De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:43

sarabande schreef:
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Wat is een modehengst.

www.uytert.nl

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:56

Dat is een duidelijk voorbeeld, geen betere manager en verkoper dan Van Uytert, maar daar hebben we het in het verleden al vaker over gehad.
Het feit dat hij de dekkingen van zijn hengsten zo goed kan verkopen maken van die hengsten geen modehengsten, alleen veel dekkende hengsten.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:59

Pipo schreef:
Goede zijn inderdaad nauwelijks te vinden.................maar gewone mooie paarden die fijn bewegen ( potentie tot vooraan in het Z lopen bijv.) die zijn amper nog te vinden!

Want als je zoeen hebt staan kan je hem vanavond nog kwijt voor zeer correct geld.

Mooie paarden die goed bewegen en ... springen en .... met een fijn intelligent en werkbaar karakter?

Misschien zou het verstandiger om de paarden eerst op het karakter te laten testen en te voorzien van het K-certificaat. Paarden zonder K-certificaat kunnen sowieso voor de fokkerij worden uitgesloten en prokken kan voor deze dieren ook achterwege blijven.

Vervolgens zouden dierenartsen verplicht moeten worden om elke OCD ingreep in het paspoort van het betrokken paard aan te tekenen. Bovendien zouden ze exact bij moeten houden bij welke dieren (afstamming) OCD is geconstateerd. Aan de hand van die gegevens krijg je een veel vollediger beeld van het werkelijke OCD probleem. Die gegevens dienen vervolgens gepubliceerd te worden zodat de fokkers hun voordeel ermee kunnen doen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:12

sarabande schreef:
Het feit dat hij de dekkingen van zijn hengsten zo goed kan verkopen maken van die hengsten geen modehengsten, alleen veel dekkende hengsten.

Zijn dit dan weloverwogen fokker keuzes ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:17

Anna42 schreef:
Mooie paarden die goed bewegen en ... springen en .... met een fijn intelligent en werkbaar karakter?

Misschien zou het verstandiger om de paarden eerst op het karakter te laten testen en te voorzien van het K-certificaat. Paarden zonder K-certificaat kunnen sowieso voor de fokkerij worden uitgesloten en prokken kan voor deze dieren ook achterwege blijven.

Vervolgens zouden dierenartsen verplicht moeten worden om elke OCD ingreep in het paspoort van het betrokken paard aan te tekenen. Bovendien zouden ze exact bij moeten houden bij welke dieren (afstamming) OCD is geconstateerd. Aan de hand van die gegevens krijg je een veel vollediger beeld van het werkelijke OCD probleem. Die gegevens dienen vervolgens gepubliceerd te worden zodat de fokkers hun voordeel ermee kunnen doen.

Ik ben het zowaar eens met je Anna Knipoog

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:34

Anna42 schreef:

En wat verstaan je onder een fijn intelligent en werkbaar karakter?
Is dat niet ook per persoon verschillend?
In de krant werden door een "kenner" veel paarden die afgelopen weekend aan de Apeldoornse ruiterkampioenschappen meededen omschreven als Fisherprice paardjes en pony's.. iedereen kan er opstappen en er mee wegrijden.
Voor een wat ervarener ruiter zijn dat saaie paarden.
Maar de paarden waarmee iemand niet verder dan M of Z komt is ook niet interessant voor nog weer betere ruiters.. voor hun net zo saai..

Een werkbaar karakter is volgens mij ook gewoon afhankelijk van de kwaliteiten van de ruiter die het paard moet rijden... althans.. het werkbare karakter dat wenselijk is voor een individuele ruiter bedoel ik dan.
Een zeer ervaren ruiter die gewend is op een hoog niveau paarden te rijden maar ook zelf paarden van jongs af naar dat niveau toe op kan leiden kan best een intelligent paard aan dat misschien wel wil werken maar verder qua karakter niet het makkelijkste paard is.. er mag best een beetje pit in een paard zitten en het hoeft niet allemaal vanzelf te gaan..
Om het op mensen te betrekken.. veel topsporters zijn ook niet de makkelijkste mensen...
Dus nogmaals: ben benieuwd wat jij onder een fijn intelligent en werkbaar karakter verstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:37

toscana schreef:
En wat verstaan je onder een fijn intelligent en werkbaar karakter?
Is dat niet ook per persoon verschillend?
In de krant werden door een "kenner" veel paarden die afgelopen weekend aan de Apeldoornse ruiterkampioenschappen meededen omschreven als Fisherprice paardjes en pony's.. iedereen kan er opstappen en er mee wegrijden.
Voor een wat ervarener ruiter zijn dat saaie paarden.
Maar de paarden waarmee iemand niet verder dan M of Z komt is ook niet interessant voor nog weer betere ruiters.. voor hun net zo saai..

.

