KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:43

Maar uh......misschien een domme vraag hoor? Waarom wil men zo graag een bonte kwpner? Je poetst je een ongeluk en een wat boeit die kleur nou eigenlijk?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:45

sarabande schreef:
Een effen hengst kan wel gekeurd worden op 3 jarige leeftijd en een bonte moet daar eerst GP voor lopen, vind je dat zelf ook niet een beetje krom?

Als dat waar zou zijn wel ja, maar dat is het niet. Er wordt echt niet op kleur gekeurd.
Om het met bovenstaande te zeggen, kleur boeit ze voor geen meter.
Vos bijvoorbeeld is een minder gewenste kleur in de paardenwereld, maar de beste dressuurhengst is wel vos.
Aangenomen worden op sportprestaties kan trouwens ook op lager niveau, maar GP helpt wel, uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Albert op 07-08-13 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:46

Albert schreef:
sarabande schreef:
Een effen hengst kan wel gekeurd worden op 3 jarige leeftijd en een bonte moet daar eerst GP voor lopen, vind je dat zelf ook niet een beetje krom?

Als dat waar zou zijn wel ja, maar dat is het niet. Er wordt echt niet op kleur gekeurd.
Aangenomen worden op sportprestaties kan trouwens ook op lager niveau, maar GP helpt wel, uiteraard.

Wellicht even goed quoten, dat is geen uitspraak van mij, integendeel

Albert

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:50

Sorry, net te weinig weggepoetst.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:52

Albert schreef:
Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.

Het grappige is dat ik de eigenaar ken, en hij heeft mij gezegd dat de enige manier om hem goedgekeurd te krijgen was door hem te laten presteren in de sport. Vooruitziende blik dus. Waarom moet een apart gekleurde beter presteren dan een effen? Er zijn massa's GGK hengsten die het hoogste niveau niet halen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:55

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:
Dit is de Tuschinski. Let even op het onderschrift van de foto Sarabande.
[VN] Dertien KWPN hengsten door naar tweede bezichtiging

Die is doorverwezen dus de wil was er. Er zijn zoveel oorzaken waarom een hengst uiteindelijk niet op de verrichting komt en het KWPN is niet altijd blij dat ze potentieel goede talenten niet kunnen doorsturen omdat er zaken niet kloppen. Geloof me de keuze is op het laatst kleiner dan men zou willen

Nou, ik denk eerder dat ze het echt niet konden verkopen om hem in de eerste bezichtiging te laten staan. Het was ook bij de 2e bezichting dat de toeschouwers verbaast waren. Temeer omdat er slechtere wel doorgingen. En ik heb de discussie met Arie Hamoen wel eens gevoerd hoor. "Als er echt een hele, hele aparte bonte komt moeten we hem wel doorlaten". Zegt genoeg lijkt me.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:58

Jan mijn merrie was nooit Elite geworden als ik haar niet eerst ZZ L had laten starten. Ze voldoet niet echt aan het huidige ideaalbeeld met haar ruim 70% volbloed. Dat zijn gewoon dingen die je weet en waar je rekening mee houdt.
Gekker is dat Hamoen haar beeldschone dochter van Metall met 2x 75 punten achter de streep zette op de CK omdat hij Metall maar ouderwets vond. Met de huidige jury zou dat niet gebeurt zijn. Het is allemaal een kwestie van smaak en tijd. Daar kan je gefrustreerd door worden of je vaart op je eigen oordeel verder

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:59

Jan, dat geloof ik wel gelijk hoor wat je zegt. Er is al om normaal gekleurde hengsten genoeg gekonkel in de commissie om ze niet toe te laten ondanks dat ze op het hoogste nivo lopen.

Ook binnen de commissie ( onder de vlag van Hamoen, de andere vlag heb ik dit jaar nog niet meegekregen) zitten hele duidelijke voorkeuren.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:00

sarabande schreef:
Gekker is dat Hamoen haar beeldschone dochter van Metall met 2x 75 punten achter de streep zette op de CK omdat hij Metall maar ouderwets vond.

