Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:56

Met de kudde meerennen lijkt me nu net meechippen in Nederland.
En inderdaad is er ook echt dierenleed in de wereld, beter daarop te focussen dan op een stom brandmerk. Laten we beginnen bij de industrie. Die "pig towers" was dat ook niet iets revolutionair, vooruitgang of hoe noem je dat ook al weer?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:57

maar die A is wel te lezen, ook voor mensen zonder leesapparaat Haha! Haha! Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:00

Ah, als ie maar genoeg gemankeerd heeft wordt het vanzelf een zebra
Ik ben het trouwens met G&K eens... Die A mag van mij terug. Of een ander uitwendig zichtbaar kenmerk. Wel zo fijn voor de onwetende consument, scheelt een hoop gezeur.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:01

weet je wat 1 van de doelen is van Brooke?
Citaat:
Het brandmerken komt, mede dankzij de inspanningen van Brooke Hospital for Animals, al veel minder vaak voor dan vroeger, maar élk brandmerk dat de dierenartsen nog tegenkomen, is er één te veel.

En mocht het chippen als ID methode er komen dan is er het paspoort die het dier ten allertijde dient te vergezellen (nu al..) waarin staat of het betreffende dier afgekeurd is ja of de nee.... Heb je dat brandmerk niet nodig alleen lagere school om te leren lezen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:05

jhaaaaaaahaaa want daar hebben al die mensen in die arme landen wel geld voor. zeker voor zo een leesapparaat. Fraude met uiterlijke kenmerken is zo makkelijk. Paspoort met kenmerken is zo fraudegevoellig.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:06

Leuk dat Brooke zich ook zo inzet voor de runderen en kippetjes of is er ook een status in diersoort? Elitedieren ofzo?
Even wat afstand nemen en kijken waar de noden liggen, ipv van een kruistocht te houden tegen iets waar je geen cent moet voor meerbetalen en geen hap moet voor laten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:09

@gijsenkim: fraude met uiterlijke kenmerken makkelijk? net een heel relaas gehad dat brandmerk icm uiterlijke kenmerken voldoende is om een paard te identificeren...
Tja Brooke, je kent het of je kent het niet.... bonzai kitten dan maar?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:15

Alane, als jij bonsai kittens vergelijkt met brandmerken van een veulen dan is er iets niet echt goed met je perceptie van het geheel vrees ik.
De stress van brandmerken wordt wetenschappelijk vergeleken met chippen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:19

gijsenkim schreef:
maar die A is wel te lezen, ook voor mensen zonder leesapparaat Haha! Haha! Haha!

Is dat de A van Andalusier Verward Schijnheilig
Lijkt me geen denkbeeldige vraag hoor Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:21

jij vergelijkt brandmerken in India met legkippenhuisvesting.. bioindustrie en bonzaikitten is hetzelfde idee, vandaar mijn voorstel. Haha!
het topic ging over of het jammer was dat er niet meer gebrand mocht worden...echter mag er al langer niet meer gebrand worden in Nederland dan dit jaar...
Wat is dan het verschil tussen het branden van paarden in India en in Duitsland?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:21

Nee Anya, van A-klasse paarden, net als Mercedes zeg maar Knipoog Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:24

Ja ik vraag me af waarom Nederland en Belgie brandmerken verbieden en niks doen aan de bioindustrie, dit onder het mom van dierenmishandeling? Niet zo'n rare vraag denk ik.

Jij ziet door de bomen het bos niet meer.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:24

Anya schreef:
Is dat de A van Andalusier Verward Schijnheilig
Lijkt me geen denkbeeldige vraag hoor Lachen

Schouder is het sleutelwoord of is de schouder ook moeilijk van de bil te onderscheiden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:29

hmmm en de brand onder de manenkam die te laag is gezet...is ook een leuke voor de welwillende verkoper en de argeloze koper...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:33

Alane schreef:
hmmm en de brand onder de manenkam die te laag is gezet...is ook een leuke voor de welwillende verkoper en de argeloze koper...

