KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:49

ik vindt dat zeker 1 van de betere paarden die erbij loopt, af en toe wat hectisch en niet een heel sterk achterbeen, maar over het algemeen een fijn paard. En ik vindt hm knap :P

uletje

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:57

Hopen dat dude zijn onderzoek kan vervolgen. Vind het toch een potentiele kandidaat voor mijn merrie.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:55

Bedankt Tickels voor het verslag.
Valt allemaal nog niet mee zo te lezen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:59

Charly1989 schreef:
Bedankt Tickels voor het verslag.
Valt allemaal nog niet mee zo te lezen.

Ik vind dit niet één van de beste jaargangen, maar vind de hengsten ook niet tegenvallen.
En ach, het is ook maar een momentopname...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:07

bedankt tickels voor je verslag!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:09

Mijn god, hebben ze die lelijke dwerg toch goed gekeurd voor de tuigpaardfokkerij. Ongelooflijk... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:54

MariekeA schreef:
Mijn god, hebben ze die lelijke dwerg toch goed gekeurd voor de tuigpaardfokkerij. Ongelooflijk... :(

Lelijk is hij niet, een dwerg wel!
Als fokkers bloedspreiding willen zijn daar genoeg opties voor, en die gebruiken ze niet allemaal even fanatiek.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:26

Nou blij dat de Contango x Jazz toch wel goed commentaar krijgt :D -> [VN] Beoordeling van driejarige KWPN dressuurhengsten
Eigenaar van mijn VZ paard heeft er afegelopen weekend al een merrie laten insemineren met Don Tango. Hengstenboer zij wel dat er niet een super ruiter op zat maar toch het risico genomen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:21

Grapje schreef:
MariekeA schreef:

Lelijk is hij niet, een dwerg wel!
Als fokkers bloedspreiding willen zijn daar genoeg opties voor, en die gebruiken ze niet allemaal even fanatiek.

Dat vind jij. Ik vind er niks aan om naar te kijken.
En wat het tweede betreft: juist daarom snap je toch niet dat ze zo'n ukkie goedkeuren??!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:23

Van Norel teleurgesteld in cijfers Cover Story

05/05/2011 14:28
Met de KWPN-goedkeuring van Cover Story en Connaisseur heeft het KWPN woensdag twee dressuurhengsten aan de fokkerij toegevoegd. Cover Story (v. Oscar) kwam uit op 75 punten, Connaisseur (v. Con Amore) op 82,5. Arie Hamoen, voorzitter van de hengstenkeuringscommissie, adviseert de fokkers om de verrichtings- en moederrapporten nauwkeurig te lezen.

Voor de draf, souplesse en rijdbaarheid & instelling kreeg Cover Story zevens. Voor de stap, houding & balans en aanleg als dressuurpaard werd een 7,5 genoteerd. De galop werd met een 8,5 gewaardeerd.

Gert Willem van Norel is teleurgesteld in de cijfers. “Een groot paard als Cover Story moet je tijd geven en gunnen. Als je hem met iets meer been zou rijden, zul je zien hoe ‘slap’ hij is. Ik heb hem onder het zadel van Emmelie Scholtens gezien en ik heb er Diederik van Silfhout op gehad. Wat ik toen zag, gaf me vertrouwen voor de toekomst. Veel meer woorden wil ik er niet aan vuil maken. Als de afstamming ons niet bedriegt, komen we er straks wel mee om de hoek kijken. Onthoud dat maar!”