Vreemd, over zijn eigengefokte Metall is de nodige discussie geweest dat het diertje uberhaupt ster werd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:03

Dat is het nadeel van het gekozen systeem, waarbij op exterieur, beweging en verwachting via afstamming een selectie wordt gemaakt.
Je zou ook een systeem kunnen verzinnen waarbij puur op prestatie wordt aangekeurd, maar ik vrees dat dat heel veel duurder, zo niet onbetaalbaar is voor de hengstenhouders.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:05

sarabande schreef:
Jan mijn merrie was nooit Elite geworden als ik haar niet eerst ZZ L had laten starten. Ze voldoet niet echt aan het huidige ideaalbeeld met haar ruim 70% volbloed. Dat zijn gewoon dingen die je weet en waar je rekening mee houdt.
Gekker is dat Hamoen haar beeldschone dochter van Metall met 2x 75 punten achter de streep zette op de CK omdat hij Metall maar ouderwets vond. Met de huidige jury zou dat niet gebeurt zijn. Het is allemaal een kwestie van smaak en tijd. Daar kan je gefrustreerd door worden of je vaart op je eigen oordeel verder

Maar je geeft hier nu zelf toch al aan dat de jury wél bevooroordeeld is terwijl je net zegt dat de wil er wel is als het maar goed genoeg is. Blijkbaar was jouw Metall goed genoeg en had Hamoen dus een vooroordeel. Net als bij de anderskleurige hengsten.... ;)
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 08-08-13 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 00:07

janderegelaa schreef:
Maar je geeft hier nu zelf toch al aan dat de jury wél bijvooroordeeld is terwijl je net zegt dat de wil er wel is als het maar goed genoeg is. Blijkbaar was jouw Metall goed genoeg en had Hamoen dus een vooroordeel. Net als bij de anderskleurige hengsten.... ;)

Ik denk dat er bij hengsten meer gewogen wordt, maar vooroordeel is er altijd en ook misplaatst voordeel dat is ieder stamboek eigen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:10

Hoge bomen vangen veel wind.
Ik was het ook niet altijd eens met Dhr. Hamoen, maar ben wel overtuigd van zijn integriteit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:41

sarabande schreef:
Waar staat dat??
Albert schreef:
Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.

Bij een paard met een ander kleurtje vinden ze altijd wel een excuus om ze eruit te gooien. Kijk naar de valk die al genoemd is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 08-08-13 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 00:45

sarabande schreef:
anneliesdj schreef:

Waar staat dat??

Dat is wat anders dan je nu zegt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:48

Albert schreef:

Westfalen, Oldenburg, Zangersheide, BWP. Allemaal stamboeken in de top 10 lijst van KWPN erkende stamboeken. En op Zangersheide na ook allemaal een verrichtingstest. Of heeft Zangersheide dat ook?

Misschien zijn die andere stamboeken gewoon eerlijk en keuren ze het paard ipv zijn kleur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:50

sarabande schreef:
Dat is wat anders dan je nu zegt

Als je alles letterlijk uitgeschreven wilt hebben wel ja.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:53

Albert schreef:
Dat is het nadeel van het gekozen systeem, waarbij op exterieur, beweging en verwachting via afstamming een selectie wordt gemaakt.
Je zou ook een systeem kunnen verzinnen waarbij puur op prestatie wordt aangekeurd, maar ik vrees dat dat heel veel duurder, zo niet onbetaalbaar is voor de hengstenhouders.

merriekeuring zou wel zonder afstamming kunnen, dat zou er toch ook niet in meegenomen hoeven worden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:13

Als een merrie zonder bekende afstamming voldoet aan de stamboekeisen wordt ze zonder meer ingeschreven.
Wij hebben een merrie, vader Bazuin moeder onbekend bij het KWPN, voorgebracht en zij is fluitend ster geworden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:27

Nog ff ivm volbloed... rechtstreeks volbloed doen wij ook niet. In de dressuurpaardenfokkerij fok je daar bijna altijd een stijf voorbeen mee en dat wilt niemand.

Maar wij hebben wel bv Royaldik gebruikt, een Royal Diamond uit Herka xx, de volle zus van Heraldik xx (WBFSH-lijstaanvoerder eventing).
Qua mentaliteit het beste paard dat ik ooit gereden heb, en ze komt nochtans uit een niet zo simpele moeder...

Was ook qua type een pak beter als de moeder...

