Eurocommerce Paardenbehandeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_VT

Re: Eurocommerce Paardenbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:06

MissSisa schreef:
Maar nee het zal wel topsport zijn, maar dan lijkt me de topsport niet helemaal goed.............

Dat is inderdaad een interessant gezegde om over na te denken. (wel een andere discussie natuurlijk). Bekijk het maar zoals bij de wielrenners. Die sturen ze in de Tour over 4 of meer cols van buiten categorie, en dat dan nog tegen een tempo volledig mensonwaardig... Wat is gevolg???

@ Arie: ik ben eigenlijk niet met je mening akkoord. Ik geloof niet dat een paard door er mee te werken zoals op de foto sowieso schadelijk zou kunnen gekwetst worden. Ik zeg er wel bij, mits er op de juiste wijze mee wordt gewerkt en deze technieken door de juiste personen worden toegepast, mensen die er iets van kennen... NIET Jan met de Pet.

Kijk:

Afbeelding

Leeftijd: 22 jaar
Erelijst: Europees Kampioen 1999, Wereld Kampioen 1994, Winnaar van een gouden en vier zilveren Olympische medailles en één goude individueel, won de Wereld Beker Finale vijf keer, negen-voudig Nederlands Kampioen,...

En de levensvreugde, ja hoor, die straalt ervan af. Ja Ja

Afbeelding

Afbeelding

Over dat van makke jonge hengsten fokken... Ik geloof ook dat je kan streven naar paarden met een goed karakter in de fokkerij. Maar of dat nu wil zeggen dat een hengst van drie jaar niet eens op zijn achterste poten mag gaan staan???
Ik stel mij eerder vragen bij een 3-jarige hengst (op een hengstenshow) die met zijn ogen naar beneden staat, en de oren plat laat hangen... Er mag toch iets inzitten! *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:10

gijsenkim schreef:
ja maar geen 3 jarige hensten die net onder het zadel zijn Haha! Haha! Haha!

In de westernsport gaan ze met 2, 2,5 al onder het zadel.... de verstandige dressuurders/springers rijden hun paard in op 3, 3,5 Haha! Haha! Haha!

Hengsten zijn niet meer probleem dan ruinen of merries, maar we hebben het hier over jonge paarden........... en in dit geval een hengst Haha!

Nee Kim, das te makkelijk. Er zijn westernruiters die hun paarden zo achterlijk jong inrijden (maar ik heb ook wel engelse ruiters met 2.5 op hun paard zien stappen), maar de algemene tendens is echt wel dat er netjes wordt gewacht tot het skelet het aankan tegenwoordig. Het geldt in ieder geval zeker weten voor mijn instructrice. Maar ook haar hengst was op de normaal jonge leeftijd van 3 gewoon normaal in te rijden. En dat nerveuze springerige rijdt ze er in het bos wel vanaf. Haar andere driejarige hengst (Lanna's zoon) is meegegaan met de groep naar de Veluwe. Gewoon samen met de groep het bos in. Beurtelings door mij en door haar gereden zodat hij niet wende aan direct 1 ruiter. En ja inderdaad hij zag met regelmaat kabouters, stortte zich door het zand recht de bodem in met vier benen tegelijk (pats stilstand) en er zat niet altijd een roer op en in de galop sprong je net zovaak opzij als naar voren, maar hij was echt niet moeilijker dan de gemiddelde jonge net zadelmakke merrie. Ik ben er echt van overtuigd dat je met jonge paarden (als je de ruimte hebt) beter naar buiten kunt, liefst in een groep die al aan van alles gewend is. En dat heeft m.i. maar weinig met karakter te maken. Los daarvan ken ik genoeg niet top-paarden met een uitgesproken ingewikkeld karakter, dus met die analyse ben ik het ook al niet eens.
Laatst bijgewerkt door Anya op 13-04-05 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:11

Dabedoel ik JanvT ........... ikzelf vind het niet gek dat een jong paard die de eerste keren op concours gaat dat het dier dan wat spanning opbouwd en dat dit dan misschien explodeert...... lijkt mij heel, heel heel normaal EN gezond

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:16

@ Jan VT

Je wilt toch niet beweren dat Bonfire kon piafferen en passageren volgens de FEI voorwaarden? Als Anky hem hier zo ongenadig mishandelt en in de knoop trekt, toont hij echt geen levensvreugde!

