bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:39

Bucephalus schreef:
Ja, ik weet dat er veel halfbloedmerries zijn die een prestatiepredikaat hebben. Hoe staat dat met merries die in het volbloedstamboek staan ingeschreven?
Bij de omvorming zijn er uit het buitenland naast een aantal hengsten ook merries uit goede stammen gehaald o.a. Holstein. Zijn er ook volbloedmerries uit prestatiestammen naar Nederland gehaald?
Ken je de namen van die volbloedmerries en waarom zijn er dan maar zo weinig?

Waar heb je het nu over Verward Volbloedmerries vind je bij de NDR en de Engelse volbloedstamboeken. Ik denk niet dat die een prestatiepredikaat hebben, ze worden al helemaal op prestatie gefokt.

Holsteiner en ander merries uit Duitse stamboeken zijn geen volbloedstamboeken, maar warmbloedstamboeken zoals het KWPN.
Daaruit zijn meerdere stammoeders binnen de Nederlandse fokkerij te vinden.

De laaste zin had ik al beantwoord.

Overigens heeft b.v. het Trakehner stamboek wel gebruik gemaakt van volbloedmerries. Voorbeelden hiervan zijn de moeder van Arogno o.a. de vader van de Grand prix dressuur hengsten Schwardoneur, Partout en Wakond. En de moeder van de Grand Prix hengst Finley M.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:58

Jij bedoelt de Ierse volbloedmerrie Arcticonius denk ik Sarabande. In het algemeen worden er weinig volbloedmerries hiervoor gebruikt.Volgens Claus Schridde is dit de reden;

Das Rezept zum edlen Pferd; Sollen Vollbluter eine Warmblutrasse veredlen, kreuzt man in der regel Volbluthengste mit Warmblutstuten, wel Hengste mehr Nachkommen haben als stuten. Damit ist die wirkung der Veredlung grosser. Es gab zwar immer wieder Zuchter, die Volblutstuten mit Warmbluthengsten paarten, doch der Erfolg war gering.: Die Veredlung der Rasse war, bedingt fur die wesentlich geringere Nachkommenzahl einer stute-minimal. Und es gibt bis heute nur wenig aussagekraftige Zuchterfolge aus solchen kombinationen, etwa in der Trakehner Zucht der Hengst Arogno: Seiner Mutter ist die Irische Volblutstute Arcticonius.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:10

Ja klopt. De filosofie bij deze Trakehner fokkers was o.a. dat de volbloedmoeder haar veulen met meer moed en kracht (veel beweging) zou groot brengen dan een warmbloedmerrie.
Ach zo probeert iedereen wel eens wat.
Maar binnen het KWPN zijn deze experimenten bij mijn weten niet bewust gedaan.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:10

Het gevaar bij veredeling is dat het ras dat veredelt over één kam wordt geschoren. Op de SWB mail lijst was dezelfde discussie aan de gang en een vrouw daar zei dat de zoektocht naar een goeie volbloed fokmerrie moeilijk was.
Ze moet aan bepaalde eisen voldoen die haar bruikbaar maken in de warmbloedfokkerij. Lage hals en voorbenen onderstandig zijn dan niet geschikt; terwijl dat misschien optimaal is voor de fokkerij op snelheid.
Er wordt hier teveel over een groep paarden geproken die te verscheiden is en ik denk ook dat de meeste volbloeds die geslaagd! op snelheid zijn gefokt niet geschikt zijn voor de warmbloedfokkerij. Die moeder van Secretariat bevalt me zeker wel, blijkbaar was het type vroeger anders? Ik veronderstel dat die ook niet de tijden liep die de paarden nu lopen?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:16

Nog even op jouw vraag terugkomende Bucephalus; Ken je de namen van die Volbloedmerries en waarom zijn er maar zo weinig?

