hengstenkeuring NRPS wie gaat erheen met zijn hengst 26 nov

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Re: hengstenkeuring NRPS wie gaat erheen met zijn hengst 26 nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:02

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:11

Suelza schreef:
eldango schreef:
Heb daar tegen ook een bruin paard van 8jr. Super braaf. Z2 lopen met winst en kon het 1 en ander van Grand Prix.
Deze had een ocd (ingegroeit) maar klinisch 100%.
Daar kregen ze 2500,- voor en dan waren kosten keuring en hoefsmid voor de verkoper.

Dat vind ik nog pittig geld voor een paard met een ocd. Een paard met ocd is voor mijn waardeloos, want ermee fokken is alles behalve wenselijk en het is maar de vraag in hoeverre het paard er geen last van gaat krijgen. Het kan 20 jaar goed gaan, maar je kunt ook met 2 jaar in de dikke ellende zitten.

En dat ie eea van GP kent, tja, daar loop ik dan weer niet warm voor. Ik leer bijna al mijn paarden de piaffe aan en 1 beheerst inmiddels ook de passage, maar vooralsnog heb ik daar nog geen loterijbedragen voor geboden gekregen hoor ;) Daar komt bij dat het enkel oefeningen zijn ten behoeve van de gymnastisering van het paard (stretching van o.a. de lange rugspier) en zeer goed te gebruiken voor paarden die strak in de bovenlijn zitten om dit losser te maken (mits goed uitgevoerd).

En daarbij, ga naar een stal waar men spanjaarden verkoopt en je ziet niet anders als piafferende paarden :+ Dat een paard piaffe/passage/pirouettes etc. beheerst, is voor mij net zo waardevol/waardeloos als een paard wat losse hindernissen van 1.60m springt. Dat het paard dat kan, wilt mij niet zeggen dat dit paard een internationaal 1.60 concours aankan.

Maar goed, misschien ben ik ook wel gewoon te nuchter om nog in sprookjes te geloven :o

We hebben het over een Kwpn en geen spanjaard. Beetje appels en peren verglijken.

Het was een ruin. Dus fokken is geen optie. Bovendien is er een goed onderzoek geweest of hij er last van zou kunnen krijgen en of operatie mogelijk is. Volgens het onderzoek zou hij er geen last van krijgen omdat deze op een gunstige plek zit.
Bovendien is het een super fijn leerpaard.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:18

Carla onderzoek wil niet altijd zeggen dat hij er geen last van gaat krijgen.Stel hij krijgt er wel last van dan zit jij met de problemen voor dat geld!

En waarom niet vergelijken met spanjaarden?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:22

Daarnaast als het fragmentje ingekapselt zit (woord zegt het al) kan het geen kant meer op, komt dus niet meer terecht in het gewricht. Conclusie paard kan er geen last van krijgen.

Wat betreft fokkerij en OCD, OCD is erfelijk. Echter kan je een bot of kraakbeen fragment (OCD is alleen kraakbeen!) die voort gekomen is uit een trauma van buiten af niet onderscheiden van OCD.
Je weet dus eigenlijk alleen dat een paard op jonge leeftijd vrij van OCD is en een paar jaar later is er in eens wel een fragment te zien, dit paard geen OCD heeft. Lastig zo, maar je zal het vast wel begrijpen. :))

Maargoed, ik weet niet hoe er op dit onderwerp gekomen is (niet terug gelezen), maar dat het een beetje off topic is, is denk ik wel duidelijk. ;)

Wie is er gister geweest? Iemand een dekking gewonnen? :))
Harmony, Irakion en Royal Class hadden het alle drie super gedaan. Om Caleandro, de kampioen, niet te vergeten!!
And last but not least, de titel paarden man van het jaar. Maar deze is zeker te weten voor meer dan 200% verdiend. :j

Ik heb wel een hele gezellig en leuke dag gehad, veel leuke hengsten gezien. :D

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:28

MelodyT schreef:
Carla onderzoek wil niet altijd zeggen dat hij er geen last van gaat krijgen.Stel hij krijgt er wel last van dan zit jij met de problemen voor dat geld!

En waarom niet vergelijken met spanjaarden?

Elk paard kan blijvend kreupel worden of koliek krijgen. Dat is het risico van een paard houden.

Omdat spanjaarden een andere bouw heeft als een Kwpn paard. Een Shetjander verglijk je toch ook niet met bv een Fries.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:34

Maar die oefeningen komen voort uit natuurlijke bewegingen,en een paard blijft een paard dus een spanjaard of kwpn moeten het beide kunnen als ze goed losgewerkt en gegymnastiseerd zijn!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:38

MelodyT schreef:
Maar die oefeningen komen voort uit natuurlijke bewegingen,en een paard blijft een paard dus een spanjaard of kwpn moeten het beide kunnen als ze goed losgewerkt en gegymnastiseerd zijn!

