Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:43

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:45

Ik geloof dat ik de moeder van dat paard uit de advertentie heb gezien, toen ze bij de hengst stond om gedekt te worden.
(Of het moet zijn dat er dat jaar meerdere QH's gedekt zijn door hem...)
Er stond dat jaar alleszins een valk QH-merrie.
Van die merrie was ik niet zo gek. :o

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:50

Ok, ik zocht op azteca en toen kreeg ik de kwpn , van foto altijd moeilijk oordelen maar als beide ouders papieren hebben dat er dan niet de moeite word genomen om ze in te schrijven bij het azteca stamboek

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:52

Die merrie die ik in gedachten heb, was overgings wel een volle QH, dacht ik.
Die zag er ook héél erg QH uit...
Dus dan zou je er misschien nog papieren bij kunnen aanvragen?
(Dat is als er een dekbewijs van is...?)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:49

hallo,

deze merrie heeft geen papier, kan wel aangevraagd worden met dekbewijs, papieren van beide ouders foto,s evt dna
de prijs word dan zeker anders als ze papier hebben, deze merrie zou dan ook evt gekeurd kunnen worden voor apta :)

wat is het een prachtige merrie authentic het is echt een dame mooi <3 en ze heeft een hele lieve uitstraling
net als Neo, hihi moet je die oortjes zien zo schattig
Afbeelding...

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:03

Ik doe met Neo ook vrijheids dressuur vindt hij heel erg leuk (kan hij wat lekkers verdienen hihi)
maar buiten door het bos vindt hij ook erg leuk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:22

Meld me even om mee te lezen . Vindt de azteca een interessant paard .
Sowieso lusi en pre s leuk ...
Wat is die Neo een knapperd ..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 23:33

Leuke foto's :D heb je toevallig ook filmpjes van hem? :D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:36

ja..maar hoe doe ik dat dan weer ????

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:42

Misschien ook een leuke match voor jouw merrie is Soajo van Chawwa Visser; een leuke, niet zo grote, bruine hengst. Hij geeft mooie veulens en is 1 van de weinige "niet schimmel" hengsten buiten o.a. onze Ultramar en de bruine Phoenix van Gaby Vegelin.
Phoenix: http://www.lusitano-paarden.nl/stoeteri ... aarden.php
Soajo: http://lusitano.nu/?page_id=75

Deze Lusitano hengsten zijn goedgekeurd, Phoenix is in het hetzelfde jaar als Ultramar goedgekeurd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:22

ElCid schreef:
Misschien ook een leuke match voor jouw merrie is Soajo van Chawwa Visser; een leuke, niet zo grote, bruine hengst. Hij geeft mooie veulens en is 1 van de weinige "niet schimmel" hengsten buiten o.a. onze Ultramar en de bruine Phoenix van Gaby Vegelin.
Phoenix: http://www.lusitano-paarden.nl/stoeteri ... aarden.php
Soajo: http://lusitano.nu/?page_id=75

Deze Lusitano hengsten zijn goedgekeurd, Phoenix is in het hetzelfde jaar als Ultramar goedgekeurd.

maar er zijn echt wel meer goedgekeurde hengsten met een kleurtje en dan zelfs nog wel bijzondere kleuren als de normale bruine en zwarte hengsten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:34

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is..........ik geef alleen maar een paar voorbeelden van een paar kwalitatief goede hengsten die in Nederland zijn goedgekeurd.
Overigens is bruin, zwart en vooral vos niet zo "normaal" bij Lusitano's, schimmel is nog altijd de overheersende kleur en een aantal hengsten in speciale kleuren is weer minder in kwaliteit qua bouw, gangen, etc. Romina heeft een paar goede hengsten in aparte kleuren, in Nederland, maar daar houdt het ook zo'n beetje mee op!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:39

ElCid schreef:
Ik zeg ook niet dat dat niet zo is..........ik geef alleen maar een paar voorbeelden van een paar kwalitatief goede hengsten die in Nederland zijn goedgekeurd.
Overigens is bruin, zwart en vooral vos niet zo "normaal" bij Lusitano's, schimmel is nog altijd de overheersende kleur en een aantal hengsten in speciale kleuren is weer minder in kwaliteit qua bouw, gangen, etc. Romina heeft een paar goede hengsten in aparte kleuren, in Nederland, maar daar houdt het ook zo'n beetje mee op!

