Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:01

Draumpje je hebt het over recreatie. Dat is prima ik ga geen bomen slepen met mijn mooie bloedjes (met wat aandringen zouden ze het als de nood aan de man komt wel kunnen) en ik denk dat je ruiter en paard geen plezier doet om met een koudbloed Z en hoger te rijden.
Dat is namelijk het minimale uitgangspunt dat een fokker van dressuurpaarden voor ogen moet hebben, wil hij/zij gemotiveerd blijven om een veulen fokken dat niet alleen aan die eisen moet voldoen maar ook nog aan een paar gezondheids, exterieur en karaktereisen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 02:23

Sarabande en ook anderen: lees eens letterlijk wat er staat en niet denken wat er zou kunnen staan...
Als de minimum maat voor de Z dressuur boven de maximum maat staat van bijv. haflinger dan betekent dat dat een haflinger niet gejureerd kan worden op dat nivo echter is dat niet het zelfde als dat een haflinger dat niet zou kunnen....

als we het over genen hebben:
waarom en waarop wordt er onderscheid gemaakt tussen springpaard en dressuurpaard?
Ze hebben beide dezelfde ouders..

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 09:23

Zo ik kom me ook even weer melden Knipoog Iedereen bedankt voor jullie bijdrage, maar we moeten nog een poosje door.

Ouders en grootouders van Sportpaarden.

Iedereen is het er over eens, dat het huidige KWPN paard is ontstaan uit de klassieke landrassen zoals de Oud-Oldenburger, de Oud-Groninger, de Oud-Oostfries en de oud-Gelderlander als mede de kruising die in Frankrijk zeer succesvol was, met de Normandier en grotendeels ook de vroegere paarden uit Holstein. Al deze oude landrassen zijn grootendeels ontstaan uit Oosterse paarden die veel Arabisch bloed met zich mee voerden en daar komt waarschijnlijk de hardheid en vitaliteit ook vandaan.
De zwaarwarmbloeden waren en zijn zeer geschikt om met veredelende rassen, zoals geselecteerde OX en uitgezochte XX een kruisingsprodukt in de wereld te zetten dat als F1 produkt qua vitaliteit beide ouders overtreft. Dit effect is eenmalig en bij verdere kruising verdwijnt dit langzamerhand. Hieruit blijkt, dat men bij een gezond en vitaal hoogwaardig sportpaard telkens weer deze kruising F1 of eenmaal verder F2 moet toepassen. Hieruit zijn dus wel de betere sportpaarden geboren. Om deze vitaliteit weer terug te krijgen zou men dus weer terug moeten naar deze klassieke landrassen en veredelende rassen om in de melee van tegenwoordig iig de vitaliteit, en het juiste bewegingsmechanisme etc. terug te krijgen cq te behouden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:59

Anna42"]
[quote="Himyar"][quote="adriana schreef:
Ik vind dat dat paard die door de voorbenen trouwens wel veel van de volbloed heeft zoals we die toen in onze merries hebben gekregen door St. Simon. Hetzelfde type.
En voor zover ik weet staat het Russische type Trakehner nog goed in verhouding met hoe de Trakehner er vroeger uitzag, dus dat past prima bij dit topic.

En het is aan Joost en mij te beslissen of iemand kleinerend bezig is.
Anders druk je maar op de rode knop.
Off topic reacties zijn jammer in interessante discussies.

De voorbenen in de St. Simon lijn zijn niet zo erg als die van dit paard.

http://www.tbheritage.com/Portraits/StSimon.html
[/quote]

He retired at five! Op die leeftijd hoort een sportpaard pas te beginnen en kan pas op zijn achtste volledig worden ingezet. Met zulke benen in de genen kom je dan niet ver.
[/quote]

En worden sportpaarden ook al met twee jaar oud over een renbaan heen gejakkerd, soms nog met een slechte bodem ook? Dat is voor niet een paard goed en is bijna vragen om problemen, dat is altijd al zo geweest.

paardengirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:15

intersant

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:32

Himyar"]
[quote="Anna42"][quote="Himyar"]
[quote="adriana schreef:
Ik vind dat dat paard die door de voorbenen trouwens wel veel van de volbloed heeft zoals we die toen in onze merries hebben gekregen door St. Simon. Hetzelfde type.
En voor zover ik weet staat het Russische type Trakehner nog goed in verhouding met hoe de Trakehner er vroeger uitzag, dus dat past prima bij dit topic.

