Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:11

Kijk dat bedoel ik, ik heb geen verstand van diepvries. Zo is dit ook nog weer erg leerzaam. Kun je misschien ook vertellen waarom ze maar 0,5 gebruiken bij diepvries? Ik weet dat er een langer rietje voor wordt gebruikt omdat je heel gericht naar de eileider/eierstok insemineert in plaats van de baarmoeder. Zo is de weg naar de eicel korter, wat nodig is omdat het zaad korter leeft. Hoe lang leeft diepvrieszaad eigenlijk na ontdooien?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:21

Ook weer afhankelijk van de hengst, maar het leeft ongeveer een paar uurtjes. Maar ze zijn vaak wel trager en zo, al wisselt het ook wel echt per hengst. % levende progressieve cellen (cellen die recht uit zwemmen) is vaak ook stuk lager dan vers.

Diep insemineren is trouwens niet per se nodig, wordt vooral gedaan als de dosis niet compleet is of slechte kwaliteit. Of schaars sperma (wat denk ik bij jou t geval is) als de hengst gecastreerd is of niet meer leeft.

0,5ml rietjes worden gebruikt zodat invriezen sneller en gelijkmatiger gaat. Zijn dus heel smal. Je ontdooit de rietjes en dan spuit je ze 1 voor 1 leeg in een speciaal ding die ze leeg duwt. Sperma in diepvries is ook wel stuk geconcentreerder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:44

Interessant wbt diepvries! Zo leer je weer wat bij

Minthe netjes ei af, geen vocht. Altijd fijn. De dierenarts had een stagiaire mee en sprak over een groot CL (geel lichaam). Is dit positief? Of juist negatief? Of maakt dit niks uit? Ik heb er wel een goed gevoel over dat het gelukt is. Maar misschien hoop ik dat alleen maar :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:43

Ah zeker heel interessant ja! Bij onze insemineer-cursus kregen we ook de rietjes te zien voor diepvries en deze waren een stuk langer. Zodoende dacht ik dat dat gebruikelijk was. Quir ben jij dierenarts of hoe heb je je hier zo in verdiept?

Elina volgens mij is dat prima. Klinkt mooi positief zo, nu wachten maar. Spannend hoor!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:50

Interessant inderdaad om te horen over de diepvries en hoe dat werkt. Ik heb daar ook geen ervaring mee.

Kabayo, fijn dat het ei er af is!

Wij zijn vanochtend wezen scannen. Veulen vond het maar spannend. Geen geel lichaam en wat oedeem, maar nog geen eitjes. Dus later deze week nog een keer terug. In elk geval zijn we niet te laat.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:05

Kabayo schreef:
Interessant wbt diepvries! Zo leer je weer wat bij

Minthe netjes ei af, geen vocht. Altijd fijn. De dierenarts had een stagiaire mee en sprak over een groot CL (geel lichaam). Is dit positief? Of juist negatief? Of maakt dit niks uit? Ik heb er wel een goed gevoel over dat het gelukt is. Maar misschien hoop ik dat alleen maar :+

Het maakt niks uit, het geel lichaam is het restant van de gesprongen follikel waar het eitje uitkomt. Na de eisprong verandert het in het geel lichaam en produceert daar hormonen om een eventuele dracht te ondersteunen. Als er geen dracht is, verdwijnt het. De grootte zegt niks ;) ik duim voor jullie!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:29

Nou, bij ons is ook de kogel door de kerk.
We durven het nog een keer aan!

We gaan dit jaar opnieuw Rosa dekken met Yanour Hayati. Een volle broer of zus voor onze Y’ur!
Ik ga vanaf nu de cyclus in de gaten houden en wil volgende maand voor inseminatie gaan.

Ik vind het spannend, maar heb er ook zin in!

We hebben wel met 6 dierenartsen het besproken. Wat is het risico van opnieuw zo’n monsterdracht met een dysmatuur veulen. Vele visies, maar de meeste stemmen mee in. Dikke vette pech en het voorspelt helemaal niks over een eventuele 2e keer.

Dus we durven het aan. Spannend *\o/*

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:30

Janinevv Als je maar 1 kraamstal hebt zou ik sowieso een cyclus er tussen laten.

