waarom zijn dravers zo goedkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:53

Een niet goekoerste draver is niet altijd in het voordeel qua vroege slijtage in de toekomst.

Vaak is er wat mee waardoor ze er niet mee willen koersen.

Dat kan te langzaam zijn en of niet hard genoeg van gezondheid en op de benen, enz. enz.

Echt ze doen m niet zomaar niet ermee koersen, veulens zijn duur en dekgelden van goede drafhengsten zijn ook duur zat. Dus ze worden eerst ff getraind en bekeken of het geschikt is of niet.

Als ze geluk hebben bij het niet geschikt bevonden voor de koersen, worden ze te koop aangeboden als recreatiepaard/ rijpaard. Vaak gaan ze naar de slacht.

maralyn

Re: waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:07

maar als ik dan zo tussen de regels doorlees....

Worden eigenlijk paarden die sterk zijn, gezond lichaam hebben, kracht hebben, en ook goed opgevoed zijn maar voor tot de 1200 euro verkocht...?

En als je dan kijkt naar sport KWPN die lichte atrose vorming hebben, of uit de sport gekomen zijn, die zijn nog tussen 4000 en 8000 euro

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:11

Zeker maar dan uitgekoerste draver, men vond dan dat ie wel mocht stoppen omdat ze minder snel gaan en wat ouder worden (meestal rond de 8 a 9 jaar soms eerder) en gaan laten genieten als troetelpaard/rijpaard, die zijn er zeker omdat ze het dier gunnen. Zodat men weer een betere gefokte jonge paarden klaar kan gaan stomen voor de koersen.

Dat ze nog tussen de 4000 en 8000 zijn bij vraagprijs bij de KWPNers die uit de sport komen, zal te maken hebben met de hoeveelheid tijd en training ze erin hadden gestopt, maar eigenlijk is het gewoon wat de gek ervoor overhebt zeker bij de KWPNers die wat mankeren zoals lichte artrose ofzo. Maar bij 14 a 15 jarigen die nog helemaal goed zijn en gezond, is het een nette prijs en geschikt als leerpaard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:16

Ragdoll, eigenlijk is dat dus er goed van die mensen.

Ik zie veel paarden die op internet staan, rontgelochisch en klinisch goed gekeurd zijn, Tot de Z hebben gelopen of gesprongen, en voor 8000 op staan, niet slecht natuurlijk.

Maar zo ken ik ook een ruin, die inter heeft gesprongen, spat was bevonden, maar dier is nogsteeds 9000 euro op de verkoop.....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:19

Tja het is wat de gek ervoor overhebt, Ik niet in ieder geval. is toch beetje meer dan over de helft van het leven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:20

Nog een vraag, (jeej ben op de vragentour vandaag)

Als de gekourst hebben, zijn ze dan ook per direct ervaren en geschikt voor een wagen? Zoals op straat?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:20

Een stalhouder kwam erachter dat het paard dat ik bij hem wilde stallen een draver was en prompt krabbelde hij terug... hij zag het niet zitten, was bang dat het paard te heftig van temperament zou zijn.
En zo zullen meer mensen ervoor terugschrikken denk ik.
Terwijl het geweldige paarden zijn, hoewel er ook lastige exemplaren tussen kunnen zitten, daar ken ik ook wel voorbeelden van.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:23

De draverfokkerij is nogal simpel: paard moet kunnen koersen en hard.
Door dat heel selectief fokken op snelheid is toch een vrij gehard ras ontstaan. Een paard dat niet goed is op de benen kan niet hard gaan. Een paard dat niet goed genoeg is voor de koersen wordt ook niet mee gefokt. Merries en hengsten worden namelijk niet enkel op eigen prestaties maar ook op prestaties van nakomelingen gekeurd. Zijn er niet voldoende nakomelingen geschikt voor de koers wordt de merrie (of hengst) uitgesloten van de fok.

Voornaamste reden dat ze niet geschikt zijn voor de koersen is simpelweg dat ze hun qualificaties niet halen (niet snel genoeg dus). Als een 2 jarige z'n qualificatie niet haalt kan je nog proberen voor de qualificaties voor 3 jarigen (die uiteraard strenger zijn) maar meestal blijven trainers niet eeuwig proberen.

Puur functionele fokkerij dus.

Bij andere rassen is men soms teveel voor het mooie gegaan. Groter, hoogbeniger, eleganter en als het kan nog een modekleurtje erbij.

