Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:26

Ik lees mee. Doordat ik voor mijn dochter 2 NF ruinen heb, ben ik zo enorm verliefd geworden op het ras.
Helaas wordt mijn dochter echt te groot en gaat er 1 (een Frodo's Boy) iig te koop deze zomer |( |(
Speciaal plekje in mijn hart, dus dat wordt zakdoekjes.

De ander is aan het herstellen van een ontsteking en mag hopelijk eind van de maand weer opgepakt worden. Een 5 jarige Woodrow Carisbrooke die zoveel talent heeft en tegelijkertijd ook echt een kinderpony is, dat ik benieuwd ben of we die ooit willen verkopen haha. Gouden karakter dus ik kan me ook voorstellen dat ik er een leasertje voor zoek.

Maar goed, dan hebben we geen NF-ers meer. Om die reden overweeg ik een NF fokmerrie te kopen volgend jaar en er elk jaar een fijn veulen mee te fokken. Ik heb echter nog veel te leren, dus daarom lees ik heel graag mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:36

Die Carisbrookjes hebben zo'n fijn karakter, de hengst zelf was ook zo super, op en top kinderpony.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:51

Neonlight schreef:
Die Carisbrookjes hebben zo'n fijn karakter, de hengst zelf was ook zo super, op en top kinderpony.

Ja echt zonde dat hij onlangs overleed.
Er lopen gelukkig al wel een boel Carisjes rond ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:32

Aan komende zaterdag is er een showdag van de nf in lunteren. Zijn er meerdere die daar naar toe gaan?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:21

Wij gaan niet naar de showdag van het New Forest. Onze hengsten moesten eigenlijk deelnemen aan de verplichte zadelpresentatie maar ze hebben uitstel gekregen vanwege een blessure aan mijn kant. Ik ben net weer begonnen met rijden na ruim 8 weken niet gereden te hebben :o

Ik vind overigens die de hele verplichting van een zadelpresentatie voor de verrichtingshengsten de grootste onzin, sommige hengsten lopen al M of zelfs Z , wat moeten die nu nog laten zien :?

Laat de hengstenhouders vrij in hun presentatie. In NL hebben de hengstenhouders echt zoveel verplichtingen, ik snap het wel dat er steeds meer naar buitenlandse new Forest hengstenkeuringen uitgeweken wordt. Zelfde rechten, minder plichten O:)

Wij hebben onze hengstenkeuze al gemaakt, dus zie het ik het nut niet in om zo maar te gaan kijken in Lunteren, zeker niet met de huidige brandstofprijzen %)

As vrijdag gaan we wel met de jongens naar een show hier in de buurt, in Nisse! En zondagmiddag ga ik met Cappuccino naar Sint-Oedenrode :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:02

Sint-Oedenrode is dan weer niet echt in je buurt. Is daar ook een show? Weet wel dat Bekkers samen met Team Nijhof, Reesink Horses, Roshoeve en Bles een show heeft op 3 april, week later.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:50

Moratoetje schreef:
Wij gaan niet naar de showdag van het New Forest. Onze hengsten moesten eigenlijk deelnemen aan de verplichte zadelpresentatie maar ze hebben uitstel gekregen vanwege een blessure aan mijn kant. Ik ben net weer begonnen met rijden na ruim 8 weken niet gereden te hebben :o

Ik vind overigens die de hele verplichting van een zadelpresentatie voor de verrichtingshengsten de grootste onzin, sommige hengsten lopen al M of zelfs Z , wat moeten die nu nog laten zien :?

Laat de hengstenhouders vrij in hun presentatie. In NL hebben de hengstenhouders echt zoveel verplichtingen, ik snap het wel dat er steeds meer naar buitenlandse new Forest hengstenkeuringen uitgeweken wordt. Zelfde rechten, minder plichten O:)

Wij hebben onze hengstenkeuze al gemaakt, dus zie het ik het nut niet in om zo maar te gaan kijken in Lunteren, zeker niet met de huidige brandstofprijzen %)

As vrijdag gaan we wel met de jongens naar een show hier in de buurt, in Nisse! En zondagmiddag ga ik met Cappuccino naar Sint-Oedenrode :o

Lunteren is voor mij nog om te doen. Ik zit nu geblesseerd thuis en verveel mij toch dus dat is mooi een dagje tijdverdrijf. Ik vind het ook wel veel verplichtingen. Maar voor mij als nieuweling vind ik het ook wel fijn om wat verschillende hengsten te zien.

