Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:31

Sarabande ik kan me goed voorstellen dat je hier vreselijk van baalt en begrijp je verhaal volkomen.
Is er geen mogelijkheid dat je uit die merrie een veulen fokt? Zijn die eigenaren daar niet voor te porren?

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:36

hey ik heb ook niets tegen jou denk wijze. heb ook meer het idee dat het niet meer om jou onderwerp ging.
ik snap je wel hoor dat terzijde. ik vond alleen nie cool om het over een fokproduct te heeben en wilde alleen kwijt dat het fijn is dat ie het goed heeft en tja dat je het graag anders had gezien. wie niet toch? iedereen die fokt vind het leuk als zijn merrielijn blijft bestaan. daar kan ik in komen. daarom heb ik ook met mijn paard gefokt alleen houd ik het veulen zelf waardoor ik het zelf in de hand heb uh ten minste voor een deel. maar goed daar was het mij om te doen eigelijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:21

Het ging/gaat hier niet om een individuele merrie zoals bij jou, maar om een bewezen prestatie stam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:24

Sjuimpje schreef:
Het ging/gaat hier niet om een individuele merrie zoals bij jou, maar om een bewezen prestatie stam.

Staat deze stam in het boek van dhr. Remijnse?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:28

Geen idee,
zou ik ook niet wakker om liggen als ik een merrie uit die stam zou hebben, presteren kùnnen ze namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:32

Sjuimpje schreef:
Geen idee,
zou ik ook niet wakker om liggen als ik een merrie uit die stam zou hebben, presteren kùnnen ze namelijk.

Maar wel leuk als deze stam er wel instaat. Dan kan je gewoon goed nazoeken wat de stam allemaal gepresteerd heeft. En aangezien het boek binnen handbereik ligt. Was ik even nieuwsgierig.

Verder ontopic:

Een paard wat mooi is, goed kan bewegen en braaf is.........dat is allemaal leuk en aardig, maar dan ben je er nog niet natuurlijk. Het dier moet gezond blijven, in de juiste handen terecht komen en dan nog eens werkelijk presteren. Er zijn zoveel milieufactoren die meespelen om een potentieel paard een werkelijk goed paard te maken. Dat je niet zo maar kunt zeggen of iets mislukt is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:35

Als ik wat wil weten uit deze stam duik ik gewoon de mappen van Sarabande in,
daar staat altijd meer in

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:54

Sjuimpje schreef:

Of je kijkt in Delmare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:56

ceasario"]
[quote="Sjuimpje schreef:

Of je kijkt in Delmare.
[/quote]

Dus als je de stam wil doorzetten dan zou een merrie van Zeres kunnen kopen uit een goede stam. En dan kan je weer doorgaan met het hele verhaal toch?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:43

phoenix4ever schreef:
okey het dna, maar da's niet meteen ook de merrie. gelukkig houden wij ons nie meer aan die leer anders zouden er veel te veel paarden zijn. het gaat trouwens om het voortbestaan van de soort en dat is niet ingevaar.

Aha, dat is jouw persoonlijke beleving. Voor de merrie is het echter wel leuk om familieleden te hebben.

Zo ken ik persoonlijk bijvoorbeeld hengsten in de kudde die duidelijk meer affiniteit hadden met hun eigen veulens dan die van een andere hengst.

De merrie heeft er genetisch behoefte aan om familieleden rond zich heen te hebben. Als die kans ontnomen wordt doordat dochters bewust niet ingezet worden voor de fokkerij, dan is dat erg voor het voortbestaan van de familie. Dit aangezien het DNA zichzelf ziet als een unieke combinatie van DNA.

Waar ik me als liefhebber van mijn soort mateloos aan kaan ergeren is als fokkers een 20 tal topfokmerries opkopen en uit iedere merrie één veulentje fokken en ze daarna uit de roulatie halen. Daarmee is de kans op voortbestaan van het unieke materiaal dat die merries bezitten tot een minimum beperkt.

Aan de andere kant sterft het dan weer van de onbenullen die hun derderangs merrie jaar in jaar uit dekken. Dat komt de populatie al helemaal niet ten goede.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 19:46

Joost kan jij niet ff gaan onderhandelen voor me Haha! OK dan!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:56

CGJ12"]
[quote="phoenix4ever schreef:

okey dit is echt loos dus. jij denk mij te kennen, maar je zit er zover naast.
tuurlijk snap ik ut en miss dom dak het over het hjoofd gezien heb dat de merrie nie meer leeft, maar goed. nog steeds houd ik mijn standpunt hoewel ik best wel een beetje kan begrijpen dat ze liever had dat ze met haar de sport in gingen, maar aan de andered kant vind ik dat ze ook gewoon blij kan zijn met ut feit dat een dier wat door haar toe doen op de wereld is gekomen zo goed terecht is gekomen.
Ik zie zat fokkers die daar wel blij mee zijn, want een paard op de wereld zetten is wel een verantwoordelijkheid en dat zien vele over het hoofd iets wat ik niemand kwaalijk kan nemen aangezien ik ut feit over het hoofd zag dat ut beestje niet meer leeft, maar goed ik dacht dat dit een serieuse discussie was, maar zo te zien weet je niet wat dat is. het betekend namelijk dat er mensen zijn met verschillende visies en die uiten en daar dus over discuseren, maar goed zal wel mijn mond houden als ik weer es iets anders denk ofzo:s
btw ik lees geen penny.

