Lenden mechanisme

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:44

maar de 1 kan de pols verder buigen en strekken dan een ander....
zou dat met dat LM zoals bedoeld wordt het zo zijn dat bepaalde paarden net iets verder kunnen buigen/strekken/bewegen op die plaats dan een ander/gemiddeld paard?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:13

Inderdaad, ik denk zelfs dat paarden zonder lendenmechanisme het onder geen één jury goed doen.

Verder worden hier vaak oorzaak en gevolg door elkaar gehaald. We hadden een mooi relaas over het zgn DAP. Kennelijk is het DAP een gevolg van een (goed?) lendenmechanisme? Welke uitingsvorm van het lendenmechanisme leidt tot een DAP? Kunnen we daar zelfs op selekteren? Is het echt zichtbaar voor het menselijk ook, of kunnen we alleen op gevolgen van het LM selekteren? Zoals eerder gevraagd, welke uitingsvormen van het LM lenen zich beter voor welke tak van sport?

Dan misschien nog de hamvraag en dus waarom dit zo'n controversieel onderwerp is: komt het "gewenste" lendenmechanisme (en dus aanleg voor DAP en dus aanleg voor een bepaalde tak van sport meer voor in bepaalde rassen dan in andere rassen?

Direkt daaraan verwant is tot op welke hoogte is het lendenmechanisme onderhevig aan aanleg dan wel training. Refereer hier naar zogenaamde "slangenmensen", mensen die zo lenig zijn dat ze de meest ongelooflijke zaken met hun lichaam kunnen. Is dat dan ook aangeboren?

Meer vragen dan antwoorden. Antwoorden graag zo kort mogelijk geformuleerd.

Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:20

@ joost; misschien is het idd aangeboren, ga eens een avondje de dansvloer in een discotheek observeren, mensen van bv afrikaanse afkomst zijn ook veel losser in het lijf dan de gemidelde nederlandse stijve hark (waarvan ik de ergste ben Clown ) of ze voelen muziek gewoon veel beter aan Verward weet het niet. Een vriend van mij van surinaamse afkomst heeft dit ook, sta altijd weer met verbazing te kijken (of afgunst Haha! )

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:22

ceasario schreef:
Op die foto zie je niet of dit paard zijn LM gebruikt.


Ik kan het simpel uitleggen voor de mensen die zelf een LM bezitten.

Ik vergelijk het met het Salsa dansen.

Je onderlichaam kun je als het ware loskoppelen om een beweging te maken.

Die Quator werkt met een bolle rug, dus die kan gaan zitten d.m.v. mede de buiging van de rug.
Maar het zou ook kunnen dat hij gaat zitten mede door zijn lossere achterstel als hij die bezit.

Die Quator kan wel een Latin achterwerk hebben,maar een Latin achterwerk wil vlgs. mij nog niet zeggen dat er lossigheid in de lendenen is.


Knipoog

SDE
Berichten: 941
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:29

joostvangestel schreef:
Niet geheel eens mee Gert-Jan. een deel van de ingeademde lucht (de zuurstof ) wordt gebonden door het hemoglobine in het paard. Dat neemt dus toe in gewicht, maar minder in volume.

Daarnaast zal de lucht in het paard onder hogere druk staan dan de buitenlucht misschien, zodat de opwaarste luchtdruk niet zoveel uitmaakt Knipoog

Overigens, door het grotere volume van het paard zal het paard ook meer luchtweerstand ondervinden. Dezelfde spiermassa moet dan een grotere luchtweerstand overwinnen, wat dus ook in het nadeel van de springer werkt.


En paarden zijn niet echt aërodynamisch gevormd. Ze klieven dus de lucht niet, maar breken ze eerder.

Voor de rest, nog een prettige discussie verder! *LOL*

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:01

joostvangestel schreef:
Inderdaad, ik denk zelfs dat paarden zonder lendenmechanisme het onder geen één jury goed doen.


Dat lijkt mij ook maar er is hier eer op bokt.nl beweerd dat er óók paarden zouden zijn in de top die geen goed functionerend LM zouden hebben ? Nu herhaaldelijk gevraagd te hebben welke paarden dat zijn komen er geen namen maar o.a. ineens verhalen dat het zich ook kan gaan ontwikkelen.