Lees vrijdag meer in De Paardenkrant

Bron: Horses.nl / De Paardenkrant - Wendy Scholten

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:47

Tja misschien moet meneer van norel solliciteren naar een baan bij de KWPN commisie?
En ja wie weet krijgt hij wel gelijk dat het een paard word voor de toekomst.
Zou overgens wel de 1ste kampioen zijn in een hele lange tijd die het in de sport goed doet.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:05

Ik denk niet dat hij daar wil solliciteren. En het kan toch zijn dat hij teleurgesteld is in de cijfers. Je paard is daar wel aan andere ruiters overgeleverd die niet de kwaliteit van bijvoorbeeld een Emmelie hebben en kunnen daardoor het paard niet helemaal optimaal voorstellen. Ik vindt zowiezo dat de ruiters veel aanwijzingen moeten hebben om de paarden beter te laten lopen, vindt dat de paarden niet heel fijn worden voorgesteld. Maar dat is al jaren een heikel punt bij het verrichtings onderzoek.
Dus ik kan best begrijpen dat van Norel teleurgesteld is in de cijfers en we zullen in de toekomst zien wat er van CS terecht komt. Hij krijgt zn opleiding bij Emmelie en die meid weet wat rijden is dus ik denk dat dat echt wel goed komt!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:11

De verrichting is een aanlegtest voor de fokkerij waar de hengsten expres door gewone ruiters worde gereden zodat er niet getrixt wordt.
De fokkers zijn niet geholpen met Emmelie Scholten die dingen kan verdoezelen waar de fokkers dus pas achter komen als de veulens er zijn of nog erger als de nazaten onder het zadel komen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:12

En uiteindelijk draait het er toch om om wat hij doorgeeft.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:17

ik heb het niet over dingen die verdoezeld moeten worden, alleen kan een betere ruiter zoals Emmelie de positieve kwaliteiten van het paard nog beter uit laten komen en zijn mindere kwaliteiten proberen te verbeteren. En dit doet zij op gevoel en zonder dat haar dit verteld moet worden.........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:24

El_Paso2009 schreef:
ik heb het niet over dingen die verdoezeld moeten worden, alleen kan een betere ruiter zoals Emmelie de positieve kwaliteiten van het paard nog beter uit laten komen en zijn mindere kwaliteiten proberen te verbeteren. En dit doet zij op gevoel en zonder dat haar dit verteld moet worden.........

Dat noemen wij verdoezelen en daar zijn wij als fokkers niet blij mee voor een nog niet goedgekeurde hengst
Wat er na de verrichting gebeurt zien we dan wel weer

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:37

ben het niet met je eens, maar gelukkig heeft iedereen recht op een eigen mening!!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:38

da's een twijfelgeval ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:49

er zijn ook testruiters... ruiters die meer dan goed gevoel hebben en die hebben hem ook meer dan genoeg kunnen testen :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:59

Zonder nou de verrichtingsruiters af te willen branden..... Er bestaan ook iets tussen Emmelie en de huidige ruiters. Hoeveel stalruiters rijden wel geen jonge paarden? Die rijden over het algemeen beter dan de huidige verrichtingsruiters.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:13

Klein misverstandje om te zeggen "maar 75 punten". Dat is helemaal niet slecht!!
Het is wel een goedgekeurde hengst, en dat zijn er niet zo veel die dat halen.

Degenen die nu kritiek op de punten hebben zijn iig in de gelegenheid om tzt hun gelijk te bewijzen. :+

Wat de verrichtingstest en de testruiters betreft, sarabande merkte het al op,
het gaat om het beoordelen van de aanleg.
Niet om een spektakelshow.
De opdracht is om de hengsten op eigen benen te laten lopen.
Misschien wel mooi om na een presentatie er een soort rondje voor de fokkers aan toe te voegen.
Maar of je daar de fokkerij mee vooruit helpt is maar zeer de vraag.

De vraag is of we uiteindelijk de betere hengsten overhouden en ik vind van wel.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:56

Citaat:
Gert Willem van Norel is teleurgesteld in de cijfers. “Een groot paard als Cover Story moet je tijd geven en gunnen

Volgens mij heeft hij tijd en kansen genoeg gehad.
En inderdaad zijn het geen lage punten en zou ik me niet zo uitlaten in de Paardenkrant..
Laat de tijd het maar leren wat er van de nakomelingen terecht komt.
En als je in je eigen hengst gelooft dan heb je de media toch niet op deze manier nodig..