Waarom denk jij dat een betere ruiter geen braaf paard wil? Zelfs de prof rijd volgens mij nog het liefst op een ongecompliceerd paard. Ik ben ook van mening dat paarden niet lastig geboren worden...........

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:47

Een intelligent paard met een fijn werkbaar karakter die snel begrijpt wat er van hem verlangd wordt, is een paard dat zich gemakkelijk laat rijden in alle omstandigheden. Drie dagen, een week of een jaar weggezet kan worden en dan probleemloos de draad weer oppakt. Een paard dat vervolgens door elke amateurruiter gereden kan worden. Als een amateur er goed mee overweg kan, kan een topruiter er altijd meer overweg. Topruiters zoeken geen moeilijk paarden maar eveneens fijne werkbare paarden met veel capacteit. Capaciteit heeft niets met een ongemakkelijk karakter te maken. Dat maken wij ervan omdat er zoveel van dit ongemakkelijke karakters geproduceerd worden.

De paarden, zoals boven omschreven, die fysiek niet tot het Lniveau uitstijgen, zouden dan in gezet kunnen worden als fijne LES- of recreatiepaarden.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:51

Pipo schreef:
Waarom denk jij dat een betere ruiter geen braaf paard wil? Zelfs de prof rijd volgens mij nog het liefst op een ongecompliceerd paard. Ik ben ook van mening dat paarden niet lastig geboren worden...........

Het eerste ben ik volledig met je eens. Bij het tweede punt zet ik grote vraagtekens. Het lijstje Volbloedhengsten in het Zmagazine sept. spreekt, afgezien van een heel stel neurotische karakters, zelfs van een uitgesproken boosaardig karakter dat steevast werd doorgegeven.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:54

Ik zeg niet dat die geen braaf paard willen.. ga er alleen wel vanuit dat die beter met een wat lastiger paard overweg kunnen dan iemand die net begint! Gaat er ook niet zozeer om dat zo'n paard daadwerkelijk lastiger is.. maar dat je het ene paard sowieso wat sneller iets leert dan de ander.. en vooral: gaat erom wat een ruiter zelf met een paard kan. Net zo goed als dat iemand die zelf matig paard kan rijden nooit Grand-Prix zal halen al zet je die op Salinero ofzo.. en Anky zal geen aansprekende dressuurwedstrijd winnen op een manegepaard met matige kwaliteiten...
Wat ik dus bedoel is dat de 1 een heel ander karakter wil cq aan kan dan een ander. Wat voor de 1 werkbaar is is voor de ander onwerkbaar.. wat een pennymeisje een fijn werkbaar paard vind is voor een wedstrijdrijder op Z niveau (laat staan hoger) een dooie pier waar hij/zij niks mee kan beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:57

toscana schreef:
Ik zeg niet dat die geen braaf paard willen.. ga er alleen wel vanuit dat die beter met een wat lastiger paard overweg kunnen dan iemand die net begint! Gaat er ook niet zozeer om dat zo'n paard daadwerkelijk lastiger is.. maar dat je het ene paard sowieso wat sneller iets leert dan de ander.. en vooral: gaat erom wat een ruiter zelf met een paard kan. Net zo goed als dat iemand die zelf matig paard kan rijden nooit Grand-Prix zal halen al zet je die op Salinero ofzo.. en Anky zal geen aansprekende dressuurwedstrijd winnen op een manegepaard met matige kwaliteiten...
Wat ik dus bedoel is dat de 1 een heel ander karakter wil cq aan kan dan een ander. Wat voor de 1 werkbaar is is voor de ander onwerkbaar.. wat een pennymeisje een fijn werkbaar paard vind is voor een wedstrijdrijder op Z niveau (laat staan hoger) een dooie pier waar hij/zij niks mee kan beginnen...

Een lastig karakter betekent niet dat het dier kwaliteit heeft, andersom precies hetzelfde........

Enige verschil is dat paarden die wat moeilijker zijn met kwaliteit, dat daar tijd ingestoken word. Niemand heeft zin in een paard wat een wat ander karakter heeft en daarnaast geen kwaliteit heeft. Die krijgt gewoon een enkeltje salami.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:59

Ik weet wel zeker dat ook topruiters kiezen voor karakters als Berlin, Montender, Goldfever en niet zo snel voor Baloubets, Handel II e.a. die niet door de K-test van Anna zouden komen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:08

Wat ik mij hier ook afvraag is of het werkelijk waar is dat je voor een veulen nu minder krijgt dan 5 jaar geleden. Is het niet zo dat in Nederland de veilingen uit de grond zijn geschoten en er dus een zeer groot aantal veulens wordt aangeboden op veilingen.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:10

Pipo schreef:
Een lastig karakter betekent niet dat het dier kwaliteit heeft, andersom precies hetzelfde........

