Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:55

Witoto schreef:
Ik sluit mij helemaal aan bij Missouri:

Zelf ken ik de hengst Corland, ben wel vaker bij Wout Jan op stal geweest.. en ik vind dat echt een vervelende hengst.. Het eerste wat ik daarna altijd riep.. ik hoef geen nakomeling van Corland..

Toen ik mijn jaarling als veulen zag, was ik op slag verliefd op hem.. En het kon me al helemaal niets meer schelen dat hij van Corland is. Dit is natuurlijk iets anders dan er bedoeld wordt een onbekende vader.. maar ik wil ermee zeggen, dat voor mij een afstammeling ook niet doorslaggevend is..

Heel apart... Ken Corland al sinds ie thuis in Bears is en hij is zo mak als een lammetje.... Daar kun je zo onder gaan liggen slapen!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:18

astridh schreef:
Ik zou niet zo heel snel naar een paard gaan kijken met een voor mij onbekende afstamming. Als ik tegen een leuk paard zou aanlopen wat me op alle fronten aan staat dan vind ik de afstamming voor een sportpaard niet echt heel belangrijk. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar ik heb niet zoveel tijd om heel nederland rond te rijden op zoek naar een leuk paard, vandaar dat ik van tevoren schift op afstamming Bloos .

Als fokker zou het me leuk lijken om een goede combinatie te vinden en daarbij zou ik me denk ik niet zo snel laten leiden door het commerciele belang van de hengst. Leuk toch om tegen die commercie in een geweldig leuk veulen te fokken OK dan!

Ik ga hier een heel eind bij mee. Met name als ik nu een sportpaard wil kopen.

Daarentegen heb ik gekozen voor Painted Black voor mijn merrie in 2002. toen hadden weinig mensen nog van hem gehoord. Hij kostte geen drol, maar ik vond hem helemaal geweldig. het zou mijn eerste veulentje zijn die ik fokte. Heb haar ook voor mezelf gefokt. Voor mij is het uitgepakt naar mijn zin al zou ik nog 2 jaar moeten wachten om te kijken hoe ze onder het zadel loopt.

daarentegen heb ik voor dit jaar weloverwogen een hengst gekozen (Florencio) die bij het NRPS hoog aangeschreven staat en die ook op mijn merrie past.

Ik ben in de situatie dat ik ook dit veulen kan houden, maar heb zeker in overweging dat het veulen ook verkocht kan gaan worden. Maar het is geen ramp als het niet gebeurd.

De volgende hengstenkeuze is dan weer een hengst die wat minder bekend is. Bewust of niet. Tsja ik vind de hengst onwijs gaaf en bij mijn merrie passen. San Bretano.

Merilyn

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:59

merilyn ik denk dat painted black best een goede keus is geweest, heb meerdere goede nakomelingen van hem gezien en ook er aan gedacht een van de merries door hem te laten dekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 17:59

Merilyn schreef:
Tsja ik vind de hengst onwijs gaaf en bij mijn merrie passen. San Bretano.

Dat vond ik ook Haha! , als het goed is weet ik begin juni of het ook goed uitgepakt is.
Dat is ook een manier van durven een 3 jarige kruizen met een 3 jarige.
Van de merrie ken ik de merriestam al enige generaties, de hengst heeft erg bekend bloed en een super verrichting.
Hij was vorig jaar nog erg jeugdig, maar dat vind ik nooit een nadeel.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:37

Citaat:
de hengst heeft erg bekend bloed en een super verrichting.

en komt uit een superstam!! Met Ruben (Rubinstein) uit dezelfde moeder en Alabastro (Alabaster) uit een volle zus van de moeder.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:23

omnog even op de vraag terug te komen van dit topic:
ik koop en fok commercieel, maar das puur omdat t voor de handel is..
dus als ik niet commercieel fok doe ik mij zelf tekort
ik fok wel vaak met een jonge hengst, maar dan moet ie wel populair zijn....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:31

daantjuhhh schreef:
omnog even op de vraag terug te komen van dit topic:
ik koop en fok commercieel, maar das puur omdat t voor de handel is..
dus als ik niet commercieel fok doe ik mij zelf tekort
ik fok wel vaak met een jonge hengst, maar dan moet ie wel populair zijn....