Waar is het in sint oedenrode? Dat is namelijk echt om de hoek bij mijn.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:04

nicky_rilana schreef:
Waar is het in sint oedenrode? Dat is namelijk echt om de hoek bij mijn.

Manege De Pijnhorst

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:02

Sint-Oedenrode is geen fantastische show ofzo. Er komen veel Shetlanders maar de sfeer is gezellig plus ik ga dan vaak nog langs bij een bevriende fokster.

De sfeer bij het New Forest is niet top, er zijn hengstenhouders die een ander niets gunnen. Ze kraken je hengst(en) af, maken je zwart en zo kan ik nog wel even door gaan. Terwijl ze eerst maar eens goed naar zichzelf moeten kijken, hebben ze meer dan genoeg aan! Bij hun gaat het niet (meer) om de liefde voor het ras en voor het verbeteren van het ras, het draait alleen maar om dat k*tgeld!

Ik heb geen zin in die poppenkast, het wordt toch weer de grote …. show en daar pas ik voor! Was mijn blessure toch nog ergens goed voor :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:30

Nou Moratoetje, dat inderdaad... Ik heb een NF merrie, een Orchid's Floris, maar dat is echt een hele grote en belangrijke reden waarom ik niet NF ga fokken (met name 1 man die ik echt verschrikkelijk vind en vele met mij waardoor ze geen NF (meer) fokken, snap ook niet dat het stamboek het gewoon niet ziet en het maar gewoon laat gebeuren... De sfeer is echt niet oké en ook erg veel vriendjespolitiek).

Jammer, want NF zijn vaak wel leuke pony's.

Het klopt deels wel dat in Duitsland pony's vaak veel meer door volwassenen gereden worden, maar ook genoeg kinderen die er op rijden. Wat je in Duitsland wel heel vaak ziet en wat ik zelf echt heel goed vind, is dat pony's eerst door een volwassen ruiter worden opgeleid tot minimaal FEI pony niveau (Z1 paard), maar vaak zelfs LT en daarna pas overgenomen worden door een pony ruiter.

Daar ben ik een groot voorstander van, maar helaas is dat in NL niet zo normaal. Daar vinden ze het vaak juist leuk om een onervaren kind op een groene pony te zetten, "samen opgroeien en leren". Ondanks dat er best successen mee behaald worden, vind ik gewoon dat een kind eerst zelf correct moet leren rijden voordat ze een pony van alles moeten leren. In NL zie je daardoor ook vaak wel pony's die dan wel Z lopen, maar alles behalve correct.

Mijn buren hebben ook een redelijk onervaren pony gekocht voor een meisje dat zelf ook heel onervaren is (en enigszins bang), de frustratie en angst die dat geeft waardoor ze vaak ook met tegenzin gaat rijden... Terwijl het echt wel een hele brave pony is, maar goed, ik vind dat ze eerst zelf lekker moeten kunnen leren rijden en vertrouwen krijgen op een pony die al wat verder opgeleid is (en nee dat hoeft natuurlijk niet meteen een Z pony te zijn, maar wel een goede en correcte basis, ook beter voor de pony zelf).

Je leert immers ook niet auto rijden van iemand die net weet waar het gas zit. :))

De vader van mijn palomino is in Duitsland ook eerst opgeleid door een volwassen ruiter en ook uitgebracht tussen de paarden in het Z/ZZL, maar begin vorig jaar overgenomen door een toen 14 (nu 15) jarig Deense pony ruiter, sinds eind vorig jaar zitten ze zelfs in het A kader en gaan ze voor het EK.

Maar goed, voor mij dus ook een reden om mijn zelf gefokte pony's aan te houden tot minimaal 6 jaar en zelf eerst correct op te leiden tot FEI pony niveau en tussen de paarden op wedstrijd uit brengen. Een zo goed mogelijke start geven qua opleiding en daarna worden ze verkocht (tenzij goedgekeurd als hengst, dan blijven ze, maar laten er wel een kind onder goede begeleiding mee rijden en starten) en kan er een kind lekker mee gaan rijden en hopelijk een hoop van leren!