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:24

misterA schreef:
Wat de verrichtingstest en de testruiters betreft, sarabande merkte het al op,
het gaat om het beoordelen van de aanleg.
Niet om een spektakelshow.
De opdracht is om de hengsten op eigen benen te laten lopen.
Misschien wel mooi om na een presentatie er een soort rondje voor de fokkers aan toe te voegen.
Maar of je daar de fokkerij mee vooruit helpt is maar zeer de vraag.

De vraag is of we uiteindelijk de betere hengsten overhouden en ik vind van wel.

Maar houdt het KWPN zo de beste hengsten over, dat is de vraag?

Ik begrijp je stelling, maar denk er toch ook net iets anders over. Ik vind zeker dat het verrichtingsonderzoek zoals het nu is, een goed ding is. Er is veel evolutie op de wijze waarop het gebeurt, en dat is zeer positief.
Je ziet idd de paarden onder de 'echt betere amateurruiter'. Die ruiters van het verrichtingsonderzoek verdienen een zeker respect, want op zo'n jonge hengst kruipen is niet simpel. Zeker in die omstandigheden. En het zegt zeker iets over de natuurlijke aanleg van de hengst, en is zeer interessant.

Toch, mag voor mij de huisruiter ook eens even laten zien tijdens het verrichtingsonderzoek (niet tijdens een hengstenshow) wat de hengst kan als er even (om het op z'n belgisch te zeggen) 'gepitst' wordt (en dan bedoel ik niet de ronde van de aanlevering). Dat vind ik ook wel interessant als fokker. Hoe reageert een hengst daarop? Wat krijg ik dan te zien? Een hengst zien evolueren met zijn vaste ruiter. Als je dat kan als fokker, dan weet je pas iets.

Voor dat soort dingen ga ik nu gewoon naar de hengstencompetities (inrijpiste), en dan ben ik meestal direct uit m'n keuze! Maar bij veel hengsten, ookal worden ze gepresenteerd onder de 'huisruiter', stel ik mij dan de vraag: "Hoe is dit mogelijk?"

Zo kan ik er wel enkele opnoemen. Ik vind dit toch een punt tot nadenken...

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:50

Ik bedoel niet dat ze een spectakel moeten laten zien en ook niet het bekende rondje van de fokkers moeten tonen.
Ik vindt dat een "betere" ruiter wel de goede kwaliteiten van een paard kan benadrukken en we willen toch allemaal zien of een hengst "het" heeft voor het hogere werk. Meer wil ik er niet over zeggen. Ik ben blij voor van Norel dat ie goedgekeurd is en de toekomst zal uitwijzen of hij het gaat halen of niet. Hij was denk ik niet voor niets de kampioen van den Bosch!!!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:59

Ik snap dat fokkers naar de natuurlijke aanleg van een paard kijken. En dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. Maar daardoor vind ik wel dat de kwaliteit van de ruiters op het verrichtingsonderzoek niet om over naar huis te schrijven is. Ik snap dat het niet de makkelijkste taak is om op een jonge hengst te kruipen in die omstandigheden. Maar de reden dat het kwpn geen betere ruiters kan vinden, is omdat ze er niet voor willen betalen, en de betere ruiters, of belangen bij de hengsten hebben, of hun nek niet willen breken.
Een hengst die totaal geen aanleg heeft, kan in mijn ogen, ook niet onder een goede ruiter het laatste aan vermogen tonen. Dat is aanleg, of je het eruit kan rijden is een tweede. En helaas krijgen we er geen HP of Edward, of Emmelie bij maar als de hengsten geen talent zouden hebben, zouden ook zij het er niet uitkrijgen.
Daarbij weet ik dat een kennis van mij in het verrichtingsonderzoek van de V-jaargang heeft gereden. Daar werd Vivaldi bijna niet gekeurd omdat hij niet genoeg progressie maakte onder zijn testruiter. Halverwege zijn de ruiters gewisseld, en kijk wat van hem terecht is gekomen. En dan zou het niets met ruiters te maken hebben.

Dit is mijn mening, en mijn mening alleen. Wat anderen ervan vinden dat is aan hun.