Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:43

mooney schreef:
Hou je er rekening mee dat basisenting nu 3x is geworden? Je moet nog een keer herhalen na een half jaar.

Dat is nieuw, geen idee of dat in Belgie ook zo is?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:17

Is europees en al een tijdje zo.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:51

Deze is ondertussen ook 6 maand nu *\o/* En ze groeit enorm goed en hard.
Hier ga ik inderdaad ook vandeweek eens een afspraak maken voor de eerste enting. :j
Ook nog niet afgespeend trouwens. Moet binnenkort wel want mama verwacht volgend jaar een nieuw veulen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:52

Sentir schreef:
mooney schreef:
Hou je er rekening mee dat basisenting nu 3x is geworden? Je moet nog een keer herhalen na een half jaar.

Ik heb van de week de 2e enting gedaan en de andere paarden naar voren gehaald. Die moesten begin januari. Ik geef de 3e enting denk ik in maart en dan haal ik de andere 2 weer een paar maanden naar voren en dat jaar erop weer zodat ze gelijk zitten met de veulens. Het is even niet anders. Of ik moet de 3e enting over een half jaar geven en de andere ook dan lopen ze ook gelijk.

Sentir

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:06

2de enting + droes gedaan.
Blij dat ze morgen naar huis komt. Ze was nogal suf vondt ik. Ze wordt effectief verstoten door de rest, weggepest vindt ik.
Beestje stond te slapen in een hoekje en werd gewoon aangevallen. Ik weet dat rangorde een ding is maar iemand aanvallen in slaap/rust vindt ik er nu wel wat over :?

Ik Ben enorm zenuwachtig voor de rit naar huis. Dit is de 4de keer op de trailer. Alle andere 3 keren moest ze er vlug vlug op omdat ze toen ziek was/noodgeval. En deze rit is wel wat langer. Een dik half uurtje.

Wat zijn jullie tips voor in de trailer met een veulen? Hangen jullie een hooinet of niet ?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:27

Met de mini in een 2 paards trailer, hooibaal voorin, pony los erin, klep dicht en rijden. 45 minuten later er weer uit. Beide keren prima gegaan

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:07

Ik heb wel een hooinet opgehangen inderdaad. De stangen op de laagste stand en het veulen er los in gezet, in een tweepaardstrailer met tussenschot. Dat ging bij beide veulens prima (D-ponyveulens). Ik kon ze met de camera in de gaten houden, beide veulens stonden rustig zowel het veulen met ervaring als die zonder.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:05

Welsh veulens, los er op in een compleet lege trailer, alleen voorstang er in en wel een hooinet.
Wij hebben er zo vervoerd die lekker rustig stonden, maar ook een die alle kanten omhoog vloog :=

Die van mij zijn nu een kleine maand gespeend (nu 6 en 7 maand oud) en ze doen het goed. Merries zijn een weekje weg geweest maar nu weer thuis.
Hengstveulen heeft alleen 2 weken geleden waarschijnlijk een schuiver gemaakt op stal (liepen los naar stal omdat 'ie zich niet liet vangen, ik heb niets zien gebeuren dus), dus die staat al 2 weken in het verband := is alleen een klein wondje op de knie, dus daarom verbonden. Het blijft met bewegen open. Dus ook een week boxrust gehad :(:)
Afbeelding
Afbeelding
Ziet er erg dramatisch uit :+ maar valt allemaal reuze mee, hier was het verband al ver afgezakt overigens.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:17

Sentir schreef:
Wat zijn jullie tips voor in de trailer met een veulen? Hangen jullie een hooinet of niet ?

Ik heb juist balen hooi (met touwtjes er nog om) voor de voorstangen, zodat ze daar niet onderdoor of overheen gaan. En geen los hooinet.
Als het veulen met moeder vervoerd wordt, dan zeg ik ze klem met het tussenstuk (die draai ik dan opzij naar de wand waar het veulen staat, veulen staat dan in een 3hoekje, maar niet vast. En dan de lange stang erachter. Zonder moeder geen tussenstuk en los in de trailer.

We maken hier eindelijk wat progressie met de twee jongens.
Afbeelding

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:30

Hier veulen los in de trailer gezet zonder stangen.
Werd ons verteld dat het nog al een klimmer was dus zagen we niet zitten. Hooi los op de grond gedaan,
Was een rit van dik 2.5 uur en hij kwam er super relaxed aan.