Wonders Wij probeerde de eerste 2 jaar ook te plannen en dat mislukte hopeloos. Ik weet nog 3 jaar geleden dat we het zo hadden uitgerekend en gepland dat we 3 merries hadden in maart voor te bevallen, 4 in april en 4 in mei. Uiteindelijk bevielen ze in 2023 als volgt: 1 merrie in maart, 9 merries in april en 1 in mei :') veel merries die overdragen, een aantal te vroeg enz. Nu dekken we gewoon wat hengstig is en we zien wel. Maar wij hebben dan ook wel mogelijkheden tot 16 kraamstallen incl camera's dus dan is dat al makkelijker gezegd :+

Myrthee jouw maiden is een beetje kleiner gebleven dus :+ welke hengst ga je gebruiken?

Kabayo Gefeliciteerd met het resultaat op de keuring en fijn dat ze beide geen vocht hadden na het dekken. Nu spannend afwachten. Prachtig paard is Minthe <3

Knolselder Fijn dat de 1ste dekking goed ging van je jonge hengst. Blijf dat altijd spannend vinden de 1ste x. Gelukkig waren ze hier ook relatief rustig en braaf.

Am_horse Het is idd nog vroeg zat gelukkig. Wel fijn dat ze ook goed hengstig toont.

Baudyh welkom op het wachtbankje :D

Carika goed dat je nog eens gescand hebt. Hopelijk is het ei er woensdag vanaf.

Muronia wat een mooie kans om een vol broertje/zusje van Elonia te kunnen fokken. Ik snap 100% dat je dat gaat doen. Soms komen de juiste dingen op je pad op het juiste moment.

Stal_hd Het zou leuk zijn als je merrie drachtig is, wordt een speciaal veulen dan.

Lonniejj welkom. Leuk dat je het nog een x gaat proberen.

Hier hebben Jackie, Amy en Nina afgeslagen. Overmogen is Lizzy al op 18 dagen dus ben benieuwd of ze terug hengstig wordt. Fleur is gisteren nog gedekt maar gok dat het de laatste x was. Blue is vandaag voor de 4de x gedekt.

En onze andere jonge hengst Santos heeft vandaag voor het eerst gedekt. Vorige week snapte hij er niks van en om een of andere reden toonde Jessie niet hengstig bij hem. Super raar want als ik Booster haalde stond ze direct te plassen. Haalde ik Santos sloeg ze naar hem :') Nu wist hij ook echt niet wat hij nou ermee moest doen :+ Maar vandaag duwde Jessie zelfs haar kont onder de merries waarmee ze op de weide staat, ze was echt super hevig. Dus nog eens geprobeerd en nu ging ze wel mooi plassen voor Santos en toen kreeg Santos ook in de gaten wat hij moest doen. Hij deed het super rustig en netjes, heel blij mee.
Dus dat is deze combinatie als het lukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:48

Myrthe jammer dat er nog geen hengstigheid aanstaande is, dan nog maar even wachten. Leert je veulen in ieder geval wel van. Volgende keer is het vast al minder vreemd.

Lonniejj wat goed en wat dapper. Ik ga heel hard duimen dat nu alles gewoon volgens het boekje gaat voor jullie.

Nieky ahhh hij lijkt nog wel echt een broekie, hoe oud is hij? Hopelijk lukt je plan.

Ik heb net afgesproken dat we half mei Veronia gaan scannen om te kijken waar ze dan in haar cyclus zit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 21:48

Afbeelding

Dit is trouwens voor 2 dames mijn hengsten keuze dit jaar :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:34

Knappe kerel hoor!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:30

Hier is het dekseizoen ook begonnen *\o/*
Nog geen eigen merrie helaas maar wel een gastmerrie voor red. Wil hier toch even stoefen met mijn oude man, zaterdag wordt hij er 21

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:20

Knappe hengsten hoor Luna en Janine!

Wij moeten maandag weer terug en dan kunnen we hopelijk insemineren. Ei groeit maar nog niet voldoende om nu al te insemineren. Vanaf zondag gaan ze het land op hier. Dus hopelijk helpt dat mee.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:53

Knappe mannen.

