Hengstenkeuring Den Bosch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Hengstenkeuring Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:52

Fokker79 schreef:
bla bla bla bla

en het niveau stijgt Verdrietig

Ik vraag me af wie jij bent en waarom je zo reageert.
En hoe je gaat verklaren met jouw reactie enige bijdrage aan het topic te hebben geleverd....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:18

Ik heb in ieder geval genoten van alle dagen en avonden op de HK.
Er waren hele goede hengsten bij en minder goede, maar als je je fokproduct, waar je zoveel tijde en energie hebt ingestoken, daar ziet lopen lijkt me dat toch wel het einde. Ik kon meegenieten met mijn buurman van zijn Rousseau-nakomeling die het t/m de tweede bezichtiging bracht. Ach gut

Bij de jonge springhengsten viel me de Stakkatozoon Ukato op. Wat een vermogen, balans en souplesse. Het leek alsof hij al veel meer ervaring had dan de rest. Werkwillig, constant aan het bit, een plezier om naar te kijken!
Jammer dat zijn hoofd niet een maatje kleiner was met meer expressie, maar daar kan de moeder ook voor zorgen Haha! .

De dressuurhengsten lieten over het algemeen een ander beeld zien dan in Goes. De ruiter van Trento heeft volgens mij zoveel moeite met het uitzitten van de beweging, dat ze achterover moet gaan hangen. Ik kan me
niet voorstellen dat dat de beweging ten goede komt. Sandreo liep ook in Goes beter. Heb je de staart gezien van Scandic CGJ12? Knipoog In ieder geval was deze nu beter ingevlochten. Clown !

Ferro!! Ik vind dat een fantastisch paard! Over hoeveel kracht beschikt dat dier dat hij op deze leeftijd, zolang achter elkaar de zwaarste oefening kan uitvoeren: de piaffe. Met zoveel tact uitgevoerd, steeds vanuit het achterbeen het lichaam mooi omhoog brengend en op de plaats blijvend? Ik heb recent nog gekeken naar de verrichtingen van de internationale dressuurpaarden, maar er is er niet eentje bij die deze beweging correct uitvoert. Ferro is nog steeds een voorbeeld. Ik heb ervan genoten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:25

Jammer dat jullie allemaal zo druk bezig zijn met afkraken van andermans paarden. De meeste paarden die jullie de grond in trappen zou ik best graag op stal willen hebben. Ik bedoel: ga topvererver Ferro even afkraken, dan ben je lekker bezig. Zijn jullie alleen vrijdagavond even geweest, of hebben jullie overdag zijn nafok ook bekeken?

VDL heeft ook al veel moois toegevoegd aan de paardenstapel in Nederland en de rest van de wereld, ik ben benieuwd of degenen die zoveel kritiek op hun hebben zelf al iets van betekenis hebben gepresteerd. Dat orame hier nog wil bokken terwijl er zoveel gal gespuwd wordt.

Nog weinig mensen over de springhengsten gehoord.
Wat vonden jullie van Ustinov, Casco(wow), Ultime espoir, Larino, Up to Date, Tygo?(tja, ik was al Numero Uno fan) Ik vond het best veelbelovende paarden en het was ook leuk om de U jaargang onder het zadel te zien. Jammer dat de draf wat achterblijft bij sommige hengsten. Ik vond de schimmel(Corland x Indoctro) van VDL erg leuk.

Bij de dressuurhengsten was ik blij verrast door UB40. Als 007 of Gribaldi zo'n achterbeengebruik hadden gehad waren ze allang verkocht geweest...

Als Lingh goedgekeurd wordt hoop ik dat mensen hem wel verstandig gebruiken, zijn lendenen/rug/stap kunnen wel wat verbetering/compensatie gebruiken. Persoonlijk zou ik liever Flemmingh zelf gebruiken en ook rekening houden met het bovenstaande. Maar misschien banketstaaf ik wel anders als Lingh zijn eerste nakomelingen er zijn.

