1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:28

Dat is prima. Maar jij bepaalt niet wat wel ik of anderen aan de discussie omtrent OCD toevoeg. Ik denk dat de verandering van het type juist heel veel te maken heeft met het huidige paard en de moderne kwalen w.o. OCD. De veel te lange ruggen, de steile schouders, een achterhand die steeds achter de massa staat, veroorzaakt een onevenredige grote belasting op de gewrichten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:48

Maar niet alleen bouw van het skelet is veranderd, ook de aanleg van de spieren, welke toch imo een hoop compenseert.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:59

Spieren dragen niet. Dat doet het skelet. Spieren brengen het skelet in werking. Een Engels Volboed bijvoorbeeld heeft veel spieren maar niet een zelfdragend skelet. De constructie en de kwaliteit van het beenwerk en de gewrichten bepaald of het bestand is tegen een langdurige zware belasting. De praktijk leert dat dit niet het geval is. Vroegrijp dat wel. Maar ook heel vroegrot en zeer gevoelig voor OCD. Tel uit je winst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:00

Tyrza zou jij, want dat stelt Arie, als GP amazone dezelfde prestaties kunnen leveren met een paard zoals zij bedoelen, als met het huidige paard????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:18

sarabande schreef:
Tyrza zou jij, want dat stelt Arie, als GP amazone dezelfde prestaties kunnen leveren met een paard zoals zij bedoelen, als met het huidige paard????

Je gaat er dus maar even vanuit dat Tyrza's GP paard niet aan die eigenschappen voldoet?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:19

arie53 schreef:
Ik denk dat je hier een grote denkfout maakt.

Presteerden werkpaarden dan niet. 8-10 uut per dag werken op een zware en harde bodem. Tot aan de knieen soms in het zware bouwland en dan weer op de harde bodem. Dat kunnen volhouden tot vaak ver over de twintig jaar. Terwijl het gros van onze sportpaarden die leeftijd al helemaal niet meer haalt en vol OCD zit.

even tussendoor: Ik heb er geen idee van of dat het huidige paard gevoeliger is voor OCD dan vroeger. Wat ik wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet is dat er een groot gat is tussen de tijd dat de economische doelstelling van een paard leek op wat vervangen is door auto, tractor en vrachtwagen versus het sport- en recreatiegebruik van nu.

In dat gat zijn meer dan 90% van de paarden gewoon afgevoerd en tot mensen- of diervoer verwerkt. Heel simpel. Met die minder dan 10% is men verder gaan fokken.

Overigens maakt men mij niet wijs dat de gebruikspaarden van vroeger geen last hadden van kwaaltjes. Voor een boer was zo'n paard simpelweg een investering, onderhavig aan afschrijving, evenals nu de tractor. Er waren er maar heel weinig die daar echt meer aan gehecht waren, denk ik (en die zijn verantwoordelijk voor de 10% die overbleven). De legendarische paarden zijn ons bijgebleven: de enkelingen die 20 jaar trouwe dienst beleven geven. Het gros dat na 10 jaar afgeschreven was, heeft men gauw uit de herinneringen gewist.

En dan denk ik ook maar eens aan te echte landbouwpaarden: Vergelijk de duurzaamheid van het Zeeuwsche Trekpaard maar met die van een gemiddeld KWPN paard. Scoren die zoveel beter?

Ik weet niet of ik gelijk heb, maar kijk alsjeblieft uit met een selectief geheugen. Als je 53 bent, was de grootste groep landbouwpaarden al uitgestorven voordat je geboren was. Je hebt dus (net als ik) alles van horen zeggen.

Verder mag de toon gerust wat vriendelijker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:20

joostvangestel schreef:
even tussendoor: Ik heb er geen idee van of dat het huidige paard gevoeliger is voor OCD dan vroeger.

Er wordt in ieder geval meer op gelet en onderzocht dan vroeger .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:32

sarabande"]
[/quote]
Als ik je goed begrijp: nee. De functie van een dergelijk paard was destijds anders en zo ook de bouw.
[quote="Arie53 schreef:
Spieren dragen niet. Dat doet het skelet.

Vertel jij me dan maar eens welk bot het voorbeen verbind met de borstkas...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:42

joostvangestel schreef:
even tussendoor: Ik heb er geen idee van of dat het huidige paard gevoeliger is voor OCD dan vroeger.
Verder mag de toon gerust wat vriendelijker Knipoog

Het OCD verhaal:

Hier nogmaals herhaald en weergegeven door de HH. Wetenschappers.

In 1947 werd het eens waargenomen bij warmbloeds.
En dan vindt het men het weer terug in 1970.
Waarna het in stijgende lijn zich voortzet.