Auch bei Volblutstuten, die in die Zuchtbucher der Verbande eingetragen werden sollen, schauen die zustandigen Verbandsbeauftragten sehr genau hin. Im Zuchtgebiet Hannover durfen Volblutstuten nur ins Zuchtprogramm, wenn sie im Korperbau und Gangartenqualitat tauglich fur die hochsten Kategorie dez Zuchtbuchs (Hauptstutbuch) sind.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:18

Ik heb de zusters van Arogno en hun kinderen gezien. De merries zelf o.a. Anna Karenina waren bloedmooie merries, haar kinderen lieten weinig indruk achter. Maar omvorming laat altijd slachtoffers achter, die calculeer je in
Om iets te verbeteren, moet je vaak iets inleveren.
Als je dat niet durft blijf je op de plaats stilstaan.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:37

Theun die vertelde mij laatst dat hij een gesprek had gehad met een Jockey die veel in Ierland had gewerkt, deze vroeg hem waarom er geen Iers volbloedmateriaal werd gebruikt aangezien de kruising van Irisch draught met Volbloed zo succesvol gebleken is in de springsport. Is er iemand die daar op kan inhaken?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:54

Wij hebben een Ierse volbloedmerrie, moeders vader is Welsh Pageant, de vader van Lauries Crusador. Dus ik heb er geen idee van of daar misschien ook vermenging is, zijn die stamboeken (engels/iers) echt gescheiden gebleven?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:25

Zannekin schreef:
Die moeder van Secretariat bevalt me zeker wel, blijkbaar was het type vroeger anders? Ik veronderstel dat die ook niet de tijden liep die de paarden nu lopen?

Is blijkbaar niet correct, ze liepen blijkbaar vroeger sneller Verward , is er dan ook iets mis met de volbloedfokkerij Cool

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:27

Ja Zannekin nu schop ik misschien wel tegen zeer veel heilige huisjes aan, want in grote lijnen blijkt nu dat particulieren HH Hengstenhouders in Belgie en Nederland, altijd weinig geinvesteerd hebben in TOPVolbloeden, dit in tegenstelling tot Duitsland, Frankrijk,Polen, Italie. Hier kon men aan volbloedmateriaal topklasse kopen wat in de LageLanden, waar de hengstenhouderij in particuliere handen was, niet mogelijk was, tenminste men dacht dat als ik een neef of een oom van een grootheid kan kopen is dat voldoende, en daar zit volgens mij de kneep. In de LageLanden is vroeger te weinig geinvesteerd in topklasse, en dat is nu maar moeilijk weer in te halen. Men heeft het over Topklasse Volbloedhengsten die super gefokt hebben, maar ja de F1 generatie......Wat jouw Welsh Pageant merrie betreft, daar heb je wat aan, daar zit gouden bloed achter en niet van een neef of van een oom Knipoog

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:12

[quote="Zannekin"]Het gevaar bij veredeling is dat het ras dat veredelt over één kam wordt geschoren. Op de SWB mail lijst was dezelfde discussie aan de gang en een vrouw daar zei dat de zoektocht naar een goeie volbloed fokmerrie moeilijk was.
Ze moet aan bepaalde eisen voldoen die haar bruikbaar maken in de warmbloedfokkerij. Lage hals en voorbenen onderstandig zijn dan niet geschikt; terwijl dat misschien optimaal is voor de fokkerij op snelheid.
Er wordt hier teveel over een groep paarden geproken die te verscheiden is en ik denk ook dat de meeste volbloeds die geslaagd! op snelheid zijn gefokt niet geschikt zijn voor de warmbloedfokkerij. Die moeder van Secretariat bevalt me zeker wel, blijkbaar was het type vroeger anders? Ik veronderstel dat die ook niet de tijden liep die de paarden nu lopen?[/quote

Ze zijn idd voor de veredeling gebruikt maar is er wel rekening gehouden met de stap en de galop van de EV? Veel volbloeds kunnen rennen, maar niet galopperen zoals een rijpaard. Er is een duidelijk verschil tussen een RENgalop en een gewone galop.

Verder kan ik heel ver met Claus Schridde mee gaan; Damit ein Volbluthengst ein gutes Reitpferd zeugt, braucht er als Partnerin eine typetreue, bodenstandige Mutterstute, aus der man alle gewunschten Reitpferdemodelle zuchten kann. Fehlt sie, ist das Zuchtrisico gross.