Men is immers nooit oud genoeg om te leren

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:13


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:19

als een oud paard last heeft van verminderde beweeglijkheid van gewrichten, ok, maar een jong paard.........

bij het ene is't van ouderdom
de ander heeft het overgeërfd.

afvoeren, mijn gedacht.


ceasario: mijn instructeur kan met het bovenlijf stil toch z'n lenden soepel bewegen, alsof ie de salsa danst. => lossigheid in lendenen.
sommige mensen zijn in hun hele lijf soepel, maar houden de lendenen vast. kunnen op't eerste zicht ook aardig mee met die salsa.

Je moet het gewoon doorzien.

en eerlijk, ik heb er nog niet opgelet of de lossigheid bij de afrikanen ook in de lendenen zit.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:19

kattebeest schreef:

ceasario: mijn instructeur kan met het bovenlijf stil toch z'n lenden soepel bewegen, alsof ie de salsa danst. => lossigheid in lendenen.
sommige mensen zijn in hun hele lijf soepel, maar houden de lendenen vast. kunnen op't eerste zicht ook aardig mee met die salsa.

Je moet het gewoon doorzien.



Kijk maar in mijn profiel wat voor sport ik gedaan heb. Haha! (Klassiek waterskiën )
Vandaar dat ik dagelijks veel mensen op hun b......zie gaan. Huilen

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:21

Sjuimpje schreef:
De term lendenmechenisme vind ik trouwens wel een mooi verzonnen woord...

Dáár kan ik het helemaal mee eens zijn; 'verzonnen' OK dan!
Het bestaan namelijk niet als mechanisme. Vergelijk het met 'strek-mechanisme' voor paarden die goed uitstrekken versus paarden met korte pas; onzin.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:46

Huertecilla schreef:
Dáár kan ik het helemaal mee eens zijn; 'verzonnen' OK dan!
Het bestaan namelijk niet als mechanisme. Vergelijk het met 'strek-mechanisme' voor paarden die goed uitstrekken versus paarden met korte pas; onzin.


Stap 2: Verzin een nieuw woord.

Suggestie:
verticale lendenmobiliteit (VLM)

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:17

Heeft iemand misschien de hand weten te leggen op de resultaten van dit onderzoek uit 2002? Zou interessant kunnen zijn voor de discussie.

Early evaluation of dressage ability in different breeds.

Barrey E, Desliens F, Poirel D, Biau S, Lemaire S, Rivero JL, Langlois B.

INRA, Station de Genetique Quantitative et Appliquee, Groupe Cheval, Jouy-en-Josas, France.

Dressage is one of the Olympic equestrian sports practiced in several countries using different horse breeds. Specific characteristics of the walk, trot and canter are required for dressage. It has been assumed that some of these traits could be selected for genetically and contribute to dressage performance. The purpose of this study was to compare the walk, trot and conformation characteristics in young horses of different breeds used for dressage. A total of 142 horses age 3 years were classified into 3 groups of breeds (German, French and Spanish saddle horses) and tested using the same procedure. The skeletal conformation measurements were made by image analysis. Gait variables of the walk and trot were measured by the accelerometric gait analysis system Equimetrix. Discriminant analysis could explain the variability between the groups by taking into account the walk (P<0.0003), trot (P<0.0001) and conformation variables (P<0.0001). Many gait and conformation variables were significantly different between the breeds. In summary, the German horses had gait characteristics more adapted for dressage competition, and the results of this group could be used as a reference for early evaluation in dressage. Purebred Spanish horses could be considered as a reference for collected gaits used for farm work and old academic dressage. The gait and conformation tests could be applied in a breeding or crossing plan to detect more accurately young horses with good dressage ability.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:55

gooooooo GertJan Haha!