[/quote]

He retired at five! Op die leeftijd hoort een sportpaard pas te beginnen en kan pas op zijn achtste volledig worden ingezet. Met zulke benen in de genen kom je dan niet ver.
[/quote]

En worden sportpaarden ook al met twee jaar oud over een renbaan heen gejakkerd, soms nog met een slechte bodem ook? Dat is voor niet een paard goed en is bijna vragen om problemen, dat is altijd al zo geweest.
[/quote]

Wat zou je van de woestijnbodem denken? Daar moeten de veulentjes het vanaf hun eerste dag en de rest van hun leven meedoen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:43

ceasario"]
[quote="Alane schreef:
Jawel maar dat wordt toch gecompenseerd door het fokbeleid...en de manier van fokken..
Je kunt het ook andersom zien....de lat is blijven liggen maar kunnen de hedendaagse paarden nog wel meekomen?

Met die laatste zin daar heeft men een verklaring voor.
Het is allemaal niet zwaarder geworden maar technischer. Knipoog
[/quote]

Wat springen betreft zou dat kunnen De dressuur echter is nog precies hetzelfde als tijdens de eerste OS. De Spaanse Rijschool bestaat dacht ik al 400 jaar. Technisch niets veranderd. Die paarden konden die oefeningen vierhonderd jaar geleden ook al. Ook toen wisten ze precies hoe moest, hoe ze het de paarden moesten leren en hoe het eruit moest zien. Aangezien men toen enkel en alleen was aangewezen op de paarden en niet voor de sport als profi's rondstuurde, heb ik stellig de indruk dat veel meer paarden en veel mensen dat niveau beheersten.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:06

Alane schreef:
Anya als het goed is dan hebben we tegenwoordig grotendeels goede paarden...we hebben het nu even over toppers..
Als ik als fokker met mijn ideaalbeeld voor ogen niet kan inschatten wat mijn fokprodukt zou kunnen bereiken...kan ik beter sokken gaan breien...
en dan zonder onrealistisch te zijn...
Zeker heeft een paard ook een ruiter nodig... maar we wensen ook het werkwillend zijn bij ons fokprodukt...dus zou het bij een gemiddelde ruiter toch moeten gaan opvallen dat het betreffende paard over meer beschikt...
Maar gaan we nu off-topic?

Ook het ideale paard is een produkt van zijn genen. Kardinale vraag hoe moet dat ideale paard eruit zien. Over twee dingen zullen we het allemaal eens zijn over het ideale paard:
1. qua karakter, werklust en inzet moet het voor elke amateurruiter te berijden zijn.
2. het moet fysiek gezond zijn, sober met een lange levensduur en vruchtbaar zijn.
Om met deze twee punten te beginnen waar halen we die genetisch vandaan?

Iedereen kent het reclamespotje van Evert van Benthem, de pindakaas en de Elfstedentocht.
En wat te denken van dit reclamespotje. Wij fokken gezondste, de beste en de mooiste paarden ter wereld.
Van al die pindakaaseters zullen er maar weinig zijn die de Elfstedentocht winnen en van de gezondste, de beste en de mooiste paarden komen er maar weinig op de OS terecht.
Toch pretenderen zowel de fabrikant als het stamboek die gedachte.
Verkoopt men een illusie?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:54

Anna42"]
[quote="Himyar"][quote="Anna42"]
[quote="Himyar"][quote="adriana schreef:

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Wat zou je van de woestijnbodem denken? Daar moeten de veulentjes het vanaf hun eerste dag en de rest van hun leven meedoen.
[/quote]

Moeten die paarden met twee jaar oud met een ruiter op de rug over deze bodem racen? Het paarden skelet is pas helemaal "rijp" met zes jaar. Dan is twee jaar oud gewoon vreselijk jong voor zwaar werk, een paard dat op die leeftijd al zonder enige schade zwaar kan werken onder de man, moet nog worden "uitgevonden".
Marco Polo had overigens een flinke dosis St. Simon/Galopin bloed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:16

Deze laatste pagina zou een stuk beter leesbaar zijn als niet quotes in quotes in quotes werden neergezet, daarom zie ik daar maar vanaf...