ja zij heeft inderdaad goede hengsten met kleur.en vos noemde ik ook niet maar bruin en zwart ben ik toch genoeg tegen gekomen bv quazare van massa super mooie zwarte hengst en romina heeft ook een nieuwe bruine hengst ik vind bruin en zwart niet echt apart meer

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:58

Ja, hallo, dan heb je het ook over Massa! Dat is een categorie apart en een Franse fokker. Ik was afgelopen week op de Cheval Passion in Avignon en daar liepen heel wat Lusitano's van Massa. Overigens vind ik ze niet allemaal mooi; sommige, vooral de echt dressuurgefokte paarden van hun, beginnen steeds meer op grote warmbloeden te lijken.
Kleur is leuk, maar voor mij het laatste waar ik naar kijk! Ik vind andere factoren veel en veel belangrijker en heb nog nooit een paard op kleur gefokt of gekocht en zal dat ook nooit doen.
Maar ik vind zwart of heel donkerbruin wel erg mooi ;) en gelukkig heb ik 2 hengsten in die kleur, overigens niet daar op uitgezocht dus 8-)

Ik heb, binnen diverse rassen, paarden gezien in aparte kleuren en vaak wordt door de aparte kleur niet meer goed gekeken naar de kwaliteit van het paard. Binnen de Paints en Quarters is een mooi kleurtje al gauw een leuk bedrag meer waard, dus wordt er (te) vaak toch op kleur gefokt; de resultaten daarvan zijn, jammer genoeg, merkbaar in diverse erfelijke aandoeningen, soms zelfs niet levensvatbare veulens. Ook bij andere kleur fokkerijen levert dat problemen op.

Dus kleur is een leuke bonus; verder niet.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:10

Citaat:
Dus kleur is een leuke bonus; verder niet

Dit is ook mijn mening maar een heleboel mensen denken hier toch anders over.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:48

jus schreef:
Citaat:
Dus kleur is een leuke bonus; verder niet

Dit is ook mijn mening maar een heleboel mensen denken hier toch anders over.

Jammer genoeg heeft dat "anders denken" al heel wat ellende veroorzaakt binnen diverse fokrichtingen en rassen ;( !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:10

ik vind kleur dus inderdaad wel belangrijk.dus ga ik op zoek naar een correcte hengst die ook nog kleur heeft.en ik vind daar niks mis mee,is wat anders als je gewoon wat op elkaar gooit alleen om de kleur en niet verder kijkt.maar als je dan toch wilt fokken en een hoop moet betalen voor een dekking dan wil ik ook een met een kleur.op het moment verkoopt kleur gewoon ook stukken beter het is weer helemaal in als je een valk/palomino etc hebt.en ik vind het parchtig dus als je die keuze hebt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:11

Probleem is niet de kleur maar de fokkerij en het verkeerd selecioneren :D
Waarom moet een ras ineens omgetoverd worden tot modern sportpaard bijv.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:24

jus schreef:

over het om toveren naar een modern sport paard ben ik het helemaal met je eens ik vind het verschrikkelijk.kijk naar de haflinger de fries de pre en de lusitano en zo zijn er nog rassen.erg jammer gezondheid moet op 1 komen en dan eigenlijk de rest,want ook niet ieder stamboek is even streng.kijk naar bv de quarter daar kan iedere hengst dekken hoeft niet ggk te zijn toch ook jammer dit komt het ras ook niet tengoede

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:47

keona schreef:
jus schreef:

over het om toveren naar een modern sport paard ben ik het helemaal met je eens ik vind het verschrikkelijk.kijk naar de haflinger de fries de pre en de lusitano en zo zijn er nog rassen.erg jammer gezondheid moet op 1 komen en dan eigenlijk de rest,want ook niet ieder stamboek is even streng.kijk naar bv de quarter daar kan iedere hengst dekken hoeft niet ggk te zijn toch ook jammer dit komt het ras ook niet tengoede