Opvallend was op ons reisje naar Polen dat we 2 volbloedkruisingen zagen bij de voorselectie van het Verrichtingsonderzoek. Eentje dus als vader een volbloedhengst uit een hele beste klassieke moederlijn (De B-lijn waaruit ook onze Biretta komt) en ik keek er echt van op wat voor produkt dat geworden was. Hengst, ik denk 1.65 met een opgerichte hals, beste stap en een gewone galop. Hengst werd ook getoond voor de menwagen, deed met veel plezier zijn werk, oortjes erop enzo (kijk ik altijd naar, maar ja ben ook van de oudere garde, vind dat een dier plezier in zijn werk moet hebben) achterbeen er goed onder, goed lendenmechanisme (jaja ik leer ook nog wat) niet diep gereden, hard en droog beenwerk, best karakter en qua type een moderne klassieker.Hengstje werd ingespannen en de groom kon er zich in zijn eentje mee redden. Een lust voor het oog dus en toen ik zag dat hij uit de Wolverhollow-lijn kwam en dus van Sovereignv. Grey Sovereigh ging bij mij een lichtje branden Hoe komen die arme Polen daar aan, heel best bloed die zij toch maar weer even in de kast hebben liggen.
Volgende produkt, eentje uit een volbloedmoeder, qua type duidelijk minder als zijn voorganger, strekkende hals, achterbeen kreeg een bemerking mee, stap kort, draf kort. Karakter toch ook iets minder, moest hulp hebben bij het inspannen.

Volgende ontmoeting was een Klassieke merrie, een Elitestaatspremiestute met 12.5% arabisch bloed. Met 4 geslachten Elitemerrie, het hoogst haalbare in Duitsland en tevens hengstenmoeder. Veel beweging, ze moesten overdag de heuvel op om in de weide te komen en als je ziet hoe ze die achterhand dan gebruiken dan neem ik mijn petje daar voor af. Hele charmante merrie dus, mooi hoofdje, best beenwerk, beste beweging, met een maat van 1.63.
Laatst bijgewerkt door greetje op 07-09-03 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 12:31

De volbloed heeft verschillende types,je kunt vaak zien of het paard veel engels of amerikaans bloed voert.
Mijn paard heeft bv aan moederskant veel frans bloed en aan vaders kant veel amerikaans bloed met wat engels en iers bloed.
Zelf vind ik het wel een mooi type.
Afbeelding
hier is hij drie jaar en nog niet zo getraind als hij nu is,nu is hij meer gespierd en minder vet.
Omdat hij een echte laatbloeier is,ben ik pas op latere leeftijd serieus met hem gaan trainen.

De types;

1. Het vroegrijpe type, dat zijn grootste winkansen heeft als tweejarige,
vooral in de eerste maanden van het seizoen.
2. De sprinter
3.De mijler
4. Het paard voor de middenafstand (2000 m)
5. De stayer

Type 1 is meestal klein en compact. Hieronder vallen natuurlijk niet de
jaarlingen die door een matige opfok klein gebleven zijn.
Type 2 is meestal een groot en machtig paard met een diepe borst en een goed
ontwikkelde achterhand.
Type 3 en 4 zijn het zogenaamde 'overgangstype' met geen echte
uitzonderlijke exterieur eigenschappen.
Type 5 is veelal lang, mager, maar vooral droog en sterk bespierd

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:01

Dat de volbloed is ingezet om het exterieur te verbeteren is duidelijk. De volgende zaken zijn op dit forum besproken:

Door de eenzijdige selectie op snelheid, waaraan de beoordeling op model ondergeschikt was, konden ernstige exterieurfouten in de genen worden vastgezet die de rencapaciteit echter niet nadelig beïnvloedden. De vele Engels Volbloedhengsten die in Nederland zijn ingezet in de fokkerij hebben gediend, hebben dit met wisselend resultaat gedaan.
De goede hengsten gepaard aan de voor hen geschikte merries hebben het raamwerk verbeterd. Andere kwaliteiten waren het verlengen van de schouder, een afvallende relatief langere croupe, een meer geprononceerde schoft, een kleiner en mooier hoofd, een ambitieuzer karakter.
Nadelen een te lange rug, te licht fundament te kleine gewrichten, onevenwichtige karakters etc. Er valt niet over te twisten, de invloed is enorm groot geweest.
Het doel van de veredeling was een mooier en beter paard dat meer geschikt was voor de sport.

