Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Heeft wel een iets neerwaarts gebouwde romp, wat Zambuka de vader van mijn merrie ook heeft... Ik heb ze liever meer opwaarts gebouwd. Mijn merrie moet ik overigens ook nog een beetje zien uitzwaren voor ik beslissingen zou nemen, het is nu nog echt een puppy en nog iets overbouwd. Maar ik heb nu toch geen plannen om te fokken, dus die krijgt nog tijd zat om eerst eens goed uit te groeien.
Kadans vond ik ook altijd wel wat hebben, maar te zwaar voor de merrie die ik toen had.
Peterina schreef:Ik kreeg vanmorgen te horen over een fokker die 8 van zijn merries heeft laten dekken door een cremello hengst. Of het past of niet, op merries met papieren die niet veel van betekenis zijn (volgens informante) ... waarom: om gekleurde veulens te krijgen want die zijn (blijkbaar?) beter verkoopbaar.
Dit noem ik dan een kleurfokker!
Sentigo schreef:Ik snap wel wat je bedoeld en dat zon speciaal kleurtje niet meer speciaal is..
Maar soms snap ik dat gedoe niet. Als je een correcte merrie hebt en je vind een kleurtje leuk, waarom is het dan raar om ook te kijken naar een hengst die correct is voor de merrie en een leuk kleurtje geeft.. Het word meteen extreem overdreven gedaan al zie ik een foktopic met die wens... Er bestaat toch ook een tussenweg.? Als er een hengst in het plaatje past en dat extra geeft waarom niet?
en daar bedoel ik zeker niet iedereen mee. Casca schreef:Sentigo schreef:Ik snap wel wat je bedoeld en dat zon speciaal kleurtje niet meer speciaal is..
Maar soms snap ik dat gedoe niet. Als je een correcte merrie hebt en je vind een kleurtje leuk, waarom is het dan raar om ook te kijken naar een hengst die correct is voor de merrie en een leuk kleurtje geeft.. Het word meteen extreem overdreven gedaan al zie ik een foktopic met die wens... Er bestaat toch ook een tussenweg.? Als er een hengst in het plaatje past en dat extra geeft waarom niet?
Omdat je straks huiltopics krijgt, boehoe, mijn zelfgefokte paard blijkt zakjes chips te hebben ipv gewrichten, heeft een afwijking zus of zo ontwikkeld of iets anders..
Fokken is altijd gokken, maar dit lijkt soms blindelings hengsten gebruiken zonder na te denken over de kwaliteit van het veulen.
En ja, daar zitten nog allerlei gradaties boven... En wie weet pakken sommige paarden heel leuk uit en worden het toppers. Want is schets het nu wel aardig negatiefen daar bedoel ik zeker niet iedereen mee.
set_elkol schreef:Kleurtjes zijn misschien zo populair maar zouden ze nou ook beter verkopen? Ik kocht mijn papierloze cremello merrietje laatst op marktplaats en de eigenaresse vertelde dat ze weinig serieuze interesse ervoor kreeg. Maar cremello is dan misschien minder populair dan valk en palomino sportpony's?
Ayasha schreef:dan ga je er in die negativiteit ook maar ineens van uit dat geen enkel kleurtje goed is op de foto?
daarom zeg ik, of andere dingen.
ieder z'n mening
en nee, ik bedoel niet dat Reve straks iets zal mankeren

Ik denk dat je ze de kost niet wil geven die hun 3e niet halen.
ongeluk en pech discrimineren niet op kleur of afstamming..
set_elkol schreef:Kleurtjes zijn misschien zo populair maar zouden ze nou ook beter verkopen? Ik kocht mijn papierloze cremello merrietje laatst op marktplaats en de eigenaresse vertelde dat ze weinig serieuze interesse ervoor kreeg. Maar cremello is dan misschien minder populair dan valk en palomino sportpony's?
En inderdaad vaak reacties als "oohh... die ogen zijn best wel eng". Veel mensen vinden het niet eens mooi. Patsab schreef:Ik ben zelf helemaal geen fokker maar het valt mij inderdaad ook op dat vooral de pony's tegenwoordig een aparte kleur moeten hebben en dat daarmee ook de hoofdprijs gevraagd word.
Als niet fokker maar wel paardenliefhebber heb ik nogal eens zwijmel momentjes als ik een zeldzame roodschimmel of koffievos voorbij zie komen, zal aan mij liggen dat ik dat mooi vind maar die zie ik tegenwoordig haast helemaal niet meer in tegenstelling tot 20 of 30 jaar geleden.
Ik kijk zelf altijd nog naar het paard zelf en niet naar zijn of haar kleur.