De stap was inmiddels al zover verknald dat hij nog maar amper door de veterinaire keuring kwam.

Ik heb het over hengsten met een actief maar beheerst temperament.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:18

Anya schreef:
Nee Kim, das te makkelijk. Er zijn westernruiters die hun paarden zo achterlijk jong inrijden (maar ik heb ook wel engelse ruiters met 2.5 op hun paard zien stappen), maar de algemene tendens is echt wel dat er netjes wordt gewacht tot het skelet het aankan tegenwoordig. Het geldt in ieder geval zeker weten voor mijn instructrice. Maar ook haar hengst was op de normaal jonge leeftijd van 3 gewoon normaal in te rijden. En dat nerveuze springerige rijdt ze er in het bos wel vanaf. Haar andere driejarige hengst (Lanna's zoon) is meegegaan met de groep naar de Veluwe. Gewoon samen met de groep het bos in. Beurtelings door mij en door haar gereden zodat hij niet wende aan direct 1 ruiter. En ja inderdaad hij zag met regelmaat kabouters, stortte zich door het zand recht de bodem in met vier benen tegelijk (pats stilstand) en er zat niet altijd een roer op en in de galop sprong je net zovaak opzij als naar voren, maar hij was echt niet moeilijker dan de gemiddelde jonge net zadelmakke merrie. Ik ben er echt van overtuigd dat je met jonge paarden (als je de ruimte hebt) beter naar buiten kunt, liefst in een groep die al aan van alles gewend is. En dat heeft m.i. maar weinig met karakter te maken. Los daarvan ken ik genoeg niet top-paarden met een uitgesproken ingewikkeld karakter, dus met die analyse ben ik het ook al niet eens.

Ik heb geen verstand van western, mijn "kennis" heb ik van het op bokt geleerde Haha! Haha! Haha! Als dit niet representatief is dan .......... Sorrie.

Ik ben ook groot voorstander van naar buiten. TOen ik stageliep in Hilversum maakten we de paarden zadelmak op de hei....... gewoon naar randje hei, manege......... opstappen en weg Haha! Haha! Haha! nog steeds heb ik graag de ruimte. Maarja, daar was 15 jaar geleden helemaal geen verkeer Haha! Haha! Haha!

Over het algemeen kunnen alle paarden het hogere niveau aan qua lijf........ of een paard dat wel of niet red hangt verder van karakter af, daarom moeten de toppers karakter hebben, en net zoals mensen met een sterk karakter zijn paarden met een sterk karakter nou eenmaal niet de makkelijkste. Neemt natuurlijk niet weg dat de echte etterbakken er helemaal niet komen en vaak al op 4 jarige leeftijd bij manege stegemann aangeboden worden.

Elk paard zal de eerste paar keren op concours gespannen zijn, misschien wat willen bokken, rennen, stoppen, steigeren......... en ik vind dat niet gek........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:22

Volgens mij is dit geen fokkerij discussie

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:30

@Sarabande: wellicht toch wel een fokkerij-discussie. Het gaat over karakter o.a.

@GK ook onder de westernbokkers bevindt zich een meerderheid die wacht tot de paarden oud genoeg zijn. Tweejarige leeftijd inrijden komt uit de prestatiesport van de VS, dat gedrag is ooit hier gekopieerd, maar gelukkig zwaar op zijn retour.

Ja tuurlijk zal een paard op concours o.i.d. wel eens een sprongetje/bokje of whatever uithalen. Maar persoonlijk vind ik dat geen reden om een paard als nerveus o.i.d. af te doen. En ook geen reden om ze vooraf een uurtje rond te slingeren aan de longe. Het gaat om het verschil bokje/steigertje of niet meer te rijden. En dat laatste kun je volgens mij zelf heel veel aan doen tijdens de opleiding. En door goede karakters te fokken. Dat ook.

