Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 21:24

Ik heb hem alleen op dat filmpje gezien, dat is natuurlijk een momentopname, spanning erbij. Hij stapte met name erg kort.

Voor mijn merries heb ik Löwenkönig en Leffe uitgekozen trouwens.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:34

hij stapte idd wat kort maar denk dat spanning ook wat hoog was, speelt natuurlijk ook een rol.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:08

Muronia schreef:
Ben jij wel eens op een Groninger keuring geweest? Lang niet alle Groningers lopen als klospaarden rond hoor?

Ik heb wel hengsten gezien van dichtbij. Die vond ik niet heel indrukwekkend qua beweging. Qua voorkomen wel, wat een enorme halzen en lijven.. :wow:

Van oudsher werden de Groningers voor de zware klei en de Geldersen voor het lichtere zand gebruikt. Dan is het logisch dat ze verschillend bewegen.

Ik hou niet zo van zwaarmoedige paarden. Zelf heb ik ze graag scherp en zelfs heet en springerig. Dat is inderdaad een persoonlijke voorkeur. Los van die voorkeur denk ik dat gebruikers baat hebben bij een paard wat een topkarakter heeft en goed uit de voeten kan in zowel de dressuur als het springen. Wat dan een goede of geschikte bewegingsvorm is laat ik even in het midden. Wat de een goed vindt, vindt de ander traag en andersom. Ik doelde alleen op het verschil tussen beide types, want hoewel liefhebbers dat misschien niet zo zien, verschil is er zeker.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:12

Ik heb meerdere malen de combinatie groninger x Gelders gemaakt. De hengst Orbaldo II bewoog beter dan de merries en de veulens ook.
Ik had een bazuin merrie, een Ahoy Gelders geregistreerd en een Heineken merrie die tuigpaard geregistreerd stond maar een enorm Gelders type had. Haar heb ik toen laten inschrijven bij t IHW.
Ik had ook een paar hele beste en fijn bewegende groninger merries gelukkig.
Ik kan Chey haar redenering goed volgen. Veel van de Gelderse hengsten bestaan nu uit veel rijpaard bloedopbouw met helaas ook steeds meer het daarbij behorende karakter en dat is niet voor elke gebruiker geschikt.
Ik heb een paar jaar terug gezocht naar een groninger maar ik kon toen niets vinden wat fijn genoeg kon bewegen naar mijn wensen en ik ben nu uitgekomen bij een Gelderse. Na Orbaldo is dit mijn 2e suptop paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 10:39

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:12

Leuk dit topic!

Ik heb twee Groninger merries:

Indra (Orbaldo II x Hanno) en Norah (Eldorado x Orbaldo II).

Na lang zoeken en veel overleg heb ik gekozen voor Maximus voor Norah en Meindert voor Indra. Ze zijn beiden geïnsemineerd dus nu duimen voor dracht. :)

De schimmel op de keuring (Royal Liberty) is van mijn stalhouder. Echt een leuk dier.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:23

Nathalie02 schreef:
Leuk dit topic!

Na lang zoeken en veel overleg heb ik gekozen voor Maximus voor Norah en Meindert voor Indra. Ze zijn beiden geïnsemineerd dus nu duimen voor dracht. :)

De schimmel op de keuring (Royal Liberty) is van mijn stalhouder. Echt een leuk dier.

Leuk! Ik gebruik ook Maximus en Meindert voor mijn merries.
De gene die met Meindert gedekt is hebben we 2e paasdag dracht scan van .. ben erg benieuwd en vooral zenuwachtig. Deze merrie heb ik ook zelf gefokt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 11:30

Nathalie welkom, wat leuk! Wanneer mag je scannen?

Ik heb mijn merries door Leffe en Löwenkönig laten dekken dit jaar. Wij mogen 28 april scannen op dracht met beide. Nog even geduld dus :)

Corina tweede paasdag is al bijna, duimpjes draaien voor je!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:58

@corina: wat grappig dezelfde hengsten! Leuk bijna scannen!

@muronia: ook leuke hengsten! Ik vond Lowenkoning ook knap maar iets te klein voor mijn merrie.

Wij mogen 20 april scannen voor Indra. Norah is net opnieuw geïnsemineerd. Eerste keer had helaas niet gepakt. Dus dat zal ergens begin mei scannen zijn op dracht.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 21:11

Ja hij is niet heel groot, maar mijn merrie heeft genoeg maat. Ik zeg 1,70 maar ik denk dat ze groter is eigenlijk. Ze heeft afgelopen jaar een veulen gehad van Eckstein's Eminenz, een hengst van 1,64. Haar veulen is nu net 1 jaar en nu al 1,57, dus ik durf hem wel aan op deze merrie. Leffe is niet bij het GrP gekeurd, maar ik vind het een hele fijne hengst en een goede match voor mijn andere merrie. Ben ook heel benieuwd naar dat veulen, mocht het gaan lukken. Die merrie wordt heel moeilijk drachtig helaas, maar we doen ons best.