Enige verschil is dat paarden die wat moeilijker zijn met kwaliteit, dat daar tijd ingestoken word. Niemand heeft zin in een paard wat een wat ander karakter heeft en daarnaast geen kwaliteit heeft. Die krijgt gewoon een enkeltje salami.

Ja op zich kun je meer met een kwalitatief slecht paard dat wel makkelijk handelbaar is dan met een kwalitatief slecht paard dat ook nog moeilijk is.. maar dat kom omdat er geen 1 goede ruiter tijd zal willen steken in een kwalitatief slechter paard dat ook niet al te makkelijk is en een mindere ruiter zal zo'n paard niet aan kunnen...
Maar heb je een kwalitatief goed paard wat een beetje moeilijk is zijn er best goede ruiters die willen proberen dat paard onder controle te krijgen zodat het doet wat hun willen. Afgezien daarvan gaat niet ieder paard met iedere ruiter goed samen.
Onze eigen merrie moet je echt eerst het vertrouwen van winnen en is echt niet altijd even makkelijk.. aan de andere kant is ze ook niet te beroerd om te werken en heeft ze dingen soms heel snel door. Ze kan schrikken van haar eigen schaduw maar anderzijds is ze heel beschermend naar ons toe en kan de jongste van 5 zonder probleem haar borstelen.. en als die bij haar in de wei staat moet er geen ander paard in de buurt komen want dan jaagt ze die weg om die kleine te beschermen ook al staan ma of pa er bij... maar madam heeft echt wel een eigen willetje en zeker naar anderen kan ze heel moeilijk doen. Maar ze is nooit vals.. niet naar ons en ook niet naar anderen of andere paarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 20:14

Zannekin schreef:
Wat ik mij hier ook afvraag is of het werkelijk waar is dat je voor een veulen nu minder krijgt dan 5 jaar geleden. Is het niet zo dat in Nederland de veilingen uit de grond zijn geschoten en er dus een zeer groot aantal veulens wordt aangeboden op veilingen.

Dat aantal is een fractie van het totale aanbod aan veulens. Fijn dat je het topic weer on topic brengt.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:19

Citaat:
Als je nooit met je merrie naar een keuring gaat of bent geweest moet je er niet mee fokken..want dan ben je een vermeerderaar

Dit vind ik beetje erg rare stelling.
Wij gaan nooit met merries naar de keuringen , simpelweg omdat het me zo verrekes weinig zegt.

Daar lopen paarden rond die lineair misschien hoog scoren, maar geen hout kunnen springen, wat is dat mij dan waard ?
Dan erbij is het zo'n momentopname, paarden die 62 punten krijgen voor vrijspringen lopen het seizoen erop overal vooraan erbij in de vierjarigen competities om springkwaliteit ?
En werden niet eens Ster, dan is het me weinig zeggend en blijf ik liever thuis.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:22

Excuseme schreef:
Ik weet wel zeker dat ook topruiters kiezen voor karakters als Berlin, Montender, Goldfever en niet zo snel voor Baloubets, Handel II e.a. die niet door de K-test van Anna zouden komen.

zoveel verschillende ruiters ,zoveel verschillende paarden .
En op elk potje past een deksel!!
vroeger was ik ook zo trouw aan een ruiter ,als het paard hem niet pastte werd het verkocht ,tot er meer internationaal liepen die ik had gehad en die niet pastten voor de ruiter die ze voor mij reed , ben nu slimmer geworden,geloof in mijn paard en zoek de ruiter die erbij past .
mijn libero merrie had ik gekocht bij een topruiter,zou een echte crack worden ,na een halfjaar rijden kreeg ik de merrie terug(was toen z-springen) ,te lastig was het antwoord ,moest haar maar als fokmerrie gebruiken en zou een talentvolle 5 -jarige in de plaats krijgen.die is er niet gekomen(blijkbaar bestond er ineens geen talentvol paard meer )
Heb dan maar zelf tijd in mijn knolletje gestoken.6 maand later liep ze 140 nationaal en een jaar later loopt ze 160 internationaal.
volgens mij mag je Pessoa elke dag een nieuwe baloubet aanbieden ik denk niet dat hij zal weigeren , hij heeft ze graag zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:24

Franske schreef:
Dit vind ik beetje erg rare stelling.
Wij gaan nooit met merries naar de keuringen , simpelweg omdat het me zo verrekes weinig zegt.

Daar lopen paarden rond die lineair misschien hoog scoren, maar geen hout kunnen springen, wat is dat mij dan waard ?
Dan erbij is het zo'n momentopname, paarden die 62 punten krijgen voor vrijspringen lopen het seizoen erop overal vooraan erbij in de vierjarigen competities om springkwaliteit ?
En werden niet eens Ster, dan is het me weinig zeggend en blijf ik liever thuis.