Wat karakter van dravers betreft. Ik ken toch trainers/fokkers die liefst zenuwachtige, limiet angstige paarden hebben 'want dat loopt sneller'. Ze worden in handen genomen en moeten hanteerbaar zijn bij training/smid/veearts maar verder niet teveel gefrul er rond.
Laatst zo een nieuw veulen gezien bij een fokker. Gingen we proberen de veulenspuiten te geven. Smakken, zich laten vallen en plassen van stress. Maar uiteindelijk wel hanteerbaar. Goed een veulen is een veulen, die moeten alles nog leren. Maar fokker was wel helemaal in de wolken dat het een zenuwpeesje was.
Ieder z'n visie zullen we maar zeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:51

Bij dravers is zeker de prestatie van beiden ouders belangrijk. De afstamming van een draver wordt niet voor niets weergegeven als vader*moeder ipv vader* moeders vader zoals de meeste stamboeken.

Mijn ervaring is dat dravers in de omgang meestal vrij makkelijke paarden zijn. Wel gevoelig en energiek maar dat hoeft toch geen probleem te zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:09

Thioro schreef:
Voornaamste reden dat ze niet geschikt zijn voor de koersen is simpelweg dat ze hun qualificaties niet halen (niet snel genoeg dus).
Hier wil ik nog even op inhaken, hoewel ik het zeker met je eens ben hoor. Mijn eerste dravertje is op haar vijfde gestopt met koersen vanwege haar karakter. Snelheid zat er zeker wel in, maar ze was ontzettend dwars. Een goede draver moet ook betrouwbaar zijn in het werken.

maralyn schreef:
Als de gekourst hebben, zijn ze dan ook per direct ervaren en geschikt voor een wagen? Zoals op straat?
Nee, dat hoeft zeker niet. Enige overeenkomst is dat ze ervaring hebben met een wagen achter zich. En dan nog is het afhankelijk van verschillende invloeden; omgeving, soort wagen, 'menner', enz...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:32

Uitsluiten in de fokkerij gebeurd in NL niet trouwens, maargoed, van slechte merries word dan alsnog weinig gefokt.

Koerspaarden zijn zeker niet zowiezo men paarden, hangt echt van het paard af. Ik ken er vele die voor de kar niet te houden zijn en ohz poeslief....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:34

De omscholing naar menpaard lijkt me moeilijker dan de omscholing naar ohz.
Iets nieuws is denk ik makkelijker dan een 'rustig' knop (ingespannen) erop zetten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:37

Dat valt of staat ook weer met een goede of slechte menner. Maar kijk inderdaad naar Kanway, die al eerder aangehaald werd. Die heeft eerst gekoerst, toen endurance en mendurance gelopen en nu klasse 2 samengesteld, Z dressuur en ZZ vaardigheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:42

maralyn schreef:
En als je dan kijkt naar sport KWPN die lichte atrose vorming hebben, of uit de sport gekomen zijn, die zijn nog tussen 4000 en 8000 euro

Haha nee hoor, dat is veel te veel als een paard vanwege gezondheid uit de sport wordt gehaald, vaak zijn ze dan ook wat op leeftijd.
Enkel voor een goede fokmerrie die hoog in de sport gelopen heeft betaal je een dergelijk bedrag als ze uit de sport gehaald worden vanwege lichamelijke problemen.
Een eigenaar kan wel denken dat zijn paard zoveel waard is, maar dat is vaak heel wat meer dan de marktwaarde ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:43

maralyn schreef:
maar als ik dan zo tussen de regels doorlees....

Worden eigenlijk paarden die sterk zijn, gezond lichaam hebben, kracht hebben, en ook goed opgevoed zijn maar voor tot de 1200 euro verkocht...?

Ja maar wat kunnen de sterke, gezonde paarden? Lekker 'hobbelen'.
Wat kunnen die 'slechte' paarden? Fijn bewegen tot hun 15e, misschien hun 18 en erna geen euro meer waar zijn.
Mijn 24 jarige draver is nog steeds super op de been, springt nog altijd een 90 cm met gemak (ondanks weinig training en dus weinig bespiering, denk eens wat die kan als ik correct ga trainen...) .
Ken persoonlijk geen 20 + paarden/pony's die nog zo soepel zijn als de mijne, ze zijn allemaal al 'op'.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:45

F_Orumster schreef:
De omscholing naar menpaard lijkt me moeilijker dan de omscholing naar ohz.
Iets nieuws is denk ik makkelijker dan een 'rustig' knop (ingespannen) erop zetten.

