dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:10

Je hebt gelijk hoor :) maar deze hengst heeft wel een erg goede romp. En dat zie je tegenwoordig nog zelden! Ik durf gerust te zeggen dat we fout bezig zijn. Het succes van nu is door de paarden die twaalf jaar geleden geboren zijn. Toen waren de paarden (hoogbenig,...) Die we vandaag de dag fokken niet welkom.

En totilas is het belachelijkste dat ik ooit gehoord heb. Eerst zit je hard te roepen het is de onze, Hij is kwpn... Om dan vervolgens zijn type te verafschuwen :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:13

hij is kwpn ja... maar heb ik ooit gezegd dat hij aan het ideaal beeld van het kwpn voldoet?? en wie zegt dat ik zijn type verafschuw? ik niet hoor, als je nu is goed leest kan je lezen dat ik juist voor dat soort types val. ik hoef al die hoogbenige dunne strakke types niet.
dus wat normaler reageren na goed lezen is ook welkom ;)

Umeo

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:03

Haha ik bedoelde ook het kwpn. Even verkeerd uitgedrukt :) ik weet dat je niets tegen toot hebt, anders ga je er ook niet mee dekken veronderstel ik :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:45

Volgens mij ben je nog niet helemaal wakker ;) want ook heb ik nooit gezegd dat ik het eens ben met het fokbeleid van tegenwoordig bij het kwpn (op keuringen af gaand) nu zeg ik uiteraard niet dat niks goed is want uiteindelijk zijn we nogsteeds goed bezig maar ik ben absoluut niet iemand die alleen bij kwpn hengsten dekt (heb een Holstein merrie en heb met meerdere oldenburger hengsten gedekt) Dus wat je nu bedoeld dat ik hard roep dat het "de onze is" etc snap ik nogsteeds niet... Of dat ik totilas z'n type verafschuw... :s
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 18-11-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:48

Ik bedoelde gwn dat het kwpn zich belachelijk maakt door eerst zo uit te pakken met totilas terwijl ze helemaal niet staan te wachten op zo een type paard. Ik had het helemaal niet over Jou :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:51

Oo ok dan had je het verkeerd opgeschreven ja snapte t al niet :p
Maar idd dat zijn een van de kromme dingen bij t kwpn

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:57

Ja Idd toen ik mijn zin opnieuw las zag ik dat ik het verkeerd uitgedrukt had. Maar was dus helemaal niet op Jou bedoeld :)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:37

arie53 schreef:
En die F.E.I. voorgeschreven tact en balans kan alleen worden uitgevoerd waarbij het zwaartepunt in het midden ligt.

Bij een paard in beweging zal het zwaartepunt variabel kunnen zijn door gewichtsverplaatsing, denk hierbij b.v. aan het bewegen van het hoofd maar ook bij meer of minder verzameling zal het variëren.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:29

Dat klopt. Maar om de balans te kunnen onderhouden, zal het zwaartepunt tussen de variaties telkens weer terug moeten komen naar het middelpunt. Als het zwaartepunt immers bij de uiterste variatie blijft steken, is er geen sprake meer van balans.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:38

Vliedende krachten? :)*

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:47

Afbeelding

Graag jullie mening eens over deze :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:56

Eerste indruk: Wauw.
Tweede indruk; De rug is lang, croupe hoog en lendenen lijken wat slap. Schouder is magertjes wat niet zo opvalt door de massieve hals.
Maar ik denk dat het wel functioneel is, hij zal vast het achterbeen wel goed onder kunnen brengen en dan is een iets langere rug juist in het voordeel.
Ik ken de hengst verder niet, is hij nog jong?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:48

Mooi frontje, slecht kontje :D
Denk niet dat hij achter echt super kan gaan. Maar op een echte typische KWPN-merrie met korte hals en veel 'stamp' achter kan hij vast reuze leuk fokken. Ik zou dat op bijv een Ferro x Amor merrie wel durven.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:49

Dees schreef:
Vliedende krachten? :)*

Yep. Beweging is een constant spanningsveld tussen de wet van Euler en die van Newton.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:35

Dees schreef:
Mooi frontje, slecht kontje :D
Denk niet dat hij achter echt super kan gaan. Maar op een echte typische KWPN-merrie met korte hals en veel 'stamp' achter kan hij vast reuze leuk fokken. Ik zou dat op bijv een Ferro x Amor merrie wel durven.

