Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:52

leonora2 schreef:
Ook bij het Gelders paard geldt: stilstand is achteruitgang!!!

Thanks Leonara, jij zegt wat ik bedoelde

En Anya, doorgaan hoeft inderdaad niet persé vooruitgang te betekenen. Maar daar komen ze binnen de rijpaarden fokkerij nog wel eens achter, als ze niet meer te rijden zijn

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:54

ik neem aan(dat zal elke simpele ziel aannemen) dat de "associatie" het oude gelderse paard in ere willen brengen.
het moderne gelderse paard is bijna geen gelders paard meer namelijk: een merrie met een volbloed vader word/werd wel toegelaten op de keuring en een ruin met een rijpaard vader(en daarachter gelders) werd niet toegelaten omdat hij er niet gelders genoeg uitzag...ja,dat snap ik,maar waarom die halve volbloed wel dan?!het hele fokbeleid is gericht op moderniseren oftewel in bloedvoering oftewel in lichaamsbouw.wat is het belangrijkst??
beide neem ik aan,en dat kunnen we alleen maar krijgen door EN op zoek te gaan naar "oud"bloed,EN op zoek te gaan naar "ouderwets" model.(ik neem aan dat de nieuwe "associatie" dit wil??)

ik denk dat het "terugfokken" wat betreft het behoud van het gelders paard nu geen achteruitgang is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:57

timilon schreef:
ik denk dat het "terugfokken" wat betreft het behoud van het gelders paard nu geen achteruitgang is.

Ben ik met je eens, onder het mom dan van behoud of eerherstel van bepaalde veroren gegane of in mindere mate aanwezige eigenschappen. Maar dan hoeven positieve eigenschappen uit inbreng van buitenaf niet persé verloren te gaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:15

Ik heb eens een merrie gehad, geboren in 1991 uit een echte Gelderse moeder en de vader was een Anglo Arabier. Ik heb de moeder gezien en heb ook foto’s van haar, een zeer degelijke merrie met niet zoveel adel en een plat kruis. Eerlijk gezegd vond ik dat je aan haar veulen niet zo sterk het Gelderse meer af zag, ondanks dat er in de moeder toch de nodige lijn/inteelt zat. Mijn half Gelderse merrie had ook behoorlijk wat pit en karakter, geen doetje in ieder geval. Toen ze nog een veulen was, zag je het Gelderse bloed er nog wel in, maar dat werd later toch minder. Ik heb de indruk dat wanneer je het ouderwetse Gelders met “bloed” ging/gaat kruisen, het Gelderse bloed al vrij snel niet zo zichtbaar meer was/is. Naar mijn mening moet een Gelderse daarom recentelijk geen ander bloed (warmbloed/Volbloed) hebben in de pedigree, omdat je anders akelig snel het Gelderse type kwijt bent. Misschien zijn dat de Volbloed genen ver(der) terug in de afstamming die dan weer “klicken” met het recent ingebrachte Volbloed. Hooguit is het beenwerk wat zwaarder dan bij de gemiddelde warmbloed.
Dit is de Gelderse moeder waar ik over spreek, geboren in 1976, vader Hoogheid, moeder Dalotte, drie maal Oregon en twee maal Petunia:
http://www.allbreedpedigree.com/sarina49
Ik wil eventueel wel een of meer foto’s van haar inscannen als daar animo voor is.
Dit is de nakomeling die ik van haar had toen ze een jaarling was:
Afbeelding
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SADpAjUWpjcVi6xQoknDXgWLc6bxQiKSGXAnuoST3ISZXI4jh6MHBlZ0sPFQX*5fOvRYLstKK0fj5RH5XcBlsyQneNp2Jy4!2Xx0Gx*MUclGAAAAynIhAg/Jolijt3.jpg?dc=4675538004613975194
[/img]
Ik ken ook dit paard vrij goed:
http://www.allbreedpedigree.com/flintstone3 (twee maal Epigoon en drie maal L’Invasion) Ook bij hem zie je het Gelders nog wat aan het beenwerk, maar voor de rest? Voor de rest vind ik niet dat je het er nog zo aan af ziet. Hij wordt overigens wel veel langs een drukke weg gereden, ondanks dat hij soms nogal een dondersteen is, is hij toch behoorlijk mak. En ondanks zijn leeftijd nog goed gezond. Ik moet er wel bij zeggen dat hij nauwelijks in de sport is uitgebracht en altijd voornamelijk recreatief is gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 11-10-05 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:16

leonora2 schreef:
Wat zeurt iedereen toch over oud en nieuw Gelders paard.

Deze gehele discussie is juist op touw gezet om discussie te krijgen over het moderne- versus het originele gelderse paard..........

Zoals hierboven net nog weer is gemeld:
De huidige Geldersen zijn een doorn in het oog van de oer-fokker. Deze groep wil de originele SGLDT-er weer als fokdoel nemen. Dáár gaat de discussie over. Niet over het feit dat er nu zulke mooie gelderse merries rondlopen in Didam of Hengelo. Want dat zijn nu JUIST de moderne Geldersen die door de GPA worden verfoeid!

ontzettende diepe zucht.............