Maandag mogen we met 2 dames naar het scannen. Vd week even geoefend met laden, want heb zelf geen ervaring met 2 tegelijk :')

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:59

Afgelopen dagen was ik toch wel heel gespannen, maar positief gestemd. Had een hele lieve dromerige merrie,maar ja, was dat de regumate???
Maar na 2 dekseizoenen tobben is dit het resultaat na een stevige schoonmaaksessie/aanpak:

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:35

Muronia Cooper is net 2 en Santos bijna 2j. Mochten ze het nog niet gesnapt hebben was dat ook begrijpelijk en niet erg. Maar bij beide is nu goed het kwartje gevallen :D nu nog even zien of ze al goed bevruchten.

Gelukkig gaat de tijd vlot en is het zo half mei :j

Janinevv knappe papa in Spe <3

Luna2006 red zal wel blij zijn dat hij weer aan de bak mocht :D hij ziet er goed uit.

Myrthee hopelijk helpt het idd mee dat ze het land op gaan en kun je maandag insemineren.

Mirjamalvaro en ging het goed met 2 laden?

Retlaw Gefeliciteerd *\o/* eindelijk gelukt, wat zul jij blij zijn.

Hier heeft Fleur nu ook afgeslagen. Dus op het wachtbankje zitten nu: Fleur, Amy, Nina en jackie. Van Jackie ben ik vrij Zeker dat het gepakt heeft. Die is toch een partij chagerijnig en boos naar alles :') eergisteren Liep ik met de hengst langs voor hem in de bak te zetten en ze sloeg gewoon de tralies van d'r box kapot omdat ze zo boos was. De hengst keek niet eens naar haar ofzo :+

Lizzy is terug hengstig geworden. Ik had het wel verwacht. Vorige x zaten we echt net op het einde van de cyclus, ze is toen ook maar 1x gedekt en de dag erop sloeg ze meteen af. Dus net te laat wss. Dus nu weer een nieuwe ronde.

En dan is Kira ook hengstig geworden. Kira is een kruising tinker van 1.56m. Zij is gedekt door Booster. Kira zelf geeft maat mee aan haar veulens en booster geeft zwaarte/behang mee. Dus dan krijg je een iets luxere, grotere tinker met wel nog goed behang. Gek genoeg is er best veel vraag naar deze paarden. Heb nu al 3 aanmeldingen voor veulens uit dergelijke combinaties.
Dit is Kira vorige zomer. Inmiddels zijn d'r sokken wel heel goed aangegroeid terug ( die waren afgesleten bij de vorige eigenaar)
Afbeelding
En booster
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:45

Nieky, ja ik moet wel echt meelopen van ze. Dus dat is wat onhandiger. :')

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:32

Nieky, je hebt het maar druk met al je dames :D
Booster is echt zo gaaf <3

Retlaw, wat fijn! Gefeliciteerd

Mirjamalvaro, spannend!

Myrhtee, hopelijk is ze er maandag klaar voor

Luna, hij ziet er super uit, zeker voor zn leeftijd <3

Janinevv, gaaf dier!

Vanmiddag is Perry eindelijk aangekomen. Superlief dier, heel braaf op de wagen ook ondanks de lange reis naar Zweden toe. Hij is nu lekker zn weitje aan het verkennen, meteen liggen rollen dus nu al weer vies :')
Vind hem zo gaaf, ook heel blij met hoe vriendelijk hij is ondanks de voor hem stressvolle nieuwe situatie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kina (een van de merries die door Perry gedekt mag worden) stond vanochtend ineens mooi hengstig. Nu even denken of ik deze ronde meepak of de volgende. De timing is niet zo fijn voor Perry.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:37

Retlaw schreef:
Afgelopen dagen was ik toch wel heel gespannen, maar positief gestemd. Had een hele lieve dromerige merrie,maar ja, was dat de regumate???
Maar na 2 dekseizoenen tobben is dit het resultaat na een stevige schoonmaaksessie/aanpak:

[ Afbeelding ]

Yeahhh *\o/* *\o/* Gefeliciteerd!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:55

Gefeliciteerd Retlaw!!

Mooie combinatie Nieky! Balen van Lizzy maar we zijn nog vroeg gelukkig. ook een hoop op het wachtbankje!

Perry blijft heel leuk! had ik nu toch maar een grote merrie <3

Ben ook super blij met hoe Red eruit ziet voor zijn 21 jaren op de teller. Toen hij naar Europa kwam was dit echt mijn absolute droomhengst dus ik koester hem enorm nu hij bij mij op stal staat!

