Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Basti

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:44

Volgens mij was het in die tijd zo dat je vrijstelling kreeg voor de parade omdat je een merrie had die een veulen aan de voet had. Tenminste, ik bracht de merrie in die tijd wel naar huis oor het veulen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:48

ik heb wel gezien dat het veulen gewoon mee ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:09

Het is allemaal de schuld van de dressuurruiters is nu mijn conclussie :Y) tenminste zoals ik beredeneringen lees van diverse posters hier..
95% kan niet goed zitten, is angstig om er af te vallen, verveelt haar paard met 1001 dressuuroefeningen, houdt haar paard angstvallig op stal (stel je voor dat hij een krasje op loopt), propt er veel voer in en neemt het paard nooit mee voor een buitenrit.
En op wedstrijden springt het paard minsten 5x de ring uit.

Ik ben dus een redelijk goede ruiter want ik krijg mijn paard met weinig poeha door de stadt gereden, ook het grote landbouwverkeer op de plattelandsweggetjes rijdt ik probleemloos voorbij.
Mijn paard heeft geen steun aan een ander paard want ik rijdt het meest van de tijd alleen. (er is of niemand die mee durft of mijn paard stapt sneller).
In mijn onderbewuste ben ik schijnbaar bang voor koeien, hangbuikzwijntjes en water sproeiers want dat is het gene waar mijn paard zich behoorlijk over kan opwinden.
Thuis op stal (die ene keer dat ik in de rijbak rijd) doen we braaf aan zitles volgens klassieke rijleer concept zodat we al die lakenvelders onderweg samen aan kunnen.
*D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:15

Ilegra schreef:
Het is allemaal de schuld van de dressuurruiters is nu mijn conclussie :Y) tenminste zoals ik beredeneringen lees van diverse posters hier..
95% kan niet goed zitten, is angstig om er af te vallen, verveelt haar paard met 1001 dressuuroefeningen, houdt haar paard angstvallig op stal (stel je voor dat hij een krasje op loopt), propt er veel voer in en neemt het paard nooit mee voor een buitenrit.

Ik ben dus een redelijk goede ruiter want ik krijg mijn paard met weinig poeha door de stadt gereden, ook het grote landbouwverkeer op de plattelandsweggetjes rijdt ik probleemloos voorbij.
Mijn paard heeft geen steun aan een ander paard want ik rijdt het meest van de tijd alleen. (er is of niemand die mee durft of mijn paard stapt sneller).
In mijn onderbewuste ben ik schijnbaar bang voor koeien, hangbuikzwijntjes en water sproeiers want dat is het gene waar mijn paard zich behoorlijk over kan opwinden.
Thuis op stal (die ene keer dat ik in de rijbak rijd) doen we braaf aan zitles volgens klassieke rijleer concept zodat we al die lakenvelders onderweg samen aan kunnen.
..maar jij hebt dan ook geen KWPNer... ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:43

*meelezer steekt handje op* Ik heb wel een KWPN-er. :D

Wat doe ik er allemaal mee... M1-dressuur met winstpunten, B-springen met winstpunten (eenmaal L gestart, paard kan veel meer), SGW, we mennen met haar.
Ze is verkeersmak, kan er alleen de weg mee uit, ze is alleen te laden op de trailer.
Superbraaf, maar zeker geen trapzak.

Hoe kocht ik haar: zadelmak, niet in de trailer te krijgen en niet verkeersmak als 3½-jarige.

Wie wil nou niet zo'n paard? Het enige jammere is dat ze nu al 14 is, en 'slechts' 1.60 m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:49

Ach dat maakt niet uit want het is hoe de ruiter rijd toch?.

Ik heb het overigens over [paard].
Zijn moeder had overigens best geregistreerd kunnen zijn bij het kwpn (daar zit ook wat hackney bloed in).
Zijn vader is een Groninger hengst van middel zwaar kaliber en voert via vader lijn Engels volbloed.
Zijn afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=141084
Voor Mo valt het allemaal van het papier. (alleen als ie lakenvelders ziet dan komt juist dat bloed naar boven :') ).

Maar even serieus het maakt niet uit hoe het paard is gefokt toch? want als je een goede amazone bent dan kun jij met een rilbil een prima buitenrit rijden en kun je die rilbil ook kalmer in het koppie maken.
Net zo goed dat je een wat kalmer paard van nature ook heter kunt rijden naar een sneller reactie vermogen.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:20

eh ja nou dat dacht ik ook altijd: als ik maar rustig blijf, dan komt het wel goed. Maar inmiddels heb ik met twee paarden (KWPN, 6 en 7 jaar) wat anders meegemaakt. Die waren verkeersmak (grote trekkers met aanhangers, allemaal geen probleem), maar als er eenmaal een knopje omging... poeh geen land mee te bezeilen.