De 4 gelderse hengsten waren leuk, alleen niet echt gelders vond ik. Is er dan niemand meer die een ouderwetse gelderse wil fokken? Als ik uit deze 4 hengsten voor mijn gelderse merrie moest kiezen dan koos ik wel een ander rijpaard uit de enorme collectie van het KWPN. Ze passen misschien best op een zware gelderse merrie maar voor mijn Parcival merrie zijn ze toch wat te luxe. Als je tenminste een echt gelders veulen wilt.

Ik vond de tuigpaardenshow ook geweldig, toen Manno binnenkwam... De tuigpaarden worden qua exterieur ook steeds mooier. De tijd van lange hoofden en steekhalzen is wel voorbij(of was dat mijn vooroordeel)

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:28

Bucephalus schreef:
Ferro!! Ik vind dat een fantastisch paard! Over hoeveel kracht beschikt dat dier dat hij op deze leeftijd, zolang achter elkaar de zwaarste oefening kan uitvoeren: de piaffe. Met zoveel tact uitgevoerd, steeds vanuit het achterbeen het lichaam mooi omhoog brengend en op de plaats blijvend? Ik heb recent nog gekeken naar de verrichtingen van de internationale dressuurpaarden, maar er is er niet eentje bij die deze beweging correct uitvoert.
Ferro is nog steeds een voorbeeld

. Ik heb ervan genoten!

OK dan!
Dat vind ik dus ook Ferro verdient een standbeeld Haha! Of is die er al ?
Ferro laat als geen ander zien hoe die zelf de piaffe als het ware aanbiedt en bij Ferro hoeft er niet te worden getruct om zo'n piaffe voor daglicht te hoeven toveren.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:33

CGJ12 schreef:
Knap banketstaaf voor die 3-jarige die gelijk met hem in de baan moest. Dat was toch niet nodig geweest???

Ach viel wel mee, ik ben toch geen PB of grib fan. En je moet een plaatsgenoot eigenaar een beetje steunen he. Best paard, best paard!!!
Afbeelding

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:36

[***] schreef:
De 4 gelderse hengsten waren leuk, alleen niet echt gelders vond ik. Is er dan niemand meer die een ouderwetse gelderse wil fokken? Als ik uit deze 4 hengsten voor mijn gelderse merrie moest kiezen dan koos ik wel een ander rijpaard uit de enorme collectie van het KWPN. Ze passen misschien best op een zware gelderse merrie maar voor mijn Parcival merrie zijn ze toch wat te luxe. Als je tenminste een echt gelders veulen wilt.

Ik vond de tuigpaardenshow ook geweldig, toen Manno binnenkwam... De tuigpaarden worden qua exterieur ook steeds mooier. De tijd van lange hoofden en steekhalzen is wel voorbij(of was dat mijn vooroordeel)

Ik vond de Koss X Cabochon nog het meest in het Gelderse type staan, maar hij kwam wat te kort in beweging (zaterdag)
Toen de pas keur verklaarde Koss zelf in de baan kwam waren de jonge hengsten voor mij niet goed genoeg meer, ik ga voor Koss.

Van Manno heb ik ook geweldig genoten, wat een paard zeg.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:39

Ik was m'n video opname nog eens aan het bekijken en uptown viel me eigenlijk een beetje tegen. Ik heb letterlijk geen stukje gezien (in de draf) waar hij met z'n neus in de buurt van de loodlijn komt. Ook achter niet echt onder de massa.
Afbeelding

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:42

[***] schreef:

De Gelderse paarden hebben wel wat bloedverruiming nodig, maar net als bij de tuigpaarden wordt er ook hier in de verkeerde winkel geshopt. I.p.v. bij de Groningers zoekt men de restanten van Gelders bloed bij elkaar in het rijpaardboek.
Bij jou Parcival merrie is Rubus (Ahoy x Pygmalion) het overwegen waard.
Deze hengst is voor ons heel interessant voor het behoud van het tuigpaardtype, waar onze merrie er ook een van is.

Wat mij vooral opviel aan de tuigpaarden was de terugkeer naar het Gelders type (op een vergissing na).
Er kwamen weer wat paarden met front binnen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:54

ART_UMA schreef:
Ik was m'n video opname nog eens aan het bekijken en uptown viel me eigenlijk een beetje tegen. Ik heb letterlijk geen stukje gezien (in de draf) waar hij met z'n neus in de buurt van de loodlijn komt. Ook achter niet echt onder de massa.