Maar hoe goed die karakters in aanleg ook zijn, als ruiters ervoor kiezen om een jong paard in een binnenbak te beleren, er weinig of niet op naar buiten te gaan (is echt niet een eenmalig voorbeeld maar komt veel voor), dan moet je niet gek opkijken als zo'n paard op de eerste wedstrijden sowieso gaat en dan niet meer te houden is, ondanks het in aanleg goede karakter. Dat bedoel ik.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:31

@ gijsenkim: GribaldixPurioso. Maar als haar ziet zou je eerder zeggen dat het een PuriosoxGribaldi is. Ze heeft veel van Opa geerft. en ik ga helemaal mee in je laatste Post

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:37

Anya schreef:
Alane schreef:
( en een teugel kun je eraf halen, 3 x doorslaan en met de keelriem vastzetten, keer kruizen en om de halsslaan, met een stiekje aan het zadelmaken enzovoort)

zou een slofteugel van de staart naar de achterijzers niet helpen anders? Clown

Sjips, morgen gelijk even proberen bij mijn 3 jarige volbloed welsh.....

Ik zat zelf te denken aan een bit van een kilo of tig... loopt ze gelijk met d'r hoofd naar beneden, idem gewicht aan de staart en ze is weer geheel in balans en kan dan ook niet bokken...

Je zaait wat je oogst.... als ik als een gestreste kip bij de paardjes kom dan kijken die ook gelijk debiel in de rondte waar de brand is...

Ik wist trouwens niet dat je je paard bomproof kreeg van longeren, dacht trouwens altijd dat longeren een waming up was voor luie mensen... Als die z'n spieren opgewarmd heeft en lekker los beweegt ie ook gelijk wat gemakkelijker door de mensenmenigte.

Longeren zoals de duitsers doen is de vertrouwensklok opwinden, bij ieder rondje stijgt het vertrouwen van de ruiter en dan maar hopen dan het vertrouwen sneller groot genoeg dan het paard dood moe....

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:52

arie53 schreef:
@ Jan VT

Je wilt toch niet beweren dat Bonfire kon piafferen en passageren volgens de FEI voorwaarden? Als Anky hem hier zo ongenadig mishandelt en in de knoop trekt, toont hij echt geen levensvreugde!

Nu zeg je dus dat ze bij het FEI idioot zijn... Verward

Ik kan ook geen ongeluk bij Bonfire van die foto aflezen. Eerder concentratie, en gefixeerd zijn op het werk.
Je gaat me toch niet vertellen zeker dat een paard dat volgens jouw mening sinds zijn jonge 'ongenadig mishandeld' (om het met jouw woorden te zeggen) is geweest een gezegende leeftijd haalt van 22 jaar, en op die leeftijd dan nog eens zo gezond is als wat. Daar concludeer ik uit dat Bonfire steeds de beste zorgen heeft gehad zowel in het werk als naast het werk.

Bij de stap heb je natuurlijk een punt. Maar... elk paard heeft tekorten. Kan je mij zeggen hoe de stap van Bonfire was als driejarige? Heb hem nooit aan het werk gezien in zijn jonge jaren.

arie53 schreef:

O.K. Hier volg ik! Maar als een 3-jarige hengst (in de commotie van een hengstenshow) niet eens gek mag doen? Dan misken je toch de natuur van een paard. Jonge hengsten dagen uit. Ze willen leider zijn van de kudde. Jonge hengsten die in mensenhanden zijn proberen gewoon hun africhter af. Dan is het een kwestie van correct reageren. En dat je dat alleen doet door snoepjes te geven weet jij toch ook.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:00

mooi dom paard als die het verschil niet ziet tussen een kudde paarden en een "kudde" mensen...
En prettig gefrustreerd als hij het afreageerd op een mens..

gebrek aan respect noem ik dat als ze proberen een mens te verwonden... een dier dat speelt bestaat MI niet, alles heeft een doel... zoek het doel en vind de reden !

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:04

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:11

Alane schreef:
mooi dom paard als die het verschil niet ziet tussen een kudde paarden en een "kudde" mensen...
En prettig gefrustreerd als hij het afreageerd op een mens..

gebrek aan respect noem ik dat als ze proberen een mens te verwonden... een dier dat speelt bestaat MI niet, alles heeft een doel... zoek het doel en vind de reden !

Hij zal het ook niet opnemen tegen een kudde in de natuur. Wel tegen die ENE leider van die kudde...