Alleen gaat het de 1 makkelijker af ivm hun bouw.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:57

Een KWPN en een Spanjaard zijn gewoon echt niet te vergelijken. De paarden zijn compleet anders gefokt, met een heel ander gebruiksdoel. Een Spanjaard (PRE, Andalusier, Lusitano, Lippizaner, enz), zijn gefokt voor hoge school dressuur oefeningen (dus geen GP dressuur). Een KWPN (of ander vergelijkbaar stamboek ras, als NRPS, Holsteiner, Trakehner, enz) zijn gefokt voor de sport en dus voor de GP dressuur (of springen natuurlijk).

Dat is net zo iets als een draver gefokt is voor hard draven, een Arabisch volbloed gefokt is om snel te gaan (galopperen), een tuigpaard gefokt is voor de show (nu tegenwoordig) en een Trekpaard (belgisch trekpaard, Ardenner, Brabander, Shire, Tinker, enz) gefokt zijn om zwaar werk te verrichten.

Dus ja dit is appels met peren vergelijken.

Edit: Ik weet 100% (zelfs wel 500%) zeker dat je met een Belgisch trekpaard niet in de Grand Prix dressuur terecht kan komen (of oefeningen er uit). Ja paarden zijn paarden en een paard blijft een paard. Alleen zijn de gebruiksdoelen niet vergelijkbaar, dus verschillende rassen/stamboeken ook niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:10

Suelza schreef:
misschien ben ik ook wel gewoon te nuchter om nog in sprookjes te geloven

Ik geloof ook niet in die sprookjes :o

En trekpaarden oefeningen uit de GP? Waarom niet? Als je er maar de juiste ruiter op zet die het gedult heeft om het eruit te halen!

Ik vond de showdag trouwens best tegenvallen :o Aan gezelligheid geen gebrek, aan kwaliteit wel naar mijn idee :o

Ben meer op ponyhengsten gericht en opvallers vond ik oa kosmo, knock out en idd sagrant! Wat kan dat dier een leuk showtje weggeven!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:14

Zet een juiste ruiter op een Belgisch trekpaard en nog weet ik zeker dat die geen GP proef neer kan zetten.
Daar zijn deze paarden niet op gebouwd, niet op gefokt en dus ook niet voor dit gebruiksdoel geschikt.
Toevallig zei Johan Hamminga dit gister zo mooi bij de arabisch volbloed. Een arabier is gefokt om hard te gaan, dus deze kan niet voldoen aan het "ideaal" plaatje voor een dressuur pony (cq paard).

Vond Sagrant inderdaad wel apart om te zien, vooral de man die de hengst voor brengt! :))

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:17

Quir schreef:
Zet een juiste ruiter op een Belgisch trekpaard en nog weet ik zeker dat die geen GP proef neer kan zetten.
Daar zijn deze paarden niet op gebouwd, niet op gefokt en dus ook niet voor dit gebruiksdoel geschikt.
Toevallig zei Johan Hamminga dit gister zo mooi bij de arabisch volbloed. Een arabier is gefokt om hard te gaan, dus deze kan niet voldoen aan het "ideaal" plaatje voor een dressuur pony (cq paard).

Vond Sagrant inderdaad wel apart om te zien, vooral de man die de hengst voor brengt! :))

Al zou dit trekpaard het wel kunnen dan eindig je als laatste van de rubriek puur omdat deze alle oefeningen minder goed afwerkt.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:19

Maar we hadden het erover of hij het zou kunnen...
Dus ik sluit me aan bij Rianne

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:24

Ja ideaal plaatje... Het ideaalplaatje van de GP is natuurlijk totilas op dit moment!
Maar naar mijn idee kunnen ook paarden die niet specifiek gefokt zijn voor dat doel oefeningen uit de gp. Maar je hebt natuurlijk wel beperkingen vwb gangenwerk en oefeningen zullen er niet zo gelikt uitzien als bijv met een kwpner. Dus ja je zult niet bovenaan meerijden :7
Maar ja die ruiter he... Er is geen 1 ruiter die het niveau heeft en op een trekpaard gaat zitten :7 Dan gaat het met een kwpner sneller en dat betekend meer geld! En daar draait het veelal om in de paarden!

Quir schreef:
Vond Sagrant inderdaad wel apart om te zien, vooral de man die de hengst voor brengt!

Ik vind jan calis echt een meestervoorbrenger :o Hij weet echt een dier zo positief neer te zetten. Hij laat ze ook echt los (uhm ja ook letterlijk :+ ) Maar waar andere hh hun hengst niet echt los laten en hem meer tegenhouden waardoor het beest niet echt voluit kan lopen, heeft jan het touwtje aan het puntje vast en hangt het touw vaak in een boogje waardoor het dier meer kan laten zien!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:36

Het gáát er simpel weg gewoon om dat het NIET te vergelijken is, je kan rassen/stamboeken/paarden, alleen vergelijken als ze met hetzelfde gebruiks- en fokdoel gefokt zijn!!! Dat is in dit geval niet het geval, dus is het niet op een realistische manier te vergelijken.