Volgens mij bedoelde Alane dat sarcastisch Knipoog

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:28

sarabande schreef:
Dat aantal is een fractie van het totale aanbod aan veulens. Fijn dat je het topic weer on topic brengt.

Oke.. On-topic dan:

Is de prijs nu dan te laag of was de prijs 5 jaar geleden aan de hoge kant en zijn de prijzen van dekkingen in die tijd gelijk gebleven of gestegen?
Als de prijs toen aan de hoge kant was en het kan nu niet meer uit voor de fokkers moeten de dekgelden e.d. dus omlaag... tevens is het de vraag wat is een redelijke prijs voor stalling en wat mag je daar voor verwachten.. Want als stalling goedkoper kan word het betaalbaarder om 1 of meedere paarden te houden als je zelf geen ruimte hebt en dus weer aantrekkelijker om een veulen of volwassen paard te kopen. Zelfde v.w.b. Hoefsmid, DA, allles wat je bij een ruitersportzaak koopt etc..
Is door het Anky-effect de ruiterkleding niet meer modekleding geworden i.p.v. gebruikskleding met bijbehorende prijzen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 20:33

Prijs is altijd het gevolg van aanbod, meer aanbod lagere prijs.
De dekgelden lijken hetzelfde alleen van gulden in euroteken veranderd Scheve mond . DA is wel iets maar niet zo rampzalig duurder geworden en veulens kan je zoals eerder gezegd niet meer bij de boeren inscharen, dat past niet in het huidige landbouwbeleid.
Voor veulens hoef je geen Ankykleding aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:38

Iedereen doet pas op de plaatst Toscana. Mensen hebben door de euro minder uit te geven. Daarom gaan de duurdere paarden nog steeds goed. De mensen met een bovenmodaal inkomen, hebben nog steeds genoeg koopkracht. Maar mensen met een middelmatig inkomen kunnen stukken minder uitgeven en daardoor stagneert het ook in paardenland.

Overigens begint de economie langzaam aan te trekken, dus het zal wel goedkomen.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:43

Dus zijn dekgelden verdubbeld en is het duurder een veulen te fokken.. duurder fokken is duurder willen verkopen om uit de kosten (+liefst nog wat winst) te komen. Hier klaagde de hoefsmid onlangs dat er zoveel veulens als driejarige uit de opfok terug komen en niks kunnen cq gewend zijn... zal dan ook wel door niet bij boeren kunnen inscharen en dus het landbouwbeleid komen? Hoor geregeld dat ze naar duitsland gaan en daar in een soort natuurgebied worden gegooid tot ze 2,5 a 3 zijn...
Voor veulens heb je geen Anky kleding nodig nee maar als Penny of als modebewuste (recreatie)ruiter natuurlijk wel zeg nou zelf je wilt toch niet voor gek lopen? Wat moet de rest wel niet zeggen? Boos!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:49

Pipo schreef:
Iedereen doet pas op de plaatst Toscana. Mensen hebben door de euro minder uit te geven. Daarom gaan de duurdere paarden nog steeds goed. De mensen met een bovenmodaal inkomen, hebben nog steeds genoeg koopkracht. Maar mensen met een middelmatig inkomen kunnen stukken minder uitgeven en daardoor stagneert het ook in paardenland.

Overigens begint de economie langzaam aan te trekken, dus het zal wel goedkomen.

Ja tuurlijk.. heb dat zelf volgens mij ergens eerder in dit topic ook al gezegd.. vandaar mijn "vraag" of bepaalde kosten ook niet omlaag moeten.. ook hengstenhouders, ruitersportzaken e.d. zullen de broekriem aan moeten trekken en dat kan of door prijzen gelijk te houden en minder te verkopen maar dan lijd de hele sector eronder of door prijzen aan te passen en het een beetje betaalbaar te houden...

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:05

Pipo schreef:
Ik ben het zowaar eens met je Anna Knipoog

Laten we beginnen met een ingbouwde chiplezer in de (foto)appartuur met GPRS verbinding anders krijg je het niet waterdicht. Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:26

Gurk schreef:
Laten we beginnen met een ingbouwde chiplezer in de (foto)appartuur met GPRS verbinding anders krijg je het niet waterdicht. Haha! Haha!

Heb jij ook weinig vertrouwen in de artsen dat je al niet geloofd welk dier ze op de foto hebben gezet Clown Knipoog

Mischien een idee om eens precies in kaart te brengen in welke lijnen de afwijkingen voorkomen of in welke niet en dan kijken welke overeenkomsten er zitten in de bloedlijnen van die dieren, zo zou je dan gelijk al die hengsten er uit kunnen "vissen" die uit die bloedlijnen komen en deze een kanttekening geven omdat zij , icm een merrie uit zo'n lijn bijv, een risico (groot woord) geven vwb bijv. OCD... dan zou je OCD als erfelijke vorm kunnen verwijderen uit de paardenstapel...