Ik zal maar eens even op de rode knop drukken geloof ik.
Ik moest het verhaaltje 3 keer lezen voordat ik het begreep.
[/quote]

Ik eb ut nogch steets nie begrepe.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:01

Missouri"]
[quote="phoenix4ever schreef:
De serieuze FA-ers lezen ALLANG de Penny niet meer.

Ik heb je weleens anders horen beweren. Doet mij deugt dat je serieus bent geworden en overgestapt bent op wat serieuze lectuur. Houden zo.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:04

Ik heb niet alle 10 paginas doorgelezen, maar wilde toch even kwijt hoe ik het wil doen met mijn merrie.

Ik heb dan wel een Paint merrie en het geluk dat ik mijn veulens als jaarling al kan showen in de Halter Klasses waarbij het veulen Officiele punten verdient en dat de merrie natuurlijk ten geode komt.

Simply (de merrie) heeft vorig jaar haar eerste veulen gehad waar ik erg tevreden over ben. Ik heb verschillende mensen gehad die veel interesse tonen om het veulen, Senna, te kopen. Erg leuk natuurlijk.

Maar ik KAN haar nog niet te koop zetten, ik wil eerst zelf met Senna showen en die punten verdienen (indien ze het goed doet uiteraard) voordat ik haar verkoop. Niet alleen met Senna maar zeker met de eerste 3 veulens van Simply wil ik dit doen. Zodat zij een "proven producer" wordt en naam kan opbouwen aangezien ik besloten heb dat ik deze merrie goed genoeg vind om mee verder te gaan.

Ik kies er dus heel bewust voor om de veulens eerst ZELF te showen, zodat ik nooit hoef te balen dat het veulen niets gedaan heeft terwijl het wel de potentie had. Dit puur om mijn merrie te helpen naam, stam, op te bouwen.

Ik weet zelf ook hoe het gaat, heb mijn NRPS merrie ook van de fokker, had allerlei plannen maar wegens allerlei omstandigheden is de merrie niet op de keuring geweest en ook maar zeer beperkt in de sport uitgebracht, ik kan me voorstellen dat de fokker daar wel een beetje van baalt.

Sarabande, in antwoord op je vraag, moet je tevreden zijn, ja, zeker dat het paard een fijn huis heeft en gelieft is, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je teleurgesteld bent dat er niks mee gedaan wordt wat de stam ten goede komt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:10

Ik dacht toch dat het hier over ging.

Citaat:
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn

En niet over hoe goed die "stam" is of had kunnen worden.

Het is volgens mij meer utopisch denken met het verheven worden van een bepaalde familie-lijn ,waarbij predikaten die er niet zijn aan fouten van andere worden toegedicht.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:20

CGJ12 schreef:
Over mislukte fokprodukten gesproken...............

Afbeelding

Maar hij is wel lieeeefffff...............

Is dat de Jazz CGJ? Waarom ben je van hengst veranderd? Hij is lief en heeft toekomst. Wat wil je nog meer?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:26

phoenix4ever schreef:
nee dat zeg ik niet. tuurlijk mag ze ambitie hebben, maar het risico is en blijft veel groter dat het diertje niet in de sport beland en dat er niet mee gefokt word dan wel, dus denk kun je je druk maken of denken van tjee ik heb toch een mooi beestje gefokt(met mijn inzicht en geluk) dat is ut en ik vomnd ut feit dat ze het over een fokproduct had niet echt respectvol naar ut dier en daar wil ik haar niet op aanvallen en zeggen dat ze geen respect heeft. voordat ik dat weer over mij heen krijg, maar ik wilde daar gewoon wat over kwijt. that's it en niet meer.
en mijn schrijf wijze wil er best op letten als het vriendelijk gebracht zou worden, maar als mensen zich zo kinderachtig opstellen zie ik geen reden het te veranderen.
en als ik het wel wil veranderen wat ik best wil, maar het zit er nu gewoon in dus vergeef me als het gebeurt en ga er niet zo moeilijk over doen, want dat is leuk als je 16 bent, maar kom op zeg had gewoon hoger niveau verwacht van deze mensen, maar goed laat ik daar niet over door gaan.

Ik hou daar wel van. Een volhoudertje. Niks mis mee.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:30

CGJ12 schreef:
Ik heb wel het gevoel dat hier met twee maten gemeten wordt........
Ik had al lang een permanente ban gekregen........