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:22

Persoonlijk vind ik Wolfgang en B'elanna geen gelderse paarden. Het zijn KWPN-ers met onder andere gelders bloed.

Een gelders paard vind ik bijv. Bazuin, Ilindra en Ustinov (van Ilindra en Albert hier), Udinde en Isolda (van Jantina hier). Die hebben een duidelijke Gelderse opdruk en zijn voor iedereen als zijnde een Gelders paard te herkennen.

Wolfgang en B'elanna zijn prachtige paarden, maar zouden bij wijze van spreken ook Hannoveranen kunnen zijn om maar wat te noemen.

Ik vind het belangrijk dat het Gelderse paard qua type en karakter behouden blijft, maar het moet wel bruikbaar zijn. Dus geen loodzwaar paard met duwende ipv dragende achterbenen. Daar heeft gewoon niemand iets aan.

Ik begrijp uit de berichten dat de associatie juist wel het oude, zware type in ere wil herstellen of terug wil fokken? Tja, als daar belangstelling voor is moeten ze het doen natuurlijk. Maar kan dat met het huidige krappe bloedlijnenbestand?

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 14:26

De Gelderlander was en is nog steeds een modern paard. De naam oergelderlander is bedacht om een schrikbeeld op te roepen en zet de discussie op een totaal verkeerd been. Lees nog eens De Gelderlander het ideale paard van bosrit tot topsport aan het begin van dit topic over wat de Associatie Gelderlander Paard wel wil.
Het KWPN heeft het fokbeleid voor het Gelders paard een paar jaar terug radicaal gewijzigd in een type-fokkerij (exterieur) en daarmee het percentage origineel bloed - dat een paar jaar daarvoor door het KWPN zelf was verhoogd van 75% naar 87,5% - plotseling verlaagd naar zelfs 0%. Hierdoor is dit jaar een veulen van Gribaldi en een veulen van Kennedy x Waterman door dit Stamboek gewoon als Gelders geregistreerd. Dit zijn dus geen Gelderlanders.
Op de voorlichtingsbijeenkomst zal hier verder op ingegaan worden.
Laatst bijgewerkt door AWvL op 11-10-05 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:29

Mieke schreef:
Wolfgang en B'elanna zijn prachtige paarden, maar zouden bij wijze van spreken ook Hannoveranen kunnen zijn om maar wat te noemen.

Thanks!
Misschien moeten we vragen of ze dan beiden even van de betreffende site worden afgehaald. Het maakt mij niet uit hoor. Ik heb gewoon een leuk paard gekocht met toevallig heel veel Gelders bloed (er staan 75% bij)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:33

Ik snap wat je bedoelt Anya, er staan heel veel paarden op die site, die weinig of zowat helemaal niks met Gelders te maken hebben.

(Mijn eigen paard zou er ook op kunnen staan, zit ook gelders bloed in en is een zwaar, kortbenig, rondgeribd type. Maar absoluut geen Gelders type om te zien, gaat eerder richting het groninger type.)

Ik vind het net als AWvL wel raar dat het percentage origineel gelders bloed door het KWPN zo extreem naar beneden is bijgesteld... Vaag hoor.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:06

AWvL schreef:
De Gelderlander was en is nog steeds een modern paard. De naam oergelderlander is bedacht om een schrikbeeld op te roepen en zet de discussie op een totaal verkeerd been.

Mocht ik met de term oer-gelderlander een verkeerd beeld hebben opgeroepen dan excuseer ik me hiervoor. Dat was niet mijn bedoeling.

Maar je zult zelf ook gemerkt hebben dat hier het merendeel van de lezers in de veronderstelling was dat de "moderne" gelderlander hoort tot het ideaalbeeld van de GPA. Dat beeld heb ik uit de weg willen ruimen door duidelijkheid te verschaffen. Een betere term kon ik op dat moment ook niet zo 1-2-3 verzinnen.

Welicht is het beter om dan in het vervolg te spreken van het originele SGLDT-type.
Dekt dat de lading meer, of kan dat je goedkeuring ook niet krijgen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:09

AWvL schreef:
Hierdoor is dit jaar een veulen van Gribaldi en een veulen van Kennedy x Waterman door dit Stamboek gewoon als Gelders geregistreerd. Dit zijn dus geen Gelderlanders.
Op de voorlichtingsbijeenkomst zal hier verder op ingegaan worden.

Daar komt de ware aap uit de mouw.........
Eigenlijk is het dus gewoon een actie: allochtonen eruit......... (en vat dit nu even niet te zwaar op a.u.b. Het leven is al zo serieus)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:15

CGJ12 schreef:
Deze gehele discussie is juist op touw gezet om discussie te krijgen over het moderne- versus het originele gelderse paard..........

Zoals hierboven net nog weer is gemeld:
De huidige Geldersen zijn een doorn in het oog van de oer-fokker. Deze groep wil de originele SGLDT-er weer als fokdoel nemen. Dáár gaat de discussie over. Niet over het feit dat er nu zulke mooie gelderse merries rondlopen in Didam of Hengelo. Want dat zijn nu JUIST de moderne Geldersen die door de GPA worden verfoeid!

ontzettende diepe zucht.............