Dat Totilas het ideaal beeld van een dressuur paard is, nou nee. Voor mij niet.

Haha letterlijk los laten ja. Beest vond het helemaal geweldig. :))
Bij het AVS worden alle hengsten zo voorgebracht, vind het wel iets hebben. :j

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:53

Als het doel hetzelfde is dan kun je net zo goed 1 stamboek maken met alle rassen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:58

Quir schreef:
nou nee. Voor mij niet.

Voor mij ook niet :o Maar zo word hij wel omschreven en er word ook naar gepunt door de jury's.

Quir schreef:
Haha letterlijk los laten ja. Beest vond het helemaal geweldig.
Bij het AVS worden alle hengsten zo voorgebracht, vind het wel iets hebben.

Was echt de vrolijkste hengst die ik heb gezien gister *D
En het voorbrengen vind ik zo persoonlijk echt geweldig. Hij haald er echt alles uit wat er in zit. Echt reclame voor het desbetreffende dier!

Citaat:
Als het doel hetzelfde is dan kun je net zo goed 1 stamboek maken met alle rassen!

Maar de stamboeken willen zich ook onderscheiden. Zo heb je bij het kwpn het sportpaard. De appies om hun stippels etc etc... Maar die stippel kan ook door als sportpaard ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:00

GAdver GAdver weer geen dekking gewonnen. Roepen ze de eerste keer nr 308 op hadden wij 307 en 306.

Wat mij erg opviel was dat er weinig volk was. De eerste dat ik mee maak dat de tribune niet vol zat.

heel erg mooie pony hengsten gez :~ ien. Bij de springpaarden zaten er een paar tussen die ik absoluut niet mooi vond maar ja ze kunnen misschien wel springen. De dressuurpaarden vielen erg mee. Vooral Aaron is erg positief opgevallen bij ons. En petje af voor Jana Freund die uit het verrre Duitsland kwam om de hengst onder het zadel voor te stellen. Iets wat ik van de Belg Nick Van Laer niet kon zeggen want die had fijntjes zijn kat gestuurd. Dayano was er dus niet. Ook Gameboy was afwezig maar blijkbaar kon zijn amazone plotsklaps niet want zij zou samen met Patrick van der Meer een kur rijden. Nu heeft hij maar wat geïmproviseerd door zelf wat over Karolus te vertellen terwijl hij hem reed.

Een hengst vond ik echt tegenvallen en dat was de volbloedhengst Hopalong Cassidy. Die stond precies op renbaanconditie en dus niet echt bespierd en je kon de ribben zien bij momenten. Als je deze vergelijkt met de hengst Bennfentess xx dit is een dag en nacht verschil. Ik zie eerlijk gezegd niet in wat die hengst kan bijdragen. :o

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:08

petraaken schreef:
En petje af voor Jana Freund die uit het verrre Duitsland kwam om de hengst onder het zadel voor te stellen.

En dat ook nog terwijl ze een beetje ziek was *D

En de tribune was idd niet echt goed gevult. Nu is dat bij het nrps toch al best een probleem, maar op een gegeven moment liep het echt heel snel leeg :(:)

Ik had trouwens dit jaar weer geluk :o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:08

Ik had 2 van die toegangsbonnen van internet geprint en daarmee hebben we geen lootjes gekregen. Dat vond ik vooral érg jammer!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:10

manzano schreef:
Ik had 2 van die toegangsbonnen van internet geprint en daarmee hebben we geen lootjes gekregen. Dat vond ik vooral érg jammer!

Dat is de beloning van het lid/fan zijn van het Nrps :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:11

Had je weer een dekking gewonnen Rianneke?

manzano

eldango schreef:
manzano schreef:

Dat is de beloning van het lid/fan zijn van het Nrps :+

Nou, ik ben toch fan ;) Anders kom ik niet op hun website waar ze het op zetten ;)
Vorig jaar hadden we overigens ook zo'n bon uit het blad en toen kregen we wel gewoon een kaartje.

Alikesflame

Ik had nummer 308 :D en ook 309 :D Dus 2 dekkingen gewonnen.

Ik vond van de nieuwe lichting hengsten de paarden behoorlijk tegen vallen.
Aaron zag er goed uit. De ponyhengsten spraken een aantal mij meer aan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:14

Welke dekkingen hebben jullie gewonnen? :))

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:14

manzano schreef:

Daarom hebben wij gewoon entree betaald! Je maakt toch kans op een prijs en aan welke loterij je ook meedoet meestal win je toch niks, maar is het verheugen er op ook heel leuk :o

Neonlight schreef:
Had je weer een dekking gewonnen Rianneke?

Ja :o

En idd vorig jaar kreeg je met die bon gewoon een lootje! Maar tsjah nu hebben er denk ik wel meer mensen entree betaald :7 Geld is geld :+