Vanmorgen weer langs geweest, hij is zo leuk <3
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:55

Afbeelding

Afbeelding

Veulen heeft hier iets met gekke slaapplaatsen :+ .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:06

Welke maat halstertjes hebben die van jou Kitty Dylan?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:50

Veulen 3 op dit moment, maar Lancelot mag binnenkort over naar Veulen 4/Full foal

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:50

Afbeelding

Verhuizing is goed gelukt.
Ze was enorm moe. Ze werdt verstoten uit de kudde, dus ze moest wel verhuizen. Ze werd al slapend aangevallen door de kuddeleiders. Bij het eten werdt ze ook weggejaagd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:51

Wat verdrietig Sentir. Komt ze wel gezond over op je? Weggejaagd worden is wel heftig lijkt mij

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:10

belle_boef schreef:
Wat verdrietig Sentir. Komt ze wel gezond over op je? Weggejaagd worden is wel heftig lijkt mij

Ze heeft nu de kans om terug op rust en kracht te komen. Ze was een beetje suf vondt ik, maar verder is ze ok. Ze is al terug wat levendiger en een dierenarts heeft ze nagekeken.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:54

Ah wat sneu Sentir.

Aaarch ik heb gisteren mijn aangekochte veulen (Hiske) ontwormd, dat was nog niet gebeurd op advies van de kliniek daar, maar er kwamen me toch een vracht spoelwormen af :roll: Morgen ga ik even de dierenarts bellen om te overleggen wanneer ze weer moet. Balen dat ze zo onder zit, en ook balen die kliniek zo'n advies geeft.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:11

Wat sneu Sentir! Waarom zouden ze dat doen he? Hopelijk knapt ze snel weer helemaal op.

LaDonna75, ieuw dat is ook sneu!

Thioro, haha zie ze liggen in die geul :')

Volgende week komt mijn veulen + jaarling vriendinnetje. Ben zo benieuwd! Na ruim 6 maanden wachten is het straks dan eindelijk zo ver **\O/**

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:53

Hopelijk bloeit ze nu snel open Sentir.

Hier nooit wormen gezien. Moet wel nog een keer ergens deze maand.

Dat kleuter-abc is soms meer chinees :+ .

Halster: gewend
Meelopen aan halstertouw: gewend

Zou je denken. Is nu al 2 dagen dat het verweiden sportief is met de kleuter.
Neeeeee, ik kan niet aan een touw meelopen *4 hoeven in het zand.
Ow, we gaan naar de weide *ploink staat ze plots 2 meter voor je.
Gewoon simpel rechtuit meelopen wil even niet :') .

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:09

kiko schreef:
Eclare ik heb mijn merrie ook op hetzelfde terrein als het veulen. Eerst de weilanden naast elkaar en toen op een gegeven moment steeds wat verder weg van elkaar. In het begin was moeders best wel bezorgd en kwam elke keer naar het hek als ze gingen stoeien en nog steeds na 2 maanden als er even paniek is dan komt ze aangestormd. Binnenkort eens kijken of ze weer samen kunnen zonder dat hij weer wil gaan drinken. Hij is nu bijna 7,5 maand oud en 7,5 week afgespeend.

Thanks, vind het toch wel lastig want ze trekken nog enorm bij elkaar en er ontstaat bij beide echt wel wat paniek als ik ze splits. In de stal is dat dan veilig maar op de wei met een merrie die goed kan springen niet zo fijn. Leer voor mezelf om bij de volgende wel eerder al te werken aan het scheiden van elkaar ook op de weide, gezien mijn merrie verder niet werkt is de noodzaak er niet echt maar merk nu wel het nadeel daarvan :Y) . Ze staan nu wel overdag met zn 4en op de wei en hoop dat dat straks ook weer wat afstand creëert tussen mams en kind maar ben bang dat ik mijn merrie toch over een paar weken 1/2 weken uit logeren breng bij een vriendin en ze daarna gescheiden houdt op het terrein. Op stal apart gaat nu prima maar weet wat paniek kan doen en ben dan buiten toch wel angstig voor hekken. Paarden zijn wat dat betreft nooit zo handig :+ .

Wat zielig Sentir! Hopelijk knapt ze snel op en vind ze een kudde waar ze zichzelf mag zijn. Waren het wel paarden die veulens gewend zijn of? Apart gedrag wel.

@Thioro, zo herkenbaar. Ze was super goed opgevoed maar nu echt weer een paar stappen terug door de komst van het nieuwe veulen. Ze plakt nu weer zo aan der moeder dat het met lopen soms even een uitdaging is. Gelukkig zijn het vaak korte fases en blijft het in de grote lijn steeds makkelijker gaan.