Is trouwens de halfzus van Daianira Van de Helle, onder Vicky Smits.
Vorig jaar gezien in Vechta, kon als 8jarige (februari) de beginselen van de pi-pa. Mocht imo wat meer afdruk vertonen, maar zeker talent voor het verzamelde werk.

http://www.youtube.com/watch?v=b9ZEp_HDQ7U

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:48

Hier trouwens nog eens de punten van Desperados in de GP van gisteren:

14. Passage 1 8 8 7 8 8
15. Piaffe 12 bis 15 Tritte 1 9 9 9 10 8
16. Übergänge Passage<->Piaffe 1 9 8 8 7 8
17. Passage 1 8 8 8 8 8

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:29

Umeo schreef:
Afbeelding

Graag jullie mening eens over deze :)

Deze hengst toont geen harmonische verhoudingen. De hals- en ruglengte alsmede de diepte van de romp en de lengte van het voorbeen komen niet met elkaar overeen. De romplengte wordt weer niet gevormd door de som van twee van deze lengtes. Het paard is derhalve onharmonisch.

Ras en uitstraling hadden zijn voldoende aanwezig, alhoewel hij wat mannelijker in zijn voorkomen had mogen zijn.

Het hoofd is sprekend maat doet iets vrouwelijk daarbij is het oog wat klein en had wat meer aan de buitenkant van het hoofd mogen staan.

De rompdiepte en de lengte van het voorbeen zijn niet geheel gelijk aan die van de hals -en ruglengte en deze hadden dus meer in overeenstemming met elkaar moeten zijn om van een harmonische bouw te kunnen spreken. Daar staat tegenover dat de hengst nog wel over redelijk veel bodem staat. Het paard kan daarmee dus de eventuele minpunten op dit terrein nog redelijk goed compenseren.

De hals is breed en goed aangezet alleen het verloop van de hals zou bij de aanzet eerst meer verticaal omhoog moeten lopen. Bij een meer verticaal verlopende hals verkrijgt het paard bij een goed geprononceerde nek ook meer welving aan de bovenzijde en dat biedt vooral rijkunstig veel meer voordelen.
De hoofd/halsaanzet zou iets geprononceerder mogen zijn. Daarbij kan de kaak in de afbuiging goed vrij gehouden worden.

De schouder is voldoende schuin maar ook wat lang en dat veroorzaakt weer een vrij laag gelegen boeggewricht. Een dergelijk gesitueerd boeggewricht gaat ook altijd samen met een wat kleine hoek in het ellebooggewricht. Een dergelijke voorhand brengt ook weer met zich mee dat de romp aan de onderzijde naar de voorbenen toe niet of onvoldoende oplopend is. Dit paard heeft dus overduidelijk een neerwaartse romp.
De combinatie van deze factoren met een meer horizontaal verlopende hals uit zich de beweging altijd in een dalende voorhand die, voor een optimale balans, onvoldoende ver omhoog gebracht kan worden. De elleboog ligt met een dergelijk rompverloop ook vrij dicht tegen de romp aan en biedt daarom minder ruimte voor de romp om tussen de schouders te kunnen balanceren. Het voorbeen staat wel recht onder de massa maar had iets ver naar voren mogen staan. Bij een hoger gelegen boeggewricht en grotere hoek in de elleboog zou dit ook het geval zijn geweest.

De schoft is voldoende hoog maar kort en zou tot aan het midden van de rug door moeten lopen. Een ver doorlopende schoft tot aan het midden van de rug biedt het voordeel dat de ruiter direct midden op het paard komt te zitten hetgeen de balans ten goede komt.