Karakter zit ook niet alleen in dat een 10/12 jarige op een groene 4 jarige kan rijden, een goed karakter is veel meer dan. :D

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:53

Ja karakter is absoluut meer dan rijden! Ik vind dit ook getuigen van een goed karakter:

Mijn toen nog 5 jarige zoon, en ook nog een mini voor zijn leeftijd, met onze welshA

Afbeelding

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:43

Moratoetje schreef:
Sint-Oedenrode is geen fantastische show ofzo. Er komen veel Shetlanders maar de sfeer is gezellig plus ik ga dan vaak nog langs bij een bevriende fokster.

De sfeer bij het New Forest is niet top, er zijn hengstenhouders die een ander niets gunnen. Ze kraken je hengst(en) af, maken je zwart en zo kan ik nog wel even door gaan. Terwijl ze eerst maar eens goed naar zichzelf moeten kijken, hebben ze meer dan genoeg aan! Bij hun gaat het niet (meer) om de liefde voor het ras en voor het verbeteren van het ras, het draait alleen maar om dat k*tgeld!

Ik heb geen zin in die poppenkast, het wordt toch weer de grote …. show en daar pas ik voor! Was mijn blessure toch nog ergens goed voor :o

Ik ga het mee maken.

Ik denk dat overal waar geld verdient moet worden de sfeer minder is. Want ze willen dan iet in het belang van hun zelf doen en niet van jou.

Ik ga ook nf fokken omdat ik de pony's leuk vind niet omdat, niet voor de mensen bij het stamboek.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:36

Is het zo erg ja bij de NF? Bah. Maar goed dat je je eigen plan trekt. Uiteindelijk duurt eerlijkheid het langst, op alle vlakken, ook als het om geld/succes gaat ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:56

Ik vind de sfeer bij een stamboek wel heel belangrijk, fokkerij doe je namelijk niet alleen. Overal heb je wel rotte appels, absoluut. Maar als je een andere mening hebt ben je direct een nazi... En als je een pony hebt met een bepaalde hengst in de afstamming is die per definitie een slechte bagger pony nog niet eens goed genoeg voor de slacht (letterlijke woorden) terwijl ze de pony nog nooit gezien hebben, niet eens een foto of iets.

Iedereen moet zijn eigen plan trekken, doe ik ook. Nu is mijn fokdoel top sport pony's (dressuur) fokken en niet een ras, daardoor zit ik ook niet vast aan een ras/stamboek en dus heb ik besloten voor andere stamboeken te gaan waar wel een fijne sfeer aanwezig is (NRPS, Welsh en 3 verschillende Duitse rijpony stamboeken). Alle stamboeken hebben een prima sfeer en daar doe je fokkerij met zijn allen en worden andere ook wat gegund, als je vragen hebt krijg je gewoon antwoorden, inzichten en meningen en wordt iedereen in zijn/haar waarde gelaten, zoals het ook gewoon hoort. :j

Dus ja, ik vind dat wel belangrijk. :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:41

ja dat is wel het fijne. Wij zijn ook gelukkig niet aan 1 stamboek gebonden. Volgen onze eigen visie en kunnen onze eigen keuzes maken waar we de veulens registreren.
Erg jammer dat het niet overal even gezellig is (wat ik hierboven lees uit jullie ervaringen).
Zijn er nog mensen wel geweest naar de hengstenshow van NF of Sint Oederode?

Hier ondertussen al 3 hele knappe veulens rijker !
Het 1e is een heeel stoer mooi palomino hengstveulen (Davinci du Bois x Goldstar du Bois)
de 2e is een super chique merrietje enorm mensgericht (Cassanova du Bois x Deinhard B)
Afbeelding

en de 3e was een experiment en lijkt enorm goed gelukt ! (Glock's Toto jR. x Golden West nrw)

Hebben jullie alweer veulentjes gekregen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 01:11

Oeh dat klinkt als een interessant experimentje Marjolein!