Dat is dus niet waar! De Quarter is niet alleen het grootste stamboek ter wereld, maar het paarden bestand is over het algemeen ook nog van hoge kwaliteit met in verhouding heel veel goed presterende paarden met een fijn karakter en veel paarden die niet voor niets in de hogere prijklassen vallen en/of veel afstammelingen hebben die enorm presteren met winsommen waar menig ander ras alleen maar van kan dromen :o 8-)
Keuringen kunnen heel handig zijn, maar er zijn ook rassen compleet de vernieling in geholpen juist door die keuringen. Bij sommige stamboeken stellen de keuringen zo weinig voor dat men het net zo goed kan laten.
Bij de Paints en Quarters gaat men uit van de verantwoordelijkheid van de fokkers en die nemen hun verantwoordelijkheid, over het algemeen, dan ook. Daardoor zijn hele fijne sportpaarden ontstaan die uitblinken in hun fokrichting en over het algemeen een heel fijn, werkbaar, karakter hebben.
Tuurlijk zijn er misstanden binnen en Q/P fokkerij, maar die zijn er overal, ook waar wel gekeurd wordt. Als ik kijk naar KWPN'rs, met hele strenge keuringen, wordt ik ook niet blij van (te) veel produkten. Bij een aantal rassen is juist door het keuren ( o.a. op bepaalde kleur, weinig/ veel aftekeningen, maat, gangen, etc) juist een heel zwak ras ontstaan met erfelijke ziektes. Die zijn er binnen de Q/P ook, maar aangezien men zich daar steeds bewuster van wordt, wordt er steeds minder mee doorgefokt.
Kijk bijv. eens naar de PRE, die worden gekeurd.........maar dat zegt zo weinig dat ze het net zo goed kunnen laten.
Keuren wordt ook gedaan door mensen, met hun voorkeuren, en de keuringen kunnen dan ook nog per periode verschillen en afhankelijk zijn van "wat er in de mode is". Nog niet zo lang geleden werden voskleurige Lusitano's altijd afgekeurd!
Keuren en niet keuren hebben allebei hun voor en nadelen, maar ik denk dat er meer rassen "verknald" zijn door een bepaalde manier van keuren dan door het helemaal niet keuren en de verantwoording te leggen waar die hoort; bij de fokkkers,
Het KWPN heeft regelmatig hengsten afgekeurd die uiteindelijk beter presteerden en betere veulens leverden dan wel goed gekeurde hengsten.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:55

...de fokker fokt over het algemeen om te kunnen verkopen....dus deze zal meer kijken wat MEN wil op het moment. Dus kleurtjes zijn ineens IN dus dan gaan ze kleurtjes fokken..de grote fokkers hebben wel degelijk invloed op het stamboek en zo zullen ze druk uit oefenen op de keur meesters en dus kleurtjes of een ander type eisen...de fokkers die voor sport paarden fokt zal ook naar de vraag van de ruiters kijken...en prestatie verhogend willen fokken...zo weet ik dat ze in Spanje ook graag Sport paarden WIllen hebben...En zo gaan sommige rassen gewoon naar de kloten...zo ook in de quarters heb je die halter paarden gezien???in USA regel rechte dikbil paarden met dubbele spier ontwikkeling mongooltjes dus???? friezen die nog slanker zijn dan volbloeds??? schetlanders -mini,s even groot als een hond??? KORT om in de grote mensen wereld gaat het op GELD. En wij de liefhebbers zijn helaas de minderen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 23:10

Paard met een leuk kleurtje ken je niks mee, niks waard, nooit mee fokken:

Afbeelding

Afbeelding

(Da's dus een geintje, eerste is Hollywood Dun It, six million sire, tweede Wimpys Little Step, four million dollar sire)

Overigens, persoonlijk ben ik geen schimmel fan, niet alleen omdat mijn merrie haar poep-en-modder-rol genen door zal geven, maar ook omdat ik niet zo happy wordt van het melanomen verhaal.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:25

hihihi wat prachtig zeg !!! die palomino !!!! mmmm
ene ik hou ook niet van kleurtjes hihihi
ik snap wat ze bedoelen...maar er zijn zeker GOEDE paarden MET een mooi kleurtje...:)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:29

Afbeelding

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:29

dit is toch afschuwelijk !!!