Nou je hebt er een profielview bij, maar ik snap niet wat je aan mijn antwoord toevoegd. Maar ik snap wel waarom je zo geïnteresseerd bent in dit topic.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:23

Magique schreef:
Dat lijkt mij ook maar er is hier eer op bokt.nl beweerd dat er óók paarden zouden zijn in de top die geen goed functionerend LM zouden hebben ? Nu herhaaldelijk gevraagd te hebben welke paarden dat zijn komen er geen namen maar o.a. ineens verhalen dat het zich ook kan gaan ontwikkelen.

Men is immers nooit oud genoeg om te leren



Nou, ik kan me toch goed herinneren dat bonfire een gouden plak kreeg door t vertonen van 'kunstjes', en niet omdat hij de oefeningen goed uitvoerde. en dus ook geen goed werkend lm had....(volgens anna42)
correct me if i'm wrong......

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 22:09

Naar mijn mening laten paarden bij het achterwaarts gaan veelal lm zien.
Of is dat dan alleen maar weer "het bollen van de rug?"
Is goed kunnen basculeren bij het springen geheel en al afhankelijk van lm? En valt de bascule in zijn geheel niet te verbeteren in een paard?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:18

We hadden toch vastgesteld dat LM niet bestaat.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:20

ceasario schreef:
We hadden toch vastgesteld dat LM niet bestaat.



dan discussieren we over iets wat niet bestaat.......en nu?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:25

thoroughbred schreef:
dan discussieren we over iets wat niet bestaat.......en nu?


Gewoon ieder wat betreft deze materie gelijk geven en verder je eigen plan trekken.

Blijft er onderscheid in paarden. Haha!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 22:30

Okay dan, dan bestaat het niet.

Wie gaat het Anna42 vertellen Haha! ???

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:33

Ach, elke dag komen er in de Nederlandse taal 60 nieuwe woorden bij. We voegen lendenmechanisme gewoon toe aan de van Dale woordenlijst Haha!. Ik vind het wel een mooi woord.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:33

ceasario schreef:
Gewoon ieder wat betreft deze materie gelijk geven en verder je eigen plan trekken.

Blijft er onderscheid in paarden. Haha!


Daar heb je gelijk in.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:36

Himyar schreef:
Okay dan, dan bestaat het niet.

Wie gaat het Anna42 vertellen Haha! ???


Niemand !

Je gaan toch niet als Arabier vertellen dat Staphorst het verkeerd ziet.
Ieder zijn mening en kennis.

En dat het ware is. bv. "niet geloven" ,maar zeker weten dat het einde de Dela is.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:41

thoroughbred schreef:
dan discussieren we over iets wat niet bestaat.......en nu?



Hou het simpel en ga ervan uit dat (los van het woord lm) paarden kunnen verschillen in flexibiliteit in een bepaald deel van de ruggewervel dat o.a. een meer flexibele inzet van de achterhand mogelijk maakt. Ik zag bijv. een mooie actiefoto van Florencio waarop een en ander goed te zien is. En ga er ook van uit dat je als je fokdoel paarden fokken is voor de (hogere) sport je in de meeste gevallen niet zonder toevoeging van xx, aa of shagya kunt. Mensen zitten niet te achten op paarden met een zeer braaf en werkbaar karakter met lomp veel vermogen, die echter niet de reflexen hebben om snel de benen een keer weg te houden van de sprong.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:45

Citaat:
Mensen zitten niet te wachten op paarden met een zeer braaf en werkbaar karakter met lomp veel vermogen, die echter niet de reflexen hebben om snel de benen een keer weg te houden van de sprong.


Totdat men de mens gaat kruisen met AA-XX.

Maar die doen hier in dit land niet aan die sport.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 22:47

En ga er ook van uit dat je als je fokdoel paarden fokken is voor de (hogere) sport je in de meeste gevallen niet zonder toevoeging van xx, aa of shagya kunt. Mensen zitten niet te achten op paarden met een zeer braaf en werkbaar karakter met lomp veel vermogen, die echter niet de reflexen hebben om snel de benen een keer weg te houden van de sprong.

Helemaal mee eens!
De Amerikanen weten daar wel raad mee, maar die hebben dan ook massa's Volbloeden voor handen.
http://www.majesticgaits.com/jenni.htm
Afbeelding
Afbeelding