Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:41

De prijs heeft volgens mij meer met de kleur te maken dan het kwaliteit. Helaas denken nog de meeste als je een KWPN merrie, met bedenkelijk of misschien zelfs toch een goede afstamming, dekte met een cremello hengst die alleen zijn kleur mee heeft, dat de veulens dan meer waard zijn vanwege dat KWPN bloed. Of het aansluit of niet .....
Kom het helaas dagelijks tegen. Zo'n kleur fokkers verpesten het voor de anderen die juist wel proberen sport kwaliteit met kleur te fokken.

En ja er is een overaanbod ... net als bij de andere kleuren ... maar helaas is veel van weinig betekenis.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:59

Daar gaan mn nekharen van overeind staan.. 8 merrie's zonder te kijken of het aansluit/verbetert.. Het gebeurd helaas veel te vaak, ook met niet-kleur hengsten.. met een commerciele blik kijken is handig voor eventuele verkoop, maar het mag imo nooit je enige selectiecriteria zijn!

De nakomelingen van die cremello hengsten krijgen volgens mij geen kwpn papier, kwpn moeder of niet. Dus dan heb je wel kwpn bloed, maar ander papier, ik zou niet weten waar die geregistreerd kunnen worden, AES??

En dan doe je als 'amateurfokker' je best om alle plusjes en minnen af te wegen..

Aan de andere kant kan de kleurtjeshype bij de paardenfokkerij misschien nog wel zorgen dat de kwaliteit over een paar jaar gemiddeld een stuk hoger wordt..
Laatst bijgewerkt door Casca op 25-04-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:09

Je ziet inderdaad dat veel van die hengsten gekeurd zijn bij een stamboek met twijfelachtige reputatie...
Dan zul je op papier misschien niet kunnen rijden, maar als ik wat leuks fok, wil er wel gewoon goed A register papier bij. :j
Zag er net ook weer een nieuwe bij op MP (althans, ik kende m nog niet) Valk hengst, volgens mij verwant aan dezelfde lijn als palomino kadans. Dat bloed heb ik overigens liever als dat van die cremello's met kinsky achtergronden. Niks mis met kinsky's overigens, maar die zijn er wel in betere kwaliteit dan de lijn waarmee in NL gefokt wordt... naar mijn mening. Maar goed, Kadans en Goedhart zijn wel weer wat 'zwaarder' type, moet je van houden of het moet je fokdoel zijn en het moet bij je merrie passen.

8 random merries dekken met een cremello is imo inderdaad puur op kleur fokken...

En inderdaad er staan al geruime tijd verschillende gekeurde veulens op marktplaats die niet zo snel gaan...
Kopers zijn ook niet helemaal op hun achterhoofd gevallen en betalen, zeker in deze tijd, niet alleen voor kleur.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:33

Ik ben zelf helemaal geen fokker maar het valt mij inderdaad ook op dat vooral de pony's tegenwoordig een aparte kleur moeten hebben en dat daarmee ook de hoofdprijs gevraagd word.
Als niet fokker maar wel paardenliefhebber heb ik nogal eens zwijmel momentjes als ik een zeldzame roodschimmel of koffievos voorbij zie komen, zal aan mij liggen dat ik dat mooi vind maar die zie ik tegenwoordig haast helemaal niet meer in tegenstelling tot 20 of 30 jaar geleden.
Ik kijk zelf altijd nog naar het paard zelf en niet naar zijn of haar kleur.

Anoniem

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:22

Faline: Goedhart is AES gekeurd, PROK goed ook nog, als hij straks approved is als hij onder het zadel is (hij wordt pas 3 in juli) heb je gewoon reg. A bij het kwpn. Je moet van het Gelderse type houden als je ermee dekt want er bestaat met een valk ook gewoon kans op oa een vos, bruine of zwarte. Maar qua gezondheid, type, karakter en familie vind ik niet dat hij geschaard zou moeten worden onder de kleurtjeshype, aangezien die cremello's echt wel serieuze bemerkingen hebben op alle 4 die kenmerken.

Kadans is een halfbroer van de oma
Op de NRPS keuring afgelopen jaar liep volgens mij een Kadans hoog mee in het eindklassement

Ik heb een Gelderse merrie geïnsemineerd met Goedhart en verwacht een mooi type te fokken waar ik ook iemand mee blij kan maken als het veulen geen verdunning heeft.

