Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabayo schreef:Ts ik vind het zo spannend!! Veranderd ze al wat of blijft het wat gelijk?
JesdaJinn schreef:Ik volg dit topic net en lees ook de reactie. Ik vind het prachtige paarden maar kan iemand deze paardenleek uitleggen wat hier besproken wordt?
Ik snap het niet zo goed en wil het wel graag snappen haha.
pien_2010 schreef:Ach so Azmay, dank je wel had ik niet begrepen. Wat bizar.....een handicap fokken omdat het gemakkelijker zou zijn.
Kabayo schreef:Dat het gewoon goedgepraat wordt.. alleen om het ‘mooie uiterlijk’, zon brede bles. Schokkend
Ts ik vind het zo spannend!! Veranderd ze al wat of blijft het wat gelijk?
Azmay schreef:pien_2010 schreef:
Dat het gewoon goedgepraat wordt.. alleen om het ‘mooie uiterlijk’, zon brede bles. Schokkend
Ts ik vind het zo spannend!! Veranderd ze al wat of blijft het wat gelijk?
wie praten het goed Kabayo?
Volgens mij zijn we allemaal geschokt en afkeurend over dit onverantwoordelijke risico dat de vorige eigenaar heeft genomen inclusief de TS.
Libera schreef:Well heel belangrijk dat als je die ster níet ziet, ook niet te snijden want dan kan het ook nog de blaas van de merrie zijn. En als je die open snijd is het einde verhaal… komt ook niet vaak voor, maar goed om te weten
Shadow0 schreef:Linkje naar de afbeelding op hoge resolutie, dan kun je het wel lezen.
Blue_Eyes schreef:JesdaJinn schreef:Je weet dat vlekkenpaarden verschillende soorten patronen kunnen hebben. Om even 2 grote groepen te noemen: tobiano of overo. Onder overo vallen weer een aantal 'ondersoorten', zoals framed overo.Ik volg dit topic net en lees ook de reactie. Ik vind het prachtige paarden maar kan iemand deze paardenleek uitleggen wat hier besproken wordt?
haffiefreak schreef:Blue_Eyes schreef:Je weet dat vlekkenpaarden verschillende soorten patronen kunnen hebben. Om even 2 grote groepen te noemen: tobiano of overo. Onder overo vallen weer een aantal 'ondersoorten', zoals framed overo.
Als je paard overo heeft, heeft het dan ook altijd framed overo?
Of kun die je dan wel 'kruisen' met een ander 'ondersoort?
Ik hoop dat je mijn vraag snapt?
JesdaJinn schreef:Ik volg dit topic net en lees ook de reactie. Ik vind het prachtige paarden maar kan iemand deze paardenleek uitleggen wat hier besproken wordt?
Blue_Eyes schreef:Kabayo schreef:Ts ik vind het zo spannend!! Veranderd ze al wat of blijft het wat gelijk?
Het uiertje loopt steeds een beetje verder vol en er ontstaat een deuk vlak voor de staart, maar het gaat langzaam! Zou me verbazen als het vannacht gebeurt.
Ze is er gewoon nog vlekken op aan het schilderen
ElCid schreef:JesdaJinn schreef:Ik volg dit topic net en lees ook de reactie. Ik vind het prachtige paarden maar kan iemand deze paardenleek uitleggen wat hier besproken wordt?
Als je frame Overo ( het is niet "framed" maar frame) kruist met een paard wat geen LWO gen heeft ( dus bijv. een getest effen paard of een Tobiano) dan is dat veilig. Nadeel van "frame" is dat ook effen paarden en sommige tobiano's het gen kunnen hebben en vererven. Het is dan ook aan te raden om als je een "frame" paard hebt, die dus altijd het LWO gen heeft, alleen te kruizen met een paard wat getest is op het OLW gen.
De naam "frame overo" komt uit de manier waarop het bontpatroon zich vaak openbaart namelijk een grote witte vlek omringd door kleur; ofwel een soort frame om die witte plek heen.
Overigens bestaat er bijv. ook een "splashed" Overo/ "splashed" white. Die hebben dus meestal niet het OLW gen maar wel een kleur die onder de noemer Overo valt.
Meestal wordt de kleur overo beschreven alsof er een emmer verf van bovenaf over het paard is gegooid ( dus de bovenkant van het paard; rug/ manen heeft kleur). Een tobiano is alsof die emmer verf vanaf de onderkant tegen het paard is gegooid, dan zijn de rug/manen deels wit. In deze link wordt het uitgelegd maar dan wordt er een emmer witte verf over de rug gegooid ( bij de Tobiano) https://www.horsesandus.com/what-is-a-tobiano-horse/. Verder naar beneden staat ook meer uitleg over de verschillende bontpatronen. En deze specifiek over de frame overo https://www.horsesandus.com/what-is-a-f ... ero-horse/
SylS schreef:Blue_Eyes schreef:
Het uiertje loopt steeds een beetje verder vol en er ontstaat een deuk vlak voor de staart, maar het gaat langzaam! Zou me verbazen als het vannacht gebeurt.
Ze is er gewoon nog vlekken op aan het schilderen
Kun je de staart op de rug leggen? (Ivm de deuk voor de staart) Dan komt het veulen meestal ook binnen niet al te lange tijd.