Toch denk ik dat jij de plank gedeeltelijk mist, immers luidt de stelling van de topictitel dat Geldersen geschikt zijn voor bosritten tot topsport.
Met het oude SGLDT-type is topsport bij kans onmogelijk en dat type voldoet dus noch aan het huidige fokdoel, noch aan het fokdoel waar deze discussie over gaat.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:25

Aimee schreef:
Toch denk ik dat jij de plank gedeeltelijk mist, immers luidt de stelling van de topictitel dat Geldersen geschikt zijn voor bosritten tot topsport.
Met het oude SGLDT-type is topsport bij kans onmogelijk en dat type voldoet dus noch aan het huidige fokdoel, noch aan het fokdoel waar deze discussie over gaat.

Dat paarden van het SGLDT-type geen topsport kunnen doen zijn niet mijn woorden.
Ik was nog lang niet zover dat ik dat ging betwisten....... want zo héél af en toe is er echt wel een KWPN met veel origineel Gelders bloed die het ver schopt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:28

CGJ12 schreef:
Dat paarden van het SGLDT-type geen topsport kunnen doen zijn niet mijn woorden.
Ik was nog lang niet zover dat ik dat ging betwisten....... want zo héél af en toe is er echt wel een KWPN met veel origineel Gelders bloed die het ver schopt.

De uitzondering bevestigd de regel

Als ik het over topsport heb, heb ik het trouwens wel over GP minimaal 65 %....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:40

Afbeelding

Is dit te modern?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:47

[***] schreef:
Is dit te modern?

Dat is naar normen van het GPA alléén vast te stellen aan de hand van het bijbehorende papier.
Zoals gezegd: het fenotype is niet zaligmakend. Het genotype moet ook voldoen.......

(gezien de kleur en aftekeningen kon je daar trouwens wel een Jazz hebben Janne.......... )

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:06

Natuurlijk zijn er altijd mensen die op de GP-keuring paarden aanbieden, die een resultaat zijn van een uitstapje naar een rijpaardhengst. De jury wil inderdaad nog wel eens een oogje dichtknijpen als het type er helemaal is, maar ik kan me en van didam (stamboekopname) en Hengelo van de laatste jaren herinneren, dat er dublins, zonneglansen, felmminghs en ferro's enz. uitgegooid zijn omdat ze niet alleen op papier maar ook op type erg tekort kwamen. Leuk dat je als eigenaar je gribladi x bazuin GP laat inschrijven, maar als driejarige merrie komt ze dan echt niet aan de bak. De driejarigen in ermelo waren op papier keurig GP zover ik het mij herinner en de winnende vierjarige ook!!! De veulens waren een genot om naar te kijken en zeker geen schriele rijpaardveulens maar veulens met front en voorbeen en uitstraling. Precies een beeld zoals ik me voor ogen heb met een GP.
Vind deze actie helemaal achterhaald: ga eens praten met Karel van Leyden, fokker van het eerste uur, van Koss, van Metha en ik weet niet hoeveel absolute sportpaarden. Hijzelf is inmiddels de zeventig gepasseerd, maar het voorbeeld van een moderne GP-fokker!!! Ook nog eens iemand die geboren en getogen is tussen de paarden en bij het GP aangesloten vanaf het eerste uur!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:28

leonora2 schreef:
De veulens waren een genot om naar te kijken en zeker geen schriele rijpaardveulens maar veulens met front en voorbeen en uitstraling. Precies een beeld zoals ik me voor ogen heb met een GP.

Laat ik dat nu voor ogen hebben bij een rijpaardveulen

Afbeelding

Alien 4 maanden oud de moeder is 1.64

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:34

Absoluut een leuk veulen!!! maar zeker geen GP, mist wat lengte in de hals om een echte kap op te zetten. By the way: wat is de afstamming (misschien zit er nog een scheutje GP in?!)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:42

Dat veulen heeft dan misschien wel massa, maar mist werkelijk overal lengte. Ook niet bepaald wenselijk voor een rijpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:52

Dat was een parcival, liep in ermelo, ik vond het de meest ouderwetse van de 4 parcivals die er liepen, maar de parcival x tango stond vooraan...

Zei heeft veel potentie, maar omdat ik het zelf zo'n fijn paard vind zal ze wss nooit gp lopen

Ik ben voor modern gelders, maar niet rijpaardtype, er mag best wat anders in zitten maar het type moet wel herkenbaar gelders blijven, zoals Ustinov va Ilindra. En er mag best wat anders in zitten maar niet zonder gelders bloed, bijv. alleen duits.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:54

Afbeelding

Dit is een sirius uit een rijpaardmoeder, wel met gelderse achtergrond.

Vinden jullie dit een gelders paard?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:55

Knap dat jullie dat kunnen zien het veulen heeft heel veel lengte in de hals en is ook langelijnd genoeg en nee er zit geen drup gelders bloed
dan maar een foto van een paar maanden geleden

Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:57

Tja Sarabande, waar zie jij lengte dan?

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:57

Het veulen is in ieder geval veel meer GP dan de moeder, want die zou bij mij niet door de toelating komen!!