Gebazel over beweging (split van onderwijs mij)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:54

Zep dit is toch ook een superteugelvoering .
Klimke kon het ook met Biotop.
Maar het gaat om de vraag wanneer hij zou gaan zitten en daar ging het over, hoe doe je dat.
En daar komt nog steeds geen antwoord op.
Alleen maar de bal rond spelen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:00

Wouter24"]
[quote="CGJ12 schreef:
Maar dat kan een vertekend beeld zijn.

Wat is dit dan Schijnheilig

Afbeelding
[/quote]

Je reinste dierenmishandeling. In de Reiter Revue schreef Monty zelfs crimineel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:09

Ik kan het niet onderbouwen, maar is het niet zo dat je juist vaak ziet bij paarden die echt kunnen piafferen en passageren dat de draf weer een minder punt is en omgekeerd?

Daarom is een goed lichte tour paard dus ook niet per defenitie een goed GP paard. Een GP paard hoeft helemaal niet apart te kunnen draven, hij moet wel kunnen uitstrekken maar dat is wat heel anders (!! <- of heet het dan een kunstje volgens jullie)

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:43

Wouter24 schreef:
Voor de experts,

Draf:
Afbeelding

Goed achterbeen mijnsinziens Verward

Piaff:
Afbeelding

Kunnen de experts dit verklaren? rijtechnisch, of mankeert er iets aan zijn skelet waardoor ie in de piaff niet het goede achterbeen kan behouden?

Ik denk trouwens het eerste, maar dat ben ik Knipoog[/img]

De draf is perfekt en er is niks mis met deze piaffe. De piafe is een verzamelde draf op de plaats waarbij het zweefmoment ontbreekt. De beoordelingscriteria voor de piaffe is niet hoe diep het paard zakt, dat heeft er namelijk niets mee te maken. Ook in de piaffe dient het paard horizontaal te blijven. In evenwicht dus. Daarbij moet, integenstelling tot de normale draf waarbij de romp rijst, in de piaffe de rug juist dieper worden waardoor er meer druk op de lendenen en daardoor op het totale mechaniek in de achterhand ontstaat.
Bij de beoordeling is van belang dat er een zuivere diagonale balans en cadans op de plaats ontstaat. Het plaatsen van de achterbenen is daarbij identiek aan die van de draf en moet voorwaarts zijn en niet zijwaarts. Met dit verschil dat in de normale of verzamelde draf het achterbeen midden onder de massa geplaatst wordt om de massa evenwichtig te heffen en voorwaarts te stuwen. In de piaffe moet het paard het bekken sterker kantelen (dit geeft het zakkende effect) waarbij het achterbeen bij het neerzetten precies verticaal onder het hoogste punt van het kruis uitkomt.
Doordat de romp zakt, vanwege de sterke druk die op de lendenen wordt uitgeoefend via hoofd en hals, wordt het voorbeen gelijktijdig aangetrokken door het diagonale achterbeen. Een piaffe kan alleen perfekt gedemonstreerd worden met hoog geplaatste nek die via het hoofd de spieren aan de onderkant van de hals omhoog drukt.
De nu sterk naar bovengewelfde boog in de hals moet weer corresponderen met de naar onderen gewelfde boog in de rug waardoor het mogelijk wordt om alleen de massa te heffen zonder het te verplaatsen. Het te heffen en te dragen gewicht moet echter gelijk over het voor-en achterbeen verdeeld 50/50% blijven.
Op het moment dat deze evenwichtige gewichtsverdeling verstoord wordt door te veel gewicht op de achterhand te brengen (hetzij door een verkeerde bouw, hetzij rijtechnisch) ontstaat er een onbalans en kunnen de gewrichten en spieren het overgewicht niet meer dragen. Deze paarden compenseren dit manco door op het voorbeen te landen en vervolgens het achterbeen naar voren te plaatsen of zijwaarts van het lichaam te plaatsen (uit de truukendoos van Anky). De piaffe kan dus niet meer exact pas voor pas op de plaats worden uitgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:58

