Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:12

Ik volg dit topic net en lees ook de reactie. Ik vind het prachtige paarden maar kan iemand deze paardenleek uitleggen wat hier besproken wordt?
Ik snap het niet zo goed en wil het wel graag snappen haha.

Prachtige merrie en ben erg benieuwd naar het veulen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 15:13

Kabayo schreef:
Ts ik vind het zo spannend!! Veranderd ze al wat of blijft het wat gelijk?

Het uiertje loopt steeds een beetje verder vol en er ontstaat een deuk vlak voor de staart, maar het gaat langzaam! Zou me verbazen als het vannacht gebeurt.
Ze is er gewoon nog vlekken op aan het schilderen :D
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 22-05-25 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:13

Ach so Azmay, dank je wel had ik niet begrepen. Wat bizar.....een handicap fokken omdat het gemakkelijker zou zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 15:19

JesdaJinn schreef:
Ik volg dit topic net en lees ook de reactie. Ik vind het prachtige paarden maar kan iemand deze paardenleek uitleggen wat hier besproken wordt?

Tuurlijk! Even bij het begin beginnen - ik weet niet hoeveel basiskennis je hebt. Wel een beetje versimpelde variant omdat ik niet zo heel veel tijd heb. Je weet dat vlekkenpaarden verschillende soorten patronen kunnen hebben. Om even 2 grote groepen te noemen: tobiano of overo. Onder overo vallen weer een aantal 'ondersoorten', zoals framed overo.
Vicky heeft kenmerken van een framed overo. De hengst ook, al staat die ingeschreven als splashed white.
Framed overo kruisen met framed overo is een risico; als ze allebei hun framed overo gen doorgeven, krijg je een lethal white overo (lwo of olw) veulen. Dat veulen is dan helemaal of bijna helemaal wit, maar belangrijker: de darmen functioneren dan niet. Dan heb je dus een genetische afwijking die niet met het leven te verenigen is en moet je je veulentje snel laten inslapen voor het verschrikkelijke koliek krijgt.

JesdaJinn

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:24

Ah nee! Dus er bestaat een kans dat het veulen die lwo krijgt?

Maar ook een kans dat ie gezond is omdat of de merrie of de hengst het gen niet doorgeeft?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:29

Kan het veulen ook gewoon wit zijn of minimaal gevlekt en toch gezond en hoe weet je dat dan?
Dan moet er 'meteen' de darmpek afkomen en dan is het goed?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 15:38

Precies, die kans is 25%, dat het veulen lwo heeft. 50% kans op een drager die het zelf niet heeft en 25% kans op zelfs geen drager zijn.

Er is een mogelijkheid dat het inderdaad minimaal gevlekt is. Dan is het hopen dat het inderdaad de darmpek loslaat, dan kan het nog goed zijn. Die kans is niet zo groot, maar het is weleens eerder gebeurd bij een paint-hobbyfokker die ik gisteren sprak.

Ik hoop maar gewoon dat er een duidelijk gevlekt of donker veulen uit rolt. Dan weten we tenminste gewoon dat het goed is.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 22-05-25 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:38

pien_2010 schreef:
Ach so Azmay, dank je wel had ik niet begrepen. Wat bizar.....een handicap fokken omdat het gemakkelijker zou zijn.

Volgens mij toch wel eerder omdat "men" een witte kop mooi vindt. Maar dat doof zijn dan ook bijna een pre was.

Is wel spannend, ik blijf ook verversen en duim op mooi afloop. Gelukkig heeft mooi afloop ook de grootste kans :).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:41

Haha ik hoop elke keer een veulenupdate als ik nieuwe berichten zie.

Maar helaas, madam laat ons graag in spanning afwachten :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 15:42

Voor nu staat madame vooral gewoon weer lekker hooitjes te knagen, ze zijn net binnen gezet. Ze maakt geen haast :)

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:49

Ik ben ook echt heel erg benieuwd. Nooit geweten dat je met paarden ook gen x gen niet levensvatbare veulens kan krijgen. Met honden weet ik het wel. Of doof of wat dan ook.