Hier is de merrie die in Juni pas ad beurt is mega hengstig, ze blijft maar persen voor een plasje en roepen naar Red :+ jammer maar helaas Angel, jij mag pas deze zomer op date. Mijn nichtje neemt haar dit seizoen mee op show en juni heeft ze haar laatste show.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 16:04

Retlaw geweldig!! Gefeliciteerd! Wat super zeg. Je hebt vast een gat in de lucht gesprongen

Lyona fijn dat hij er al is! Veel plezier met hem en zijn (waarschijnlijk) laatste dek jaar. Hopelijk mag hij straks lekker genieten als ruin op de wei :D Ben benieuwd wat hij er van bakt samen met je dames

Nieky ah balen een niet drachtig. De rest nog even spannend! Hoe ver is Jacky nu? Klinkt wel boos haha. Kira lijkt wel op een barock pinto, leuke merrie. Wat fijn dat santos het snapte en de merrie nu ook makkelijk was. Nu maar duimen
Dankjewel! Ik vind Minthe ook knap :)) Ik duim dat beide is geslaagd +:)+

Mirjamalvaro Nahja das nog wel te doen haha, eerst 1 er in. Ik duik dan gelijk door het deurtje naar achter en dan de stang er achter. En dan de tweede er op. Maar ik denk als het vaker gebeurt dat ze er wel aan wennen :D

Myrthe vaak helpt gras wel mee. Ik heb vaak de deal in het voorjaar, nu gras vannacht een veulen haha. Het helpt vaak wel _O- Herkenbaar dat de eitjes niet zo snel groeien.

Luna knappe man. Wist niet dat hij al zo oud was. Leuk dat hij nogsteeds gebruikt wordt :j

Janinevv mooie hengst!

Claudia dagen vliegen om, al snap ik dat ze nu wat langzamer gaan als je graag wil beginnen :j

Loniejj wat leuk zeg! Het is inderdaad pure pech, maar gelukkig heeft knappe Yur het gehaald. Hopelijk wordt ze vlot drachtig!

LaDonna bedankt voor je uitleg wbt CL. Ik dacht misschien betekent dat dat het vruchtje bevrucht was haha, maar helaas. Maar afwachten..

Geen nieuws, Zilver nog 7 dagen tot scannen en Minthe nog 10 dagen. Als ze beide drachtig zijn wordt het leuk te waken :')
Zilver is alleen 6 dagen na inseminatie verhuisd voor training. Liever zag ik dat later maar het kwam even zo uit. Maar nu zeggen mensen dat deze cyclus weggegooid is en ze door stress toch niet drachtig is. Ik zit er maar over te malen. Natuurlijk is het afwachten, hengst heeft ook voor het eerst gedekt (sperma kwaliteit is onbekend). Dus ik baal een beetje.. al hoop ik natuurlijk dat ik vrijdag dat wonderlijke telefoontje krijg dat ze drachtig is.
Iemand ervaring met verhuizen na inseminatie?

Verder zijn we uiteraard nog vroeg, dus nog een poging (of 2) is helemaal niet erg. Ze bevalt altijd met 10,5 maand (320 dagen) dus dan ben je nog vroeg

Mooie foto’s ontvangen van Mint <3 Bij haar een heel goed gevoel, ik denk wel drachtig :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:25

Kabayo schreef:
Retlaw geweldig!! Gefeliciteerd! Wat super zeg. Je hebt vast een gat in de lucht gesprongen

Lyona fijn dat hij er al is! Veel plezier met hem en zijn (waarschijnlijk) laatste dek jaar. Hopelijk mag hij straks lekker genieten als ruin op de wei :D Ben benieuwd wat hij er van bakt samen met je dames

Nieky ah balen een niet drachtig. De rest nog even spannend! Hoe ver is Jacky nu? Klinkt wel boos haha. Kira lijkt wel op een barock pinto, leuke merrie. Wat fijn dat santos het snapte en de merrie nu ook makkelijk was. Nu maar duimen
Dankjewel! Ik vind Minthe ook knap :)) Ik duim dat beide is geslaagd +:)+

Mirjamalvaro Nahja das nog wel te doen haha, eerst 1 er in. Ik duik dan gelijk door het deurtje naar achter en dan de stang er achter. En dan de tweede er op. Maar ik denk als het vaker gebeurt dat ze er wel aan wennen :D

Myrthe vaak helpt gras wel mee. Ik heb vaak de deal in het voorjaar, nu gras vannacht een veulen haha. Het helpt vaak wel _O- Herkenbaar dat de eitjes niet zo snel groeien.