Meer rijtypisch dan is Cream On Top in de springrichting een goede optie, ook Approved bij AES en hij doet zijn naam eer aan.

In de dressuurrichting zou ik zo nog geen hengst met verdunning weten. Hoe is die van jou gefokt Peterina?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:48

Ik ben zelf weg van Quasi Gold :j Heeft wel een iets neerwaarts gebouwde romp, wat Zambuka de vader van mijn merrie ook heeft... Ik heb ze liever meer opwaarts gebouwd. Mijn merrie moet ik overigens ook nog een beetje zien uitzwaren voor ik beslissingen zou nemen, het is nu nog echt een puppy en nog iets overbouwd. Maar ik heb nu toch geen plannen om te fokken, dus die krijgt nog tijd zat om eerst eens goed uit te groeien. :D

Maar goed in gewone kleurtjes zijn er zat hengsten te kiezen. :D

De gelderse types vind ik trouwens ook mooi, zoals Floris van Pletje op bokt :j
De foto's van Goedhart op marktplaats vind ik trouwens niet super voordelig genomen. Ik zou m tzt best eens irl willen zien. :j Kadans vond ik ook altijd wel wat hebben, maar te zwaar voor de merrie die ik toen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:00

Ik vind die foto's voor die bloeiende boom wel mooi. Die andere had ik mss ook weggelaten. Maar goed. Hopelijk komt er tzt wel beeldmateriaal onder het zadel want we fokken natuurlijk gebruikspaarden

Die laatste palomino in de advertentie is trouwens een Kadans dochter!

Als je een palomino merrie hebt zou ik idd voor een kwaliteitshengst gaan en dan duimen voor een goed veulen met een extraatje

Quasi Gold ken ik niet ga ik eens Googlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:02

O. Dat vind ik wel een mooi type maar die kleur :o
Hoe kan dat nou met die appeltjes?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:05

Sooty gen ;)

Mijne had dat toen ze net uit de veulenvacht kwam, daarna niet meer gehad.

quasi gold is inderdaad een leuke hengst, maar ik vind hem kleiner tonen dan 170?! Wel van Quarterback, kwijl :D
Laatst bijgewerkt door Casca op 25-04-14 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:07

Ja apart he. Zag laatst foto's van hem als jonkie, toen was hij nog gewoon palomino, die appeltjes zijn pas later tevoorschijn gekomen.
Maar inderdaad mooi type, mooi bloed. De fokker heeft nog meer van die goede kwaliteit kleurtjes rondlopen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:08

Sooty. Oké ga ik ook Googlen :D

Hij is idd wel interessant

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:17

Beau is langs vader's kant: uit een hengst van Don Schufro x Lauries Crusador x Anke (moeder van Weltmeyer)
Lang's moederkant : Morgengold II (veel traky bloed) x Florentijn O. (oer dergelijke nederlands: Yranta x Landsvrouwe stam!) x Sandokan ox.
Hij is zeker 170 cm, en zijn schoft begint nu pas door te komen ... dat zal wel dat traky bloed zijn = laat bloeiers.

Als je meer wilt weten over Q G stuur maar een PB! daar is niet alles wat blinkt! :r

Cream O T was/is eerst Zangersheide ggk, daarna AES ... dus genoeg opties wat papieren betreft.

Kadans heb ik altijd een onderwaardeerde hengst gevonden.

Goedhart heb ik nog niet zelf in levende lijf gezien, vindt het alleen jammer dat hij uit een niet ggk vaderdier komt ... bij veel stamboeken krijgt je dan niet vol papieren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:21

Ik vind dat je bij minipaardjes of shetlanders die als weidemaatje of 'huisdier' dienen bijvoorbeeld echt wel voor de kleurtjes mag kiezen. Dan maakt het op zich niet veel uit of ze korte nekjes of weke ruggen hebben, zolang het niet ten koste van hun gezondheid gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:49

Peterina schreef:
Ik kreeg vanmorgen te horen over een fokker die 8 van zijn merries heeft laten dekken door een cremello hengst. Of het past of niet, op merries met papieren die niet veel van betekenis zijn (volgens informante) ... waarom: om gekleurde veulens te krijgen want die zijn (blijkbaar?) beter verkoopbaar.

Dit noem ik dan een kleurfokker!