Het leek er gewoon op dat ze soms teveel prikkels binnenkregen, en dan raakten ze enorm overstuur (denk: twee gallopperende paarden in een wei ernaast, tegemoetkomende motor en een makelaarsbord dat in de wind heen en weer wiegt). En als ze eenmaal gingen...

Na verloop van tijd begon ik aan mezelf te twijfelen, je gaat toch denken dat het aan jezelf ligt, misschien dat ik stiekem toch wat angstiger geworden was? Maar mijn instructrice wordt ook echt niet bang (geeft nota bene schrikcursussen haha), die heeft het die paarden ook niet kunnen afleren. Ze blijven kabouters zien en als er iets gebeurt waar ze van geschrokken zijn, duurt het enorm lang voor ze weer relaxt zijn. Veel afwisseling tijdens het rijden en zorgen dat je heel goed hun aandacht bij je houdt, helpt. Tijdens een buitenrit is dat alleen wat lastiger dan in de bak (idd ik werk niet met de paarden buiten, ik vind dat je dan met een los teugeltje moet kunnen stappen ;) , dat kan dus écht niet bij deze dieren)
Het moet er met de jaren inslijten denk ik.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:05

woods schreef:
Ze blijven kabouters zien en als er iets gebeurt waar ze van geschrokken zijn, duurt het enorm lang voor ze weer relaxt zijn. Veel afwisseling tijdens het rijden en zorgen dat je heel goed hun aandacht bij je houdt, helpt. Tijdens een buitenrit is dat alleen wat lastiger dan in de bak (idd ik werk niet met de paarden buiten, ik vind dat je dan met een los teugeltje moet kunnen stappen ;) , dat kan dus écht niet bij deze dieren)

Daarin moet ik je wellicht teleurstellen, die van mij is 19, en als hij ergens echt van over de flip gaat kan ik aan een lang teugeltje stappen het komende kwartier ook wel vergeten. Het is niet dat ik er niet veilig mee naar buiten kan. Alleen ik heb er soms wel even mijn handen vol aan om te controle te blijven houden. Hem dus wel aan het werk zetten, het is ook zo dat hoe meer ik dressuurmatig aan de slag gaan, hoe een braver paard ik er buiten aan heb. Nu een paar maanden bijna alleen maar in het bos gereden het is niet verkeerd voor ons dat we straks dankzij de komst van de horzels weer even wat meer in de bak gaan rijden. En je moet niet onder de indruk raken van een nerveus stuiter paard want dan ben je ook nergens meer. Ik denk niet dat het qua braafheid een kwestie is van dat je een hele goede ruiter moet zijn. Je moet alleen een beetje handig zijn, beetje stevig zitten en vooral niet bang zijn/worden.
Maar er zijn tegenwoordig wel heel wat ruiters die op latere leeftijd zijn begonnen met rijden denken leuk recreatief beetje hobbelen of en toe een keer een wedstrijdje, en die er al naast liggen als een paard (in draf in de bak) besluit de rechterhand te nemen ipv de linkerhand. Die vallen dan een keer worden bang, gaan vervolgens idd al aan de keukentafel bedenken wat er allemaal mis kan gaan. Daar worden zelfs paarden die wel zadelmak en verkeersmak geboren zijn (want die zijn er echt wel) lastig van, of lastig door gevonden. Soms worden de wedstrijd ambities dan wat serieuzer (want is het bos rijden viel tegen) en daar is het recreatiepaard natuurlijk niet geschikt voor. Dus dan moet er een afstamming komen van die mooie hengst op indoor brabant, een jong talentvol sportpaard met vlechtjes en witte bandages. Maar het recreatiepaard kan natuurlijk niet voor een hoog bedrag verkocht worden, dus daar wordt dan een klein bedragje bijgelegd. En dan wordt er een jong dier gekocht wat niet fijn gereden is, eentje die verkocht wordt door iemand die het beleren van een jong paard onderschat heeft en waarbij de sportprestaties in de L/M vies tegenvallen. En dan is het einde helemaal zoek.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:38

Ilegra schreef:

Als ik zo nu en dan foto's van jouw zie langs komen denk ik, dat jij, net als de meeste ruiters, niet verder komt dan de L van levenslang of dat nu 1 maal of 2 maal levenslang is laten we in het midden, wat wel vast staat is dat jij een paard hebt dat past, bij jouw kunnen als ruiter en bij het gebruiksdoel dat jij voor ogen hebt, dit maakt jullie tot de perfecte combinatie, terwijl je op een wedstrijd misschien nog geen deuk in een pakje boter rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 05:49