Ik vind ze wel echt heel erg prachtig.
Ga zeker volgen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:23

Kabayo schreef:
Dat het gewoon goedgepraat wordt.. alleen om het ‘mooie uiterlijk’, zon brede bles. Schokkend

Ik praat het niet goed. Maar het is gewoon feit dat een paard het zelf echt niet weet. Denk je dat iemand met gebaren taal komt uitleggen dat andere paarden wel horen?

In de western lopen aardig wat dove paints en wij hebben een dove poes overgenomen ( een witte ) dus heb goed gezien altijd hoe dieren ermee omgaan.
Ik zou het niet bewust fokken, maar het is wel een vooroordeel dat het heel ernstig is, als je er zelf nog niet mee te maken hebt gehad.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:31

Azmay schreef:
pien_2010 schreef:

Dat het gewoon goedgepraat wordt.. alleen om het ‘mooie uiterlijk’, zon brede bles. Schokkend

wie praten het goed Kabayo?

Volgens mij zijn we allemaal geschokt en afkeurend over dit onverantwoordelijke risico dat de vorige eigenaar heeft genomen inclusief de TS.

Ik denk dat kabayo het over het fokken van dove paarden heeft.

Hier op bokt wel gezien dat ze bijna graag dove paarden fokte omdat die minder schrikachtig waren. Vind het ook nogal wat bewust een groot risico nemen op een handicap.

Maar dat is voor dit topic niet zo relevant, hier moet gewoon een pijnvrij veulentje geboren worden :j[/quote]

Het lijkt mij juist dat ze meer schrikken omdat ze dingen niet aan horen komen maar ze dus wel op het laatste moment zien.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:59

Libera schreef:
Well heel belangrijk dat als je die ster níet ziet, ook niet te snijden want dan kan het ook nog de blaas van de merrie zijn. En als je die open snijd is het einde verhaal… komt ook niet vaak voor, maar goed om te weten

Klopt Libera, daarom zeg ik het er ook bij dat de je de ster eerst moet zien. In mijn artikel heb ik ook voorbeelden van 'rood' (prolapsen) uit de vulva wat geen red bag is. Hieronder een gedeelte van mijn artikel (volgens mij is het niet te lezen doordat Bokt de resolutie erg laag maakt):

Afbeelding

Link naar het hele artikel:
https://www.level-upmagazine.nl/wp-cont ... alling.pdf

Top Blue_Eyes dat je de cursus van Iris hebt gevolgd +:)+ Zou iedereen moeten doen die een veulen verwacht. :D
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 22-05-25 17:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:03

Linkje naar de afbeelding op hoge resolutie, dan kun je het wel lezen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:08

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:34

AstridJ: wat ontzettend helder uitgelegd, ik vond het heel interessant om te lezen!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:35

Blue_Eyes schreef:
JesdaJinn schreef:
Je weet dat vlekkenpaarden verschillende soorten patronen kunnen hebben. Om even 2 grote groepen te noemen: tobiano of overo. Onder overo vallen weer een aantal 'ondersoorten', zoals framed overo.

Als je paard overo heeft, heeft het dan ook altijd framed overo?
Of kun die je dan wel 'kruisen' met een ander 'ondersoort?

Ik hoop dat je mijn vraag snapt? :=

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:54

Pfff TS spannend hoor! Ik duim heel erg dat jouw lieve merrie er straks een gezond veulen naast heeft staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:15

haffiefreak schreef:
Blue_Eyes schreef:
Je weet dat vlekkenpaarden verschillende soorten patronen kunnen hebben. Om even 2 grote groepen te noemen: tobiano of overo. Onder overo vallen weer een aantal 'ondersoorten', zoals framed overo.

Als je paard overo heeft, heeft het dan ook altijd framed overo?
Of kun die je dan wel 'kruisen' met een ander 'ondersoort?