Hoe zit het nu met de prestatievererving? Als ik kijk naar de indexen: top 250 fokwaarden merries dressuur dan staat de eerste merrie met een Engels volbloed als vader op plaats 135 (Kaiserstern x Kristal), de tweede op plaats 185 (Blanc RivagexSylvano), de derde op plaats 223 (Apolloniosx Vanitas) (Tenzij ik me vergis: ik ken niet alle hengsten).
Bij de top 250 fokwaarden merries springen staat er eentje op plaats 228 (Abgar xWagner).

Een paar vragen:

1 Kun je nu stellen, dat het Engels volbloed weliswaar heeft veredeld maar zeer beperkt verantwoordelijk is voor het doorgeven van prestatie/ prestatieaanleg of is dit te kort door de bocht?
2 Merries met 'oud bloed' en weinig of geen inbreng van het Engels volbloed doen die het nu beter?
3 De paar Trakheners die het KWPN heeft zijn echter prominent aanwezig in de dressuurlijst. Hoe kan dit?
4 In hoeverre vindt het Engels volbloed wel aansluiting maar dan in combinatie met de door Anna geprezen paarden van Arabisch/Shagya afkomst?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:21

Theun"]
Ja Zannekin nu schop ik misschien wel tegen zeer veel heilige huisjes aan, want in grote lijnen blijkt nu dat particulieren HH Hengstenhouders in Belgie en Nederland, altijd weinig geinvesteerd hebben in TOPVolbloeden, dit in tegenstelling tot Duitsland, Frankrijk,Polen, Italie. Hier kon men aan volbloedmateriaal topklasse kopen wat in de LageLanden, waar de hengstenhouderij in particuliere handen was, niet mogelijk was, tenminste men dacht dat als ik een neef of een oom van een grootheid kan kopen is dat voldoende, en daar zit volgens mij de kneep. In de LageLanden is vroeger te weinig geinvesteerd in topklasse, en dat is nu maar moeilijk weer in te halen. Men heeft het over Topklasse Volbloedhengsten die super gefokt hebben, maar ja de F1 generatie......Wat jouw Welsh Pageant merrie betreft, daar heb je wat aan, daar zit gouden bloed achter en niet van een neef of van een oom Knipoog
[/quote]

[FA] Duurste dekhengst ter wereld?!
[quote="chantal1 schreef:
Wist je trouwens dat veel volbloeds voor zover ik weet jaren terug in Duitsland het dekgeld moesten opleveren van rond de 30.000 DM. En de volbloedhengsten die voor de warmbloeden werden gebruikt dat bij lange na niet haalden.

Dit had ik dus in een ander topic gezet, ik heb daar ook eens zoals jou over nagedacht Theun, zou daar het probleem niet liggen?

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:19

Toch interessant dat er meerderen zijn die iets verder denken dan hun neus lang is.Het vreemde in Nederland is altijd geweest dat de Nederlandse Draf-en Rensport (NDR) hengsten aanwees voor de warmbloedfokkerij. Daar kun je natuurlijk wel of niet vraagtekens bijzetten maar volgens mij met mijn klein beetje volbloedverstand was het allemaal maar matig gesteld, en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit, met hengsten die door de NDR werden goedgekeurd en waarvan een gedeelte werd doorgesluisd naar het KWPN. Het gekke van dit alles is natuurlijk dat een eigenaar die een tophengst op ging halen aan de grappen en grollen van de NDR afhankelijk was, en wat hebben die er een potje van gemaakt. Hoe of het tegenwoordig is kan ik niet meer over oordelen, maar een valse start is altijd al dodelijk geweest. Maar ik denk en dat is mijn persoonlijke mening dat er teveel van deze volbloeden in de Nederlandse merriestapel zitten.

