Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wouter24 schreef:Voor de experts,
Draf:
Goed achterbeen mijnsinziens![]()
Piaff:
Kunnen de experts dit verklaren? rijtechnisch, of mankeert er iets aan zijn skelet waardoor ie in de piaff niet het goede achterbeen kan behouden?
Ik denk trouwens het eerste, maar dat ben ik[/img]
Anna42 schreef:
De draf is perfekt en er is niks mis met deze piaffe. De piafe is een verzamelde draf op de plaats waarbij het zweefmoment ontbreekt. De beoordelingscriteria voor de piaffe is niet hoe diep het paard zakt, dat heeft er namelijk niets mee te maken. Ook in de piaffe dient het paard horizontaal te blijven. In evenwicht dus. Daarbij moet, integenstelling tot de normale draf waarbij de romp rijst, in de piaffe de rug juist dieper worden waardoor er meer druk op de lendenen en daardoor op het totale mechaniek in de achterhand ontstaat.
Bij de beoordeling is van belang dat er een zuivere diagonale balans en cadans op de plaats ontstaat. Het plaatsen van de achterbenen is daarbij identiek aan die van de draf en moet voorwaarts zijn en niet zijwaarts. Met dit verschil dat in de normale of verzamelde draf het achterbeen midden onder de massa geplaatst wordt om de massa evenwichtig te heffen en voorwaarts te stuwen. In de piaffe moet het paard het bekken sterker kantelen (dit geeft het zakkende effect) waarbij het achterbeen bij het neerzetten precies verticaal onder het hoogste punt van het kruis uitkomt.
Doordat de romp zakt, vanwege de sterke druk die op de lendenen wordt uitgeoefend via hoofd en hals, wordt het voorbeen gelijktijdig aangetrokken door het diagonale achterbeen. Een piaffe kan alleen perfekt gedemonstreerd worden met hoog geplaatste nek die via het hoofd de spieren aan de onderkant van de hals omhoog drukt.
De nu sterk naar bovengewelfde boog in de hals moet weer corresponderen met de naar onderen gewelfde boog in de rug waardoor het mogelijk wordt om alleen de massa te heffen zonder het te verplaatsen. Het te heffen en te dragen gewicht moet echter gelijk over het voor-en achterbeen verdeeld 50/50% blijven.
Op het moment dat deze evenwichtige gewichtsverdeling verstoord wordt door te veel gewicht op de achterhand te brengen (hetzij door een verkeerde bouw, hetzij rijtechnisch) ontstaat er een onbalans en kunnen de gewrichten en spieren het overgewicht niet meer dragen. Deze paarden compenseren dit manco door op het voorbeen te landen en vervolgens het achterbeen naar voren te plaatsen of zijwaarts van het lichaam te plaatsen (uit de truukendoos van Anky). De piaffe kan dus niet meer exact pas voor pas op de plaats worden uitgevoerd.
Wouter24 schreef:[
Zep schreef:Ik moet ineens denken aan dat clipje van Rembrandt op Horse-gate. Kan iemand dat hier even neerzetten? Ben daar niet zo handig mee
Wouter24"]
[quote="CGJ12 schreef:. Dergelijke dieren ontbreekt het gewoon aan macht in de benen.
Sjuimpje schreef:Tact heeft niets met de snelheid te maken,
ik heb liever een wat snellere piaffe met veel tact, als eentje met een zweefmomentje maar zonder tact, dat vind ik pas echt storend.