Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sarabande schreef:Een effen hengst kan wel gekeurd worden op 3 jarige leeftijd en een bonte moet daar eerst GP voor lopen, vind je dat zelf ook niet een beetje krom?
Albert schreef:sarabande schreef:Een effen hengst kan wel gekeurd worden op 3 jarige leeftijd en een bonte moet daar eerst GP voor lopen, vind je dat zelf ook niet een beetje krom?
Als dat waar zou zijn wel ja, maar dat is het niet. Er wordt echt niet op kleur gekeurd.
Aangenomen worden op sportprestaties kan trouwens ook op lager niveau, maar GP helpt wel, uiteraard.
Albert schreef:Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.
sarabande schreef:janderegelaa schreef:Dit is de Tuschinski. Let even op het onderschrift van de foto Sarabande.
[VN] Dertien KWPN hengsten door naar tweede bezichtiging
Die is doorverwezen dus de wil was er. Er zijn zoveel oorzaken waarom een hengst uiteindelijk niet op de verrichting komt en het KWPN is niet altijd blij dat ze potentieel goede talenten niet kunnen doorsturen omdat er zaken niet kloppen. Geloof me de keuze is op het laatst kleiner dan men zou willen

sarabande schreef:Jan mijn merrie was nooit Elite geworden als ik haar niet eerst ZZ L had laten starten. Ze voldoet niet echt aan het huidige ideaalbeeld met haar ruim 70% volbloed. Dat zijn gewoon dingen die je weet en waar je rekening mee houdt.
Gekker is dat Hamoen haar beeldschone dochter van Metall met 2x 75 punten achter de streep zette op de CK omdat hij Metall maar ouderwets vond. Met de huidige jury zou dat niet gebeurt zijn. Het is allemaal een kwestie van smaak en tijd. Daar kan je gefrustreerd door worden of je vaart op je eigen oordeel verder
janderegelaa schreef:Maar je geeft hier nu zelf toch al aan dat de jury wél bijvooroordeeld is terwijl je net zegt dat de wil er wel is als het maar goed genoeg is. Blijkbaar was jouw Metall goed genoeg en had Hamoen dus een vooroordeel. Net als bij de anderskleurige hengsten....
sarabande schreef:Waar staat dat??
Albert schreef:Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.
Albert schreef:Dat is het nadeel van het gekozen systeem, waarbij op exterieur, beweging en verwachting via afstamming een selectie wordt gemaakt.
Je zou ook een systeem kunnen verzinnen waarbij puur op prestatie wordt aangekeurd, maar ik vrees dat dat heel veel duurder, zo niet onbetaalbaar is voor de hengstenhouders.
janderegelaa schreef:Westfalen, Oldenburg, Zangersheide, BWP. Allemaal stamboeken in de top 10 lijst van KWPN erkende stamboeken. En op Zangersheide na ook allemaal een verrichtingstest. Of heeft Zangersheide dat ook?
Misschien zijn die andere stamboeken gewoon eerlijk en keuren ze het paard ipv zijn kleur.
s0173957 schreef:Kijk naar de pony-fokkerij, hoeveel goeie Palomino-hengsten zijn er niet, hoeveel van dat soort kleurtje loopt er niet ...
Albert schreef:Als een merrie zonder bekende afstamming voldoet aan de stamboekeisen wordt ze zonder meer ingeschreven.
Wij hebben een merrie, vader Bazuin moeder onbekend bij het KWPN, voorgebracht en zij is fluitend ster geworden.
janderegelaa schreef:Nou, ik denk eerder dat ze het echt niet konden verkopen om hem in de eerste bezichtiging te laten staan. Het was ook bij de 2e bezichting dat de toeschouwers verbaast waren. Temeer omdat er slechtere wel doorgingen. En ik heb de discussie met Arie Hamoen wel eens gevoerd hoor. "Als er echt een hele, hele aparte bonte komt moeten we hem wel doorlaten". Zegt genoeg lijkt me.
Albert schreef:janderegelaa schreef:Westfalen, Oldenburg, Zangersheide, BWP. Allemaal stamboeken in de top 10 lijst van KWPN erkende stamboeken. En op Zangersheide na ook allemaal een verrichtingstest. Of heeft Zangersheide dat ook?
Misschien zijn die andere stamboeken gewoon eerlijk en keuren ze het paard ipv zijn kleur.
Bij mijn weten zijn in bovengenoemde stamboeken de aparte kleuren ook niet aanwezig, op een enkeling na.
Het is gewoon extreem moeilijk om op kleur te fokken èn op kwaliteit, dat verklaart de zeldzaamheid van hengsten met een aparte kleur en niet de discriminatie van het KWPN.
Volgens mij weet Jan best welke stamboekjes ik bedoel; waar iedere gekleurde geit wordt bejubeld om zijn evenwichtsmodel.