Dit zijn ze:

Afbeelding
Afbeelding

20 april, dat duurt nog een klein weekje, spannend!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:44

Waar ga je het veulen van leffe registreren als ik vragen mag?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 21:50

Ik begin daarover na te denken als ik een echo met een kloppend hartje heb gezien, dan komt er een beetje vertrouwen dat er daadwerkelijk een veulen komt :)

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:04

Nathalie02 schreef:
Leuk dit topic!

Leuk dat je voor Meindert hebt gekozen nu het nog kan. Ik heb vorig jaar een veulen van Meindert gehad bij mijn merrie, en lang getwijfeld of ik dit jaar nog een Meindert veulen zou fokken, maar ik vind het ook wel weer een heel avontuur hoor.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:00

Ik duim voor je mee Nathalie!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 08:06

Corina succes met het scannen vandaag!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:08

Dankjewel. Het is zenuwslopende haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 08:17

Hoe laat komt ze?

loopjeloopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:20

Ik volg..sinds afgelopen zaterdag zelf in het bezit van een merrie (Danser x Indurain) :)
Mijn zus al vele jaren in het bezit van een prachtige Groninger merrie Dinthe <3 (v. Extase x Farao)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:22

Muronia schreef:
Hoe laat komt ze?

Tussen 12 en 13 uur

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 08:51

Loopjeloopje gefeliciteerd met je aankoop! Foto's zijn welkom hoor!

Emily een avontuur is het zeker, maar als alles loopt zoals het zou moeten ook wel een heel mooi avontuur. Ik ben benieuwd wat je keuze wordt.

Dat worden nog een paar lange uren Corina, succes! Ik heb voor de 28ste meteen om 9 uur in de ochtend afgesproken, dat trek ik niet als ik de hele dag moet wachten haha.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:23

@ Muronia: Wat een knapperds! Ja als je merrie zelf aan de maat is dan kan je dat wel doen. Indra is 1.60 cm dus ik wilde wel graag wat groter fokken. Ik vind Lowenkoning wel heel knap.

Corina: Al nieuws? Spannend!

Loopjeloopje: Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik had mij vergist in de datum en kreeg dus vandaag een heel leuk bericht. Indra is drachtig van Meindert! Mijn stalhoudster is een hele grote hulp waardoor ik er niet steeds bij hoef te zijn. Dus ik deed even een mini vreugdedansje op mijn werk. *\o/*

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:20

Gefeliciteerd!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:02

Nathalie02 schreef:
@ Muronia: Wat een knapperds! Ja als je merrie zelf aan de maat is dan kan je dat wel doen. Indra is 1.60 cm dus ik wilde wel graag wat groter fokken. Ik vind Lowenkoning wel heel knap.

Corina: Al nieuws? Spannend!

Loopjeloopje: Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik had mij vergist in de datum en kreeg dus vandaag een heel leuk bericht. Indra is drachtig van Meindert! Mijn stalhoudster is een hele grote hulp waardoor ik er niet steeds bij hoef te zijn. Dus ik deed even een mini vreugdedansje op mijn werk. *\o/*

Gefeliciteerd! Mijne is gister drachtig gescand van Meindert

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 06:02

Gefeliciteerd Nathalie en Corina! Twee Meindertjes rond dezelfde datum volgend jaar dus :D

Mijn andere merrie is ook niet groot (1,61) en voor haar zocht ik een hengst met meer maat en ook wat zwaarder qua type, maar wel rijtypisch en met goed karakter. Ik had Leffe al gezien in het groepje aanverwante hengsten op de keuring van het GrP en daar viel hij mij positief op in exterieur en beweging. Toen Wainonia geïnsemineerd moest worden heb ik zelf het sperma opgehaald bij Crista en kon ik hem ook even van dichtbij bekijken. Daar is hij me nog positiever opgevallen. Indrukwekkende, grote, stevige kerel met een prachtig front maar bovenal, wat een schat van een paard <3 . Daar wil ik graag een 50% kopietje van hoor!

Ik mag nog 8 lange dagen wachten op de drachtscans. Officieel mag Wainonia de 27de en Veronia de 29de maar om haar nu 2 keer te laten komen is ook wat onzinnig, dus we gaan er tussendoor en scannen beide de 28ste.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:11

Wat leuk Corina!

Muronia: Leffe vond ik ook echt knap. Ik heb Maximus voor mijn andere merrie gekozen omdat zij voor een Groninger best wel rillerig is. Ik hoor echt aan alle kanten dat hij ontzettend nuchter is. Ik vind trouwens dark dressed man ook echt heel mooi, maar wel jammer dat de site van het IHW hem (en enkele andere hengsten) er niet op heeft staan. Maar ook voor jou dus duimen!

Meindert en Rio zijn vanavond even bij ons op stal ivm de nakeuring. Ik ga hem dus ook even bewonderen want ik wil hem ook graag real life zien. :D