petraaken schreef:Het NRPS heb ik vanmiddag een mail gestuurd hierover. KWPN blijft stil zowel op hun website als op Facebook.
Het KWPN heeft van mij hierover ook een brief ontvangen, ik zal vast niet de enige zijn.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NatasjavE schreef:KWPN heft al aangegeven dat ze pas met een statement komen als de fokkerijraad bijeen is geweest.
Ze hebben ook meestal dan meestal eerst nog contact met de uni van Wageningen en de faculteit diergeneeskunde te Utrecht.
Dat lijkt me ook het meest handige voor dit moment.
Bucephalus schreef:Transparantie doet pijn, maar beter dat dan dat je later met de gebakken peren zit.
Bucephalus schreef:Ik vind het fokken van paarden op dit gebied niet te vergelijken met het fokken van katten of honden, omdat je telkens maar 1 nakomeling hebt en er sowieso jaren over kunt doen voordat iets naar buiten komt. Bij katten, honden of konijnen gaat dat vele malen sneller, dus zijn de belangen bij paarden groter.
Bucephalus schreef:Dat klopt, maar communiceer dat dan ook. Geef gewoon aan dat dit een onderwerp van gesprek is, dat is al voldoende. Radiostilte helpt niet echt, denk ik.
NatasjavE schreef:Dat hebben ze ook gedaan![]()
Uit dit artikel:
https://www.horses.nl/algemeen/nederlandse-dierenartsen-niet-bekend-met-warmblood-fragile-foal-syndrome
Citaat:De moederstamboeken van KWPN-NA en AHS, het KWPN en het Hannoveraner Verband, hebben zelf nog geen persbericht naar buiten gebracht over WFFS. De redactie van Paardenkrant-Horses.nl vroeg het KWPN om een reactie. Directeur Fokkerij & Innovatie Johan Knaap laat weten dat het onderwerp hoog op de agenda staat en in de komende fokkerijraad wordt besproken. De volledige reactie verschijnt in de komende editie van De Paardenkrant.
Daphara schreef:Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.
Bucephalus schreef:Het is een complex thema en zolang niet bekend is hoe de vererving hiervan precies verloopt is het tasten in het duister. In theorie zou het zo kunnen zijn dat een drager gecombineerd met een niet-drager een niet-drager geeft, maar als hetzelfde dier in de combinatie van hengst en merrie aan de andere zijde in een andere generatie is gecombineerd met een niet-drager zou er evengoed wel een drager uit kunnen komen..
Je zult dus een meetpunt moeten instellen om inzichtelijk te krijgen hoe de stand nu is.
Jacco_79 schreef:Daphara schreef:Ik vind het gewoon wijs wat het KWPN doet, eerst net ophalen, voordat ze zelf met een statement komen op de situatie. Vooral niet hals over de kop statements maken, terwijl er te weinig bekend is over de impact.
Stel nou dat ik merriehouder ben, en niet dagelijks het internet afstruin op zoek naar fokkerij nieuwtjes. Dan zou ik persoonlijk nogal pissig zijn dat de grote stamboeken (anders dus dan KWPN-NA naar mijn mening WEL correct heeft gedaan) niet intussen naar buiten hebben gebracht dat dit speelt. Stel nou dat ik op safe wil spelen, naar mijn eigen inschatting, omdat mij dat het beste lijkt? Of misschien omdat ik daarmee wel e.e.a denk te kunnen verklaren wegens miskramen o.i.d. (vb.artikel hoefslag)? Of misschien omdat ik geen drager (of erger) wil fokken, met de info die er nu bekend is? Zelfs als mijn keuze irrationeel zou zijn, ik mag toch zelf besluiten nemen? Ik begrijp heus dat ze dit nog niet op waarde kunnen schatten, maar wachten met info..?
Bucephalus schreef:Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.
Ik hoop dat ik nog te volgen ben.
Daphara schreef:Bucephalus schreef:Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.
Niet echt, want de aandoening is niet autosomaal (zijnde het komt niet van 1 ouder), het moet van beide ouderdieren komen om een lijder van de aandoening te krijgen.
Omdat het ressersief is, kan het wel ongemerkt generatie op generatie meeliften en nooit tot uiting komen, omdat het paard niet gekruist wordt met een andere drager, of omdat het veulen wat er uit komt geen lijder, maar drager is.
Hanmar schreef:Daphara schreef:
Niet echt, want de aandoening is niet autosomaal (zijnde het komt niet van 1 ouder), het moet van beide ouderdieren komen om een lijder van de aandoening te krijgen.
Omdat het ressersief is, kan het wel ongemerkt generatie op generatie meeliften en nooit tot uiting komen, omdat het paard niet gekruist wordt met een andere drager, of omdat het veulen wat er uit komt geen lijder, maar drager is.
Autosomaal betekent dat het gen niet op de geslachtschromosomen (X en Y) ligt maar op één van de andere chromosomen. Dat zegt verder niets over of van een of twee ouders komt
Bucephalus schreef:Nee, ik bedoel dat een drager in een pedigree in bijvoorbeeld de 4e generatie aan vaderskant zit en in 2 generaties kan verdwijnen in combinatie met een of meerdere niet-dragers in 1 of bijv. 2 generaties, het is immers een autosomaal recessieve aandoening. Dezelfde drager kan dit aan moederszijde weer overdragen aan een vrouwelijke nakomeling en zo onopgemerkt blijven, zeker als er meerdere dragers zijn.
angelpam schreef:Ik krijg als het goed is eind van de week de uitslag van mijn merrie. Ik ben zo benieuwd wat eruit gaat komen.
Stel nu dat ze positief test. Waar zou ik dat dan het beste kunnen melden?
angelpam schreef:Ik krijg als het goed is eind van de week de uitslag van mijn merrie. Ik ben zo benieuwd wat eruit gaat komen.
Stel nu dat ze positief test. Waar zou ik dat dan het beste kunnen melden?
Bucephalus schreef:Ik denk dat het belangrijk is om zoveel mogelijk informatie te bundelen om z.s.m. te helpen opsporen waar de mutatie vandaan komt. Daar horen ook de merries bij. Waarom zou je daar niet aan mee werken?