Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

arie53 schreef:Ik denk dat je hier een grote denkfout maakt.
Presteerden werkpaarden dan niet. 8-10 uut per dag werken op een zware en harde bodem. Tot aan de knieen soms in het zware bouwland en dan weer op de harde bodem. Dat kunnen volhouden tot vaak ver over de twintig jaar. Terwijl het gros van onze sportpaarden die leeftijd al helemaal niet meer haalt en vol OCD zit.
sarabande"]
Tyrza zou jij, want dat stelt Arie, als GP amazone dezelfde prestaties kunnen leveren met een paard zoals zij bedoelen, als met het huidige paard????
[/quote]
Als ik je goed begrijp: nee. De functie van een dergelijk paard was destijds anders en zo ook de bouw.
[quote="Arie53 schreef:Spieren dragen niet. Dat doet het skelet.
joostvangestel schreef:even tussendoor: Ik heb er geen idee van of dat het huidige paard gevoeliger is voor OCD dan vroeger.
Verder mag de toon gerust wat vriendelijker

sarabande schreef:Tyrza zou jij, want dat stelt Arie, als GP amazone dezelfde prestaties kunnen leveren met een paard zoals zij bedoelen, als met het huidige paard????

Citaat:De constructie en de kwaliteit van het beenwerk en de gewrichten bepaald of het bestand is tegen een langdurige zware belasting.

Tyrza schreef:Vertel jij me dan maar eens welk bot het voorbeen verbind met de borstkas...
arie53 schreef:Geen enkele. Die constructie is er bij de Volbloeds ondanks veel spieren bepaald niet beter op geworden. Daarom zijn de stand en de verhoudingen van het skelet zo belangrijk. 60/40 belasting is niet voor niets door de natuur bepaald. Als je die verhouding geweld aandoet, zoals bij de Engelse Volbloeds en de moderne paarden, wordt je ook geconfronteerd met destrasieuze afwijkingen. Je kunt proberen deze symptomen te bestrijden of het kwaad bij de bron aanpakken.
Pipo schreef:Hebben we geen fotootje van Polydor, Mariano en Meteor?

Tyrza schreef:Net zozeer dat ik met mijn bouw geen turnster zal worden en die kleine, lenige opdondertjes wel. Zo ook de verschillen tussen aanleg en capaciteit tussen wilde paarden en sportpaarden.