Anna42 geeft aan dat veulentjes het met harde rotsbodem moeten doen in antwoord op tweejarigen die de baan op worden gestuurd...

Misschien waar Anna, maar een groep veulens rent hooguit zeer korte sprintjes. En maakt daarmee de pezen sterk. Bovendien zijn deze 'wilde' veulens over het geheel genomen bekapt door de natuur, i.p.v. van ijzers voorzien... Het lijkt mij dus appels met peren vergelijken in dit geval.

2. ik ben het met Anna eens dat een paard een goed karakter moet hebben en fysiek gezond moet zijn. Vervolgens haalt Anna het pindakaasspotje aan... Ook dat vind ik appels en peren. Of iemand de top haalt is van zoveel factoren afhankelijk: een fysiek goed lijf, de juiste mentaliteit, de juiste trainer, voldoende middelen, de zin om uberhaupt een leven daarop te richten, etc. Daar is het lijfelijk kunnen van een paard maar 1 onderdeeltje van. Bovendien maak je dan een giant leap naar de topsport. Wat was je nu ook al weer aan het fokken? Die ene die geschikt is voor de topsport (longshot) waarbij de rest van de fokproducten automatisch spoils wordt voor de gewone ruiters, of fok je eigelijk voor de gewone ruiters met de hoop dat je er ook een topper tussen hebt zitten.

Dat is nl. vooral een mentaliteitsverschil.
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-03-04 00:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:28

Laat ik het dan wat anders formuleren. Als je van de 80 hengsten slechts 5 overhoud die over de primaire aanleg (want verder gaat het onderzoek niet) beschikken en je hebt daar 70 dagen voor nodig om daar achter te komen. Dan is er kennelijk iets mis met het gezondste, beste en mooiste paard ter wereld. Het potje pindakaas biedt dan meer perspectief.
Ik denk dat je goede gebruikspaarden moet fokken. Daaruit rollen toppers en niet andersom.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:34

Himyar schreef:

Moeten die paarden met twee jaar oud met een ruiter op de rug over deze bodem racen? Het paarden skelet is pas helemaal "rijp" met zes jaar. Dan is twee jaar oud gewoon vreselijk jong voor zwaar werk, een paard dat op die leeftijd al zonder enige schade zwaar kan werken
onder de man
, moet nog worden "uitgevonden".

Ze moeten gemiddeld 40 km per dag afleggen in de meest barre omstandigheden met weinig voer, geen luxe stal, dierenartsen, masseurs, solarium, uitgebalanceerd voer etc. Met temperaturen van overdag boven de 50 graden en 's nachts vriest het.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:48

mischien een vreemde redenatie:
wat nu als het paard gelijk is gebleven....
maar dat de mens veranderd is in de benadering, training en de omgang van en met het paard...
Dat zou toch ook een verklaring kunnen zijn van het feit dat het lijkt dat de lat hoger is komen te liggen?
Immers de spaanse rijschool traint opdezelfde manier als men 100 jaar geleden deed....
De dressuur die wij kennen is gelijk gebleven, echter is de training veranderd en als die veranderd, mischien icm aangepaste voeding en huisvesting, dan zal ook de uitvoering van een proef veranderen..
Het springen is dan ook te verklaren...door de trainingsmethode (en bij beide mischien harnachement en de manier van rijden) konden meer paarden aan de top komen....het concept wordt veranderd..... echter het paard bleef gelijk...
doe daar nog wat geld/sponsor enz. bij en je hebt de hedendaagse springsport...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:52

Er worden tegenwoordig wel vaker hogere percentages gescored in de hoogste regionen. Met de algemene acceptatie en waardering van het rijden van kür op muziek van de laatste 15 (?) jaar, is de sport toch weer een tandje hoger gekomen volgens mij.
Maar ook op het allerhoogste niveau zijn er altijd lagen geweest en die zullen er ook altijd blijven. Er zijn dus altijd goede en supergoede paarden geweest, maar die zou je onderling moeten vergelijken per generatie.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:18

Anna42"]
[quote="Himyar schreef:

Moeten die paarden met twee jaar oud met een ruiter op de rug over deze bodem racen? Het paarden skelet is pas helemaal "rijp" met zes jaar. Dan is twee jaar oud gewoon vreselijk jong voor zwaar werk, een paard dat op die leeftijd al zonder enige schade zwaar kan werken onder de man, moet nog worden "uitgevonden".

