Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 22:02

Romanov staat idd op mijn lijstje, maar wat ik aan veulens heb gezien, schuift hij steeds meer opzij voor mij.

Nee ze staat niet op stro, en krijgt sinds kort weer een beetje hooi en dat gaat goed, nu ik het nat maak.

Lancet heb idd ook heel even snel bekeken, maar me nog niet in verdiept omdat ik het even te druk heb gehad.

Alabastro vind ik qua kleur erg super leuk, want dat is mijn merrie ook (maar iets donkerder) ook daar heb ik me nog niet erg ver in verdiept.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:06

Lancet moet je zeker niet doen als je een modernere hengst wilt,
hij is zelf dan wel heel modern maar fokt dus echt niet zo

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 11:35

Ja hoor, ben er nog steeds mee bezig. Bloos
Heb er even een poosje wat minder over na gedacht, om het weer op te pakken en opnieuw mijn keuzes te beoordelen.

Ondertussen vind ik Don Romantic nog steeds erg leuk, maar begin er denk ik toch maar niet aan vanwege het papier. Er zou dan bij het veulen geen kwpn papier zitten, en stel nou dat het een hengstveulen word en ik besluit te verkopen, dan gaat dat met kwpn papier denk ik toch makkelijker.

Painted Black stond bovenaan de lijst, maar ik kreeg geen zicht op de stokmaten die hij doogeeft, en de verhalen waren ook niet al te jovel.
Nu ik er een paar op de veilingen heb gezien, vind ik dat ze toch wel erg mooi zijn. Ze zijn ook helemaal niet klein, en zoveel veulens op een veiling terwijl de verhalen dat niet zeggen, lijkt me ook iets te frapant.
Dus deze is toch weer terug op mijn lijstje.

In het begin van mijn topic heb ik een aantal maal met Petraaken gePBt over haar ervaringen met Rubiquil. (mede omdat zij ook Uniform en Variant in haar merrie heeft). Zij verteld over het karakter terwijl ik denk, dat zoek ik. Ook FlairS vind het karakter van haar Rubi's erg mooi.
Nu had een bekende in Oirschot een Rubi veulen bij en dat was naar mijn smaak een erg mooi ding, en dat huppelde rond alsof het heel normaal was om in zo'n drukke tent rondjes te lopen.
Om het verhaal gewoon kort te houden, spreekt Rubiquil mij eigenlijk het meeste aan, en dan met het allerbelangrijkte, de karakters.
Ik weet dat er een aantal bokkers een Rubiquil hebben, ik zou dan graag willen weten hoe zij over hun paarden denken.
En mijn andere vraag, past Rubiquil bij mijn merrie? dat vind ik zelf nog steeds iets moeilijks om te beoordelen.
Petraaken zei iets over het karakter uit mijn merrie haar lijn, en inmiddels krijg ik meer en meer het gevoel dat ik haar begrijp Bloos!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:51

Bij Don Romantic geen KWPN papier? Hij is voor oldenburg goedgekeurd, dus er komt gewoon een KWPN papier bij register A, of ben ik nu helemaal abuis?
Niet dat het mij uitmaakt, want ik wil een goed paard fokken en dan doet het mij er niet zoveel toe welk stamboek het veulen gaat registreren.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 11:58

Nee dat is waar, en dat risico zou ik ook nemen, als het niet het eerste veulen van merrie zou zijn. Vandaar dat ik toch deze ronde oversla, met Don Romantic.
Laatst bijgewerkt door holly op 16-09-04 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:59

Dat snap ik niet, leg eens uit?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:04

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor (kan ook nog), maar omdat bij Don Romantic het kwpn papier anders is als dat je gewoon met een kwpner dekt.
In het begin dacht ik nog, tja maar het is toch voor eigen gebruik en niet voor de verkoop.
Maar uiteindelijk moet je ook denken aan wat als het een hengstveulen word? Ga ik het dan verkopen?
En omdat ik echt niet van te voren ga weten wat voor leuks mijn merrie eruit poept straks, lijkt het mij toch iets meer safe te zijn als ik gewoon eens begin met een leuke, niet al te dure kwpner.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:08

Ik denk dat wat voor papier er bij zit niet interessant is bij eventuele verkoop. De afstamming telt en dat moet vastliggen.
En wat vind jij goedkoop dan? Don Romantic valt toch nog wel mee (ten opzichte tenminste van andere hengsten, een hoop geld blijft het)?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:08

Reg. A is echt helemaal niet zo'n ramp, bij opname in het stb wordt dat gewoon een volpapier. En verder is en blijft het een kwpn-er. Daar zou ik een hengst niet voor laten staan, hoor.

Rubiquil vind ik geen verkeerde, braaf karakter, fokt veelzijdig. Het 2de veulen van mijn merrie was ook een Rubiquil. Zeer braaf, cool en rustig. Op de keuring vroegen ze ook nog of ie altijd zo rustig en braaf was. Ja en dat voor een hengst van 4mnd.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:27

Ja kijk en dat karakter vind ik juist zo'n pluspunt aan deze hengst.
Mede omdat ik toch af en toe trekjes bij mijn merrie vind, waardoor ik de neiging heb om haar achter het behang te plakken.
Ik zoek dus een hengst welke goede karakters doorgeeft, en dat is ook weer iets wat me niet duidelijk word over Don Romantic.