PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:59

Ik zit met hetzelfde dilemma ts, en heb toevallig vandaag de knoop doorgehakt. De afspraak staat voor 1 maart. Ik vind het dood, en doodzonde, maar ik denk dat het uiteindelijk beter is. Ook ik heb niet de mogelijkheid om ze aan huis te zetten en ik merk dat het op een pensionstal gewoon lastig is. Uberhaupt een stal vinden die past is al moeilijk en met een hengst is dat nog tig x zoveel moeilijker. Ook de mijne is super braaf bij mij, ik kan echt alles met dat paard. Maar hij kan wel vreselijk reageren op alles wat er voorbij komt en bij anderen is 'ie dan ook gewoon echt behoorlijk hengst. Op pension kan je niet voorkomen dat ook anderen hem af en toe in handen hebben, helaas.
En ondanks dat ik het verschrikkelijk zonde vind en er vreselijk van baal is het voor mijn ruin die bij hem staat denk ik juist wel weer goed. Die is gek op sociaal contact met andere paarden en dan vooral lekker groomen, mijn hengst is helemaal geen knuffelpaard en ze staan dus eigenlijk zelden elkaar te groomen. Ik denk dus dat mijn ruin wel heel blij gaat zijn als hij tzt weer in een groep kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:29

Cassidy schreef:
Wat vind je veel geld? Ik heb een aantal jaar geleden gehoord dat een proefvries voor eigen gebruik zonder uitvoerige testen qua verdunningen iets van 500 Euro kost.
Als je daar al over valt, moet je niet aan een dekhengst beginnen, de kosten om hem hengst te laten en te laten dekken komen vele malen duurder uit.

:wow: Voor dat bedrag mag ie van mijn part direct op de bok om voor eigen gebruik in te vriezen hoor :j

Ik heb het hier in België een keer opgezocht en ik kwam toen op zo'n €2500 excl. 6% BTW uit. Dat was dan 1 sprong, incl. allerhande testen, een proefsprong, de bewaarcontainer, 10 dossissen, de deksprong zelf, 1 dag op het dekstationd en 1 maand bewaring van het sperma. Moest hij meerdere sprongen doen, er meerdere dagen staan en het sperma blijft uiteraard meerdere maanden bewaard dan liep het allemaal wel op, telkens excl. BTW uiteraard. Voor een doodgewone hengst die nog niks gepresteerd heeft (laatbloeier, dus ook later met training) en voor wie weet enkele veulens voor de lol vond ik dat wél een smak geld. Bovenal omdat ik momenteel zelf geen merrie heb (wel iemand met interesse voor een dekking, ook papierloos) en goh, hoe lang kan je zo'n sperma bewaren zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen?

Ik vind €3000 (incl. BTW en meerdere sprongen voor het lukt zeg maar, zonder extra bewaring) toch flink wat geld als het maar voor de leuk is. Moest hij echt potentieel hebben, dan is dat iets helemaal anders en is dat geld dan weer een soort investering. Wil je er geld uit halen kost het zo'n €300/dek en voor €250 meer heb je tegenwoordig ook al een leuke, jonge, veelbelovende hengst die wel al wat gelopen heeft én ook nog is goedgekeurd. Ik zie bewuste (hobby)fokkers dan eerder daarheen gaan dan richting mijn HTK-knolletje. Wie weet duurt het nog 4 jaar eer hij toch iets moois doet qua prestatie maar als je sperma dan niet meer goed is, is het ook maar weggegooid geld.

Hoop dat je mijn standpunt van "smak geld" dan wel begrijpt. Moest het echt kunnen voor €500, dan is het wel weer interessanter en zou ik het wél overwegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:56

Niet ieder sperma is in te vriezen, dus als je een keer laat springen, standaard laat verdunnen, een rietje ontdooit en dan kijkt of er leven in zit, weet je snel genoeg of het lukt. Eenmaal ingevroren is het lang houdbaar...of er naderhand nog kosten bijkomen voor het langdurig opslaan weet ik niet.

De prijzen die ik hoorde was bij een dekstation in N-H, hengst stond daar ook dichtbij, was een kwestie van ernaartoe, springen, paard mee naar huis en dan hoorde je achteraf wel of het invriezen was gelukt.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:20

Als TS geen interesse heeft om naar de premiekeuringen te gaan of met haar hengst te dekken dan zou ze het beste af zijn met een ruin.
Zeker bij een pensionstal waar je niet zelf de regie hebt.Een PRE hengst voor de dekdienst is echt niet kostendekkend mist je een hele populaire bloedlijn hebt en dan nog mag je blij zijn dat je er wat aan overhoudt.
Als TS besluit met hem te dekken en hij wordt er toevallig toch erg lastig van dan loop je achter de feiten aan, meestal moeten er eerst ongelukken gebeuren voordat er een verstandig besluit genomen word.