De romp mocht met name in het midden nog iets dieper zijn maar het paard is wel weer goed rondgeribd. Een ronde ribbenkast biedt sowieso veel ruimte aan de longen en met een goede "Hinterrippe" zoals we hier zien, is er niet alleen veel plaats voor de ingewanden en organen maar ook voor de broodnodige buikspieren die bij het dragen in de beweging van cruciaal belang zijn. En ook aan de bovenzijde geeft een ronde ribbenkast weer optimaal ruimte aan de rugspieren en voelt het paard de ruiter niet direct op zijn botten drukken. Bovendien kan een ronde ribbenkast in de beweging veel beter en vrij tussen de schouders balanceren. Deze voorwaarde wordt nog versterkt wanneer een ruiter op de rug van het paard plaatsneemt. "Last but not least" een rondgeribd paard is ook altijd gemakkelijk in conditie te houden.

De bovenlijn had iets gewelfder en de lendenpartij iets meer oplopend mogen zijn. De schoft, de rug en de lendenpartij zouden dan meer vloeiend in elkaar overgaan. Ook de ideale verhouding van 1/3 rug, 1/3 lendenen en 1/3 croupe komt hier niet helemaal tot zijn recht. De lendenpartij is te lang en strak. De croupe is te kort en had, om het onderzetten van het achterbeen precies tot aan het midden van de massa mogelijk te maken, evenwel iets minder sterk geheld moeten zijn.
Deze wat sterk gehelde croupe brengt ook met zich mee dat het achterbeen iets achter de massa staat en ook dat is voor het optimaal onderbrengen van het achterbeen niet bevorderlijk.
Een dergelijke croupe gaat ook altijd weer gepaard met een wat recht achterbeen. De ideale hoek van het sprong- en ellebooggewricht is 135 graden.

Het fundament is voldoende goed ontwikkeld en de kwaliteit van het fundament is voldoende. De kootlengte is kort en neigt naar steil. De onderarm van het voorbeen is voldoende breed en goed bespierd en de verhouding van 3/5 onderarm en 2/5 pijpbeen komt hier prima tot zijn recht. Van de voeten valt op deze foto niets te zeggen.
De bespiering is fors en eerder lang dan kort en dat biedt weer voordelen bij het aantrekken van de gewrichten.

Het achterbeen is lang en staat zoals gezegd wat achter de massa. Met deze vorm van de croupe, de (te) hoge achterhand en de strakke lendenpartij zal het paard moeite hebben om het bekken naar voren te kunnen kantelen waardoor de achterhand kan dalen om een gebalanceerd dragen mogelijk te maken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:31

zo zo das een flink verhaal :D
zomaar een vraag, wat is voor jou exterieur matig het ideaal beeld? (foto)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:39

Ik denk juist dat hij met het onderbrengen van het achterbeen en kantelen van het bekken niet zoveel moeite zal hebben, de vraag is alleen of zijn lendenen en rug dat ook kunnen bijbenen op hoger niveau.
De diepte van de romp is idd ook wat ik bedoelde, dat is niet helemaal in verhouding.
Maar daarom vroeg ik ook hoe oud hij is, hij lijkt me op de foto's nog niet zo oud? (4/5?)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:51

essiesilly schreef:
zomaar een vraag, wat is voor jou exterieur matig het ideaal beeld? (foto)

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:27

essiesilly schreef:
zo zo das een flink verhaal :D

Dat is er bv. ook van Florencio.

