Kletstopic veulens 2025

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Kletstopic veulens 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:21

Haha ja, daar bemoeit Dice zich ook graag mee :')

Afbeelding

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:56

Onze veulens staan inmiddels een weekje thuis. Ze willen nog niet echt lekker op de foto, maar dat zal nog wel komen.

Van aan een touwtje lopen is nog geen sprake, maar daar hebben we een onverwachte oplossing voor! We hebben hier twee merries die zelf al een veulen gehad hebben dus we dachten een van die twee wel te kunnen koppelen aan deze dametjes, maar dat was niet waar. Allebei de merries dachten: oh nee, dat heb je weer van dat grut, daar heb ik geen zin in! Maar toen was daar onze chagrijnige, andere paarden hatende ruin van 14 (tot zijn tiende hengst geweest en dat kan hij laten weten). Hij zag de veulens, zijn ogen werden zacht en hij werd in een seconde hun moeder . Niet hun vader die op zondag het vlees snijdt, nee, hun Moeder de Gans waar ze 's ochtends achteraan lopen de wei in en 's avonds de stal weer in.

Het is zo schattig om te zien hoe hij zijn tempo aanpast, oplet of ze wel volgen, ze aflevert in hun wei en daarna zonder protest meeloopt naar zijn eigen wei ernaast. Hij heeft zijn roeping gevonden!

Afbeelding

Afbeelding

Kop en kont van vos en bont, Vinci en Vos

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:06

Blue_Eyes schreef:
Haha ja, daar bemoeit Dice zich ook graag mee :')

[ Afbeelding ]

Grapjas :+ . Leuk om zo jong al die verschillende karakters al te kunnen zien!

Winston, superknap hoe ze zo op die trailer staat! Daar heb je haar verdere leven plezier van. Binnenkort komt hier de smid voor de andere paarden, ben benieuwd hoe onze dames daarop reageren. En die foto op schoot is te zoet!

Channiechoco, nog even en je zult die appel moeten delen :D. Ik ben trouwens jaloers op het gras bij jouw fokker. Bij de onze (grens Groningen/Drenthe) was het ook zo heerlijk groen en vol. Hier in Brabant was het sappelen deze zomer. Het was gortdroog en onze pomp was ook nog eens kapot, we hebben veel bij moeten voeren!

SharonIndezz, sneu dat zo'n diertje daar zoveel last van heeft, gelukkig gaat het weer beter.

Kim, wat een plaatjes, jouw veulens <3

Mirjamalvaro, wat een heerlijke plek heb jij!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:03

Haaskrijn schreef:
Onze veulens staan inmiddels een weekje thuis. Ze willen nog niet echt lekker op de foto, maar dat zal nog wel komen.

Van aan een touwtje lopen is nog geen sprake, maar daar hebben we een onverwachte oplossing voor! We hebben hier twee merries die zelf al een veulen gehad hebben dus we dachten een van die twee wel te kunnen koppelen aan deze dametjes, maar dat was niet waar. Allebei de merries dachten: oh nee, dat heb je weer van dat grut, daar heb ik geen zin in! Maar toen was daar onze chagrijnige, andere paarden hatende ruin van 14 (tot zijn tiende hengst geweest en dat kan hij laten weten). Hij zag de veulens, zijn ogen werden zacht en hij werd in een seconde hun moeder . Niet hun vader die op zondag het vlees snijdt, nee, hun Moeder de Gans waar ze 's ochtends achteraan lopen de wei in en 's avonds de stal weer in.

Het is zo schattig om te zien hoe hij zijn tempo aanpast, oplet of ze wel volgen, ze aflevert in hun wei en daarna zonder protest meeloopt naar zijn eigen wei ernaast. Hij heeft zijn roeping gevonden!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Kop en kont van vos en bont, Vinci en Vos

Goud waard zo'n opvoeder! Koesteren hoor! <3

winston_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:45

Ik heb ook zo'n moeial al enkele kregen de kruiwagen omver gelopen. :')

Drinken die van jullie ook nog zo veel? Cierra vraagt nog heel veel van haar mama. Ik moet fiona dan ook echt veel bijvoeren zodat ze op gewicht blijft.

Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:43

Oooh ja kruiwagens hebben precies iets magnetisch qua aantrekking op een veulen.... 8)7

Hier ook zo'n grapjas die het fantastisch vindt om de kruiwagen achter je rug uit te kieperen als je net het laatste hoopje op schept en denkt "eindelijk"... _O-

Het is hem ondertussen al meermaals gelukt en hij stopt het zeker niet weg dat hij apetrots is op zijn daad _O-

Afbeelding

Vip wordt bijna 3 maandjes en drinkt eigenlijk best weinig nog.
Hij eet al volwaardig hooi, gras en muesli mee en als hij één of twee keer onder mams duikt tijdens de dag of nacht, is het veel.
Hij is ook absoluut niet te mager :=

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:28

Hahah hier wilde viv ook altijd vervelen met de kruiwagen, meer dan eens gebeurd dat er een volle kruiwagen om donderde

Ik werd afgelopen zaterdag op mijn verjaardag verrast met onderstaand cadeau, zo blij mee <3

Afbeelding

Verder gaat het gelukkig super goed weer, ze is gisteren voor de eerste keer daar naar de smid geweest, en die vond haar heel mooi en super braaf, dat zijn leuke complimenten <3

Hoe is het verder met alle veulentjes hier?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:31

Hebben jullie de veulens al afgespeend?
Ik twijfel om af te spenen. Hij is nu 5 maanden en drinkt nog veel bij z’n moeder. Maar onze welsh veulens heb ik wel afgespeend ivm verkoop. Maar die waren ruim 6,5 maand en die moeders negeerde veulens. Zie je toch meer merries met veulens samen eigenlijk beter is.

Maar de kwpn’er kan niet tussen de kleintjes hier. Dat is elk jaar een dingentje.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:33

Wat een PRACHTIG cadeau zeg! Wauw! <3
En nog gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 19:33

Supergaaf cadeau!

Die van ons is nog niet afgespeend, al drinkt hij volgens mij steeds minder.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 20:27

Hier nog niet afgespeend, bijna 6 maanden. Hij drinkt nog wel maar z’n moeder staat op de helft qua voer vergeleken met de eerste maanden. En daarbij is ze weer aan het werk dus denk niet dat hij nog heel veel van haar vraagt. Vooral troost, meestal als zij wat gedaan heeft en hij wel een heel uur niet heeft kunnen drinken hahaha.
Dus ik heb op zich nog niet perse haast qua afspenen, ik moet het nog even bedenken hoe of wat en wanneer.

Wat een geweldig gaaf cadeau! Heel erg mooi.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:59

Mijn appie is wel al gespeend en verhuisd (5,5 maand) maar mijn valkje Fay mag nog lekker bij mama lopen, zij is pas 19 juli geboren dus die kan/wil/mag ik nu gewoon nog niet afspenen :+ zij blijft zowiezo tot 6 maand leeftijd bij moeders lopen zolang de merrie het goed vol kan blijven houden _O- merrie heeft het met dit veulen wel erg zwaar overigens, ze krijgt onbeperkt ruwvoer + weidegang en daarnaast 6kg seniores priores, 2 kilo merriebrok en 2 volle scheppen lucerne...en ze is helaas niet "de dikste" als in, haar ribben zijn helaas zichtbaar...heeft ze voorgaande 2 veulens totaal niet gehad...toen stond ze 24/7 op de wei en kreeg niks bij...en toen was ze gewoonweg tijdens veulenperiode moddervet 8)7 snap er niks van dit jaar...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:02

Mijne wil ik ook begin november afspenen (Welsh a merrie veulen) begin mei. Hele buffel ! Zit toch een spek nek op.

Maar twijfel of ik haar toch niet beter kan verkopen. Heb gewoon merk ik, minder tijd. Vind ik zo zonde.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 00:08

kim_1990 schreef:
Mijn appie is wel al gespeend en verhuisd (5,5 maand) maar mijn valkje Fay mag nog lekker bij mama lopen, zij is pas 19 juli geboren dus die kan/wil/mag ik nu gewoon nog niet afspenen :+ zij blijft zowiezo tot 6 maand leeftijd bij moeders lopen zolang de merrie het goed vol kan blijven houden _O- merrie heeft het met dit veulen wel erg zwaar overigens, ze krijgt onbeperkt ruwvoer + weidegang en daarnaast 6kg seniores priores, 2 kilo merriebrok en 2 volle scheppen lucerne...en ze is helaas niet "de dikste" als in, haar ribben zijn helaas zichtbaar...heeft ze voorgaande 2 veulens totaal niet gehad...toen stond ze 24/7 op de wei en kreeg niks bij...en toen was ze gewoonweg tijdens veulenperiode moddervet 8)7 snap er niks van dit jaar...