Ik moet ineens denken aan dat clipje van Rembrandt op Horse-gate. Kan iemand dat hier even neerzetten? Ben daar niet zo handig mee

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:23

Anna42 schreef:

De draf is perfekt en er is niks mis met deze piaffe. De piafe is een verzamelde draf op de plaats waarbij het zweefmoment ontbreekt. De beoordelingscriteria voor de piaffe is niet hoe diep het paard zakt, dat heeft er namelijk niets mee te maken. Ook in de piaffe dient het paard horizontaal te blijven. In evenwicht dus. Daarbij moet, integenstelling tot de normale draf waarbij de romp rijst, in de piaffe de rug juist dieper worden waardoor er meer druk op de lendenen en daardoor op het totale mechaniek in de achterhand ontstaat.
Bij de beoordeling is van belang dat er een zuivere diagonale balans en cadans op de plaats ontstaat. Het plaatsen van de achterbenen is daarbij identiek aan die van de draf en moet voorwaarts zijn en niet zijwaarts. Met dit verschil dat in de normale of verzamelde draf het achterbeen midden onder de massa geplaatst wordt om de massa evenwichtig te heffen en voorwaarts te stuwen. In de piaffe moet het paard het bekken sterker kantelen (dit geeft het zakkende effect) waarbij het achterbeen bij het neerzetten precies verticaal onder het hoogste punt van het kruis uitkomt.
Doordat de romp zakt, vanwege de sterke druk die op de lendenen wordt uitgeoefend via hoofd en hals, wordt het voorbeen gelijktijdig aangetrokken door het diagonale achterbeen.
Een piaffe kan alleen perfekt gedemonstreerd worden met hoog geplaatste nek die via het hoofd de spieren aan de onderkant van de hals omhoog drukt.
De nu sterk naar bovengewelfde boog in de hals moet weer corresponderen met de naar onderen gewelfde boog in de rug waardoor het mogelijk wordt om alleen de massa te heffen zonder het te verplaatsen. Het te heffen en te dragen gewicht moet echter gelijk over het voor-en achterbeen verdeeld 50/50% blijven.
Op het moment dat deze evenwichtige gewichtsverdeling verstoord wordt door te veel gewicht op de achterhand te brengen (hetzij door een verkeerde bouw, hetzij rijtechnisch) ontstaat er een onbalans en kunnen de gewrichten en spieren het overgewicht niet meer dragen. Deze paarden compenseren dit manco door op het voorbeen te landen en vervolgens het achterbeen naar voren te plaatsen of zijwaarts van het lichaam te plaatsen (uit de truukendoos van Anky). De piaffe kan dus niet meer exact pas voor pas op de plaats worden uitgevoerd.

Ik mis hierin de werking van de buikspieren. Alleen als een paard zijn buikspieren gebruikt kan het het bovendijbeen naar voren trekken en zo het bekken kantelen. De buikspieren werken in de steunfase.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:58

