Springende Volbloeden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:45

Deze dus...

Afbeelding

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:06

Topic wordt verdacht rustig zeg.. Schijnheilig

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 13:12

Ja, die foto! Bedankt!

Hoeveel mensen zullen die flater met dat sportpaard van Anna hebben gezien Knipoog ..........?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:47

ik ben geen wonder wat betreft herkennen volbloederige warmbloeden(hoe schrijf je iets krom op?) maar daar zag ik zelfs geen volbloed in
ik denk dat mensen gewoon maar blij moeten zijn met de volbloed, zonder de volbloed zou het warmbloed van vandaag de dag niet bestaan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:50

Anna42"]
[quote="Himyar schreef:
Volbloed.
http://www.enavant.homestead.com/Innkeeper.html
Afbeelding

Wat mankeert hier nu weer aan?
Hoofd, nek, hals, schouder, voorbeen, schoft, rug, lenden, lendenmechanisme, achterbeen, beweging?? Het zal alles wel weer zijn wat er aan mankeert en deze zal dus ook wel weer bijna rijp zijn voor de slager.

Toch heeft ook deze Volbloed niet de beweging die zo noodzakelijk voor een sportpaard.
Allereerst de bovenlijn niet horizontaal. Het dragende achterbeen staat niet onder massa maar er achter. Dat betekent dat het voorbeen veel meer dan de helft van het totale gewicht te verwerken krijgt. Bij de afzet van het rechterbeen zal het linkervoorbeen vervolgens nog ver schuin achter komen te liggen
Het linker achterbeen dat vervolgens moet gaan dragen en stuwen zal ver achter de massa landen. Trek een verticale lijn van het hoogste punt van de croupe naar beneden, dan heb je precies het punt waar het achterbeen landt. Op dat punt wordt het achterbeen recht. Overigens kun je dat ook duidelijk zien op de foto. Er is geen symetrie tussen het voorbeen en achterbeen.
Het gewicht moet immers van het rechterachterbeen overgeheveld worden naar het linkerachterbeen.
Dat kan alleen maar als de gewrichten van het darmbeen en dat van het kniegewricht een rechte lijn vormen.
Probeer zelf eens met gebogen knieen het gewicht van het ene been op het andere been te brengen en dan ook nog voorwaarts te bewegen. Dan merk je hoeveel energie en kracht dat kost. Om over de slijtage nog maar niet te spreken.
Deze volbloed drukt zijn gewicht dus over het voorbeen en bij de wisseling van het te dragen gewicht zal hij op een voorbeen het volle gewicht te verwerken krijgen.
[/quote]

lopen paarden los dan altijd perfect, zelfs een paard wat grand prix loopt zal die op een foto niet altijd de perfecte beweging laten zien
vind het knap dat jij aan de hand van een moment opname kan zien hoe de beweging van een paard is

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:18

paard in de wei loopt echt geen piaffe, tenminste, die van mij niet. Die staan met een hangende hals naar beneden te slapen....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 14:23

Natuurlijk heeft de ruiter een flinke impact op het paard. Los in de wei zijn er geen bit en sporen en geen gewicht op de rug, een heel andere situatie dus. Als dit paard een tijdje dressuurmatig zou worden gereden en onder een goede ruiter zou lopen, dan krijg je weer heel wat anders te zien dan deze foto laat zien. Heel logisch, want anders zou je paarden kunnen fokken die vanaf de eerste dag onder de ruiter al de meest perfecte Klassieke dressuur bewegingen zouden tonen, die ze los in de wei ook al zouden laten zien. Welk paard draaft er echter in de wei op de rechte lijn met perfecte verzameling en oprichting zoals de Klassieke dressuur die vraagt? Niet een volgens mij.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:36

Tis nogsteeds stil Schijnheilig

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:52

Ook ik lach een beetje om deze blunder.
Toen de vraag gesteld werd, wist ik al dat er iets zou komen.
Maar dit whahaha Haha!