Ik hoop dat je mijn vraag snapt? :=

Nee, frame overo is een type overo. Je hebt ook splash en sabino.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:22

JesdaJinn schreef:

Als je frame Overo ( het is niet "framed" maar frame) kruist met een paard wat geen LWO gen heeft ( dus bijv. een getest effen paard of een Tobiano) dan is dat veilig. Nadeel van "frame" is dat ook effen paarden en sommige tobiano's het gen kunnen hebben en vererven. Het is dan ook aan te raden om als je een "frame" paard hebt, die dus altijd het LWO gen heeft, alleen te kruizen met een paard wat getest is op het OLW gen.
De naam "frame overo" komt uit de manier waarop het bontpatroon zich vaak openbaart namelijk een grote witte vlek omringd door kleur; ofwel een soort frame om die witte plek heen.
Overigens bestaat er bijv. ook een "splashed" Overo/ "splashed" white. Die hebben dus meestal niet het OLW gen maar wel een kleur die onder de noemer Overo valt.
Meestal wordt de kleur overo beschreven alsof er een emmer verf van bovenaf over het paard is gegooid ( dus de bovenkant van het paard; rug/ manen heeft kleur). Een tobiano is alsof die emmer verf vanaf de onderkant tegen het paard is gegooid, dan zijn de rug/manen deels wit. In deze link wordt het uitgelegd maar dan wordt er een emmer witte verf over de rug gegooid ( bij de Tobiano) https://www.horsesandus.com/what-is-a-tobiano-horse/. Verder naar beneden staat ook meer uitleg over de verschillende bontpatronen. En deze specifiek over de frame overo https://www.horsesandus.com/what-is-a-f ... ero-horse/

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:17

Blue_Eyes schreef:
Kabayo schreef:

Het uiertje loopt steeds een beetje verder vol en er ontstaat een deuk vlak voor de staart, maar het gaat langzaam! Zou me verbazen als het vannacht gebeurt.

Kun je de staart op de rug leggen? (Ivm de deuk voor de staart) Dan komt het veulen meestal ook binnen niet al te lange tijd.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:24

ElCid schreef:
JesdaJinn schreef:

Als je frame Overo ( het is niet "framed" maar frame) kruist met een paard wat geen LWO gen heeft ( dus bijv. een getest effen paard of een Tobiano) dan is dat veilig. Nadeel van "frame" is dat ook effen paarden en sommige tobiano's het gen kunnen hebben en vererven. Het is dan ook aan te raden om als je een "frame" paard hebt, die dus altijd het LWO gen heeft, alleen te kruizen met een paard wat getest is op het OLW gen.
De naam "frame overo" komt uit de manier waarop het bontpatroon zich vaak openbaart namelijk een grote witte vlek omringd door kleur; ofwel een soort frame om die witte plek heen.
Overigens bestaat er bijv. ook een "splashed" Overo/ "splashed" white. Die hebben dus meestal niet het OLW gen maar wel een kleur die onder de noemer Overo valt.
Meestal wordt de kleur overo beschreven alsof er een emmer verf van bovenaf over het paard is gegooid ( dus de bovenkant van het paard; rug/ manen heeft kleur). Een tobiano is alsof die emmer verf vanaf de onderkant tegen het paard is gegooid, dan zijn de rug/manen deels wit. In deze link wordt het uitgelegd maar dan wordt er een emmer witte verf over de rug gegooid ( bij de Tobiano) https://www.horsesandus.com/what-is-a-tobiano-horse/. Verder naar beneden staat ook meer uitleg over de verschillende bontpatronen. En deze specifiek over de frame overo https://www.horsesandus.com/what-is-a-f ... ero-horse/

Zie dikgedrukt: dit is dus net andersom Tobiano lijkt alsof er witte verf van boven af erover is gegooid, hebben vaak een donker hoofd en witte benen (let wel: vaak, niet altijd qua benen) en de Overo is van onder af, met meestal donkere benen en grote witte aftekening aan het hoofd. https://apha.com/registration/the-breed/

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 19:45

SylS schreef:
Blue_Eyes schreef:

Kun je de staart op de rug leggen? (Ivm de deuk voor de staart) Dan komt het veulen meestal ook binnen niet al te lange tijd.

Het komt in de buurt. Nog niet helemaal!

@Astrid en Shadow: thanks!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:50

Bij paarden met gespierde billen zoals Quarters/Paints worden de banden en staart lang niet zo slap als bij andere paarden. Ik zou dat dus niet als graadmeter nemen.