Het is samenwerking van alle spieren en ledematen en dat alles gecoordineerd via het centrale zenuwensysteem dat via het ruggemerg naar de hersenen loopt. Hier wordt het hele proces gestuurd. Zeer terecht noem je echter de buikspieren. De buikspieren ondersteunen de romp in de dragende fase. De buikspieren worden in gang gezet op het moment dat het paard het achterbeen heft.
Het been moet dus eerst in heffase zitten alvorens de buikspieren hun ondersteunende werk kunnen doen. Licht zelf maar een been op. Dan voel je dat zowel de buikspieren alsmede de spieren in de lendenpartij gaan werken.
Om het bekken te laten kantelen, wordt er eerst via het hoofd, hals en de schoft druk op de lendenen uitgeoefend. Daarbij worden de hoeken in de gewrichten van het achterbeen kleiner en die van het ellebooggewricht groter. Het te dragen gewicht gaat van 60 % naar 50 % op de voorhand en 50% op de achterhand. Op dat moment kan het paard het achterbeen heffen waarbij de buikspieren zorgen voor de ondersteunende functie.
Van belang is bij het rijden is dus ook om bij een jong paard het drijvende achterbeen iets verder naar achteren te leggen om de buikspieren meer te prikkelen. Hierdoor ontstaat er een reactie en wordt het achterbeen geactiveerd. In plaats van het paard, zoals je tegenwoordig zoveel ziet maar wat en dan liefst ook nog met scherpe sporen, in zijn ribbenkast te schoppen. Naar mate dat het paard meer geschoold is, kan het drijvende been meer op de singel geplaatst worden.
Om de buikspieren echter optimaal te kunnen prikkelen heb je dus ook een paard nodig dat zodanig gebouwd is dat wanneer de ruiter het been iets naar achteren legt dat effect bereikt wordt.
Op de tegenwoordige naar voren gebouwde paarden met een schoft recht boven het voorbeen zitten de ruiters te ver naar voren en komen niet meer op het midden van het paard te zitten.
Bij een evenwichtige gebouwd sportpaard ligt de schoft ver achter de verticale lijn van het voorbeen en moet de schoft tot aan het midden van de rug doorlopen. Pas dan zit de ruiter midden op het paard en kan hij veel gemakkelijker de buikspieren via de romp prikkelen om zo de achterhand te activeren.
Bij de piaffe moet het drijvende been sterk naar achteren worden gebracht om een sterk activerende achterhand te bewerkstelligen.
De activiteit van het achterbeen is in de piaffe sterker en sneller omdat het zweefmoment van de draffase ontbreekt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:14

Een paard kan in de piaffe achter lager zijn dan voor, maar alleen als het de buikspieren gebruikt zal het in staat zijn extra gewicht op de achterhand te nemen. De buikspieren werken niet continu, maar op het ritme van de beweging. Als het paard draagt werken de buikspieren, als het paard lift werken ze niet omdat anders de ademhaling wordt geblokkeerd. Paarden die diep worden gereden, achter de teugel hebben last van spanning en ademen onregelmatig in en uit.
Bij een paard dat correct de piaffe uitvoert zie je de aanspanning van de buikspieren in de steunfase. Kijk maar naar de foto's die op de laatste pagina's zijn geplaatst en vergelijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:13

Wouter24 schreef:
[Afbeelding

Wouter de bovenstaande foto is al min of meer hetgeen ik gezien heb. Maar die keer in Schoten kon ik echt mijn ogen niet geloven. Zo'n prachtige Piaffe had ik nog nooit gezien (misschien was hij zelfs wat overdreven uitgevoerd die dag). Nadien heb ik geen enkel paard meer zo zien piafferen (zelfs Bonfire niet).

Het zwarte paard van Anna heeft een hele lichte teugelvoering dat is wel een pluspunt. Dat is een bewijs dat hij niet in zijn mond wordt getrokken.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:34

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:51

hmm op dit beeld doet Aktion hem nu wel niet zo goed in het begin. Maar je kan duidelijk zien dat hij zakt in de achterhand.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:21

Pipo schreef:
Je bedoelt eigenlijk te zeggen CGJ dat je ook niet weet hoe je dat moet doen. Toch ?

Dat blijkt maar weer, kunnen we ook eens iets van hem leren (een zeldzaamheid natuurlijk) gaat dat pretje ook weer niet op Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:23

Blijf maar lekker aankl#ten dames......... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:28

Maar ff vertaald in normaal nederlands Anna, je vind dus eigenlijk dat een paard in de piaffe de rug weg moet drukken Verward

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:55

Anna42 schreef:
.................De piafe is een verzamelde draf op de plaats waarbij het zweefmoment ontbreekt.