Voor rijtechnische hoogstandjes moet je niet naar de hengstenkeuring, ik kan me bar weinig hengsten herinneren die netjes met de juiste hoofd/halshouding werden voorgesteld. Dan wel werden ze erg rond gereden, dan wel waren ze nogal tegen de teugel.
Uptown vond ik daarin geen negatieve uitschieter, wel heb ik hem beter gezien. Toen was ie even rustiger en meer ontspannen, waardoor Happie hem mooi ruimte kon geven aan de voorkant en met het been eraan kon komen. Nu was dat helaas wat minder, maar ik blijf het een gave bok vinden!

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:04

ART_UMA schreef:
Afbeelding

Doe jij dit hem na met een paard dat amper 4 jaar is.....

Dacht ik ook...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:40

Idd, wat verwacht je van een 4 jarige, dat ze de basis nog verder overslaan ?
Sommige 4 jarige hengsten doen het al zo goed, voor een jong paard.
De training die deze paarden krijgen is niet mis.
Ze moeten zich nl. altijd weer bewijzen.

Bij "onze ruinen" ligt dat makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:05

Afbeelding

Front heeft mijn merrie wel...
En ze beweegt beter dan Rubus dus in dat opzicht zou ik het een achteruitgang vinden. Mijn merrie komt ook uit een tuigpaardmoeder en ik wil liever geen tuigpaardtype fokken. Meer het type Sirius, of Parcival, die vind ik ook erg mooi. Ik vond Vasco idd ook nog het meest een gelders paard, vooral als hij nog wat uitzwaard, maar hier ook weer wat weinig beweging, al kon hij wel gemakkelijk galloperen. Dat vind ik bij de groningers ook, kortbenige paarden en vlakke gangen, op de stamboek groningers met KWPN en fries bloed na dan, die zie ik hier in de buurt ook lopen. Dus daar is het niet veel beter geloof ik.
Er zijn toch nog wel ouderwetse merries over waar een goede hengst bij kan worden gefokt?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:25

[quote="Yvette23]Doe jij dit hem na met een paard dat amper 4 jaar is.....

Dacht ik ook...[/quote]

Daar gaat het toch helemaal niet om, dat doen wij hem allemaal niet na.
Wil niet zeggen dat je er daarom geen mening op na mag houden. Rolleyes

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:39

Bucephalus schreef:
Heb je de staart gezien van Scandic CGJ12? Knipoog In ieder geval was deze nu beter ingevlochten. Clown !

Het blijft prutsen. Lijkt wel een homo zo......... (of klinkt dat te negatief)
Er zat nog net geen roze strikje omheen.

Het is in ieder beter dan ongevlochten.
Maar geef mij maar even 5 seconden een goede tondeuse........... Knipoog

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:55

CGJ12 schreef:
Bucephalus schreef:
Heb je de staart gezien van Scandic CGJ12? Knipoog In ieder geval was deze nu beter ingevlochten. Clown !

Hahah géén gezicht zo'n vlecht! Het leek wel een paard van Stal Hexagon Tong uitsteken
Geef mij maar gewoon een goed getoiletteerde staart. Niet kaal geschoren en geen vlechtjes

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:56

CGJ12 schreef:

CGJ, dat is omdat hij dan beter zijn danspasjes kan laten zien.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:52

shan schreef:
arie53 schreef:
Als hij zo beweegt als de vos van paar posts hierboven beloofd het weinig goeds.

Leg nou eens precies uit wat je bedoelt Arie, i.p.v. zo maar wat hatelijke opmerkingen in het rond te strooien.

Sinds wanneer moet een paard op de voorbenen afzetten en vertrekken?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:20

Yvette23 schreef:
ART_UMA schreef:
http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=fto& ... XJXQ[/img]

Doe jij dit hem na met een paard dat amper 4 jaar is.....

Dacht ik ook...