Afbeelding
Citaat:
Florencio is ontegenzeggelijk een hengst met uitstraling. Alhoewel de kaaklijn zwaar is en het oog, met name voor een hengst, klein is. Een dergelijk oog zal ongetwijfeld in zijn gedrag en karakter terug te vinden zijn.
De hengst is uitgesproken hoogbenig. Deze hoogbenigheid werkt zelfs uiterst nadelig ten opzichte van de lengte. Florencio is namelijk hoger dan hij lang is.
Op deze foto staat Florencio zowel met de voor-als achtervoeten zuiver horizontaal. De bovenlijn daarentegen is verre van horizontaal. De schoft is aanmerkelijk hoger dan de croupe.
De halslengte is korter dan de ruglengte. Terwijl de ruglengte weer langer is dan de ruimte tussen de achterknie en de elleboog. Florencio staat dus niet bepaald over veel bodem. De ruglijn is strak en toont weinig welving. Met name de lendenpartij is te strak, niet oplopend en is derhalve amper bespierd.
De hoofdhalsaanzet is vrij zwaar met een weinig geprononceerde nek. De halsaanzet en halsstand is goed, maar mist aan de bovenzijde, vanwege de korte nek, voldoende natuurlijke welving.
Het voorbeen is zwaar onderstandig en doet enigszins teer aan. Door de te zware belasting op de voorhand ontwikkelt zich achter de elleboog al enorm veel weefsel. Met name het bovenbeen is arm bespierd. De verhouding bovenbeen/pijpbeen 60/40 is goed. De onevenwichtige belasting is zowel in de pezen aan het voorbeen alsmede aan het achterbeen al goed te zien.
De halslengte correspondeert met het voorbeen en de helft van de romplengte.
De rompdiepte daarentegen correspondeert niet met de lengte van het voorbeen en niet met de helft van de romplengte.
De schouder is lang en steil met een laag gelegen boeggewricht en een kleine hoek in het ellebooggewricht. De lijn tussen de hals en romp geeft een optische vertekening en doet de schouder schuiner lijken dan hij in werkelijkheid is.
Het achterbeen staat iets achter de massa en het pijpbeen is, ten opzichte van de rugwelving, iets te lang.
De broekspier is eerder rond dan lang en zou langer mogen doorlopen. De croupe is te sterk hellend met een te lage staartinplant. Met deze croupe en de strake lenden kan het bekken nagenoeg niet naar voren gekanteld worden om de lendenwervels optimaal te sluiten. Deze constructie belemmert dus ernstig het draagvermogen. De hoeken in het achterbeen zijn groot. Waarbij het kniegewricht op gelijke hoogte staat met het ellebooggewricht. Een optimaal evenwichtig heffen en dragen van de massa is met een dergelijke achterhand nagenoeg uitgesloten.
De kootlengte is goed en de koten zijn goed gesteld.
De onevenwichtige verhoudingen in de bouw belemmeren een evenwichtige beweging en een gebalanceerde sprong, zelfs over geringe hoogte, behoort niet tot de mogelijkheden. Met name omdat de hengst over weinig bodem staat, komen de voor –en achterbenen in de beweging veel te dicht bij elkaar.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:30

Florencio is nu bijna 13 en heeft enkel Lichte Tour gelopen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:34

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:48

Ik moet zeggen dat ik het niet altijd eens ben geweest met wat arie hier heeft gezegd in het topic. Vind ik dat hij beide paarden zeer goed lineair gescoord heeft en ben ik het zeker met een hele hoop punten eens. Over sommige dingen heeft een ieder natuurlijk zijn eigen mening. Maar toch herken ik heel veel in zijn score.
Ook betreft het oog wat in een paard staat. Een mooi groot, helder oog staat voor intelligentie. Zeker iets waar ik ook altijd op let bij een paard.
Bij Florencio mis ik inderdaad ook dat stukje in zijn oog..... Dat het beenwerk wat teer aan doet vind ik dan op zich nog wel meevallen. Ik denk dat Florencio in het genre gemiddeld beenwerk valt.....