Eentje die met de mond open, oren plat brullend op je afkomt moet je natuurlijk niet hebben. Is onacceptabel natuurlijk. Maar zo bedoelde ik het niet. Als jaarling testen ze je al eens uit, en dat zullen ze als driejarige onder het zadel ook doen. In beide gevallen reageer je als africhter correct. En dan zijn er twee soorten paarden:

1. diegene die rotkuren blijven uitvoeren, en dus eigenlijk gewoon een slecht karakter hebben.

2. diegene die je wel eens uittesten (kan je jezelf als mens ook al serieus aan bezeren hoor), wat compleet normaal is vind ik, maar die wel na een terechtwijzing zich geeft, en daarmee laat zien dat hij een positieve wil heeft, en een goed karakter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:16

Jan_VT: dan moet er wel eerst een kudde zijn om het op te kunnen nemen tegen die leider... zonder kudde geen leider, en geen kuddeloos paard die het in z'n botte kop haalt om dwars door een kudde te denderen.

Uitgaande van no 2 die op de foto staat, zou dus zo longeren vanwege kans op ........ (= geef het een naam) niet hoeven, immers zou hij zich na een terechtwijzing gelijk moeten (over/gewonnen) geven.

En als die terechtwijzing 3 km of 5 minuten, 10 mensen en een auto duurt dan mag je jezelf wel wat afvragen, als ruiter, vind ik....

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:24

Alane schreef:
Jan_VT: dan moet er wel eerst een kudde zijn om het op te kunnen nemen tegen die leider... zonder kudde geen leider, en geen kuddeloos paard die het in z'n botte kop haalt om dwars door een kudde te denderen.

Ik denk dat ik hetzelfde bedoel als jij... Haha! Maar tegen een kudde gaat ie toch niet vechten??? Die bestaat uit merrie's, geen volwassen hengsten die ambitie's hebben om leider te worden, dus daar moet de uitdager niet op letten. Ik dacht altijd dat er een afzondering was, om dan eens uit te maken 2 tegen 2 wie de baas blijft of wordt

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:28

Alane schreef:
Uitgaande van no 2 die op de foto staat, zou dus zo longeren vanwege kans op ........ (= geef het een naam) niet hoeven, immers zou hij zich na een terechtwijzing gelijk moeten (over/gewonnen) geven.

Dat ze zich gelijk moeten geven, heb ik nooit gezegd. Ik denk niet dat de wijze van longeren hier moet gezien worden als een terechtwijzing, eerder als een manier van spieren trainen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:31

gijsenkim schreef:
Dabedoel ik JanvT ........... ikzelf vind het niet gek dat een jong paard die de eerste keren op concours gaat dat het dier dan wat spanning opbouwd en dat dit dan misschien explodeert...... lijkt mij heel, heel heel normaal EN gezond

Ik snap niet waarom jullie dit erbij halen. Want deze hengst was schaapmak bij de show! Hij liep ontzettend braaf zijn rondjes. Dat leren ze wel in Duitsland tijdens de test Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:34

De leider van de kudde is inprincipe een merrie, nooit een hengst.
Die is alleen nodig om voor nageslacht te zorgen, niet meer en niet minder.
Het kan gebeuren dat een eenkennig merrie het opneemt tegen een hengst maar dat is de hoogte uitzondering.
Hengsten op zich zijn ook geen vechtersbazen, vechten = kans op blessures, wat de dood tot gevolg kan hebben. Het is meer lijfsbehoud wat ze doen en een hengst die licht kreupeld door een gevecht zal dus zeer moeilijk voor nageslacht zorgen.

Er zijn maar weinig dieren die echt vechten op leven en dood om een levensgebied of om bij een kudde te horen. (maar dat is geheel off-topic) Haha! (heeft wel met fokkerij en afstamming te maken Ja

Dat longeren kan dan en manier van trainen zijn, maar ik ben van mening dat je op een presentatie of wedstrijd niet meer moet trainen, is dat nodig ben je gewoon te laat.... trainen doe je thuis, tonen doe je op een wedstrijd/presentatie.

Ik schreef: gelijk moeten geven... denk je dat ik ga zitten wachten of 1 van mijn paardjes tijd en zin heeft om toe te geven?
1 waarschuwing en dan "knal" , de volgende keer is een waarschuwing genoeg ook op een wedstrijdterrein...
(zie mezelf al achter mijn dochter te paard aan huppelen en verontschuldigen van "doet ie thuis nooit" .... "weet niet wat 'm bezielt" )
dan komt dat dier niet op een wedstrijdterein eer het zich kan gedragen... kom ik er de eerste keer en ze is opgewonden, dan heeft het paardje dus te weinig gezien van de wereld.....