Meen je dat serieus? En in welk opzicht doe je jezelf dan te kort? Fok je dan steeds met dezelfde hengsten? Ik neem aan dat je, ondanks dat je commercieel fokt, toch ook wel kijkt of zo`n hengst bij de merrie past, of niet? Het is maar een vraag hoor, ik ben gewoon nieuwschierig. *LOL*

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:15

Ik heb dit jaar voor de eerste keer met mijn merrie gefokt. Of ik het veulen nou voor mezelf hou of niet ik wou in ieder geval geen dertien in een dozijn hengst, waarvan je er standaard 10 van tegenkomt op iedere startlijst. Ik vind persoonlijk dat je de henst moet nemen die het beste bij je merrie past en als dat eentje is die onbekend is dat alleen maar mooier want dat is een opsteker voor de fokkerij. Ik heb zelf voor de hengst Vancouver gekozen, niet onbekend maar op fokgebied is er nagenoen nog niks van bekend dus ook dat was een gok.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:38

Ik vind dit ook best wel een ingewikkelde vraag. Er heeft een paar jaar geleden een onderzoek in De Strengen gestaan over hengstenkeuze - en die bleek volstrekt niet rationeel te zijn. Wat ik me er van herinner waren hengstenhouder, kleur, mode (vooral in de dressuur) en soms sportprestaties van veel grotere invloed dan verwachtingswaarde enz. Het is dus wat mij betreft niet altijd de keus tussen commercieel of durven, maar nog vaker de keus tussen gevoel en verstand.

Ik ga trouwens voor de combi; ik heb bv een merrie waar ik graag een merrieveulen uit wil fokken, maar 't worden maar steeds weer hengsten!! Die moet ik dus wel kwijt. Volgend jaar krijgt ze een veulen van Mermus, als het een merrie is, zal ze hopelijk een goede aanvulling zijn voor de stam - en anders is ie hopelijk redelijk te verkopen. In dit geval ga ik liever niet echt voor de gok, want ik moet wel enig idee hebben wat er uit komt. Mocht ik eenmaal mijn merrieveulen hebben, dan durf ik het experiment wel een keer aan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 00:19

RUBYWHITE schreef:
Meen je dat serieus? En in welk opzicht doe je jezelf dan te kort? Fok je dan steeds met dezelfde hengsten? Ik neem aan dat je, ondanks dat je commercieel fokt, toch ook wel kijkt of zo`n hengst bij de merrie past, of niet? Het is maar een vraag hoor, ik ben gewoon nieuwschierig. *LOL*

ik kijk als allereerst of t op m'n merrie past,, das natuurlijk t allerbelangrijkste...
En pak wel verschillende hengsten dit jaar is t solitair geworden.. commercieel maar jong friss nieuw.
en met mezelf te kort doen bedoel ik dat ik mezelf t met een onbekende hengst moeilijk maak..
t is bij ons natuurlijk voor de verkoop en de veulenverkoop ligt wel een beetje op z'n gat ...

dus als ik een commercielehengst doe,, die nog wel jong is heb ik meer animo voor t beestje....

maar dis alleen puur uit handels oog gezien.....

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:38

Als het qua bloedvoering interessant is voor de fokkerij dan zeker doen en gewoon je eigen weg gaan. Er zijn genoeg "onbekende hengsten" die beter bij het kwpn paard passen dan de hengsten die de laatste jaren uit Ermelo komen.

Het wordt tijd dat ze dat bij het kwpn ook eens in gaan zien, maar met Win Versteeg als inspecteur zou dat wel een goed kunnen komen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:07

Arthurvos schreef:
Als het qua bloedvoering interessant is voor de fokkerij dan zeker doen en gewoon je eigen weg gaan. Er zijn genoeg "onbekende hengsten" die beter bij het kwpn paard passen dan de hengsten die de laatste jaren uit Ermelo komen.

Het wordt tijd dat ze dat bij het kwpn ook eens in gaan zien, maar met Win Versteeg als inspecteur zou dat wel een goed kunnen komen.

Misschien daarom dat ze hem hebben gevraagd. Knipoog Vind versteeg een echter kenner maar ook de goede veulens eruit kan halen wat ze waard gaan zijn of niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 15:10

Graag de discussie over personen, bestuurders en stamboeken elders, is hier off topic.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:18

sarabande schreef:
Graag de discussie over personen, bestuurders en stamboeken elders, is hier off topic.

Het is niet mijn bedoeling om daar over hier te discussieren. Het gaat mij om het fokken en helaas horen die dingen daarbij , maar ik zal het er verder uit houden

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:35

daantjuhhh bedankt voor de toelichting

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 20:41

Arthurvos schreef:
Het is niet mijn bedoeling om daar over hier te discussieren. Het gaat mij om het fokken en helaas horen die dingen daarbij , maar ik zal het er verder uit houden

Dat is nu de misvatting die hier voor eindeloze nietus wellus discussies gezorgd hebben.

Een fokker is vrij in zijn keuze van merrie, van stamboek, van hengst. Het is een hobby, als je je niet tevreden voelt bij een bepaalde club, kies je voor een ander.
Vrijheid blijheid, maar laat de mensen die zich wel tevreden voelen met hun club dan ook in hun waarde.