Daar gaat het imo ook om, de combinatie. En als die past, heb je beiden gelukkig. Succesvol op wedstrijden of niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:47

stoffel schreef:
[paard] schreef:

Als ik zo nu en dan foto's van jouw zie langs komen denk ik, dat jij, net als de meeste ruiters, niet verder komt dan de L van levenslang of dat nu 1 maal of 2 maal levenslang is laten we in het midden, wat wel vast staat is dat jij een paard hebt dat past, bij jouw kunnen als ruiter en bij het gebruiksdoel dat jij voor ogen hebt, dit maakt jullie tot de perfecte combinatie, terwijl je op een wedstrijd misschien nog geen deuk in een pakje boter rijdt.

Correctie!!!!!! ik zal voor mijn levensdagen nog niet eens een B proef gaan rijden :D :D :D
Van een keuring krijg ik al last van stress :r dus geen wedstrijden voor mij :+ .
Maar dat betekend niet dat ik geen les neem (En dat doe ik zo nu en dan 1x in de maand), ik wil namelijk wel dat ik mijn paard correct rij ook als ik altijd een buitenrit maak.
Maar om eerlijk te zijn vind ik dat je nu overkomt alsof je minstens hoger dan L niveau moet rijden om met een rilbil overweg te kunnen.
En dat het paard wat ik rijd geen potentie heeft tot hoger dan de L.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:51

Dat is het vooral ook, Yamcha, de combinatie... men overschat zichzelf... of ziet alleen dat mooie plaatje en dan blijkt het niet te klikken. Maar het blijft een gok.

Toen ik 11 jaar geleden op zoek was naar een paard was eigenlijk een ding dé vereiste en dat was een goed karakter, een koel paard. En die heb ik gevonden: ze was 3½ jaar, net zadelmak, het was net zulk onguur weer als vandaag en gister maar ze liep braaf haar rondjes in de bak. Het was qua ideaalbeeld niet het paard wat ik voor ogen had, maar ik heb geen dag spijt gehad van de aankoop.

Ze staat te koop, helaas zit ik met haar stokmaat en leeftijd, maar mocht ik weer op zoek gaan naar een ander paard gaat wederom het karakter voor.
Ilegra schreef:
Maar om eerlijk te zijn vind ik dat je nu overkomt alsof je minstens hoger dan L niveau moet rijden om met een rilbil overweg te kunnen.
Zoiets heeft geen niveau... er zijn hele handige en goede ruiters die nooit de gelegenheid krijgen om te starten en er zijn ruiters, zoals ik, die van z'n lang zal ze leven nooit met een rilbil om kunnen gaan. Simpelweg omdat het niet klikt.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:07

Fleurtje100 schreef:
woods schreef:
Ze blijven kabouters zien en als er iets gebeurt waar ze van geschrokken zijn, duurt het enorm lang voor ze weer relaxt zijn. Veel afwisseling tijdens het rijden en zorgen dat je heel goed hun aandacht bij je houdt, helpt. Tijdens een buitenrit is dat alleen wat lastiger dan in de bak (idd ik werk niet met de paarden buiten, ik vind dat je dan met een los teugeltje moet kunnen stappen ;) , dat kan dus écht niet bij deze dieren)

Daarin moet ik je wellicht teleurstellen, die van mij is 19, en als hij ergens echt van over de flip gaat kan ik aan een lang teugeltje stappen het komende kwartier ook wel vergeten.

Haha nou dat is dan mooi zuur!