Maar dat is ook echt wel zo.
Veulens uit een doorsnee merrie en doorsnee hengst zijn niet te best te verkopen en vaak voor niet veel meer dan het dekgeld.
Terwijl een veulen uit diezelfde merrie maar van een cremello of perlino hengst in no-time verkocht is. En doen mensen vaak niet eens de moeite om uit te zoeken wat de vader voor achtergrond heeft.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:01

Ik snap wel wat je bedoeld en dat zon speciaal kleurtje niet meer speciaal is..
Maar soms snap ik dat gedoe niet. Als je een correcte merrie hebt en je vind een kleurtje leuk, waarom is het dan raar om ook te kijken naar een hengst die correct is voor de merrie en een leuk kleurtje geeft.. Het word meteen extreem overdreven gedaan al zie ik een foktopic met die wens... Er bestaat toch ook een tussenweg.? Als er een hengst in het plaatje past en dat extra geeft waarom niet?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:08

Sentigo schreef:
Maar soms snap ik dat gedoe niet. Als je een correcte merrie hebt en je vind een kleurtje leuk, waarom is het dan raar om ook te kijken naar een hengst die correct is voor de merrie en een leuk kleurtje geeft.. Het word meteen extreem overdreven gedaan al zie ik een foktopic met die wens... Er bestaat toch ook een tussenweg.? Als er een hengst in het plaatje past en dat extra geeft waarom niet?

Omdat je straks huiltopics krijgt, boehoe, mijn zelfgefokte paard blijkt zakjes chips te hebben ipv gewrichten, heeft een afwijking zus of zo ontwikkeld of iets anders..

Fokken is altijd gokken, maar dit lijkt soms blindelings hengsten gebruiken zonder na te denken over de kwaliteit van het veulen.

En ja, daar zitten nog allerlei gradaties boven... En wie weet pakken sommige paarden heel leuk uit en worden het toppers. Want is schets het nu wel aardig negatief :P en daar bedoel ik zeker niet iedereen mee.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:09

Het is toch ook maar net waar je naar op zoek bent?

Ik heb altijd al van aparte kleurtjes gehouden en van pony's, veelal rassen waarbij je die "aparte" kleurtjes altijd al vaker zag. Warmbloeden doen me helemaal niks.
Het kan me ook echt niet schelen wat voor ouders een pony heeft, als het dier maar gezond is, een leuk karakter heeft, aansluit bij wat ik ermee wil en er (naar mijn smaak) leuk uit ziet.
Als ik moet kiezen tussen een bruine warmbloed met GP niveau of een rasloze valk pony (verder wel correct gebouwd maar geen extreme sportpony) ga ik voor de laatste.

Ik keur vermeerderen om een leuk kleurtje te krijgen ook niet goed maar ik snap wel dat mensen graag een leuk kleurtje zouden willen fokken.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-04-14 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:11

Kleurtjes zijn misschien zo populair maar zouden ze nou ook beter verkopen? Ik kocht mijn papierloze cremello merrietje laatst op marktplaats en de eigenaresse vertelde dat ze weinig serieuze interesse ervoor kreeg. Maar cremello is dan misschien minder populair dan valk en palomino sportpony's?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:13

Casca schreef:
Sentigo schreef:

Omdat je straks huiltopics krijgt, boehoe, mijn zelfgefokte paard blijkt zakjes chips te hebben ipv gewrichten, heeft een afwijking zus of zo ontwikkeld of iets anders..

Fokken is altijd gokken, maar dit lijkt soms blindelings hengsten gebruiken zonder na te denken over de kwaliteit van het veulen.

En ja, daar zitten nog allerlei gradaties boven... En wie weet pakken sommige paarden heel leuk uit en worden het toppers. Want is schets het nu wel aardig negatief :P en daar bedoel ik zeker niet iedereen mee.

dan ga je er in die negativiteit ook maar ineens van uit dat geen enkel kleurtje goed is op de foto? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:17

set_elkol schreef:
Kleurtjes zijn misschien zo populair maar zouden ze nou ook beter verkopen? Ik kocht mijn papierloze cremello merrietje laatst op marktplaats en de eigenaresse vertelde dat ze weinig serieuze interesse ervoor kreeg. Maar cremello is dan misschien minder populair dan valk en palomino sportpony's?

