[***] schreef:Stoffel/leonora dergelijke dingen worden nu eenmaal snel gezegd in de paardenwereld als er onbegrip ontstaat over de plaatsing. Als de voorzitter kampioen was geworden met een qua afstamming en type echte Gelderse merrie had je er niemand over gehoord. Ik snap ook niet zo goed dus waarom de man niet naar de rijpaarden is gegaan met de merrie om dit te voorkomen. Ik had op die positie niet met zulk praat willen zitten
In plaats van Sannah erover aan te vallen is het beter binnen de eigen gelederen eens goed te praten over wat wel en niet in de Gelderse kampioensring thuishoort en hoe eea transparanter te maken voor het publiek
Leonora ik vind het erg zorgelijk dat het springen schijnbaar niet meer tot het fokdoel behoort
Er zullen altijd fokkers blijven binnen de dressuurpaarden die de stoerdere types willen zien of een braaf karakter hoog in het vaandel hebben staan. Met de huidige prijzen lijkt die markt me dus redelijk verzadigd, qua prijs kun je nu net zo goedkoop aan een rijpaard komen als aan een Gelderse
Een Gelderse zou iets voor moeten hebben op de rijpaarden en dat is denk ik veelzijdigheid.
Ik blijf erbij dat dergelijke uitlatingen onnadenkend gedaan worden en mensen heel erg kunnen beschadigen. Van de stal van de winnaar lezen ook mensen mee op Bokt. Hoe zou je het zelf vinden als je op een dergelijke manier te kijk wordt gezet? Of houdt dat in dat je gedurende de periode dat je iets te doen het met het bestuur van het Gelders Paard, je eigenlijk niet met een paard naar de keuring kunt. De discussie of de winnaar echt Gelders is, speelt overigens al verscheidene jaren hier op Bokt een rol en daarover verschillen ieder jaar de meningen. Het zijn wel vaak de om wat voor een reden dan ook teleurgestelde mensen en geen winnaars die dergelijke insinuaties maken. Wat mij betreft is dus het laatste woord hierover gewisseld.
Springen hoort nog steeds bij het fokdoel, de aangeboden hengsten worden er ook op getest. Maar in de praktijk
zie ik bijvoorbeeld bij de IBOP teveel dressuuramazones, die het paard ook nog een sprongetje laten maken en
daarop zo matig voorbereid zijn dat het de verrichting eerder kwaad dan goed doet.
Bovenal willen de mensen graag een mooi paard hebben en dat betekent voor de een wat zwaarder dan voor de ander. Daarnaast is karakter het belangrijkste,
maar de laatste jaren hebben bepaalde hengsten veel invloed gehad, die wel mooie nakomelingen, maar niet altijd hele brave paarden gaven. Veel formaat, veel front,
veel beweging en een goedmoedig karakter, dat is voor mij de typering van een Gelders paard en zo zouden wij ze graag fokken. Dus ja, er gaat zeker gepraat worden
over wat er in de ring bovenaan hoort. Het is helemaal niet erg omdat nog een keer scherper te krijgen. Dit gebeurt intern voor de najaarsvergadering en natuurlijk
komt allen naar die vergadering, die in Ermelo gaat plaatsvinden.