Dit topic gaat over het zich durven onderscheiden in de fokkerij, mensen die dat durven hebben het niet nodig andermans keuzes te kleineren

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:22

RUBYWHITE schreef:
daantjuhhh bedankt voor de toelichting

geen dank

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:47

sarabande schreef:
Dat is nu de misvatting die hier voor eindeloze nietus wellus discussies gezorgd hebben.

Een fokker is vrij in zijn keuze van merrie, van stamboek, van hengst. Het is een hobby, als je je niet tevreden voelt bij een bepaalde club, kies je voor een ander.
Vrijheid blijheid, maar laat de mensen die zich wel tevreden voelen met hun club dan ook in hun waarde.

Dit topic gaat over het zich durven onderscheiden in de fokkerij, mensen die dat durven hebben het niet nodig andermans keuzes te kleineren

Het is niet mijn bedoeling anderen te kleineren.

Ik zal me anders uitdrukken om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Ik vind het juist zeer belangerijk dat men een hengst kiest die in de ogen van de fokker bij de merrie past ongeacht wat voor status die hengst heeft.

Zonder fokkers met een eigen visie zal de fokkerij in mijn ogen verarmen.

En een ander punt, laat even weten als je vindt dat dit hier niet hoort, is het gebruik van goede merrie lijnen.
In mijn ogen moet er door fokkers zeer goed gekeken worden uit wat voor familie hun merrie komt en daarbij een passende hengst,eventueel met lijnenteelt naar de merrie toe, gezocht worden.

Mijn mening is dus zoek niet alleen een hengst bij je merrie maar zeer zeker ook bij de familie waar je merrie uit komt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 09:50

Arthurvos schreef:
Mijn mening is dus zoek niet alleen een hengst bij je merrie maar zeer zeker ook bij de familie waar je merrie uit komt

Je hebt helemaal gelijk, dit is in dit topic ook al ter discussie geweest. Ik ga er vanuit dat een fokker die durft ook een fokker is die gericht fokt en die derhalve zijn merriestam kent.
Op die manier is de keuze voor hem/haar ook minder gedurfd dan het in de ogen van buitenstaanders lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:55

Arthurvos schreef:
Het is niet mijn bedoeling anderen te kleineren.

Dat doe je toch ook helemaal niet Verward

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:56

sarabande schreef:
Je hebt helemaal gelijk, dit is in dit topic ook al ter discussie geweest. Ik ga er vanuit dat een fokker die durft ook een fokker is die gericht fokt en die derhalve zijn merriestam kent.
Op die manier is de keuze voor hem/haar ook minder gedurfd dan het in de ogen van buitenstaanders lijkt.

Kijk dan zijn we het met elkaar eens, fijn dat er ook mensen zijn die er zo tegen aan kijken

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:38

ik denk dat in nederland te weinig zorgvuldig met het oorspronkelijke merrie materiaal wordt omgesprongen en er te veel mensen zijn die zomaar vermederen in plaats van bewust fokken en dat wordt fokken inderdaad gokken

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:04

Arthurvos schreef:
ik denk dat in nederland te weinig zorgvuldig met het oorspronkelijke merrie materiaal wordt omgesprongen en er te veel mensen zijn die zomaar vermederen in plaats van bewust fokken en dat wordt fokken inderdaad gokken

1. Fokken is altijd gokken, daarom wordt het soms vermeerderen.....
2. Wat versta je onder 'het oorspronkelijke merriemateriaal?'
3. Je kunt heel bewust commercieel fokken!
4. Je kunt ook heel onbewust heel gedurfd fokken.......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:11

Kendra schreef:

idd.. en ik kies voor 3...

maar das ook heel bewust..
en ik ga niet voor vermeerdering ik doe t omdat ik het doe voor de verkoop..
ik kijk natuurlijk wel heel goed of het op mijn merrie past,, ik probeer natuurlijk wel te verbeteren en niet te vermeerderen..

commercieel fokken is niet altijd slecht..

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:29

Kendra schreef:

Met het vermederen bedoel ik dat er soms massaal achter een hengst aangelopen wordt die niet in alle gevallen bij de merrie past.

Er zijn in nederland een aantal goede prestatiestammen en het is belangerijk voor de fokkerij om die te bewaren en berschermen zoals in b.v. Holstein en Hannover gebeurt

En het is zeker zo dat comercieel fokken per defenitie door mij slecht gevonden wordt het is ook zeker nodig omdat je ook zeker voor de verkoop moet fokken anders kun je niet verder.

En heel onbewust gedurfd fokken dat kan zeer zeker.