Dat is hier dus ook een beetje het probleem. Merrie begint in te vallen. Maar nog wel erg gehecht aan veulen.
We gaan de winter in en het kan wel in de boxen samen maar met zo knoeperd als deze is het iets minder ruimte :+

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:04

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:24

Bij ons werd de merrie ook een stuk dunner. Eigenlijk pas de laatste weken. Het veulen is nu 5 dagen afgespeend. Eigenlijk willen we haar weer met haar moeder naar buiten laten gaan. Hoe lang duurt het tot ze zeker geen melk meer geven. Uier is mooi slank en geen problemen.

@Dyonne leuk veulenverkiezing. Bedankt voor de link.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:24

Bij Eef komt er 2 weken na het afspenen nog steeds af en toe melk uit, zeker na het rijden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:02

Mijn veulens blijven nog de hele winter erbij. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 06:47

Ooh een kletstopic over de veulens van dit jaar :D

Ik ben zo druk geweest met werk en met mn andere paard, dat ik eigenlijk weinig over ons veulen online gezet heb.

We hebben een heel knap merrieveulen, geboren op 20 juni. Ik las al het een en ander over afspenen, maar de onze loopt nog bij de moeder. Haar moeder hou ik nu qua gewicht stabiel, maar ze zou ook iets vetter mogen zijn. Ze staan hier niet meer in de wei, want het land is echt te nat en we zitten op de vette klei.

Houden jullie de veulens aan? Voor mij is dit veulen de toekomst, hoop ik. We hebben nog een jaarling van vorig jaar lopen, dat is een hengst. Ik heb nogal pech gehad met mn volwassen Gelderse merrie en zij is helaas niet geschikt om mee te rijden ohz en dat wil ik zo enorm graag weer.

Victoria is trouwens een dochter van Hitmaker x Don Primero x G Ramiro Z. Haar moeder wordt volgend jaar 20. Dit is haar laatste veulen. De merrie is nog heel fit dus haar rijd ik nu sinds kort ook weer.

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:51

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 22:56

Hallo.

Wat leuk, ik ben al eeuwen niet meer oo bokt geweest, maar ik verzorg 2 veulens van dit jaar.
Een friese merrie met de naam Dieuwertje D. Geboren op 17 maart. Hengst is Matthys 504. Zij is in augustus benoemd tot 1e premie.

En 20 mei is een draversmerrie geboren van de hengst broadway fortuna. Ik ben bij haar geboorte geweest en heb ook echt geholpen haar ter wereld te brengen, dus ik heb een hele sterke band met moeder en dochter.
Ze zijn beide net afgespeend en ze doen het super.
Afbeelding

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 22:59

Afbeelding
Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 23:11

Heee Manuela!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 06:08

Afbeelding

Van het weekend nog een foto gemaakt. De tijd gaat zo snel. Het afspenen doen we geleidelijk, vind dat echt het minst van het fokken.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 07:18

Hoi allemaal hoe is het met alle veulentje? Ik heb geen meldingen gehad dus helemaal de berichten gemist haha.

Afgelopen weekend is Indiana eindelijk verhuisd, een speciale dag voorbij, want mijn wens kwam na 28 jaar eindelijk uit!! Ik had van te voren een hoop spanning en zaterdagochtend heb ik staan huilen van spanning en geluk _/-\o_

https://vm.tiktok.com/ZGdagxkQr/

Ik heb een filmpje gemaakt, hier de link voor wie het leuk vindt om te kijken <3

Tot nu toe doet ze het echt super goed, en is ze redelijk relaxed.
Vandaag wordt ze geïntroduceerd aan een deel van de kudde, zelf moet ik helaas werken maar dat is niet anders.

Afbeelding
Ze heeft al een paar ruinen die steeds bij haar in de buurt hangen en haar in de gaten houden, en de vervelende jonge paarden wegjagen, dus het komt vast goed <3