Luna knappe man. Wist niet dat hij al zo oud was. Leuk dat hij nogsteeds gebruikt wordt :j

Janinevv mooie hengst!

Claudia dagen vliegen om, al snap ik dat ze nu wat langzamer gaan als je graag wil beginnen :j

Loniejj wat leuk zeg! Het is inderdaad pure pech, maar gelukkig heeft knappe Yur het gehaald. Hopelijk wordt ze vlot drachtig!

LaDonna bedankt voor je uitleg wbt CL. Ik dacht misschien betekent dat dat het vruchtje bevrucht was haha, maar helaas. Maar afwachten..

Geen nieuws, Zilver nog 7 dagen tot scannen en Minthe nog 10 dagen. Als ze beide drachtig zijn wordt het leuk te waken :')
Zilver is alleen 6 dagen na inseminatie verhuisd voor training. Liever zag ik dat later maar het kwam even zo uit. Maar nu zeggen mensen dat deze cyclus weggegooid is en ze door stress toch niet drachtig is. Ik zit er maar over te malen. Natuurlijk is het afwachten, hengst heeft ook voor het eerst gedekt (sperma kwaliteit is onbekend). Dus ik baal een beetje.. al hoop ik natuurlijk dat ik vrijdag dat wonderlijke telefoontje krijg dat ze drachtig is.
Iemand ervaring met verhuizen na inseminatie?

Verder zijn we uiteraard nog vroeg, dus nog een poging (of 2) is helemaal niet erg. Ze bevalt altijd met 10,5 maand (320 dagen) dus dan ben je nog vroeg

Mooie foto’s ontvangen van Mint <3 Bij haar een heel goed gevoel, ik denk wel drachtig :j
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik denk dat dat wel meevalt hoor qua stress.. paarden uit Ierland worden ook drachtig op de vrachtwagen

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:11

Meestal valt het wel mee kwa stres. Silver is al wel vaak. Meegeweest enz. Waarvoor staat ze in training?
Minthe is prachtig!

Luna. Fijn dat red het goed doet en nog enkele merries mag dekken.
Kan ze niet drachtig geshowd?

Lyona. Fijn dat hij goed is aangekomen.

Nieky. Balen dat Lizzy niet drachtig is. Maar nog vroeg zat.
Kira is een flinke merrie. Mooi hoor.

Retlaw *\o/* gefeliciteerd. Wat is dit een opluchting voor jullie zeg

Ik verwacht Odilia binnenkort hengstig. Ik ga haar insemineren met mijn eigen hengst White Dream. Mijn jonge merrie verwacht ik over twee weken hengstig

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:20

Amhorses ja dat is wel waar. Maar zilver is een binnenvetter. Als ze niet verhuizen voor insemineren is ze ook ineens 5 dagen niet meer hengstig. Maar misschien maak ik mij druk om niks. Ze wordt momenteel voor de wagen getraind. Ze blijft maar 2.5 weken, dus gelukkig snel weer thuis. Dan kan ik haar thuis hopelijk weer oppakken straks. Succes met Odilia! Had je die combi niet al eens gemaakt? Staat mij iets van bij

Corinadrenth bedankt voor de geruststellende woorden. Dat is ook zo. Veel importpaarden die niks gewent zijn zijn vaak inderdaad ook drachtig. Ik zie het wel, vind dit zo vreselijk, dat wachtbankje :') _O-

Ik heb al een gave keuze kunnen maken voor over 2 jaar. Hengst is nu 1 jaar oud haha. Hij is zilver amber champagne en 50% Fries bloed. Die wil ik laten dekken met Minthe en dan zijn dit de Kleurkansen <3 (natuurlijk onder voorbehoud van goedkeuring, gezondheidstesten en hoe hij uitgroeit/bij de merrie past)
6.25% - Amber Champagne
6.25% - Amber Champagne Tobiano
6.25% - Bay
6.25% - Bay Tobiano
6.25% - Black
6.25% - Black Tobiano
6.25% - Classic Champagne
6.25% - Classic Champagne Tobiano
6.25% - Silver Amber Champagne
6.25% - Silver Amber Champagne Tobiano
6.25% - Silver Bay
6.25% - Silver Bay Tobiano