Hier is donderdagnacht een heel mooi palomino merrietje geboren, super blij mee. Het is een flinke dame, dus ze moet nog een beetje uit de kreukels komen. Maar ik ben er echt super content mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor nu zitten we vol, heb een mooie vos-basis verzameling opgebouwd nu :+ Met twee vossen, een wildkleur vos en een palomino. Nu eerst lekker het jonge grut zien opgroeien en er over een aantal jaren plezier van hebben onder het zadel. Maar ik denk dat deze de andere dochter van de merrie (die wordt dit jaar 5, vos op de achtergrond op de laatste foto) gaat verslaan als opvolger, als we ooit (en dan heb ik het over flink wat jaren) weer uitbreiding willen kan zij mooi voor een kleinkind van Kirs gaan zorgen.

Leuk vergelijkje: haar eerste veulen (van hengst van 1.19 hoog) en tweede veulen (van hengst van 1.46). De merrie is 1.23
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:16

Ik herken het wel, van het NF stamboek. Het valt me op dat mensen elkaar ook enorm af kunnen kraken binnen het stamboek.
Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die je wel willen helpen en heel graag hun kennis met je delen. Die zoek ik vooral op en de rest negeer ik ;-)
Laatst was er zelf 1 van de fokkers die een merrie aanbood om te rijden, omdat 1 van onze pony's langere tijd geblesseerd is/was en ze het zo rot vond voor mijn dochter. Dat kan dus ook <3.
Maar als nieuweling merk je wel dat er veel vriendjespolitiek speelt.

Marjolijn en Mooney; gefeliciteerd. Wat een knappe veulens <3

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:17

Hier ook een mooi merrieveulen, Welsh A. Heel tevreden mee.
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:25

Gefeliciteerd, wat een knappie!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:41

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het algemeen bestuur echt enorm zijn best doet. Maar het valt niet mee om de leden weer bij elkaar te brengen. Het zijn idd een aantal rotte appels die de boel verzieken voor de rest. Maar een ding hebben de meeste leden nog steeds gemeen en dat is de liefde voor het ras New Forest (uitzonderingen daargelaten). En dat zou genoeg moeten zijn om de saamhorigheid weer te herstellen.

Heerlijk die veulenfoto’s <3

We hebben nog geen veulen :( de merrie is nu anderhalve week overtijd :o

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:49

Gefeliciteerd met de veulentjes! Zo leuk dat het veulenseizoen weer is begonnen <3 .

@Marjolein, ik ben ook wel benieuwd naar foto's van de andere twee veulentjes :j :D .

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 11:22

Oh wat een dotjes. Heel schattig en gefeliciteerd! <3

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:46

Oh Marjolein, nu ben ik wel benieuwd naar een foto van je experimentje!
Heb er ook over nagedacht om rij/dressuurpaard voor mijn merrie te gebruiken, maar besloten dat ik toch liever eerst ga proberen een pony merrie uit haar te krijgen haha. Maar zou ik zeker nog in de toekomst eens willen doen!

Dus ben wel heel benieuwd geworden naar jouw experiment! :D

Gefeliciteerd met de veulentjes!

Hier ook gefeliciteerd Mooney! Vind het echt een prachtig diertje, echt de jackpot! Ze is inderdaad ook wel een heel stuk groter al! Maar verschil tussen de hengsten is ook wel groot al haha.

Dat is wel heel lief Koekie! Gelukkig heb je ook overal gewoon hele fijne en leuke mensen. <3

Gefeliciteerd KittyDylan! Wat een lange benen heeft ze! :wow:

Volgende week gaan mijn bijna jaarling hengstjes op kamers en half mei de merries naar het station, dus nog even wachten. :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:04

Gefeliciteerd, wat een mooie veulentjes ook! De lat ligt hoog al dit jaar!

Dit is ons 1e veulentje. Een heel gaaf hengstveulen van davinci du Bois uit onze keur/ staatspremie merrie Isabella du Bois (v. Goldstar du Bois)
Afbeelding

En dit is nummertje 3!
Ons "experimentje". Is op de foto net 1 dag oud. Maar ik ben er eigenlijk al heel groos mee!
Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:12

Mooie veulens Marjolein! Ik hou van experimentjes :D

Die van jou blijven ook knap Quir!