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:14

Het is idd. een hoop blabla, van een sportpaard moet dit, en een sportpaard moet dat, lijntje zus, lijntje zo. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Over springpaarden, waarbij de prestatie telt. Het is geen jurysport (gelukkig). Het maakt niet uit hoe het paard eruit ziet, het gaat erom dat hij doet wat hem gevraagd wordt: foutloos springen. Om Steinkraus maar eens te quoten:
"Picking apart the anatomical details of an outstanding jumper is no more relevant than worrying about what Baryshnikov looks like in a business suit." Baryshnikov is overigens een balletdanser Haha!

Hebben jullie by the way nog gekeken vanmiddag naar het steeple chasen vanuit Ascot op de BBC? Tijdens de Handicap Chase (met flinke hindernissen!) van 1.40 knapte de buitenteugel van Kingscliff, maar ze bleven gewoon doorgaan. Ze wonnen uiteindelijk ook nog de race! Dat vond ik wel leuk om te zien. De jockey kon zich alleen maar vasthouden aan de riem van het voortuigje. Wow! Het paard had er dus duidelijk lol in

Olympisch kampioen Touch of Class:
http://community.webshots.com/photo/101011900/101012218BpINup
http://community.webshots.com/photo/101011900/101012351EOqkkg
http://community.webshots.com/photo/101011900/101012381OmoNIA
Nog eentje van Jet Run:
http://community.webshots.com/photo/101011900/101012288WREXCv

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:10

Jammer dat ik die race niet gezien heb!!! Zal er wel leuk uit hebben gezien!!
En inderdaad, dat gezeur over de ideale bouw, Tineke Bartels zegt juist (maar ja, dat gaat over dressuur) dat geen enkel paard perfect is, en dat dat nou zo leuk is. Vooral als het een heel goed sportpaard is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:16

CielitoLindo schreef:
Topic wordt verdacht rustig zeg.. Schijnheilig

Komt door French Buffet xx Knipoog

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:19

Hee Himyar, ik kwam in dat boek van Mueseler ook nog een foto van Sinjon xx tegen. Maar is een beetje klein en ik weet dus niet hoe ik zo'n foto groter kan maken.
Maar we weten inmiddels allelmaal wel dat volbloeden dus wel kunnen springen. Lachen

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:42

nog wat afstammelingen van volbloeden die internationaal springen/sprongen

Ommen v. Abgar xx
De Sjiem (mv. Wathamin xx)
The Freak (beste paard van het winnende Duitse team op de OS 1988)
Jasper (Little One) v. Courville xx
VIP (mv. Abgar xx )
Van Gogh - Lucky Boy xx
Medrano - Lucky Boy xx
Henzo (mv. Abgar xx)
Linky - Courville xx
Renville v. Courville xx
Koh-I-Noor - Abgar xx
Noble Boy - Noble Roi xx
Audi's Jikke (mv. Pantheon xx)
H&M Butterfly Flip (m. Baderna xx - v. Moderene xx)
First de Launay v. Laudanum xx
Calypso v. Lucky Boy xx
Eloise de Semilly mv. Night and Day xx
JPC Modesto - mv. Lucky Boy xx
Shutterfly - mv. Forrest xx
Eurocommerce Geneve mv. Ariban xx
Authentic - mv. Katell xx

En er staan nog veel meer in de WBFSH (ik heb deze alleen al uit de top 60 gehaald).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:46

Er is ook niks mis mee met volbloed.
Maar je kunt je afvragen wil ik ze.
Daar ze op dit moment mee helpen aan een andere manier van springen.
De Parabool zoal bv het KWPN voor staat.

[FA] Tinka's boy

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:48

Mijn Prinsje .... Mr Wilfred X Cartoonist...... zou int gaan starten met Robbie Ter Borg.