Het is je allemaal vergeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:54

ceasario schreef:
Ik dacht toch dat het hier over ging.

Citaat:
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn

En niet over hoe goed die "stam" is of had kunnen worden.

Het is volgens mij meer utopisch denken met het verheven worden van een bepaalde familie-lijn ,waarbij predikaten die er niet zijn aan fouten van andere worden toegedicht.

Ik vind het scherp opgemerkt Ceasario. Je kan en mag niet anderen de "schuld" geven dat de merrie verder niet is uitgebracht.

Maar we hadden het over een bewezen prestatiestam. In hoeverre is een stam bewezen als het op een nakomeling aankomt of de merrie wel of niet een predikaat erbij krijgt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:02

Toch... Los van die goede stam van een fokker waar we het over hebben, of dat goede paard van die recreatie-ruiter waar wel goed voor geboden is en toch bij de recreatie-ruiter blijft, lijkt hier wel sprake te zijn van een meer structureel "probleem":

De kans dat een goed paard bij een gemiddelde ruiter terecht komt is niet gering. Zeker niet nu de paardensport de laatste jaren sterk gegroeid is, en mensen bereid zijn een fiks bedrag voor een aardig paard neer te leggen.

Een fokker moet dus maar afwachten
- of de ruiter goed genoeg is het paard naar de Z te rijden
- of de ruiter het paard daadwerkelijk uitbrengt
- of de ruiter het paard in Nederland uitbrengt
- of de ruiter het paard wel in de juiste discipline uitbrengt (western telt immers niet)

De ruiter moet maar afwachten
- of het paard goed genoeg is
- of het paard nog te rijden is (danwel gewoon een rotkarakter heeft)
- en heeft in principe steeds een eenmalig belang bij een specifiek fokker (nl. als hij een product koopt)

Paarden zijn ook het enige product dat ik zo kan bedenken dat jaren na dato van verkoop nog een prestatie-index-verbetering kunnen krijgen.

Als ik een nieuwe auto koop is het prototype als hoog en breed getest op techniek en gebruiksgemak.

Toch is gebruiksgemak (belangrijk in alle consumententests) bij de stamboeken slechts een marginaal criterium!

Hier zit toch een discrepantie in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:16

Anya ik denk dat de goede paarden komen meestal wel bij de goede ruiters terecht komen.

Als je als fokker een goede stam hebt is dit binnen no time bekend bij proffesionele ruiters, handelaren of hengstenhouders. Dat soort mensen houden nauwlettend in de gaten welke fokkers er goede paarden fokken. Als je als fokker eenmaal bekendheid hebt, en die krijg je vanzelf als je je paarden op keuringen, wedstrijden enz. laat zien.

Tuurlijk heb je altijd uitzonderingen die de regel bevestigen waardoor een echt goede een keer bij een amateur terecht komt. Maar die amateur die heeft vaak wel weer een instructeur die de kwaliteiten herkent. En daardoor komt het vaak wel weer op zijn pootjes terecht en komen de echt goede paarden weer bij de profesionele ruiter terecht, waardoor het paard weer in the picture gereden word.

De gewone paarden komen bij de gewone mensen, dat is helemaal niet erg. Maar in de praktijk komt het niet vaak voor dat de toppers nog ergens in een weitje achteraf staan.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:48

Pipo schreef:
Ik vind het scherp opgemerkt Ceasario. Je kan en mag niet anderen de "schuld" geven dat de merrie verder niet is uitgebracht.

Vind ik dus ook, en anders als je recht op iets wilt houden wat van een ander is moet je die persoon tegenmoet komen (evt. de talentvolle ruiter met minder geld de kans geven).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 22:55

Raar dat er zo slecht gelezen en daaruit conclusies getrokken wordt. Ik zou zeggen willen jullie zo graag meepraten, lees dan eerst eens alles wat er staat. Vooral het schuld geven, dat staat nergens, integendeel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:59

Pipo het is goed mogelijk dat je gelijk hebt en dat de gewone paarden bij de gewone mensen terecht komen. Ten eerste betreft dit het merendeel van de paarden... En die gewone mensen hechten aan een fijn paard met een fijn karakter. Toch wordt daar door de stamboeken niet op geselecteerd. Daarnaast is het criterium voor gewoon paard de laatste jaren wel erg opgeschoven. Wat vroeger een toppaard was is nu al gauw een gewoon paard. Kortom... Volgens mij toch eens tijd om dit soort discrepantie aan de orde te stellen bij de stamboeken.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:03

Er wordt helemaal niemand de schuld gegeven er wordt alleen een manier gegeven hoe het misschien wel positief zou kunnen uitpakken in de toekomst voor andere fokkers die misschien minder bemiddeld zijn en daardoor moeten verkopen maar toch hun stam kunnen ontplooien.