Valk en palomino verkoopt zowieso goed, zeker als ze aan de maat zijn.
Hoe het met cremello zit weet ik niet, kan me niet voorstellen dat daar geen animo voor is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:18

Ik hoor wel eens van mensen dat ze dat een enger ogend kleurtje vinden :P en dus daardoor minder populair misschien?

Maar deze merrie is ook kleinere maat en papierloos dus zal daar wel aan liggen :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:21

Ayasha schreef:
dan ga je er in die negativiteit ook maar ineens van uit dat geen enkel kleurtje goed is op de foto? :)

Nee :D daarom zeg ik, of andere dingen.

Zoals die hengst die voor 8 verschillende merrie's is gebruikt, rare kruisingen tussen paarden met veel hoogteverschil. Je weet niet wat dat doet met de ontwikkeling van de botten, pezen, wat dan ook. Wie weet gaat het hardstikke goed.

En volgens mij is hier eerder aangegeven dat van sommige hengsten de achtergrond helemaal niet of niet helemaal bekend is.. Je weet dus totaal niet wat er verder voor lijn met goede en zwakke punten achter zit. Dan kan de hengst zelf wel goed genoeg zijn op de foto, maar je weet niet wat er verder in de lijn zit en wat hij door kan geven.

Ik hou m'n mond wel.. }:0 ieder z'n mening ;) en nee, ik bedoel niet dat Reve straks iets zal mankeren ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:26

Ik zeg niet dat elk kleurtje op de foto gezet is ook niet. Enkel dat er heus ook kleurtjes zijn die wel op de foto gezet zijn.

Of Rêve straks iets zal mankeren kunnen we allebei niet voorspellen of uitsluiten. :)
Dat de ouders goed zijn geeft nog altijd geen zekerheid dat de kleine goed is/blijft. :) Ik denk dat je ze de kost niet wil geven die hun 3e niet halen. :) ongeluk en pech discrimineren niet op kleur of afstamming.. :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:38

set_elkol schreef:

Het mag populair lijken, (op bokt/internet vooral) maar mijn ervaring is, dat irl veel mensen geen idee hebben van wat een cremello/perlino is. Ik heb dat met Bailey echt ZO vaak moeten uitleggen. Het was gewoon een wandelende attractie :+ En inderdaad vaak reacties als "oohh... die ogen zijn best wel eng". Veel mensen vinden het niet eens mooi.
Ik denk dat (goede) cremello's voornamelijk interessant zijn voor mensen die daar mee willen fokken. Die dus iets weten over kleurgenetica.
En de enkeling die het wel mooi en/of interessant vind om zo'n aparte te hebben. Zoveel cremello's kom je in het dagelijkse leven niet tegen. Ik heb er in ieder geval nog nooit eentje op wedstrijdterrein oid gezien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 01:02

Patsab schreef:
Ik ben zelf helemaal geen fokker maar het valt mij inderdaad ook op dat vooral de pony's tegenwoordig een aparte kleur moeten hebben en dat daarmee ook de hoofdprijs gevraagd word.
Als niet fokker maar wel paardenliefhebber heb ik nogal eens zwijmel momentjes als ik een zeldzame roodschimmel of koffievos voorbij zie komen, zal aan mij liggen dat ik dat mooi vind maar die zie ik tegenwoordig haast helemaal niet meer in tegenstelling tot 20 of 30 jaar geleden.
Ik kijk zelf altijd nog naar het paard zelf en niet naar zijn of haar kleur.

Ik heb nog een hele mooie donkere koffievos staan, en denk dat er vandaag een red roan veulen is geboren hihi. Die kleuren vind ik ook erg mooi toevallig. Maar een mooie lichtbruine mag er van mij ook zijn of een simpele vos. Toevallig dit jaar bij alle vier veulens kans op iets anders als alleen een basiskleur, maar de eerste is gewone maar knappe vos geworden en al verkocht.

Ik denk zelf dat kleurenfokkerij niet slecht hoeft te zijn juist omdat er vaak meerdere rassen in gemengd worden en de erfelijke gebreken dus minder kunnen worden als dat je binnen een ras blijft, ook zul je af en toe kleur terug moeten fokken maar desondanks kun je heel goed bezig zijn met verbeteren van exterieur, karakter, beweging, etc.

Ik probeer zelf ook rekening te houden met gebit en hoeven. Mij viel op dat alle don cremellos een super gebit hadden maar de appaloosa's een stuk minder. Punt om bij volgende kruizing rekening mee te houden.