Nek branden doen ze ook al een tijdje niet meer...
Zoals die chip die niet goed in het ligament zit en na 10 jaar aan z'n hoeven blijkt te zitten.
Zou de topicstarter nog niet genoeg info hebben dat hij om een slotje roept
Schijnheilig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:36

Zannekin schreef:
Schouder is het sleutelwoord of is de schouder ook moeilijk van de bil te onderscheiden?

Als je bij mij op stal (voornamelijk recreatie-ruiters) nu eens een enquete zou houden of dat verschil bekend is...

1. waar staat die A voor
2. maakt de plek uit

Dan vreet ik mijn hoed op (en das een westernhoed, dus een grote) als de score boven de 10 procent komt....

Het antwoord zal zijn:
arabier, appaloossa, andalusier o.i.d.
en op 2. Geen idee, maakt dat verschil?????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:38

waarom een slotje? Gaat toch om een mening? Heb nu al zo vaak gevraagd om redenen om voor het branden te zijn, echter wordt er alleen negatief geschreven over chippen...en daar heeft de TS niet omgevraagd...
theoretisch en praktisch is het niet mogelijk dat een chip in de hals gezet bij de hoeven terecht komt....
Bij honden en katten wordt hij ook onderhuidsgezet en die blijven daar ook zitten...en zwerven niet door het gehele lichaam...
Zeg ook niet dat nekbranden nog gebeurd maar is wel een leuke smoes voor de welwillende verkoper...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:46

Ja die zwerven wel, vandaar moet hij ook in het ligament en niet in de spier of onderhuids.
Op vorige blz staan er zoooooveel voordelen van branden: identificatie en cultuur was de samenvatting toch?

Bij een test van chip inplanten bij het oor van paarden:

"All 14 slaughtered horses were examined pathologically in different periods and two transponders were found to have changed their sites considerably at approximately 8 to 10 cm compared with the initial injection site. The connective tissue surrounding the transponder was transparent and thin in cases where the transponder had been implanted 30 days ago or earlier, histopathologically the tissue thickness changed. Inflammatory changes appeared in 3 cases as a minor perivasculitis and in further 5 cases as a collection of single siderophages. In the remaining 5 cases no inflammation was determined"

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:58

Citaat:
Met een injectienaald wordt, in de hals van het paard, de transponder ingebracht. De transponder moet in de spieren van de hals worden ingebracht en niet in het manenvet van het paard.
de plaats van de chip.....
Nu heb ik geen flauw idee wat een ligament is, dus mischien hebben we het wel over hetzelfde, en anders leg even uit...

heb niet gezegd dat de chip zich niet verplaats maar niet van hals naar been vlakbij de hoef... is niet mogelijk volgens de geleerden

jee dat die bij het oor geplaatste chip verplaatst is...
verkeerd gelezen qua datum...
was een duitsers die dat onderzoek gedaan heeft in 2002...

Citaat:
Ten horses, each with a transponder in both sides of the neck were subjected to a post-mortem study which revealed that the biocompatibility of the transponder was excellent. No migration occurred due to fixation by a thin layer of a fibrous capsule built up by the tissue
die 10 kwamen uit een groep van 38... dit onderzoek werd gedaan in 1990

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 06:07

Om over na te denken.

Eerst de huisdieren en grote huisdieren, dan de asielzoekers,dan de kroeglopers-,
www.baja.nl
dan de rest van de gemeenschap. Ach gut
En als laatste ?? de club ( angsthazen) van Balken-ende/Bush

Afbeelding

http://www.brein.net/index.htm
.
Citaat:
Het systeem van de uniciteitcontrole door BREIN is gebaseerd op deelname van fabrikanten en registrerende organisaties, de databanken, in Nederland. Alle fabrikanten en meerdere databanken hebben hier inmiddels ook voor gekozen. Opdat deze fabrikanten en organisaties zich kunnen onderscheiden van anderen, is een keurmerk ontwikkeld, waaraan u kunt herkennen dat een fabrikant of registrerende organisatie bij BREIN is aangesloten.