Ik houd het zweefmoment er graag in.
Als het even kan zelfs flink van de vloer in dezelfde bewegingstact als de passage.
Ik heb het niet zo op die trippelpiaffjes............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:12

Piaffe is toch draf op de plek even simpel vertaald? Dan hoort het zweefmoment er ook in te zitten!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:29

Pipo schreef:
Piaffe is toch draf op de plek even simpel vertaald? Dan hoort het zweefmoment er ook in te zitten!

Piaffe heeft minder zweefmoment dan de passage.
Zo staat het ook in de FEI reglementen. Piaffe is vlugger dan¨passage, anders is het geen piaffe maar passage op de plaats.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:53

Dat dacht ik al Suzanne, maar op de een of andere manier stoor ik mij enorm aan die dieren die de tact niet kunnen vasthouden, maar in een 2x zo snel ritme gaan piafferen. Dergelijke dieren ontbreekt het gewoon aan macht in de benen.
Het mag inderdaad van de FEI, maar het ziet er niet uit !
Tijd dat ze daar maar eens een regel aan toevoegen dacht ik zo.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:14

Tact heeft niets met de snelheid te maken,
ik heb liever een wat snellere piaffe met veel tact, als eentje met een zweefmomentje maar zonder tact, dat vind ik pas echt storend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:29

Eentje met een zweefmoment maar zonder tact Verward Daar moet ik ff over nadenken..................die gaat toch gewoon op zijn bek? Dat kan helemaal niet!

bark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 22:43

Goh, ik zie juist veel te veel paarden enorm vertragen in de piaffe, er zijn maar heel weinig paarden die het juiste ritme aan kunnen houden.De kunst is juist om in alle manieren van draven[maar ook stappen en galopperen]hetzelfde ritme aan te houden, dat heet takt, er zijn alleen zo weinig paarden die dat kunnen.Salinero van Anky kan dat super in de draf[plus piaffe en passage], een echt talent.Het probleem bij hele spectaculair dravende paarden is dan ook om ook nog klein te kunnen draven en diezelfde takt vast te houden in de piaffe,ze zouden dan meters hoog gaan, overdreven gezegd.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:06

CGJ12 schreef:
. Dergelijke dieren ontbreekt het gewoon aan macht in de benen.

en degene die dat wel hebben kunnen het vaak niet bolwerken met de rug/hals, zie Chacomo in Sydney, die ging zo gruwelijk zitten, wel een halve meter van de vloer maar na vier passen *knal* Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:43

Was het maar zo simpel. Heeft iemand er al over nagedacht wat er allemaal nog meer dan perfect moet zijn -behalve aanleg- om een perfecte piaffe te kunnen rijden??
Ach, ik rij zelf doorgaans geen piaffe, maar ik kan me er wel een voorstelling bij maken. Als het namelijk echt zo eenvoudig was, dan reed ik ook dagelijks piaffe.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:43

Wouter24"]
[quote="CGJ12 schreef:
. Dergelijke dieren ontbreekt het gewoon aan macht in de benen.

en degene die dat wel hebben kunnen het vaak niet bolwerken met de rug/hals, zie Chacomo in Sydney, die ging zo gruwelijk zitten, wel een halve meter van de vloer maar na vier passen *knal* Haha!
[/quote]

Valt er dus toch nog wat de verbeteren in de fokerij.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:46

Sjuimpje schreef:
Tact heeft niets met de snelheid te maken,
ik heb liever een wat snellere piaffe met veel tact, als eentje met een zweefmomentje maar zonder tact, dat vind ik pas echt storend.

Dat begrijp ik.
Wellicht had ik het moeten uitdrukken in "ritme".
Hoe dan ook, het ziet er niet uit.

voor de concoursbezoekers:
Als je eens een paard wilt zien met MACHT in de benen moet je eens even opletetten op het (nieuwe) GP-paard van Anne van Olst.