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 10:57

mdmoiselle schreef:
Het is idd. een hoop blabla, van een sportpaard moet dit, en een sportpaard moet dat, lijntje zus, lijntje zo. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Over springpaarden, waarbij de prestatie telt. Het is geen jurysport (gelukkig). Het maakt niet uit hoe het paard eruit ziet, het gaat erom dat hij doet wat hem gevraagd wordt: foutloos springen. Om Steinkraus maar eens te quoten:
"Picking apart the anatomical details of an outstanding jumper is no more relevant than worrying about what Baryshnikov looks like in a business suit." Baryshnikov is overigens een balletdanser Haha!

Zie deze post.
Gaaaap

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:23

mdmoiselle"]
[quote="mdmoiselle schreef:

Zie deze post.
Gaaaap
[/quote]

Inderdaad.
Maar je mag toch wel opmerken dat het ene stamboek anders denkt hoe een springpaard cq dressuurpaard eruit moet zien dan het andere.
En daarom is het goed dat het onderscheid wordt aangegeven.
Er begint inmiddels een duidelijk onderscheid te komen in Stamboeken onderling qua type en gebruik.
En dat men zo fokt is dat een fokbeleid van een stamboek waardoor er steeds meer zichtbare verschillen ontstaan tussen de stamboeken.

Maar wil je als stamboek snel verder komen zou je bv. om een springpaard te fokken zoals het KWPN voorstaat,kruisen met een Buckhorse. Deze rodeopaarden slaan achter gemakkelijker uit, wat er inmiddels ingefokt is en beschikken inmiddels over zeer veel volbloed.
i.p.v. van een paard van de renbaan te nemen. Cool
Laatst bijgewerkt door ceasario op 23-11-03 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:26

Ik denk dat een renpaard wel een karakter heeft van willen winnen.
Dus ook het karakter van aan de andere kant van de hindernis komen.
Daarbij zijn ze vaak ook geveolig, ook op hun beentjes, dus blijven ze graag van het hout.

Dus niet alleen de bouw telt, mentaliteit misschien wel het meeste.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 11:33

runningkawa schreef:
Ik denk dat een renpaard wel een karakter heeft van willen winnen.
Dus ook het karakter van aan de andere kant van de hindernis komen.
Daarbij zijn ze vaak ook geveolig, ook op hun beentjes, dus blijven ze graag van het hout.

Dus niet alleen de bouw telt, mentaliteit misschien wel het meeste.

Klopt.
Maar men is op dit moment bezig een ander soort springpaard te creeren
bij bepaalde stamboeken en dan is de vraag past daar de volbloed van vandaag nog in. En dat moet je aan de Jury van de hengstencom. vragen
want die geven het aan door ze aan te wijzen.

Nogmaals er zijn twee soorten springpaarden plus de rest.
En daar dient men naar dat onderscheidt te kijken.
Wil je bij aankoop het ene of het andere soort.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 11:28

Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 11:57

mdmoiselle schreef:
Hebben jullie by the way nog gekeken vanmiddag naar het steeple chasen vanuit Ascot op de BBC? Tijdens de Handicap Chase (met flinke hindernissen!) van 1.40 knapte de buitenteugel van Kingscliff, maar ze bleven gewoon doorgaan. Ze wonnen uiteindelijk ook nog de race! Dat vond ik wel leuk om te zien. De jockey kon zich alleen maar vasthouden aan de riem van het voortuigje. Wow! Het paard had er dus duidelijk lol in

Ik heb het gezien ja en ik ben toch altijd onder de indruk van de prestaties die die dieren leveren.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:54

chantal1 schreef:
Afbeelding

Ik zie geen foto's maar sommigen anderen heb ik begrepen wel.
Welke van deze types Volbloed zou meer geschikt zijn voor de sportpaardenfokkerij?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:58

Anna42 schreef:
Ik zie geen foto's maar sommigen anderen heb ik begrepen wel.
Welke van deze types Volbloed zou meer geschikt zijn voor de sportpaardenfokkerij?

Is dit de 1000 euro vraag of kan men nog een bonus verdienen Verward

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:28

Dacht dat ze het opgegeven had Verward