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:42

Trouwens Bucephalus nu je toch aan zoeken bent waar staan de produkten van de volgende volbloedhengsten die als grote verervers binnen gehaald werden;
Radeau
Mon Plaisir
Dr. Belasco
Stuyvesant
John U to Berry
Mytens
Mont Blanc
Kandahar
Acer
Able Albert
Paradiso
Pericles

Uppercut
Le Val Blanc
Afrikaner
Saros

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:10

Wat mij dus bekend is dat de hengsten die de warmbloedmerries mochten dekken meestal hengsten waren die in de volbloedsport 2de, 3de of 4de rangs dekhengsten waren. Nu dat men hier van mening is dat er vrij veel volbloed is gebruikt maar er eigenlijk te weinig prestatie uit is gekomen ga ik hier toch eens over na denken. Ook zoals er eerder is gezegd werd er graag gebruik gemaakt van de "mindere" neven, halfbroers enz.
Toch denk ik wel dat men volbloed nodig heeft (gehad) en dat we anders zeker niet het huidige sportpaard van nu zouden hebben.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 00:48

Theun schreef:
Trouwens Bucephalus nu je toch aan zoeken bent waar staan de produkten van de volgende volbloedhengsten die als grote verervers binnen gehaald werden;
Radeau/Mon Plaisir/Dr. Belasco/Stuyvesant/John U to Berry/Mytens/Mont Blanc/Kandahar/Acer/Able Albert/Paradiso/Pericles/Uppercut/Le Val Blanc/
Afrikaner/Saros

Ik ben voor je aan het zoeken geslagen en kon via het internet het volgende vinden:

Radeau :Kon ik niets over terugvinden.

Mon Plaisir :Kon ik niets noemenswaardigs over terugvinden.

Dr. Belasco :Kon ik niets over terug vinden.

Stuyvesant :Goedgekeurde hengst Winckenburgh uit Gelders bloed /l'invasion/ Graaf van Wittenstein

John U to Berry : goedgekeurde Volbloedhengsten Grandeur en Double Dutch van beide hengsten kon ik geen noemenswaardige nakomelingen vinden.

Mytens: Itens goedgekeurde hengst uit een moederlijn met Farn, Ramiro en Ramzes

Mont Blanc :Kon ik niets over terugvinden.

Kandahar :Kon ik niets over terugvinden.

Acer :via Sasja x John u to Berry: Double Dutch. Verder geen noemenswaardige nakomelingen

Able Albert :Geen noemswaardige afstammelingen

Paradiso :Kon ik niets over terugvinden

Pericles in comb. met Groninger prestatiestam: Samber, prestatiemerrie Usminka (Freiminkastam Farn/Kambius), prestatiemerrie Morka uit een Oldenburgse pref. stam

Uppercut /goedgekeurde hengst Nabuur uit een Gelderse lijn: Sineada/ Kambius (zelfde moederlijn als Morka) , Trees prest. merrie moederlijn: Odin v. Wittenstein, Ideaal goedgekeurde hengst uit Gelders/Gronings bloed:Gambo /Heidelberg, Kruger goedgekeurde hengst (Odin v Wittenstein Groninger lijn)

Le Val Blanc :Zuidhorn goedgekeurde hengst uit Groninger lijn met Macksensen/ Sinaeda/Gambo, Prest. merrie Ulissa prestatiestam met in de moederlijn: Nana Sahib/Amurath/prest. merrie Umara Gelderse lijn -Tamboer

Afrikaner: Variant goedgekeurde hengst uit Gelderse prestatiestam: Amor, l'Invasion/ Graaf v. Witttenstein, prest. merrrie Zorka Gelderse prestatiestam met in de moederlijn: Amor/l'Invasion/Gambo/Domburg/,Tamonia prest. merrie uit Gelderse prestatiestam: Amor/l'Invasion/Graaf van Wittenstein/Gambo.

