sarabande schreef:Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Wat is een modehengst.
www.uytert.nl
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Wat is een modehengst.
Pipo schreef:Goede zijn inderdaad nauwelijks te vinden.................maar gewone mooie paarden die fijn bewegen ( potentie tot vooraan in het Z lopen bijv.) die zijn amper nog te vinden!
Want als je zoeen hebt staan kan je hem vanavond nog kwijt voor zeer correct geld.
Anna42 schreef:Mooie paarden die goed bewegen en ... springen en .... met een fijn intelligent en werkbaar karakter?
Misschien zou het verstandiger om de paarden eerst op het karakter te laten testen en te voorzien van het K-certificaat. Paarden zonder K-certificaat kunnen sowieso voor de fokkerij worden uitgesloten en prokken kan voor deze dieren ook achterwege blijven.
Vervolgens zouden dierenartsen verplicht moeten worden om elke OCD ingreep in het paspoort van het betrokken paard aan te tekenen. Bovendien zouden ze exact bij moeten houden bij welke dieren (afstamming) OCD is geconstateerd. Aan de hand van die gegevens krijg je een veel vollediger beeld van het werkelijke OCD probleem. Die gegevens dienen vervolgens gepubliceerd te worden zodat de fokkers hun voordeel ermee kunnen doen.
Anna42 schreef:Mooie paarden die goed bewegen en ... springen en .... met een fijn intelligent en werkbaar karakter?
Misschien zou het verstandiger om de paarden eerst op het karakter te laten testen en te voorzien van het K-certificaat. Paarden zonder K-certificaat kunnen sowieso voor de fokkerij worden uitgesloten en prokken kan voor deze dieren ook achterwege blijven.
toscana schreef:En wat verstaan je onder een fijn intelligent en werkbaar karakter?
Is dat niet ook per persoon verschillend?
In de krant werden door een "kenner" veel paarden die afgelopen weekend aan de Apeldoornse ruiterkampioenschappen meededen omschreven als Fisherprice paardjes en pony's.. iedereen kan er opstappen en er mee wegrijden.
Voor een wat ervarener ruiter zijn dat saaie paarden.
Maar de paarden waarmee iemand niet verder dan M of Z komt is ook niet interessant voor nog weer betere ruiters.. voor hun net zo saai..
.
Pipo schreef:Waarom denk jij dat een betere ruiter geen braaf paard wil? Zelfs de prof rijd volgens mij nog het liefst op een ongecompliceerd paard. Ik ben ook van mening dat paarden niet lastig geboren worden...........
toscana schreef:Ik zeg niet dat die geen braaf paard willen.. ga er alleen wel vanuit dat die beter met een wat lastiger paard overweg kunnen dan iemand die net begint! Gaat er ook niet zozeer om dat zo'n paard daadwerkelijk lastiger is.. maar dat je het ene paard sowieso wat sneller iets leert dan de ander.. en vooral: gaat erom wat een ruiter zelf met een paard kan. Net zo goed als dat iemand die zelf matig paard kan rijden nooit Grand-Prix zal halen al zet je die op Salinero ofzo.. en Anky zal geen aansprekende dressuurwedstrijd winnen op een manegepaard met matige kwaliteiten...
Wat ik dus bedoel is dat de 1 een heel ander karakter wil cq aan kan dan een ander. Wat voor de 1 werkbaar is is voor de ander onwerkbaar.. wat een pennymeisje een fijn werkbaar paard vind is voor een wedstrijdrijder op Z niveau (laat staan hoger) een dooie pier waar hij/zij niks mee kan beginnen...
Pipo schreef:Een lastig karakter betekent niet dat het dier kwaliteit heeft, andersom precies hetzelfde........
Enige verschil is dat paarden die wat moeilijker zijn met kwaliteit, dat daar tijd ingestoken word. Niemand heeft zin in een paard wat een wat ander karakter heeft en daarnaast geen kwaliteit heeft. Die krijgt gewoon een enkeltje salami.
Zannekin schreef:Wat ik mij hier ook afvraag is of het werkelijk waar is dat je voor een veulen nu minder krijgt dan 5 jaar geleden. Is het niet zo dat in Nederland de veilingen uit de grond zijn geschoten en er dus een zeer groot aantal veulens wordt aangeboden op veilingen.
Citaat:Als je nooit met je merrie naar een keuring gaat of bent geweest moet je er niet mee fokken..want dan ben je een vermeerderaar
Excuseme schreef:Ik weet wel zeker dat ook topruiters kiezen voor karakters als Berlin, Montender, Goldfever en niet zo snel voor Baloubets, Handel II e.a. die niet door de K-test van Anna zouden komen.
Franske schreef:Dit vind ik beetje erg rare stelling.
Wij gaan nooit met merries naar de keuringen , simpelweg omdat het me zo verrekes weinig zegt.
Daar lopen paarden rond die lineair misschien hoog scoren, maar geen hout kunnen springen, wat is dat mij dan waard ?
Dan erbij is het zo'n momentopname, paarden die 62 punten krijgen voor vrijspringen lopen het seizoen erop overal vooraan erbij in de vierjarigen competities om springkwaliteit ?
En werden niet eens Ster, dan is het me weinig zeggend en blijf ik liever thuis.
sarabande schreef:Dat aantal is een fractie van het totale aanbod aan veulens. Fijn dat je het topic weer on topic brengt.
. DA is wel iets maar niet zo rampzalig duurder geworden en veulens kan je zoals eerder gezegd niet meer bij de boeren inscharen, dat past niet in het huidige landbouwbeleid.
Pipo schreef:Iedereen doet pas op de plaatst Toscana. Mensen hebben door de euro minder uit te geven. Daarom gaan de duurdere paarden nog steeds goed. De mensen met een bovenmodaal inkomen, hebben nog steeds genoeg koopkracht. Maar mensen met een middelmatig inkomen kunnen stukken minder uitgeven en daardoor stagneert het ook in paardenland.
Overigens begint de economie langzaam aan te trekken, dus het zal wel goedkomen.
Gurk schreef:Laten we beginnen met een ingbouwde chiplezer in de (foto)appartuur met GPRS verbinding anders krijg je het niet waterdicht.![]()