Een goeie scheut volboed in de moederlijn mag van mij zeker...

Ivm kleur, is toch simpel... een goed paard heeft geen kleur... kijk naar bv Sartors Showtime, is nota bene van Max-Theurer en is een stippel... een Sir Donnerhall uit een hele goeie Knabstrupper-lijn... en da's echt geen slechte... heb em gezien als 3jarige en die liet veel 3-jarige 'normaal gekleurde' paarden achter zich qua kwaliteit... maar ook enkel gekeurd in Zuid-Duitsland en ik denk niet dat ze hem erkend gekregen hebben voor andere stamboeken...

Kijk naar de pony-fokkerij, hoeveel goeie Palomino-hengsten zijn er niet, hoeveel van dat soort kleurtje loopt er niet bij?

Op zich zou dus, als het paard gewoon simpelweg goed genoeg is, het gekeurd moeten worden... maar dan moet het natuurlijk goed genoeg zijn en is dat niet zo, dan neem je ze niet...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:32

janderegelaa schreef:
Westfalen, Oldenburg, Zangersheide, BWP. Allemaal stamboeken in de top 10 lijst van KWPN erkende stamboeken. En op Zangersheide na ook allemaal een verrichtingstest. Of heeft Zangersheide dat ook?

Misschien zijn die andere stamboeken gewoon eerlijk en keuren ze het paard ipv zijn kleur.

Bij mijn weten zijn in bovengenoemde stamboeken de aparte kleuren ook niet aanwezig, op een enkeling na.
Het is gewoon extreem moeilijk om op kleur te fokken èn op kwaliteit, dat verklaart de zeldzaamheid van hengsten met een aparte kleur en niet de discriminatie van het KWPN.
Volgens mij weet Jan best welke stamboekjes ik bedoel; waar iedere gekleurde geit wordt bejubeld om zijn evenwichtsmodel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:41

s0173957 schreef:
Kijk naar de pony-fokkerij, hoeveel goeie Palomino-hengsten zijn er niet, hoeveel van dat soort kleurtje loopt er niet ...

Kom je bijvoorbeeld met Power and Paint, toen hij nog rad was, van 1.65m en je hebt gegarandeerd een goedgekeurde KWPN hengst.
In de ponyfokkerij, m.n. de Welsh is de verdunningsfactor al eeuwen aanwezig, maar daar hoef je niet met een bonte aan te komen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:06

Albert schreef:
Als een merrie zonder bekende afstamming voldoet aan de stamboekeisen wordt ze zonder meer ingeschreven.
Wij hebben een merrie, vader Bazuin moeder onbekend bij het KWPN, voorgebracht en zij is fluitend ster geworden.

Volgens mij gaat dit gemakkelijker bij de gelderse fokrichting dan bij de rijpaardrichting. Daar kom je echt niet zomaar in het stamboek zonder dat de afstamming bekend is.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:09

janderegelaa schreef:
Nou, ik denk eerder dat ze het echt niet konden verkopen om hem in de eerste bezichtiging te laten staan. Het was ook bij de 2e bezichting dat de toeschouwers verbaast waren. Temeer omdat er slechtere wel doorgingen. En ik heb de discussie met Arie Hamoen wel eens gevoerd hoor. "Als er echt een hele, hele aparte bonte komt moeten we hem wel doorlaten". Zegt genoeg lijkt me.

Lijkt me inderdaad duidelijk. Jammer dat, of je wilt of niet, er altijd een persoonlijke smaak meespeelt bij de beoordeling.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:12

Albert schreef:
janderegelaa schreef:

Bij mijn weten zijn in bovengenoemde stamboeken de aparte kleuren ook niet aanwezig, op een enkeling na.
Het is gewoon extreem moeilijk om op kleur te fokken èn op kwaliteit, dat verklaart de zeldzaamheid van hengsten met een aparte kleur en niet de discriminatie van het KWPN.
Volgens mij weet Jan best welke stamboekjes ik bedoel; waar iedere gekleurde geit wordt bejubeld om zijn evenwichtsmodel.

Doel je nu op de prachtige hengsten van Moravita die bij 't EASP gekeurd zijn? Want die hengsten geiten noemen is wel heel kinderachtig en kortzichtig...