Op 'normale' ( dus niet de zwaar geflipte ) gevallen zit een 'rustig' knop, het probleem is dat dravers knoppen heel anders zijn dan 'menknoppen' :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:07

F_Orumster schreef:

Dravers worden echt niet alleen op snelheid gereden voor de sulky. Ze worden ook echt op een relatief rustig tempo uitgereden, de "rustig"knop"zit er dus wel op.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:21

Leuk om te leren. Wat zijn de verschillende 'knoppen' dan, heb je concrete voorbeelden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:13

maralyn schreef:

Bwa, als een sportwarmbloed met perfecte papieren en bewegingen om van te kwijlen een OCD'tje blijkt te hebben, krijg je ook geen biedingen boven de 1500 euro meer hoor. Zal niet zeggen dat het nooit gebeurd, maar een "kapotte" KWPN'er is toch echt niet zo aantrekkelijk meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:35

maralyn schreef:
Nog een vraag, (jeej ben op de vragentour vandaag)

Tussen een wagen en een sulky zit wel een verschil, ik zou maar gewoon eerst oefenen en niet gelijk ermee op de straat gaan, dat zou dom en mogelijk gevaarlijk zijn.

En daarbij komt dat je en het dier ook aan elkaar moeten wennen en elkaar moeten leren vertrouwen, het is geen dooie dier.

Zeker als het gekoerst heeft, zal het eerst moeten leren dat er geen koers is als ie opgetuigd wordt, die kan zich wel lekker klaar gaan maken voor de koers, maar dat verschilt per dier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:46

:D Dankjullie wel voor al jullie antwoorden!

waarom ik dit vraag is:
Misschien wel gelezen, dat ik een dravertje kende waar ik een klik mee had.
Nu ben ik rustig aan het nadenken, terwijl mijn trouwe fjordachtig ding ook 11 jaar word dit jaar. Waar zou ik later goed voor kunnen gaan?

Want ik ben zelf en mijn vriend ook, ontzettend rustig geaard. En dat had effect op dat dravertje, die werd ook chill.
Ikzelf ben van het lekker lang buitenrijden (dus richting endurance, maar ik rijd geen wedstrijden) en mijn vriend is van het mennen. Als mijn poown komt te overlijden, en ik na vallen en opstaan dat zal hebben verwerkt (heb het diertje al een tijdje) wil ik kijken wat bij ons past, en mennen, en rijden.

Maar omdat dravers zo eerlijk zijn, wanneer jij eerlijk bent, zie ik een draver ook wel zitten.
Ook door mijn positieve ervaring met 1.

KWPN heb ik nooit wat mee gehad, en koudbloeden zijn leuk, maar mocht ik richting de endurance sport gaan, is dat niet praktisch.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:53

Nou jouw ouwe trouwe poownie van nog maar pas 11 jaar zal heus nog heel lang meegaan met wat geluk en gezondheid. voor een kruising fjord is 11 jaar helemaal niet oud (weet ik uit ervaring).

Dravers zijn juist vaak heel relaxed en braaf. Dat ze vaak zo pittig zijn komt natuurlijk door vele krachtvoer wat erin gaat en dat is ook nodig voor de trainingen en het koersen.

Maar eenmaal als rijpaard/ plezier paard wordt ie al gauw makkelijker ivm dat er niet zoveel krachtvoer meer gegeven wordt en meer ruwvoer, dat is ook waar je naar kijken moet, vaak maakt dat al een verschil. En natuurlijk hangt het van het karakter af en de opvoeding en van hoe ermee is omgegaan.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:01

Dat ze pittig zijn komt gewoon omdat het volbloedjes zijn, dat krachtvoer dat er 5 jaar geleden in ging merk ik nu niet meer bij mijn draver hoor :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:05

Ik heb ervaring met dravers ( 4 jaar lang verzorgd en getraind) en zelf er een gehad zo uit de drafbaan vandaan en ik heb al 11 jaar een volbloed Arabier, ik weet dus waar ik het over heb.

Ik heb hier ook gezegd kan ook aan het karakter liggen, dat ze pittig blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:40

maralyn schreef:
Nu ben ik rustig aan het nadenken, terwijl mijn trouwe fjordachtig ding ook 11 jaar word dit jaar. Waar zou ik later goed voor kunnen gaan?
Als mijn poown komt te overlijden, en ik na vallen en opstaan dat zal hebben verwerkt (heb het diertje al een tijdje) wil ik kijken wat bij ons past, en mennen, en rijden.

Pff meid, vind je niet dat je wat op de feiten vooruit loopt??
Een paard van 11 is in de bloei van zijn leven! Die gaat nog lang niet dood hoor.

Maar voor wat je beschrijft is een dravertje prima geschikt, je ziet ze erg veel in endurance.
Als je de dressuur of springen in wilt kun je beter een ander ras zoeken en je moet ervan houden natuurlijk.
Dat pittige valt wel mee, is idd vooral een voerkwestie, dravertjes zijn eerlijk, kunnen koppig zijn maar gaan eindeloos door.