Deze betweters vul het verder maar weer in van uit je eigen duim i.p.v. wetenschappelijke onderbouwing.

arie53

sarabande schreef:

Laat ik dan even duidelijk maken welke paarden ik bedoel. Ik bedoel een paard als Meteor en Mariano en ´s werelds beste vererver zoals Polydor. Waarvan men hier zegt dat ze het verkeerde type hebben en derhalve verkeerde paarden zijn. Wel paarden die met dat type langdurig en de zwaarste prestaties hebben geleverd.

Ik denk dat Tyrza met Mariano heel goed uit de voeten kan. Sterker nog aanmerkelijk beter met deze paarden dan met de huidige paarden. Jazz zal nooit de prestaties van Mariano evenaren.

Hetzelfde laken een pak voor de springpaarden. Ik denk dat Roderigo Pessoa aanmerkelijk liever zou rijden met Meteor dan met Baloubet of Hors la Loi. Zeker is al wel wel dan geen van deze paarden de prestaties van Meteor zal evenaren.

Anoniem

Tyrza schreef:

Weet je trouwens welk type paard Arie53 bedoeld hierboven? Want volgens mij moet je eerst even precies weten wat hij bedoeld, voor je daar ja of nee op kan zeggen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:45

Ik ging ervan uit dat hij een "boerenknol" bedoelde Haha!

Iets te ver terug in de tijd gedacht... Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 05-12-04 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:47

Tyrza schreef:
Ik ging ervan uit dat hij een "boerenknol" bedoelde Haha!

Dat is waarschijnlijk niet wat hij bedoelde. Het zou kunnen dat jouw GP paard dichter bij staat aan wat Arie53 bedoelt, dan dat je zo gauw zou verwachten.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:48

Dan zou een fotootje erg handig zijn om een beeld te krijgen van wat hij (want ik mag aannemen dat ut ut is) bedoelt

Maar ik heb nog geen antwoord op mijne vraeg Tong uitsteken

Aanvulling:
Citaat:
De constructie en de kwaliteit van het beenwerk en de gewrichten bepaald of het bestand is tegen een langdurige zware belasting.

Toch kan een goede spieropbouw en sterke pezen een heeeele hoop compenseren....
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 05-12-04 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:49

Tyrza schreef:

Geen enkele. Die constructie is er bij de Volbloeds ondanks veel spieren bepaald niet beter op geworden. Daarom zijn de stand en de verhoudingen van het skelet zo belangrijk. 60/40 belasting is niet voor niets door de natuur bepaald. Als je die verhouding geweld aandoet, zoals bij de Engelse Volbloeds en de moderne paarden, wordt je ook geconfronteerd met destrasieuze afwijkingen. Je kunt proberen deze symptomen te bestrijden of het kwaad bij de bron aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:50

Hebben we geen fotootje van Polydor, Mariano en Meteor?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:52

arie53 schreef:
Geen enkele. Die constructie is er bij de Volbloeds ondanks veel spieren bepaald niet beter op geworden. Daarom zijn de stand en de verhoudingen van het skelet zo belangrijk. 60/40 belasting is niet voor niets door de natuur bepaald. Als je die verhouding geweld aandoet, zoals bij de Engelse Volbloeds en de moderne paarden, wordt je ook geconfronteerd met destrasieuze afwijkingen. Je kunt proberen deze symptomen te bestrijden of het kwaad bij de bron aanpakken.

Kom ik weer op het verhaal: paarden in het wild functioneren anders dan in de sport.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:53

Moet je het verhaal in de Hoefslag van Anna en het boek er even bij pakken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:54

Tyrza schreef:
Kom ik weer op het verhaal: paarden in het wild functioneren anders dan in de sport.

Je bedoeld denk ik te zeggen . Probeert men anders te laten funktioneren.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:54

Net zozeer dat ik met mijn bouw geen turnster zal worden en die kleine, lenige opdondertjes wel. Zo ook de verschillen tussen aanleg en capaciteit tussen wilde paarden en sportpaarden.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:56

Pipo schreef:
Hebben we geen fotootje van Polydor, Mariano en Meteor?

Polydor

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:57

Kijk even op www.fokt.nl onder het topic `Dressuurpaard en de hals´daar zie je Grannus staan. Dat type bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:58

Excuseme schreef:

Voor degene die dit type tegenwoordig niet meer willen hebben, ik maak zonder problemen zo een box vrij hoor!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:58

Tyrza schreef:
Net zozeer dat ik met mijn bouw geen turnster zal worden en die kleine, lenige opdondertjes wel. Zo ook de verschillen tussen aanleg en capaciteit tussen wilde paarden en sportpaarden.

En dan kom je aan het punt dan doortrekkend naar de paarden
men toch probeert om dieren met zulke bouw als jij dan zou hebben toch een turnster("sportpaard") probeert te maken

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:59

Excuseme schreef:

Wow, wat een kap!

Wat me opvalt is het stevige beenwerk en de ronde billen. Staat ook vrij in het vierkantsmodel.

Ik vind het geen lelijk dier...