TS ga gewoon lekker zorgeloos van je paard genieten neem het besluit wat het beste bij jouw en je paard past. Succes !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:35

Amable schreef:
Ik zit met hetzelfde dilemma ts, en heb toevallig vandaag de knoop doorgehakt. De afspraak staat voor 1 maart. Ik vind het dood, en doodzonde, maar ik denk dat het uiteindelijk beter is. Ook ik heb niet de mogelijkheid om ze aan huis te zetten en ik merk dat het op een pensionstal gewoon lastig is. Uberhaupt een stal vinden die past is al moeilijk en met een hengst is dat nog tig x zoveel moeilijker. Ook de mijne is super braaf bij mij, ik kan echt alles met dat paard. Maar hij kan wel vreselijk reageren op alles wat er voorbij komt en bij anderen is 'ie dan ook gewoon echt behoorlijk hengst. Op pension kan je niet voorkomen dat ook anderen hem af en toe in handen hebben, helaas.
En ondanks dat ik het verschrikkelijk zonde vind en er vreselijk van baal is het voor mijn ruin die bij hem staat denk ik juist wel weer goed. Die is gek op sociaal contact met andere paarden en dan vooral lekker groomen, mijn hengst is helemaal geen knuffelpaard en ze staan dus eigenlijk zelden elkaar te groomen. Ik denk dus dat mijn ruin wel heel blij gaat zijn als hij tzt weer in een groep kan.

:j
hier hetzelfde verhaal, zelfde reden...

als je afhankelijk bent van pension en je paard een sociaal leven gunt is het vaak de beste optie, hoe zonde het soms ook is...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:38

Nouvel schreef:
Amable schreef:

:j
hier hetzelfde verhaal, zelfde reden...

als je afhankelijk bent van pension en je paard een sociaal leven gunt is het vaak de beste optie, hoe zonde het soms ook is...

Het gaat uiteindelijk om het paard en zijn welzijn, dus wat dat betreft is het natuurlijk nooit zonde. Alleen maar fijn dat je, je paard een sociaal bestaan gunt. :j

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:04

YamaSaki schreef:
anneliesdj schreef:
_O- :')

+1

Mag ik er ook bij? :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:15

Amable schreef:

Ik kan me goed voorstellen dat je de beslissing hebt genomen en het tegelijkertijd ook zonde vind...
Zelf vind ik hengsten op zich leuk, dat "LAAAAADIEEESS JOEHOE, HIER BEN IK" gedrag :') maar het is inderdaad de vraag hoe verantwoord het is om hem zo op een pensionstal te houden...
Daar heb ik eerder al wat over geschreven...

Het is zo jammer dat mensen die eerlijk over gevaarlijke incidenten schrijven, meteen worden afgedaan als watjes, overdrijvers of zelfs mannenhaters... (geen van onze mannelijke honden hebben we ooit laten castreren)...
Mensen zouden elkaar hier best wat serieuzer kunnen nemen en ook naar meningen kijken die niet meteen in hun straatje passen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:23

@ Zoolgangster, je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb zelf 3 hengsten thuis staan en 1 je-weet-wel-hengst ;). Maar ik wanneer ik afhankelijk zou zijn van pension, dan zou ik ruinen hebben. Ze reageren toch wel degelijk anders al een ruin. En mijn je-weet-wel-hengst is echt geen doetje, heeft zelfs het meest gecompliceerde karakter, maar bij hem is het wel "what you see, is what you get". Zijn gekke gedrag staat niet onder invloed van hormonen die ineens de kop op kunnen steken.

Ik heb dan ook geen verzorger en laat de zorg met hoge uitzondering een dagje aan mijn vader over. Ze leven heerlijk met elkaar in groepsverband en zodra dat niet meer kan, zal ik ze direct laten ruinen. Ik wil geen gefrustreerde paarden en ook geen gefrustreerde eigenaar worden, dat is iets waar ik echt voor waak. En dat terwijl ik mijn laatste hengst echt als dekhengst heb gekocht (en daar dus ook voor heb betaald) zal ik het welzijn altijd voor het hengst-zijn plaatsen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:53

Het hangt inderdaad van het paard, de situatie en de eigenaar af.

Mijn persoonlijke ervaringen met hengsten )voornamelijk PRE en een enkele Fries en KWPNér) zijn heel goed. Een van mijn hengsten; Cantaor is ook echt het liefste paard wat ik ooit gehad heb, die is zo zachtaardig en staat ook gerust in de trailer naast een merrie (mits ze niet hengstig is). Hem zou ik ook nog wel op een pensionstal durven hebben, mits hij dan wel een normaal leven kan leiden. gelukkig heb ik mijn paarden aan huis, dus is er sowieso geen probleem.

Maar ik weet ook dat het anders kan. Ik heb een KWPN hengst een keer los zien breken, brrrrr meerdere gewonden zowel paard als mens. Dit paard is ook een keer tijdens het samen rijden achterop mijn paard gesprongen (ruin). En de eigenaresse was echt wel heel wat mans, maar kon haar eigen paard niet eens zonder cap op naast haar laten lopen.... Dit paard was zo van zichzelf, geen trauma's niks... daar waren gelijk de ballen vanaf gegaan bij mij.
Ik ken ook een hengt die best heel braaf is, maar eigenaresse heeft geen overwicht. Ook dat werkt niet.. dat is net zo goed een situatie waar castreren beter zou zijn.

Overigens kom onbetrouwbaar gedrag net zo vaak, of misschien wel vaker bij merries voor. Een hengst is heel zwart wit, merries kunnen wat geniepig zijn, dat zie je soms minder aankomen. Maar een hengst die eenmaal het knopje om heeft is gewoon heftiger dan een merrie die eenmaal het knopje om heeft. Maar een trap is een trap en altijd gevraarlijk..