Merriekeuring 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliert

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:02

Ex pensionklant van mij heeft een hengst gefokt. Bleek twee ocd's te hebben. Zij heeft het paard verkocht voor weinig, dier is geopereerd en inmiddels is de hengst door naar de tweede bezichtiging! Ik wist echt niet wat ik hoorde!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:05

sliert schreef:
Ex pensionklant van mij heeft een hengst gefokt. Bleek twee ocd's te hebben. Zij heeft het paard verkocht voor weinig, dier is geopereerd en inmiddels is de hengst door naar de tweede bezichtiging! Ik wist echt niet wat ik hoorde!

Ja helaas, dit gebeurt veel vaker.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:11

Tja, ik voelde me gelijk het naiefe domme blondje....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:16

sliert schreef:
Tja, ik voelde me gelijk het naiefe domme blondje....

Dit kan natuurlijk alleen onder bepaalde omstandigheden. Paard moet verder goed zijn, geen 3-en of afvlakkingen op OC-gevoelige plaatsen. Daarbij moet de OCD mooi los liggen zodat deze weggehaald kan worden zonder achterblijvende schade die zichtbaar blijft.

Als een paard alleen OCD heeft en verder goed is, dan is het mogelijk om hem te opereren en dan dus 100% goed te krijgen.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:00

Hier ook een potentiele deelnemer!
Ik moet het nog even laten afhangen hoe mijn paard zich ontwikkeld. Ik hoop dat ik met haar heen kan ze is vast goed op de (rontgen) foto dus dat scheelt. ze is nu plm 1.66

Fotos in mijn profiel, de 2 jarige.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:05

IK had net de envelop met Flair haar Prok binnen dus helemaal blij ... dat hebben we maar :) !!

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:40

Wat super Ellis, gefeliciteerd ! :D

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:22

Ik wil me hier ook melden!

Ik zit er over te denken met mijn bijna 3-jarige merrie te gaan. Het is mijn eerst eigen paard en heb haar als veulen gekocht. Ik vind het erg moeilijk te beoordelen of ze goed genoeg is voor de keuring, dus ik hoop hier wat meningen te horen of jullie denken dat ze niet misstaat op de keuring ;)
Ik hoor van veel mensen dat ze lekker kan lopen, dus zit er wel echt over te denken om te gaan!

Even wat info:
Fortune Cookie, geboren op 23-03-2010, Koffievos, Afstamming: Valeron x Zelhem x Winckenburgh, nu ongeveer 1.62

Een paar weken terug heb ik een paar stukjes gefilmd:

En hier wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 02:37

Fortune cookie, die herken ik nog van topics dat ze veulen was!
Ik vind het een mooi dier en zou zeker een gokje wagen hoor! :j

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:16

Moeilijk te zeggen met filmpjes en foto's aangezien 9 VD 10 paarden extra gaan lopen in een natte bak... maar ja nooit geschoten is altijd mis zeg ik altijd als je zelf graag wil moet je het gewoon doen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:18

ik denk dat ze haar te zwaar en teveet in het 4-kantsmodel vinden, zou haar iig flink op dieet zetten en de hals goed trainen

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:18

fokfanaat schreef:
ik denk dat ze haar te zwaar en teveet in het 4-kantsmodel vinden, zou haar iig flink op dieet zetten en de hals goed trainen

Daar kan ik mij helemaal in vinden. Denk dat ze haar misschien niet voldoende langgelijnd vinden. Maar het is wel een paard met uitstraling :)

Vind het altijd lastig te beoordelen vanaf een foto en filmpje. Het is sowieso lastig omdat het zo'n moment opname is een keuring. Je weet nooit hoe ze op de omgeving reageren.

Ik zit er over na te denken om mijn Gtje in Friesland vant zomer voor de 2 jarigen keuring te doen. Het is een indoctro x matterhorn, als veulen is ze 9de geworden op de nmk. Hierdoor ben ik ook bang dat ze misschien hogere verwachtingen van haar hebben. Ze is van mei 2011 en volgens mij meet ze nu al tussen de 1.65 en 1.70. Heb nog geen mooie recente foto's maar het is Witbeen in mijn profiel :)
Haar moeder verwacht dit jaar een veulen van Corland.
Wij hebben ook nog een Etje die we vorig jaar bewust niet voor de keuring hebben gedaan omdat we haar er nog niet klaar voor vinden. Waarschijnlijk is het geen keuringspaard en wachten we eerst af wat ze in de sport doet voordat we naar de keuring gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:00

Cookie is een leuke merrie maar idd te dik en ik ben bang dat de hals ook niet helemaal uit de verf gaat komen. Die doet nu in ieder geval vrij kort aan (is me al eens eerder opgevallen op andere foto's en lijkt me met rijden ook lastig worden). Zoals fokfanaat zegt is ze idd ook wel erg vierkant.
Neemt niet weg dat ik haar nog steeds aansprekend vind. Ik zou gewoon gaan, al is het desnoods maar voor de ervaring!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-01-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:01

kort, zwaar en idd laag uit de borst,

wellicht dat met trainen en afvallen je dat nog wat beter krijgt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:32

fokfanaat schreef:
kort, zwaar en idd laag uit de borst,

wellicht dat met trainen en afvallen je dat nog wat beter krijgt

Inderdaad. 100 kilo eraf en dan zal ze wat langgelijnder en hoogbeniger tonen.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:08