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:44

Alane schreef:
Ik schreef: gelijk moeten geven... denk je dat ik ga zitten wachten of 1 van mijn paardjes tijd en zin heeft om toe te geven?
1 waarschuwing en dan "knal" , de volgende keer is een waarschuwing genoeg ook op een wedstrijdterrein...

Volledig akkoord. Kort en krachtdadig... meteen op de juiste manier.

In geval Van The Man:

Pipo schreef:
Ik snap niet waarom jullie dit erbij halen. Want deze hengst was schaapmak bij de show! Hij liep ontzettend braaf zijn rondjes. Dat leren ze wel in Duitsland tijdens de test

Alane schreef:
Dat longeren kan dan en manier van trainen zijn, maar ik ben van mening dat je op een presentatie of wedstrijd niet meer moet trainen, is dat nodig ben je gewoon te laat.... trainen doe je thuis, tonen doe je op een wedstrijd/presentatie.

Longeren zoals je misschien thuis traint, maar perfect bij jonge paarden bruikbaar is op wedstrijd als Warming Up, ter voorbereiding van wat hij in de ring gaat doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:48

Anya schreef:
@Sarabande: wellicht toch wel een fokkerij-discussie. Het gaat over karakter o.a.

Nee het gaat om omgaan met karakters, tenminste jullie discussie, als je dit F&A vindt kan je een aantal andere fora opdoeken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:52

@Sarabande: Je moet eerst fokken en dan heb je een dier met een pedigree die gelongeerd kan worden op een wedstrijdterrein, als dat dier dan ook nog een hengst is kan je er weer mee fokken , ... enzovoort Clown Haha! (geintje)

Er worden wel meer discussie gevoerd op FA die gaan over stamboeken ipv afstamming of fokken....
Dit is ook zo'n twijfelgeval...jonge hengst op de kop vastknopen voor het leuke plaatje n de ring opdat maar velen hem kiezen als vader van hun veulens....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:54

arie53 schreef:
@ Jan VT

De stap was inmiddels al zover verknald dat hij nog maar amper door de veterinaire keuring kwam.

Die stap is ook een stukje aanleg, Arie. Niet op alle slakken zout gaan strooien...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:55

Wat een discussie is dit geworden zeg... pfff....

Weer eens duidelijk dat de idiote communicatie met Kaja niet aan mij ligt, ook met anderen verloopt het niet echt soepel. Zacht gezegd....

Speciaal voor Kim, maar ieder ander is ook welkom; in de loop van volgende week komt een driejarige naar stal. Welliswaar net geruind, maar jullie mogen best aanschouwen hoe ik daar zo op stap.... Ja wellicht zelfs meteen ff het bos in rijd en anders een blokje om.

Sarabande: het omgaan met karakter, daar gaat het inderdaad om. Of beter gezegd; het níet kunnen omgaan met karakters. Een beetje fokker zou daar wijze lessen uit kunnen leren..... Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:57

@Sarabande: jij bent toch degene die pleit voor goede all round paarden met een goed karakter als ik me niet vergis. Maar je kunt nog zulke fijne paarden fokken (qua bewegen & karakter), als ruiters ervoor kiezen om die fijne karakters op jonge leeftijd heel ingewikkeld te behandelen, dan krijg je vanzelf ingewikkelde paarden. Goed karakter of niet. Zelfs het braafste paard kun je volkomen getikt maken door lekker inconsequent te zijn. Of door ze alle min of meer natuurlijke paardendingen te ontnemen (bijvoorbeeld door ze voornamelijk in de binnenbak te rijden, dag in dag uit). Laat staan als het betreffende dier geen goed karakter heeft. Dus er is een wisselwerking tussen fokker en ruiter en paard.
Laatst bijgewerkt door Anya op 13-04-05 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:03

ingewikkeld paard= gemummifipeerd Haha!

@Anya: Precies... breng maar naar hier en binnen 48 uur is alles prettig gestoord, bomproof, schaapmak en paard