Dit is belangrijk voor de tracering van u als eigenaar op het moment dat uw dier is weggelopen of anderszins is zoekgeraakt en een organisatie als de politie, het dierenasiel of de dierenambulance uw dier vindt. Deze organisaties zullen direct op de website van BREIN kijken of het dier staat geregistreerd. Blijkt dit te kloppen, dan kan men via één druk op de knop kijken in de databank waar of dier staat geregistreerd en uw adres achterhalen

De uniciteitcontrole zoals deze door BREIN wordt uitgevoerd is volgens het Honden- en Kattenbesluit 1999 een taak die plaats vindt onder verantwoordelijkheid van de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV, vanaf................ Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

Om te voldoen aan deze regelgeving zal de taak van BREIN op termijn worden overgenomen door het Bureau I&R LNV, een uitvoerende dienst van het ministerie van LNV. De exacte datum hiervoor is nog niet bekend. In de tussenliggende periode worden de werkzaamheden die behoren bij de uniciteitcontrole uitgevoerd door BREIN. Daartoe is een overeenkomst met het ministerie van LNV gemaakt Knipoog

LNV is o.a. bekend van het deporteren van miljoenen dieren.
Ingezet in die tijd ( varkenspest) door J. van Aartsen, ex "top" ambtenaar.
Nu fraktieleider van de VVD. (note Ceasario)

http://www.brein.net/Ministerie%20van%2 ... liteit.htm

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 06:45

Anya schreef:
Als je bij mij op stal (voornamelijk recreatie-ruiters) nu eens een enquete zou houden of dat verschil bekend is...

1. waar staat die A voor
2. maakt de plek uit

Dan vreet ik mijn hoed op (en das een westernhoed, dus een grote) als de score boven de 10 procent komt....

Het antwoord zal zijn:
arabier, appaloossa, andalusier o.i.d.
en op 2. Geen idee, maakt dat verschil?????

en als jij diezelfde mensen vraagt om een chip te zoeken en zo even te zeggen wat er staat dan zijn dat er een stuk minder omdat je daar dus dat aparaat voor nodig hebt.........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 06:51

Dat hoeft niet GK want het chipnummer staat op hun paspoort, en dat weten ze wel te vinden. Daar heb je dus geen vertaling van nodig en een handboek brandmerken, maar het staat gewoon op iedere pagina van het paardenpaspoort. Bovendien wordt bij ons in de buurt ook op basiswedstrijden gecontroleerd op chippen. Dus de meesten hebben dat apparaat al eens in werking gezien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 06:56

Adreswijziging doorgeven?Als om wat voor reden dan ook uw adres niet (meer) juist vermeld staat in onze database dan kunt u zelf de gegevens aanpassen door te klikken op transponder wijzigen in het hoofdmenu. U logt vervolgens in met het formuliernummer en bijbehorend transpondernummer. Beide nummers vindt u op het formulier dat u heeft gekregen van de aanmeldende instantie

https://secure.micpointisp.com/scripts/ ... 1=Inloggen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 06:57

en wat verteld het chipnummer en hoe weet je nou zeker dat dit paspoort bij dat paard hoort?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 06:58

én in het paspoort dat ten alle tijde het betreffende paard dient te vergezellen kan men lezen of een paard medische behandelingen heeft gehad en welke....
Daarbij als het betreffende paard overgenomen is door de verzekering of overleden is zal het paspoort terug moeten worden gezonden naar de paspoort uitgevende instantie...en zal het paard eigenlijk (als er niet gefraudeerd wordt)niet meer in handelscirquit mogen voorkomen.
En dan hoef je dus alleen maar basisonderwijs te hebben genoten om een paspoort te kunnen lezen, en vwb het paspoort je wordt geacht de wet te kennen...