Bedankt voor de reacties! Ze is al erg veel afgevallen de laatste 2 maanden en ik ben nu begonnen met longeren, deze week voor het eerst een bijzetje eraan gedaan. Ze zal dus nog meer af gaan vallen de komende tijd en meer spieren krijgen. Ze is ook niet het perfecte keuringspaard daarom twijfel ik heel erg, ze kan echt goed lopen, maar kwa exterieur weet ik niet of ze het red. Ik heb haar ook niet gekocht voor de keuringen maar als rijpaard, en het is altijd afwachten hoe ze uitgroeien. Maar het lijkt me wel leuk om het te proberen, maar ik kijk eerst even aan hoe ze zich in de training ontwikkeld ;)

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:16

chico_lama schreef:
Moeilijk te zeggen met filmpjes en foto's aangezien 9 VD 10 paarden extra gaan lopen in een natte bak... maar ja nooit geschoten is altijd mis zeg ik altijd als je zelf graag wil moet je het gewoon doen!

Cookie loopt eigenlijk altijd zo als ik haar losgooi, ik heb alleen maar deze filmpjes en niet in een droge bak ;)

Heb wel een foto van toen de bak droog was:
Afbeelding

En in een redelijk bevroren bak:
Afbeelding

Ik ga afwachten hoe ze zich verder ontwikkeld en kijk dan of ik haar wel of niet naar de keuring doe, gelukkig duurt het nog even voor de keuring is ;)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:28

Ook ik heb al eerder topics voorbij zien komen van je paard. Het is een leuke merrie, erg aansprekend. Ben wel benieuwd hoe ze er "afgetraind" uit gaat zien. Nu is met name de hals een probleem.

@Marijkee: volgens mij is Friesland nog zo ongeveer de enige provincie die jaarlingen en tweejarigen op de keuring hebben. Leuk, maar ik zie het nut er niet echt van in. Het zou kunnen dat je met je merrie wat ervaring op wilt doen, maar anders zou ik haar lekker thuis houden.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:12

@Bolzak, leuke merrie!
@Magootie; zeker aansprekende merrie! Ik dacht al dat ik die naam herkende, en jaa hoorr ik heb al eerder leuke topics van jullie gezien! :D Erg leuk! Ik ga mee wel met de reacties hierboven; ze heeft een tamelijk korte hals en is nog een beetje een propje, maar ze veranderen nog zo enorm als ze ouder worden en in training worden gezet. Ben benieuwd hoe ze er over een paar maandjes uit ziet!

Ik heb vandaag een poging tot stand foto gedaan, ze is nog vrij aan de kleine kant, dat is ook een van de redenen waarom ik nog twijfel om naar de stamboekkeuring te gaan. Zal binnenkort ook eens een filmpje in beweging maken!

Afbeelding

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:33

Hoi!

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn, bijna 4 jarige, merrie vinden!
Ze is nog niet ingereden en wordt sinds kort getraind aan de longe.
Heb haar al eerder op dit forum gezet maar had toen niet echt feedback gekregen.
Heb inmiddels een recente foto, alleen niet echt een mooie standfoto omdat ze niet vierkant staat....

Encantado, Veron x Ahorn

Afbeelding

En en filmpje

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:41

ik vindt het een mooi paard om te zien en zou de gok wagen om er mee naar de keuring te gaan.Kwa beweging is ze ook goed genoeg vindt ik.Het is nu veel longeren en sterker maken

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:46

Voet linksvoor gaat sowieso een probleem worden. Als je haar echt voor wil brengen, moet de smid daar nu optisch (lees: de stand zodanig veranderen dat het lijkt alsof de merrie gelijke verzenen heeft) al wat aan gaan doen. De voorvoeten moeten qua stand meer naar elkaar toe gebracht gaan worden.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 09-01-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:49

ik had het idee ook dat het voor voetje wat steiler was maar daar kun je nog wel wat aan doen het is geen bokvoetje als je op tijd een ijzer eronder legt en een paar keer nog laat doen dan zie je daar niks meer van

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:46

Ja klopt, ze heeft idd wat steile voorvoeten. Smit komt ook binnenkort om ijzertjes onder te zetten. Verder zijn we haar nu met dubbele lijnen en met een tuigje aan het longeren om haar nek en bovenlijn nog wat sterker te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:00

sprins schreef:
Ja klopt, ze heeft idd wat steile voorvoeten. Smit komt ook binnenkort om ijzertjes onder te zetten. Verder zijn we haar nu met dubbele lijnen en met een tuigje aan het longeren om haar nek en bovenlijn nog wat sterker te maken.

Steile voorvoeten is nog niet zo'n ramp, als ze maar allebei gelijk waren. Maar op de foto toont de linkervoorvoet bijna als een bokhoef, zo steil is die. Ongelijke voeten zijn niet gewenst.
Verder wel aansprekende merrie om te zien.