In het topic worden ook wat voorbeelden genoemd, maar niet ieder goed "sportdier" is een goed vaderdier, en andersom!
Zelf heb ik dit jaar met Rousseau gedekt. En al zie ik bij Rousseau dingen terug die ik niet graag bij een dressuurpaard zie, toch denk ik (hoop ik vooral) dat hij juist de goede dingen wel doorfokt.
Daarbij, staat bijv. Rousseau op dit moment in Amerika, weet niet bij wat voor ruiter, maar die heeft in de sport misschien ook niet de beste kansen gehad.
Sommige paarden kunnen zich in de sport niet bewijzen omdat ze op een verkeerde stal terecht komen of bij ruiters (met name paarden die naar het buitenland vertrekken) waar ze gewoon niet tot hun recht komen.
Als Totilas (ongeacht of jullie het een slecht of goed paard vinden) naar saoudi arabie of weet ik het waarheen verkocht was als 4 jarige, hadden we er nu waarschijnlijk nooit meer iets van gehoord......

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:34

Vudress schreef:
Florencio is nu bijna 13 en heeft enkel Lichte Tour gelopen.

arie53 schreef:
Florencio is ontegenzeggelijk een hengst met uitstraling. Alhoewel de kaaklijn zwaar is en het oog, met name voor een hengst, klein is. Een dergelijk oog zal ongetwijfeld in zijn gedrag en karakter terug te vinden zijn.
De hengst is uitgesproken hoogbenig. Deze hoogbenigheid werkt zelfs uiterst nadelig ten opzichte van de lengte. Florencio is namelijk hoger dan hij lang is.
Op deze foto staat Florencio zowel met de voor-als achtervoeten zuiver horizontaal. De bovenlijn daarentegen is verre van horizontaal. De schoft is aanmerkelijk hoger dan de croupe.
De halslengte is korter dan de ruglengte. Terwijl de ruglengte weer langer is dan de ruimte tussen de achterknie en de elleboog. Florencio staat dus niet bepaald over veel bodem. De ruglijn is strak en toont weinig welving. Met name de lendenpartij is te strak, niet oplopend en is derhalve amper bespierd.
De hoofdhalsaanzet is vrij zwaar met een weinig geprononceerde nek. De halsaanzet en halsstand is goed, maar mist aan de bovenzijde, vanwege de korte nek, voldoende natuurlijke welving.
Het voorbeen is zwaar onderstandig en doet enigszins teer aan. Door de te zware belasting op de voorhand ontwikkelt zich achter de elleboog al enorm veel weefsel. Met name het bovenbeen is arm bespierd. De verhouding bovenbeen/pijpbeen 60/40 is goed. De onevenwichtige belasting is zowel in de pezen aan het voorbeen alsmede aan het achterbeen al goed te zien.
De halslengte correspondeert met het voorbeen en de helft van de romplengte.
De rompdiepte daarentegen correspondeert niet met de lengte van het voorbeen en niet met de helft van de romplengte.
De schouder is lang en steil met een laag gelegen boeggewricht en een kleine hoek in het ellebooggewricht. De lijn tussen de hals en romp geeft een optische vertekening en doet de schouder schuiner lijken dan hij in werkelijkheid is.
Het achterbeen staat iets achter de massa en het pijpbeen is, ten opzichte van de rugwelving, iets te lang.
De broekspier is eerder rond dan lang en zou langer mogen doorlopen. De croupe is te sterk hellend met een te lage staartinplant. Met deze croupe en de strake lenden kan het bekken nagenoeg niet naar voren gekanteld worden om de lendenwervels optimaal te sluiten. Deze constructie belemmert dus ernstig het draagvermogen. De hoeken in het achterbeen zijn groot. Waarbij het kniegewricht op gelijke hoogte staat met het ellebooggewricht. Een optimaal evenwichtig heffen en dragen van de massa is met een dergelijke achterhand nagenoeg uitgesloten.
De kootlengte is goed en de koten zijn goed gesteld.
De onevenwichtige verhoudingen in de bouw belemmeren een evenwichtige beweging en een gebalanceerde sprong, zelfs over geringe hoogte, behoort niet tot de mogelijkheden. Met name omdat de hengst over weinig bodem staat, komen de voor –en achterbenen in de beweging veel te dicht bij elkaar.