

Dan had men de sport daar wel op aangepast misschien... Wat was er eerder: de kip of het ei? Wie kan nu nog precies vertellen waarom de dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen en wat oorzaak en wat gevolg is geweest?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:35

Men wou toen toch ook al een lichter paard fokken, vandaar werd gegrepen naar engels volbloed, niet? (en arabier trouwens)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:17

Precies! Er zal wel een reden zijn geweest waarom men 'lichtere' paarden wilde...