Fleurtje100 schreef:
Het is niet dat ik er niet veilig mee naar buiten kan. Alleen ik heb er soms wel even mijn handen vol aan om te controle te blijven houden. Hem dus wel aan het werk zetten, het is ook zo dat hoe meer ik dressuurmatig aan de slag gaan, hoe een braver paard ik er buiten aan heb. Nu een paar maanden bijna alleen maar in het bos gereden het is niet verkeerd voor ons dat we straks dankzij de komst van de horzels weer even wat meer in de bak gaan rijden. En je moet niet onder de indruk raken van een nerveus stuiter paard want dan ben je ook nergens meer. Ik denk niet dat het qua braafheid een kwestie is van dat je een hele goede ruiter moet zijn. Je moet alleen een beetje handig zijn, beetje stevig zitten en vooral niet bang zijn/worden.
Maar er zijn tegenwoordig wel heel wat ruiters die op latere leeftijd zijn begonnen met rijden denken leuk recreatief beetje hobbelen of en toe een keer een wedstrijdje, en die er al naast liggen als een paard (in draf in de bak) besluit de rechterhand te nemen ipv de linkerhand. Die vallen dan een keer worden bang, gaan vervolgens idd al aan de keukentafel bedenken wat er allemaal mis kan gaan. Daar worden zelfs paarden die wel zadelmak en verkeersmak geboren zijn (want die zijn er echt wel) lastig van, of lastig door gevonden. Soms worden de wedstrijd ambities dan wat serieuzer (want is het bos rijden viel tegen) en daar is het recreatiepaard natuurlijk niet geschikt voor. Dus dan moet er een afstamming komen van die mooie hengst op indoor brabant, een jong talentvol sportpaard met vlechtjes en witte bandages. Maar het recreatiepaard kan natuurlijk niet voor een hoog bedrag verkocht worden, dus daar wordt dan een klein bedragje bijgelegd. En dan wordt er een jong dier gekocht wat niet fijn gereden is, eentje die verkocht wordt door iemand die het beleren van een jong paard onderschat heeft en waarbij de sportprestaties in de L/M vies tegenvallen. En dan is het einde helemaal zoek

Daar ben ik het helemaal mee eens. :j
Ik ben zelf ook bijna in die valkuil gestapt, maar ben inmiddels (dankzij de ervaringen met die 2 paarden) wijzer geworden. Karakter (en liefst een beetje ervaring) komt eerst! En dan pas beweging, exterieur etc.

En zeg nou zelf, hoeveel van de ruiters met ambities komen nu echt ooit hoger dan de M of zelfs L? Dan is het veel belangrijker dat je op lange termijn met je paard door één deur kunt, dan dat je een plaatje van een dier hebt, waar je zelf niets mee kunt aanvangen. Dáár zouden Vereniging Eigen Paard en de KNHS eens de nadruk op moeten leggen.

Er is bij het fokken van een braaf paard gewoon sprake van tegenstrijdige belangen. Brave paarden die niet perse uitblinken leveren nu eenmaal niet zoveel op als een bewegingstopper. Dus als fokker is het niet interessant om een braaf gebruikspaard te fokken.
Misschien dat hier meer een taak wegligt voor hobbyfokkers. Iemand die een veulen fokt omdat hij dit graag wilt en er niet persé aan hoeft te verdienen. Ik kan me voorstellen dat een braaf paard een grotere kans heeft dat het een leuke, levenslange baas krijgt, dan een bewegingstopper met een moeilijk karakter. En dat is voor veel hobbyfokkers veel belangrijker: dat hun paarden goed terechtkomen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:25

Waarom zou een paard met beweging niet braaf zijn???
En waarom willen jullie dat iemand voor jullie gaat fokken en daar geld op moet toeleggen omdat het een hobby is, waarom willen jullie niet gewoon de kostprijs betalen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:39

Woods Ik denk dat veel fokkers hobbymatig fokt er is maar een handje vol wat echt zijn broodwinning er mee heeft.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:48

Ik wil zelf alleen een paard/pony met een goed karakter.
Sta soms versteld als ik op de manege ben.
Rijden er kinderen op een pony met "goede papiertjes".
Kind met een panische blik in de ogen, pony rent als een dolle rond.
Tja maar wel papiertjes en dus goed.
Zou mijn kinderen nooit op zo'n pony zetten, en mezelf ook niet trouwens, haha.
Je hebt toch geen plezier van een paard/ pony waarbij je iedere keer maar weer moet afwachten of ie braaf luistert of dat ie je alle hoeken van de bak laat zien.
Bovendien is er momenteel ontzettend veel vraag naar brave recreatiepaarden/pony's die goed verkeersmak zijn.
En nu praktisch niet te krijgen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:57

Dakotah schreef:
Bovendien is er momenteel ontzettend veel vraag naar brave recreatiepaarden/pony's die goed verkeersmak zijn.
Ze zijn er wel... maar nee, ze zijn niet 6 jaar, hebben alles al gezien, lopen op een M-niveau en kosten 1.500 euro zoals ik regelmatig in de advertenties langs zien komen. :=

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:58

Dakotah schreef:
Ik wil zelf alleen een paard/pony met een goed karakter.
Sta soms versteld als ik op de manege ben.
Zou mijn kinderen nooit op zo'n pony zetten, en mezelf ook niet trouwens, haha.
Je hebt toch geen plezier van een paard/ pony waarbij je iedere keer maar weer moet afwachten of ie braaf luistert of dat ie je alle hoeken van de bak laat zien.