Ze moeten gemiddeld 40 km per dag afleggen in de meest barre omstandigheden met weinig voer, geen luxe stal, dierenartsen, masseurs, solarium, uitgebalanceerd voer etc. Met temperaturen van overdag boven de 50 graden en 's nachts vriest het.
[/quote]

Met twee jaar oud?? Over welke leeftijd hebben we het nu? En misschien is die opfok daar wel beter voor een paard dan hoe veel jonge paarden hier worden opgefokt. Ook tegenwoordig heb je Volbloeden die veel races lopen en die tot late leeftijd door racen, maar dat zijn over het algemeen niet de paarden die op twee jarige leeftijd al flink zijn afgeknepen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:11

Himyar"]
[quote="Anna42"][quote="Himyar schreef:

Moeten die paarden met twee jaar oud met een ruiter op de rug over deze bodem racen? Het paarden skelet is pas helemaal "rijp" met zes jaar. Dan is twee jaar oud gewoon vreselijk jong voor zwaar werk, een paard dat op die leeftijd al zonder enige schade zwaar kan werken
onder de man
, moet nog worden "uitgevonden".

[/quote]

Met twee jaar oud?? Over welke leeftijd hebben we het nu? En misschien is die opfok daar wel beter voor een paard dan hoe veel jonge paarden hier worden opgefokt. Ook tegenwoordig heb je Volbloeden die veel races lopen en die tot late leeftijd door racen, maar dat zijn over het algemeen niet de paarden die op twee jarige leeftijd al flink zijn afgeknepen.
[/quote]

40 km per dag en we hebben het over veulentjes?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:24

Kunnen we a.u.b eens ophouden met quoten?
Anya heeft al eerder aangegeven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:52

Zijn de Nederlandse sportpaarden(genen) werkelijk zo middelmatig en hebben we de goede genen echt laten verdwijnen, waarom zijn er dan mensen in het buitenland (in dit geval Frankrijk) die daar heel anders over denken? :
http://www.brullemail.com/english/blc/a ... icle_7.htm :

The commercial strength of the big German stud-books (Holstein, Hanover, Oldenburg, Westphalian) and the Dutch (KWPN) is the result of their dedication to selection from the youngest age, via their confor-mation and gaits shows. It is thus that they have managed in the last 20 or 30 years to obtain such homogeneity in their breeding. They have understood that producing a beautiful, harmo-nious, supple horse with active movement is vital if they want to sell it. This type of horse, no matter what its' aptitude, will be easy to sell because it is above all adapted to the amateur clientele which is by far the most nume-rous.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 01:17

als je dan hoort/leest dat de oude rassen nog steeds onder dezelfde omstandigheden worden gehouden (mischien niet allemaal maar toch) en de renpaarden al tijden vanaf hun 2e worden uitgebracht en dus een "zeer zware"jeugd hebben...en dan onze watjes...die worden nog verder onderverdeeld.....eerst de tuigers en de rest, (dat was toch zo'n beetje het begin) toen tuiger rijpaard en basispaard en nu ? en wat in de toekomst? zuiver dressuurgefokt..half dressuur gefokt en zuiver springen en half springen en nog een soort dat tussen springen en dressuur hangt?
Het allereerste wat men vertelde en schreef was: dressuur is de basis...trek het verder...een springpaard is die basis voorbij...maar zal verder geschoold moeten worden, immers technisch is het springen moeilijker geworden... de dressuurpaarden...die laten nog steeds hetzelfde zien...mischien de kur erbij..maar dat is weer zoiets menselijks..muziek beïnvloed de luisteraar..als de jury luisterd wordt die dan niet beïnvloed...
is in loop der jaren het genen pakket veranderd?
of is de gebruiker veranderd?