De veulens hier hebben inmiddels pony halsters om, waarvan die van mij volgens mij meer een kleine cob :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:07

Eclare schreef:
kiko schreef:
Eclare ik heb mijn merrie ook op hetzelfde terrein als het veulen. Eerst de weilanden naast elkaar en toen op een gegeven moment steeds wat verder weg van elkaar. In het begin was moeders best wel bezorgd en kwam elke keer naar het hek als ze gingen stoeien en nog steeds na 2 maanden als er even paniek is dan komt ze aangestormd. Binnenkort eens kijken of ze weer samen kunnen zonder dat hij weer wil gaan drinken. Hij is nu bijna 7,5 maand oud en 7,5 week afgespeend.

Thanks, vind het toch wel lastig want ze trekken nog enorm bij elkaar en er ontstaat bij beide echt wel wat paniek als ik ze splits. In de stal is dat dan veilig maar op de wei met een merrie die goed kan springen niet zo fijn. Leer voor mezelf om bij de volgende wel eerder al te werken aan het scheiden van elkaar ook op de weide, gezien mijn merrie verder niet werkt is de noodzaak er niet echt maar merk nu wel het nadeel daarvan :Y) . Ze staan nu wel overdag met zn 4en op de wei en hoop dat dat straks ook weer wat afstand creëert tussen mams en kind maar ben bang dat ik mijn merrie toch over een paar weken 1/2 weken uit logeren breng bij een vriendin en ze daarna gescheiden houdt op het terrein. Op stal apart gaat nu prima maar weet wat paniek kan doen en ben dan buiten toch wel angstig voor hekken. Paarden zijn wat dat betreft nooit zo handig :+ .
————
Ik heb op stal apart heel rustig opgebouwd. Eerst de merrie een paar keer 10-15 minuten weg. Toen dat goed ging het veulen een half uur apart in andere stal. Toen een uur. En elke keer half uur erbij totdat 8 uur apart was en toen de nacht apart en overdag samen op de wei. Dit 2 weken gedaan en toen pas afgespeend. De eerste dag is natuurlijk veel gillen van moeders en het veulen kwam af en toe kijken bij de heining. Moeders ging elke keer hinniken en naar hek rennen als de veulens gingen rennen. Maar dat wordt vanzelf minder. Na een week schoof ik haar iets op. Toen konden ze niet meer neuzen maar elkaar wel nog zien. Beetje bij beetje opschuiven. Hier ging dat goed omdat ik heel geleidelijk heb gedaan maar is geen garantie voor de volgende keer of iemand anders maar de volgende keer ga ik het weer zo doen! Merk dat meer rust geeft zo.
Ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:15

hier hebben we ook een datum geprikt dat ze op kamers gaat. Ze kunnen het samen goed vinden maar merk dat vooral mijn merrie er soms ook wel echt klaar mee is.

Als ik ze uit elkaar haalt geeft de merrie er eigenlijk niks om en gaat gewoon op rust staan. Veulen roept 2 min en gaat daarna rustig staan eten en reageert pas weer als ze moeders ziet.

mede doordat ze zo rustig zijn, baart het me niet veel zorgen om ze straks af te spenen.

mn kleine meid wordt wel heel hard groot! foto 1 is ze net geen maand oud en foto 2 is ze net geen 4 maanden oud.

Afbeelding

Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:43

Hier werkt de merrie nog wel, dus vrij snel begonnen met even uit elkaar. In eerste instantie in de stal met een ander ernaast en toen ze eenmaal goed geïntegreerd was in de kudde gewoon in de kudde gelaten.

Hoe meer afstand hoe meer rust. Mee naar de club was makkelijker dan mennen in de wei ernaast.

Uiteindelijk is veulen een maandje uit logeren geweest en dat ging relatief stressloos. Merrie heb ik 3x horen hinniken en was vooral boos dat de wei tijd ingeperkt werd.

Inmiddels iedereen weer thuis en deels samen en dat gaat goed

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:12

Heb je geen last van dat het veulen wil drinken bij de moeder? Ik heb het na een maand geprobeerd maar op een gegeven moment dook hij er wel onder dus snel ingegrepen want wilde niet de melkproductie weer op gang. Nu weer een maand verder dus binnenkort weer eens proberen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:19

Tot op heden geen last van, aan het begin stonden ze naast elkaar en sinds deze week ook weer samen. Denk dat moeders de kleine ook wel weg stuurt als ze wil drinken. Kleine hangt meest aan haar afspeenvriendje (en dat is prima)