Wederom waarom staat een goed "papiertje" in deze denigrerende context garant voor een slecht karakter

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:03

Ik bied op EA een gezond, lief, vreselijk aanhankelijke merrie, uit een gedegen Gelderse stam aan die meer dan normaal kan lopen en springen voor de prijs die ze mij gekost heeft
Je zou denken ik heb het antwoord op al die klagers hier die roepen dat ze zoiets niet kunnen vinden
Maar nee hoor de een na de anderpb: o dat is boven mijn budget

Koop dan maar een draver of tuiger met wat mankementjes maar ga hier niet zitten zaniken dat die brave fijne gebruikspaarden niet te vinden zijn want die zijn er genoeg, ook voor een normale prijs.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:10

Ik zeg niet dat elk paard met papier een slecht karakter heeft.
Alleen wordt gezegd als zo'n beestje door de bak stuitert met een panisch kind erop, ja maar wel goed papier. Alsof het dan ineens niet uitmaakt dat ie een rotkarakter heeft.
Overigens komt dat net zo goed voor bij paarden zonder papier.
En goede recreatiepaarden/pony's ZONDER gebrek van rond de 12 jaar van rond de 1500 heb ik nog niet kunnen vinden.
Krijg ze wel aangeboden met artrose of spat of andere gebreken , en dan nog 16, 17 jaar, voor dat bedrag of nog duurder.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:11

Alleen wordt gezegd als zo'n beestje door de bak stuitert met een panisch kind erop, ja maar wel goed papier. Alsof het dan ineens niet uitmaakt dat ie een rotkarakter heeft.
En goede recreatiepaarden/pony's ZONDER gebrek van rond de 12 jaar van rond de 1500 heb ik nog niet kunnen vinden.
Krijg ze wel aangeboden met artrose of spat of andere gebreken , en dan nog 16, 17 jaar, voor dat bedrag of nog duurder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:13

Dakotah schreef:

Dakotah schreef:

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:21

Tja mijn dochter heeft een pony zonder papiertjes.
Een Welsh-Arabier.
Superbraaf en lief, ook een leuk beestje om te zien, gaat ook wel eens mee naar de manege.
Dan komt er wel eens iemand naar mij toe.
Goh mooie pony is dat.
Waar is dat 1 van.
Tja geen idee, heeft geen papiertjes.
Afijn einde gesprek, wordt nog even vies naar de pony gekeken en men loopt direct weg.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:26

sarabande schreef:
Waarom zou een paard met beweging niet braaf zijn???
En waarom willen jullie dat iemand voor jullie gaat fokken en daar geld op moet toeleggen omdat het een hobby is, waarom willen jullie niet gewoon de kostprijs betalen???

Dat is niet wat ik bedoel. Een paard met beweging kán braaf zijn, maar daar wordt vaak niet als eerste op geselecteerd. En ik ben best bereid om de kostprijs te betalen, in mijn ogen zo rond de EUR 5.000,- voor een jong paard, maar correct me if i'm wrong.
Voor mij blijft het hobby, en een paard boven de EUR 6.000,- kan en wil ik niet betalen. Als recreatieve dressuurruiter ben ik nu eenmaal niet bereid om mijn totale financiële plaatje voor 90% door mijn paard te laten bepalen.
Aanstaande eigenaars die denken onder de EUR 3.000,- een goed paard te kunnen kopen, moeten volgens mij nodig een reality-check hebben. Geloof me, die krijgen ze vanzelf :D alleen is het zo jammer dat het paard daar vaak de dupe van is |(

Wat ik meer bedoel, is dat de meeste fokkers (en logisch lijkt me), selecteren op beweging om een zo goed mogelijk paard te fokken dat hoog kan scoren op keuring/wedstrijd. Met als doel uiteindelijk méér dan de kostprijs ervoor te krijgen. Met als gevolg dat een deel van die paarden qua karakter niet geschikt is voor de doorsnee recreatieve dressuurruiter. Terwijl daar toch de meeste paarden terecht komen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind absoluut ook dat de doorsnee paarden-eigenaar kritischer naar zichzelf moet kijken, en bereid moeten zijn om wat meer te betalen voor een goed paard. Maar ik zie in de markt dat de nadruk nog steeds ligt op beweging en exterieur en niet op karakter. Naar mijn mening is het een gemis dat er niet meer gefokt wordt met als doel dat brave gebruikerspaard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:27

Ik heb dan zo'n merrie waar brave gebruikspaarden van moeten komen....maar daar zit een erg goed papier bij hoor. Ik wil een kwaliteitsvol "recreatie paard" fokken waar het ook nog een beetje aardig is om tegen aan te kijken.