Als hij op deze leeftijd tegen, de FEI voorschriften in, al achter de neuslijn loopt en zijn nek niet het hoogste punt is wat moet er op ouder leeftijd dan van terecht komen? Met een ruiter die er al een zak meel op zit en er nog nooit van gehoord heeft dat de schouder, heup, hak een denkbeeldige rechte lijn behoort te vormen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:25

Ach die dieren lopen allemaal achter de loodlijn.
Ook Salinero en Lingh doen het geregeld en ook dan kun je de wereldbeker winnen.

Het wordt gewoon tijd dat het begrip LOODLIJN uit de FEI-reglementen gaat verdwijnen en wordt vervangen door.........

"NAGEEFLIJKHEIDSLIJN"

Een paard doet niet aan natuurlunde of wiskunde.
Loodlijn is een begrip dat ontsproten is aan het menselijke brein.
Een loodlijn bestaat alleen bij de gratie van de technische wetenschap.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:26

arie53 schreef:
Als hij op deze leeftijd tegen, de FEI voorschriften in, al achter de neuslijn loopt en zijn nek niet het hoogste punt is wat moet er op ouder leeftijd dan van terecht komen? Met een ruiter die er al een zak meel op zit en er nog nooit van gehoord heeft dat de schouder, heup, hak een denkbeeldige rechte lijn behoort te vormen.

Ik wacht vol verwachting af wat hier van op latere leeftijd van gaat komen Haha! ......De tijd zal het leren....
Even ter overweging: misschien zat HP er nog niet zo heel lang op aangezien ie net van Painted Black afkwam???? Pling

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:32

CGJ12 schreef:
Ach die dieren lopen allemaal achter de loodlijn.
Ook Salinero en Lingh doen het geregeld en ook dan kun je de wereldbeker winnen.

Het wordt gewoon tijd dat het begrip LOODLIJN uit de FEI-reglementen gaat verdwijnen en wordt vervangen door.........

"NAGEEFLIJKHEIDSLIJN"

Een paard doet niet aan natuurlunde of wiskunde.
Loodlijn is een begrip dat ontsproten is aan het menselijke brein.
Een loodlijn bestaat alleen bij de gratie van de technische wetenschap.

Je eigen onderschrift vertaalt precies de bovenstaande onzin.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:36

Lijkt me niet Arie; Happie reed z'n paarden gruwelijk snel achter elkaar en had dus helemaal geen tijd om Uptown los te rijden. Om dan met zo'n jong paard zó'n ring in te moeten rijden..... RESPECT! Ook totaal niet verwonderlijk dat ie even wat meer controle moet houden.....

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:41

Aimee schreef:
Lijkt me niet Arie; Happie reed z'n paarden gruwelijk snel achter elkaar en had dus helemaal geen tijd om Uptown los te rijden. Om dan met zo'n jong paard zó'n ring in te moeten rijden..... RESPECT! Ook totaal niet verwonderlijk dat ie even wat meer controle moet houden.....

ja precies, moest allemaal zo snel, is al knap dat ze nog optijd in de ring verschijnen Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:47

memiro schreef:
Aimee schreef:

ja precies, moest allemaal zo snel, is al knap dat ze nog optijd in de ring verschijnen Haha!

Prima. Maar dat is nog geen reden om de de FEI`voorschriften te verkrachten of , zoals de totaal onwetenden, zelfs menen de FEI voorschriften maar aan te passen. Omdat we zulke paarden hebben die niet meer bewegen en gereden kunnen worden zoals de FEI voorschrift.

De zgn. moderne KWPN rijmethode zal nooit de internationale FEI voorschriften doen veranderen. Dat had Eric Lette heel goed begrepen. De moderne veelvuldige voorkomende fouten zitten bij de paarden en bij de ruiters en niet bij de FEI.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:51

Bij het verlaten van de hal kon ik Uptown bijna aanraken. Wat een brok dynamiet! Hij was heel gespannen, maar het is een fantastisch mooi paard! Dat komt wel goed, zeker met HP erop! Het korte losrijden zal zeker een rol hebben gespeeld. In Alverna was hij mooi los en toonde over heel veel kwaliteit te beschikken. Er zit natuurlijk heel veel bloed in en dat mag hij best tonen.