Saros :Belisar goedgekeurde hengst uit Gelderse lijn:Tamboer/Ot v. Wittenstein/Odin v Wittenstein/Olaf v. Wittenstein/Domburg/,Gatecrasher goedgekeurde Volbloedhengst geen resultaten/,Let's be better goedgekeurde volbloedhengst / geen noemenswaardige resultaten.

De combinaties met deze volbloedhengsten uit beste Gelderse en Groninger lijnen leveren het meest op. Doorfokken met Engels volbloed levert weliswaar in sommige gevallen een goedgekeurde hengst op, maar deze lijn loopt vervolgens al snel dood.
Wellicht staat er nog meer in het KWPN-boekje van de prestatiemerries, maar het is nu al laat. Een ander keer.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:34

Gisteren op de BBC naar de military in Burgley gekeken. Dressuurproef, eventing en spring parkoers. Paarden helemaal Volbloed of grotendeels. Maar wat kunnen die dieren presteren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Overigens zijn polopony's ook Volbloed of grotendeels. Die kunnen toch ook soepel wenden en keren etc.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:45

Himyar het zijn dus directe kruisingen met Engels Volbloed en dan veelal met de tophengsten. Men past er praktisch nooit een kruising toe waaruit de moeder uit een mengelmoes van andere rassen bestaat. Men heeft dus praktisch altijd het F1 resultaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:10

Bucephalus schreef:
Ja, ik weet dat er veel halfbloedmerries zijn die een prestatiepredikaat hebben. Hoe staat dat met merries die in het volbloedstamboek staan ingeschreven?
Bij de omvorming zijn er uit het buitenland naast een aantal hengsten ook merries uit goede stammen gehaald o.a. Holstein. Zijn er ook volbloedmerries uit prestatiestammen naar Nederland gehaald?
Ken je de namen van die volbloedmerries en waarom zijn er dan maar zo weinig?

Denk dat je meer volbloed merries kunt vinden dan arabische merries

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:00

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:54

Citaat:

Denk dat je meer volbloed merries kunt vinden dan arabische merries

Ik wilde Anna dezelfde vraag stellen die ik aan Sarabande heb gesteld, maar dan m.b.t. Arabische merries. Ik moet echter wachten tot ze terug is van vakantie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 14:45

Bucephalus schreef:
Een andere is een Bostonx Lucky Boy gekocht ook weer voor een fors bedrag. Van een andere dressuurstal, het paard zou M gelopen hebben. Zag er behoorlijk bespierd uit, een plaatje om te zien dat moet gezegd worden. Het duurde precies 5 dagen. Bokken, rennen door de bak en het ging van kwaad tot erger. Was niet meer rond te rijden. Als je hem gewoon laat lopen gaat het best, maar niet geschikt voor een dressuurwedstrijdje.

De problemen die jij omschrijft met de paarden over oprichting en kreupelheden zegt mij meer over de ruiter dan over het skelet van het paard.

En dat is iets waar Anna steeds weer geen rekening mee houd.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:18

Pipo:
Citaat:
De problemen die jij omschrijft met de paarden over oprichting en kreupelheden zegt mij meer over de ruiter dan over het skelet van het paard.
En dat is iets waar Anna steeds weer geen rekening mee houd.

Volgens mij sluit het een het ander niet uit. Een slechte ruiter kan een goed paard verzieken en met een paard dat niet in staat is zichzelf te dragen zul je als goede ruiter ook niet veel verder komen. Een paard met een goede bouw zal minder snel peesproblemen, rugproblemen e.d. krijgen. Natuurlijk spelen daarnaast verzorging en harnachement ook een belangrijke rol.
Ik kan je verzekeren dat dat in dit geval wel goed zit.

Overigens heb ik nergens gelezen dat Anna geen rekening houdt met de kwaliteiten als ruiter. Kijk haar stukken er maar eens op na.
Regelmatig heeft ze geschreven dat er ruiters zijn die hun paarden verkeerd rijden. Overigens wel steeds in combinatie met de bouw van het skelet.